Hoofdstel dat achter de oren los kan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Hoofdstel dat achter de oren los kan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 14:09

Ik ben al heeeel blij met jullie opties!
We hebben nu een hoofdstel zonder keelriem waar het bit indd vanaf kan. Dat scheelt al veeeel gedoe. Maar ik ben al heel wat jaren uit de paarden en heb altijd gewoon standaard hoofdstellen gehad. Dus dit is een beetje onbekend gebied nog :o
Maar ik zie al heel veel tips waar ik eens naar ga zoeken. Halster om/af, zolang je niet aan die oren komt gaat zonder enige discussie, dus ik hoop gewoon dat we t voor allemaal leuk kunnen maken . Voor ons is t gedoe met t hoofd niet leuk. Maar voor haar ook niet

Zadelen gaat bijv verder perfect. Maar de singel moet echt gaatje voor gaatje. Doe je hem ineens al strak, bouwt ze gelijk spanning op. Dit zit echt in de lijn, aangezien haar moeder eigenlijk, zover ik weet, geen enkele druk op haar lijf accepteerde.
Deze merrie vind het echter wel leuk om samen aan de slag te gaan onder het zadel en met enige aanpassingen is het opzadelen ook prima. Dus ik zoek nu naar de aanpassing voor t hoofdstel. T moet voor allemaal leuk zijn. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:13

En anders van biothane of leder precies dat gedeelte van het hoofdstel laten maken zoals je het graag wilt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:13

De presteq is dan ook een optie. Het bit hangt daar aan vast met clipjes. Geen keeltjes zoals met gewone hoofdstellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:20

Ik word er heel blij van om te lezen dat je zoekt naar iets wat werkt voor het paard en voor de mensen er omheen. En dat je die spanning ziet en er niet het probleem van het paard aan maakt, van "ze moet er maar aan wennen", of dat ze moet passen binnen wat jij kent. Paardrijden is een voorrecht, geen recht, en het is zo fijn om te zien als iemand rekening houdt met het paard +:)+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 14:30

Ik ben echt heel blij met het mee denken! Er gaat een wereld voor mij open :') :D

Koper schreef:
Ik word er heel blij van om te lezen dat je zoekt naar iets wat werkt voor het paard en voor de mensen er omheen. En dat je die spanning ziet en er niet het probleem van het paard aan maakt, van "ze moet er maar aan wennen", of dat ze moet passen binnen wat jij kent. Paardrijden is een voorrecht, geen recht, en het is zo fijn om te zien als iemand rekening houdt met het paard +:)+

Het is gelukkig wel t geval dat als je t dag in dag uit veel doet ze er iets makkelijker op word. Maar t blijft een gedoe en t gaat de ene keer beter dan de andere. Nu is het gewoon niet zo dat er iedere dag een hoofdstel omgeknoopt word.
Als dat nu wel zo was en je weet dat ze,als je het dagelijks doet, makkelijker word dan vind ik geen punt om daar met veel tijd en rust aan te werken. Maar zo is de situatie gewoon niet. En dat maakt dat ik van mening ben om dan naar een andere oplossing te kijken. En zo te zien aan alle opties, ben ik niet de enige die zoiets zoekt haha.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:45

Ik heb ook zo een gereden ooit, en die was ook nog eens 1.80 :+

Beetje omslachtig, maar het werkte wel: bakstuk/neusriem loshalen, kopstuk(ken) uit de frontriem, kopstuk achter de oren langs, frontriem voorlangs en er weer aanschuiven, bit inhangen en bakstuk en neusriem weer vast. Clipjes aan het bit maken het wellicht nog makkelijker.

Eigenlijk zoals FleurSandro het beschrijft dus :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 14:53

WowAmigo schreef:

Beetje omslachtig, maar het werkte wel: bakstuk/neusriem loshalen, kopstuk(ken) uit de frontriem, kopstuk achter de oren langs, frontriem voorlangs en er weer aanschuiven, bit inhangen en bakstuk en neusriem weer vast. Clipjes aan het bit maken het wellicht nog makkelijker.

clipjes aan t bit hebben we indd al, dan krijgt ze die niet vol op der snoet als ze wegschiet of met haar hoofd gooit. maar steeds al die riempjes los maken is zo'n gedoe :o ik hoopte een makkelijkere oplossing en heb wat ideetjes uit t topic door gestuurd naar de eigenaar.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:59

Ik vind het er altijd een beetje spannend uit zien, maar je hebt ook van dit soort leren bitjes:

Afbeelding

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:59

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:01

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 16:16

Jet schreef:
Zou zoiets dan niet wat zijn als je echt een frontriem wil? https://www.ebay.com/itm/334833984279 .

Anders zou ik die er eens afhalen en kijken hoe het dan gaat. Desnoods voor tijdelijk, totdat dat echt normaal omgaat en daarna weer met frontriem kijken of het beter gaat.

Bij deze kan de frontriem ook los: https://www.equestriancollections.com/p ... O0wkpram38 .

https://freedomrider.com/product/easy-on-headstall/ , nog eentje.

