Welk kunststoffen, ongebroken bit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 10:47

Zowel het bit van Trust geprobeerd als die van Winderen.

Op het bit van Trust komen toch wel makkelijk beschadigingen. Daarnaast reageerde mijn paard ook op het materiaal van Trust en kreeg alsnog blaren.

Winderen geprobeerd en heel blij mee! Ik heb de dubbel gebroken variant. Had het idee dat hij makkelijker en fijner liep. Zit op het bit een kleine beschadiging, maar dit is niet hard/scherp zoals bij het bit van Trust. En ik heb het bit denk inmiddels 2 jaar.
Zowel de oranje als de witte variant gekocht, had ik het idee dat mijn paard op de oranje fijner liep.
Met de witte variant mag je starten.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:08

Hier hetzelfde probleem met de trust, heel jammer want mijn paard liep er super op. Nog een poging gedaan om er een bit bandage omheen te doen maar daar was mijn paard het niet mee eens helaas :(
Ik kan niet helemaal duidelijk terugvinden of de variant met tongboog van winderen ook een beetje buigzaam is net als die van trust, weet iemand dat? Ik heb nu een ongebroken bit van fager met tongboogje maar wel weer van metaal, maar ik denk dat paardlief het prettiger vindt als het wat buigzaam is. Van fager hebben ze nu ook deze, heeft iemand daar al ervaring mee? https://fagerbits.com/nl/product/andrea ... =1&sizeY=1

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:45

Evercreek schreef:
Wat is het verschil tussen de oranje en witte en waarom zou de oranje niet in dressuur mogen?

Omdat in het reglement staat dat een kunststof bit alleen van wit of lichtgroen kunststof mag zijn.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 13:56

Melzazu schreef:
Kauwt het paard dan wel ook op jouw winderen en kan dat bit daar dus tegen of kauwt hij er ook niet/minder op?

Hij kauwt er net zo hard op, tijdens het rijden niet echt maar bij losse teugel doet hij het altijd flink. Alleen is de winderen blijkbaar beter bestand hiertegen omdat er echt nog geen krasje op zit na enkele maanden. Waar Trust in 3 weken al schade vertoonde en na 2/3 maanden echt aan vervanging toe was :Y) Duur geintje.

Oranje is niet toegestaan omdat bloed er minder goed zichtbaar op is. Maar dit is alleen opgenomen in het dressuur reglement. In het springen heb ik dus geen problemen met de oranje maar anders zou ik zo de witte erbij kopen. Beetje krom maarja dat is de KNHS.

Hoe buigbaar de versie met tongboog is durf ik niet te zeggen.

pol013

Re: Welk kunststoffen, ongebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:32

Lastig he met deze bitten.

Mijn merrie heeft dit bit al 3 jaar en dat is nog volledig onbeschadigd.
Ik dacht: probeer het ook voor mijn ruin. Die was dus binnen 3 maanden stuk. Bij hem is het inderdaad dat knagen als hij het in krijgt of als hij klaar is. Als een echte deus heb ik toen nog de dunnere versie geprobeerd en die kon daarna dus ook in de kliko.