Gezocht! Zadel zeer duidelijke brede U boom en flink kussenkanaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:49

Ik zie zo snel niet welke regio je zit? Maar een merk dat nog niet is genoemd, maar wel zeer geschikt is voor ronde paarden is Comfort Elite. Heb zelf van dat merk het model Cadence met een cob boom (is nog wat vlakker dan de standaard) op mijn brede Lusitano met vlakke schoft liggen.
Merk is opgezet door een Engelsman die Welsh Cobs fokte en ook geen enkel passend zadel kon vinden.

zefiros

Re: Gezocht! Zadel zeer duidelijke brede U boom en flink kussenkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:02

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:55

Heb je Thorowgood en Kent & Masters geprobeerd? Met een tafelmodel welshpony, zonder schoft, neerwaarts gebouwd maar géén weke rug, kwam ik daarop uit. Wel de cob modellen. Lag als een huis. Ik had daarvoor best veel andere merken geprobeerd en zelfs via Welsh fokkers uit de UK een zadel over laten komen, maar zelfs die lag niet goed.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:15

_Lorette_ schreef:
Heb je Thorowgood en Kent & Masters geprobeerd? Met een tafelmodel welshpony, zonder schoft, neerwaarts gebouwd maar géén weke rug, kwam ik daarop uit. Wel de cob modellen. Lag als een huis. Ik had daarvoor best veel andere merken geprobeerd en zelfs via Welsh fokkers uit de UK een zadel over laten komen, maar zelfs die lag niet goed.

Deze zadels hebben V bomen. Ik heb nu een Thorowgood Cob liggen, die wel goed bevonden is door de zadelmaker maar op aanraden van hem gaan we toch de GFS Cob zadels proberen. Hij gaf aan dat dit toch net wat beter zou liggen, maar is weer per type paard verschillend.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:28

O, helaas, dan is dat geen optie. Ik zag wel duidelijk verschil in vorm van kopijzer.

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 21:24

Ik heb een Busse Basel Flexi (te koop) voor mijn PRE gehad. Ik had echt moeite om een kort zadel te vinden voor hem, maar de Busse Basel heeft franse kussens, een U boom en een mooi breed tussenkanaal en hij liep er gelijk fijn onder. Het zit ook fijn!

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 21:51

Ik heb hetzelfde “probleem” met mijn pony. Ik heb nu een KN tango en die heeft wat meer curve. Equestor Wispelaere kan je ook proberen, lag op de mijne ook prima maar vond ik lastiger zitten.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:03

Ik zie in een ander topic de busse basel flexie voorbij komen. Misschien dat nog wat?

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:55

Ik heb een Schutte legend met franse kussens op mijn tonnetje ronde Freiberger liggen, met treeclix systeem.
De fysio was hier laatst voor mijn paard en zij gaf aan dat het zadel perfect ligt :-)
Ik heb hiervoor een sommer zadel gehad wat gewoon naar de zijkant schoof , en we hebben meerdere massimo zadels geprobeerd voor er een Schutte kwam.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 09:23

@zefiros, nee kent masters/thorowgood is wel echt V boom ;) daarnaast maar een heel beperkte ruimte tussen de kussens voor dit model pony.

Haha @joelle en juniorus; die Busse ligt er nu op, beste van de “slechtste” optie aangezien ik kussenruimte eigenlijk met dit zadel niet red ;) daarnaast is de boom voor het mooie ook niet U genoeg…
Je ziet hier ook dat eerste stukje van het kussen nog zweeft ipv aansluit terwijl nog breder en hij is te breed

Afbeelding

Lizenlotte via Iza asngemeten zeker die cognac? Had hem voorbij zien komen maar hoe fantastisch de schutte ook lijkt ik kan er amper wat mee als ze veranderd… en aangezien ze nog geen 6 maanden onder het zadel is durf ik de gok van een niet aanpasbare boom eigenlijk nog niet te nemen :/

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:08

Je kunt natuurlijk ook ervoor kiezen om te beginnen met een pad met inlages om wat meer vrijheid te hebben in pasvorm. En met treeclix heb je ook meer vrijheid, al gaat dat geen hele grote veranderingen opvangen.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:34

Euh nee ik ken geen Iza en mijn zadel is ook niet cognac?
Mijn paard heeft het zadel nu 2 jaar, en het past nog prima vanwege het treeclicksysteem. Het zadel is daarmee wel degelijk aan te passen als je paard veranderd.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 00:23

Lizenlotte schreef:
Euh nee ik ken geen Iza en mijn zadel is ook niet cognac?
Mijn paard heeft het zadel nu 2 jaar, en het past nog prima vanwege het treeclicksysteem. Het zadel is daarmee wel degelijk aan te passen als je paard veranderd.