Ik heb nergens gezegd dat ik echt een frontriem wil :o
Die frontriem is ook totaal het probleem niet gelukkig. Het is meer het kopstuk. Die moet over de oren heen. En dat vind het paard geen succes.

Toch bedankt voor het mee denken. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 16:17

Lauke schreef:
Ik kwam toevallig je topic tegen.
Sinds kort heb ik een kopstuk in het assortiment wat makkelijk los te halen is achter de oren. Eigenlijk bedoeld om te kunnen verstellen, maar in dit geval kan het ook nuttig zijn.

https://equibridle.nl/product/anatomisch-atlas-kopstuk/

[ Afbeelding ]

Zoiets is eerder gedeeld indd. Dankjewel!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:25

Heb je de links nog wel bekeken Kiwiwitje? Bij die kan je het kopstuk losmaken met een clip en dat was volgens mij waar je naar op zoek was. Je kan ook nog zelf clips maken aan de bakstukken onderaan, zodat het bit ook later erin kan.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:28

Ik heb ook een paard gehad waar het hoofdstel niet over de oren kon maar ik deed gewoon het hoofdstel op en daarna het bit in.. eerst met hoofddoel me kuipjes, later gewoon even bakstuk open en dicht .

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 16:30

Jet schreef:
Heb je de links nog wel bekeken Kiwiwitje? Bij die kan je het kopstuk losmaken met een clip en dat was volgens mij waar je naar op zoek was. Je kan ook nog zelf clips maken aan de bakstukken onderaan, zodat het bit ook later erin kan.

Yes ik heb een aantal opties naar de eigenaar gestuurd. :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:34

O fijn, ik was al bang omdat ik het zo over die frontriem had, dat je niet verder gekeken had.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:36

Mag ik vragen hoe je het kopstuk over de oren doet? :o Doe je zeg maar bit in, hoofdstel naar boven, over de oren en dan het kopstuk over de oren heen trekken? Dus dat de oren zeg maar door het kopstuk naar achteren worden geveegd en weer omhoog floepen als het hoofdstel op zijn plek zit? Of doe je het bit in, kopstuk in je ene hand, andere hand tussen frontriem en kopstuk door de oren pakken en naar voren en dan oren vasthouden tot het kopstuk op zijn plek zit?
Geen idee natuurlijk wat het paard precies vervelend vindt. Maar ik kan mij wel voorstellen dat de manier van hoofdstel of halster over de oren halen nog verschil kan maken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:37

WowAmigo schreef:

Heb jij soms mijn paard gereden :+

Precies hetzelfde verhaal. En denk eerlijk gezegd niet, dat het dan fijn is , een hoofdstel achter z'n oren dicht te moeten maken of er aan te prutsen.

Bit aan 1 kant los , hoofdstel er rustig overheen laten glijden en bit erin en vastmaken. Werkte hier het beste

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 17:03

Koper schreef:
Mag ik vragen hoe je het kopstuk over de oren doet? :o Doe je zeg maar bit in, hoofdstel naar boven, over de oren en dan het kopstuk over de oren heen trekken? Dus dat de oren zeg maar door het kopstuk naar achteren worden geveegd en weer omhoog floepen als het hoofdstel op zijn plek zit? Of doe je het bit in, kopstuk in je ene hand, andere hand tussen frontriem en kopstuk door de oren pakken en naar voren en dan oren vasthouden tot het kopstuk op zijn plek zit?
Geen idee natuurlijk wat het paard precies vervelend vindt. Maar ik kan mij wel voorstellen dat de manier van hoofdstel of halster over de oren halen nog verschil kan maken.

T bit gaat er nu af. En dan is t Een kwestie van mikken.. hopen dat je de oren niet raakt, of een soort van sneller bent dat t in ieder geval om 1 oor zit. En dan hopen dat je heel snel bent om de andere er door te helpen. Dan pakt ze het bit zelf aan en kun je die vastklikken.
Tussen de oren door gaat sowieso niet. T is een beetje hopen dat je hoog genoeg zit en dan alles over de oren kan laten zakken zonder ze echt aan te raken. Maarja dat gaat dus niet altijd goed. Ik heb inmiddels daarom een halstertouw rond haar nek, dat als ze wegschiet ik haar vast kan pakken en dan kalmeert ze wel snel. Maar toch..

Bij het halster gaat het veel makkelijker, ze stopt haar neus daar ook gewoon in als ze ziet dat je t deel achter haar oren los hebt. Die “zwiep” je dan op de nek en schuift deze naar voren om vast te maken.
Dat boeit haar niks.
T is dus ook niet dat ze niet meewerkend is. Maar je krijgt dat kopstuk gewoon niet zomaar over die oren heen..
Vooral niet in de lengte uitvoering van mezelf :')
Maar haar baasje die iets langer is. Heeft er echt een strijd mee en was laatst verbaasd dat ik het halster gewoon omdeed.
Paard was net gereden en verwachtte t van mij niet. Ze reageerde wel op de oren maar ik had geluk dat ik toen gewoon net wat sneller was.
En ik had er ook op dat moment niet bij stil gestaan dat ze dat niet zo makkelijk doet normaal.