Haha dan loopt er nog een freiberger met een Schutte in Nederland rond :j

Treeclick kan zeker wel ea doen geen hele boommaten verschil helaas. En aangezien ze vorig jaar nog in boommaatje 33 zat en nu dus in 35/36 ga ik de gok niet nemen met zo’n jong dier die nog groeit aan alle kanten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 06:10

Ik heb een Dk zadel liggen op mijn schoftloze PRE.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:35

Ik zit in dezelfde zoektocht als jou dus als ik een kanshebben vind zet ik hem hier in. Nu de:
Edix Zyba
Lijkt heel breed tussenkanaal. En heel goed aanpasbaar

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:56

Wij hebben gisteren bij Country Mill een 2e hands Massimo Trail gekocht wij hebben een vergelijkbare bijzettafel haha. Zelfde ras en bouw. Wintec was voor hem te lang, dat wisten we al. Dan gaat zijn kont omhoog := . Ik kan sowieso Country Mill aanbevelen. Was onze eerste keer daar en zijn super geholpen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:03

Een connect zadel op een ldr boom?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:11

Deze ligt hier voor verkoop, verrassend qua boom en opbouw, totaal geen standaard Kieffer, vandaar dat ik hem even deel: Kieffer Rotterdam. U boom en kort, en Kieffer heeft een in elke maat aanpasbare boom
Afbeelding

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:34

Ik heb hier 2 van die tonnetjes: een haf en een fuchs. Fuchs is daarbij ook nog eens zeer korte in de rug.

Voor beide heb ik een Fryso. De haf een Classic en de fuchs een Profyle? Tweedehands gekocht en vakkundig laten aanmeten door mijn zeer kundige zadelmaker. Die heeft het zadel voor de fuchs zelfs kunnen inkorten. Die man kan echt alles met zadels, 100% goed. Mocht je in het Noorden van het land zitten, stuur dan maar even pb voor zijn contactgegevens.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:03

Cavaletti zadels of Bliss of London (zegmaar de wintec/arena en de bates versie) zou je even naar kunnen kijken. Dit is een wat onbekender merk vanuit de UK en ik ben er echt heel blij mee voor mijn pony!

Een U vormige boom met verwisselbaar kopijzer, maar ik twijfel of het tussenkanaal breed genoeg is. Ik heb daar totaal niet op gelet namelijk.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:40

dianaw33 schreef:
Deze ligt hier voor verkoop, verrassend qua boom en opbouw, totaal geen standaard Kieffer, vandaar dat ik hem even deel: Kieffer Rotterdam. U boom en kort, en Kieffer heeft een in elke maat aanpasbare boom
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hoe is het tussenkanaal van dit zadel? Kun je minimaal 4 vingers er tussen krijgen aan de achterkant?

Dees schreef:
Ik heb hier 2 van die tonnetjes: een haf en een fuchs. Fuchs is daarbij ook nog eens zeer korte in de rug.

Voor beide heb ik een Fryso. De haf een Classic en de fuchs een Profyle? Tweedehands gekocht en vakkundig laten aanmeten door mijn zeer kundige zadelmaker. Die heeft het zadel voor de fuchs zelfs kunnen inkorten. Die man kan echt alles met zadels, 100% goed. Mocht je in het Noorden van het land zitten, stuur dan maar even pb voor zijn contactgegevens.

Welke zadelmaker heb je?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:11

Afbeelding
Ruim 4 vingers. Het is gebouwd voor barokke paarden die veel ruimte bij de schoft en ruggengraat nodig hebben. De huidige boommaat schat ik op 36.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:34

Ik zou ook zeggen een Schleese, ik heb er zelf ook een, deze heeft zeer breed kussenkanaal en is heel goed aanpasbaar. Ook voor rond paard. Tegenwoordig hebben heel veel paarden een hele brede rugband, daar voldoet dit zadel zeker aan qua pasvorm. Zadels zijn niet van die badkuipen en vaak met aanpasbare wrongen.

Paard woont in omgeving Leiden en zadelmaker komt uit omgeving Antwerpen, maar dat is voor haar geen probleem, zij gaat heel Europa door.
Recent zijn er nieuwe modellen bij gekomen begreep ik.
Zoek op Zadelpunt en Schleese en je vind haar. Mijn paarden zijn al jaren blij met haar en het zadel. (zadel was zelfs zo aanpasbaar dat het op nieuwe paard ook passend te maken was)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 18:51

Freyr schreef:
Cavaletti zadels of Bliss of London (zegmaar de wintec/arena en de bates versie) zou je even naar kunnen kijken. Dit is een wat onbekender merk vanuit de UK en ik ben er echt heel blij mee voor mijn pony!

Een U vormige boom met verwisselbaar kopijzer, maar ik twijfel of het tussenkanaal breed genoeg is. Ik heb daar totaal niet op gelet namelijk.

Deze worden in het kopijzer breder als de maat breder worden, dus misschien inderdaad een optie? Ik heb de cavaletti weleens in mijn handen gehad, zijn ook niet al te lang. Breedte tussenkanaal durf ik niet te zeggen maar niet super smal in ieder geval.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:42

Change03 schreef:
Ik ga over 2 weken een zadel testen van GFS die volgens mij voldoet aan alles waar jij naar op zoek bent. Ik zal je laten weten hoe het bevallen is :j

Ik heb de GFS getest. Heel erg fijn zadel, wat denk ik voldoet aan al jouw eisen. Voor nu ben ik zelf nog niet overgegaan op koop, omdat mijn paard momenteel veel te dik is en hij niet 100% perfect lag.

Indien er een dealer bij je in de buurt zit is het zeker waard om het eens te proberen!