En aangezien ze het halster dus echt geen probleem vind zolang ie niet over de oren hoeft. Dacht ik, als we dat met een hoofdstel ook kunnen.. blij paard blij mens
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 16-07-25 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 17:04

Getup schreef:
WowAmigo schreef:

Heb jij soms mijn paard gereden :+

Precies hetzelfde verhaal. En denk eerlijk gezegd niet, dat het dan fijn is , een hoofdstel achter z'n oren dicht te moeten maken of er aan te prutsen.

Bit aan 1 kant los , hoofdstel er rustig overheen laten glijden en bit erin en vastmaken. Werkte hier het beste

Nee maar aan de zijkant wel. Net zoals t halster. En die opties zijn al een aantal genoemd. Alles aan t hoofd vind ze ook prima. Maar die oren..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 17:25

tennan schreef:
Het Contour Physio hoofdstel van Barefoot! Zeker als je de frontriem eraf haalt.

Even voor het beeld, dat is deze, met een gespje aan de zijkant. Maar het lijkt me best een gedoe eigenlijk om steeds dat gespje los en vast te doen en dan in de tussentijd zo met dat bit bakstuk in je hand te staan...?

Afbeelding

Afbeelding

Heeft ook extra ruimte voor de oren door een afgebogen vorm.

Zonder frontriem is hij normaal gesproken ook goed te gebruiken. Ik gebruikte nooit een frontriem met dit model hoofdstel :) En er zijn ook mensen die teugelclips aan het uiteinde van de bakstukken vastgespen, en daarmee het bit vastmaken en makkelijk kunnen loshalen om te verwisselen / schoonspoelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 17:31

kiwiwitje schreef:
T bit gaat er nu af. En dan is t Een kwestie van mikken.. hopen dat je de oren niet raakt, of een soort van sneller bent dat t in ieder geval om 1 oor zit. En dan hopen dat je heel snel bent om de andere er door te helpen. Dan pakt ze het bit zelf aan en kun je die vastklikken.
Tussen de oren door gaat sowieso niet. T is een beetje hopen dat je hoog genoeg zit en dan alles over de oren kan laten zakken zonder ze echt aan te raken. Maarja dat gaat dus niet altijd goed. Ik heb inmiddels daarom een halstertouw rond haar nek, dat als ze wegschiet ik haar vast kan pakken en dan kalmeert ze wel snel. Maar toch..

Bij het halster gaat het veel makkelijker, ze stopt haar neus daar ook gewoon in als ze ziet dat je t deel achter haar oren los hebt. Die “zwiep” je dan op de nek en schuift deze naar voren om vast te maken.
Dat boeit haar niks.
T is dus ook niet dat ze niet meewerkend is. Maar je krijgt dat kopstuk gewoon niet zomaar over die oren heen..
Vooral niet in de lengte uitvoering van mezelf :')
Maar haar baasje die iets langer is. Heeft er echt een strijd mee en was laatst verbaasd dat ik het halster gewoon omdeed.
Paard was net gereden en verwachtte t van mij niet. Ze reageerde wel op de oren maar ik had geluk dat ik toen gewoon net wat sneller was.
En ik had er ook op dat moment niet bij stil gestaan dat ze dat niet zo makkelijk doet normaal.

En aangezien ze het halster dus echt geen probleem vind zolang ie niet over de oren hoeft. Dacht ik, als we dat met een hoofdstel ook kunnen.. blij paard blij mens

Okee, het is dus wat ingewikkelder dan ik dacht. Ik probeerde mee te denken en blijkbaar dacht ik te simpel ;)

Foto hierboven met het schimmeltje lijkt me juist wel een handige oplossing. Als je de keelriem niet losmaakt kun je het linkerdeel van het hoofstel aan je pols hangen (terwijl het bit al in is) bij het vastmaken van het gespje. Ik zou wel dat gespje vervangen door een rolgespje, dat is veel makkelijker als dat het gespje is waar het hoofdstel steeds mee om en af gaat.
En ik kan mij ook voorstellen dat TS met een neusriem wil rijden. Daar zou dan nog een oplossing voor moeten komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 17:41

Op de onderste foto zie je het Contour Physio hoofdstel gebruikt worden met een Cavesson / kaptoom neusriem en bitriempjes.
Maar de Cavesson is optioneel, je kan het hoofdstelletje ook met een andere losse neusriem gebruiken. Met of zonder nog bitriempjes erbij.

Barefoot heeft behalve de bijpassende kleuren Cavesson ook een precies zelfde versie maar dan zonder ringen.
En nog een eenvoudige smalle versie die ook als side-pull te gebruiken is:

Afbeelding

Maar je kan natuurlijk vanalles bevestigen aan de bakstukken :)

Ik gebruikte het zelf met verschillende hackamore modellen.
Ideaal dat je het bakstuk zo in een hoek naar beneden kan 'trekken' zeg maar zodat dat comfortabel ver weg van het oog komt te liggen +:)+

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 17:47

Wat voor hoofdstel heeft ze nu?

Een micklem zonder frontriem zou ook nog een optie zijn, het kopstuk kan je dan net als halster los en vast doen

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 18:49