Dressuurzadel vlakke zit en weinig wrong

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Dressuurzadel vlakke zit en weinig wrong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 20:30

Haha mala ik vind kussens al bijzonder :)) moet ik van kent & masters naar een bepaald type kijken?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:37

Ik zou zeker eens naar een kent en masters kijken.
Ik heb voor mijn paard heel kort een kent en masters s line gehad (staat nu te koop) en dat zat echt top. Ik heb dezelfde klachten als jij in een wintec. De wrong lijkt ook meer dan het is op foto’s. Ik vond hem erg vrij zitten en wat smaller voor mijn eigen bekken.
Baalde dat hij net niet 100% paste voor mijn paard :(

Heeft alleen geen verstelbare beugelriemhaken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:46

Ik reed op een Thorwogood T8, een model van 2015. Die heeft wat je zoekt. Ik vraag me af of die nog steeds een vlakke zit heeft, als ik naar de foto's kijk lijkt de lepel nu veel hoger.

Mocht je interesse hebben, mijn zadel (dressuur cob) is te koop. Wisselbare boom en wisselbare wrongen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 20:47

Oh, geen verstelbare beugelophang gaat het niet worden vrees ik…

Ir111 welke maat heb je?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:50

17,5 inch

Oh wacht, sorry niet goed gelezen, geen verstelbaren beugelhaak. De haak zit wel dusdanig ver naar achteren dat een normale beenligging mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 11-06-25 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:50

Maartje_M schreef:
Oh, geen verstelbare beugelophang gaat het niet worden vrees ik…

Ir111 welke maat heb je?

Waarom zoek je die persé? Als het zadel past bij jou als ruiter dan zouden de haken ook al op de juiste plek moeten zitten.
Ik denk dat de enige manier om daar achter te komen is om te proberen.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:57

Ik ben super blij met mijn Stübben dressuurzadel! Hoewel ze bekend staan om de springzadels, zeker ook de moeite om eens naar de andere zadels te kijken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 21:22

Ir111 17,5 is te groot.

Lauke omdat blijkt dat mijn heupen dat over het algemeen niet accepteren. Zou het uiteraard kunnen proberen maar tot nu toe zetten we ze in alle zadels waar het kan wel naar achter eigenlijk

Stubben, daar heb ik heel vroeger ook in gereden. Toen ze nog plat waren zeg maar haha. Ik weet niet of er nog van die platte zijn, de nieuwere zijn allemaal dieper

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:51

Vzh of vsd zadel, die geven je meer ruimte in de zit dan de moderne dressuur zadels. Dat gezegd hebbende zul jij dus blij worden van de wat oldschool merken, ze zijn er nog wel, zoals Passier en Stubben. Engelse merken hebben ook vaak een plattere lepel

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:07

De kent&master heeft idd geen verstelbare beugelop hanging maar omdat je de kniewrongen wel kan verplaatsen /of weg laten scheelt dat een boel.
De Bates Isabella Werth, heeft wel een verstelbare beugelophang, verstelbare kopijzer en verstelbare kniewrongen. Heb ik ook gehad vroeger was ook een heel fijn zadel.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:26

En een Bates ipv Wintec? Mijn Bates zit echt heerlijk! Wel een hogere lepel maar wel verwisselbaar kopijzer en beugelophanging.

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 00:24

Mocht je geïnteresseerd zijn, ik heb een Albion SLK 17 inch zwart te koop. Wel vanuit België.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 10:02

Ja Bates ben ik nu wel naar aan het kijken, zou volgens mijn passer ook wel een match voor paard en mij kunnen zijn.

mayadeby ik pb je even

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:13

En een gfs cob?
Die is speciaal voor de korte bredere paarden.
En daar heb je ook dressuur varianten die geen dikke wrong hebben. Of althans dat zit met klittenband en kun je zelf veranderen.

Ik heb zelf de veelzijdig daarvan en bevalt me goed

https://gfssaddles.com/products/gfs-mon ... b-dressage

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:17

Bates is bij mij heupproblemen. Bates is luxe versie Wintec.

Die GFS is ook fijn ja

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:39

Maartje_M schreef:
Ja Bates ben ik nu wel naar aan het kijken, zou volgens mijn passer ook wel een match voor paard en mij kunnen zijn.

mayadeby ik pb je even

Voor een goede drukverdeling kun je beter voor een goed passende Albion gaan, dan voor een Wintec of Bates (de binnenkant is hetzelfde). Zowel de boom als de vulling (als er goede wol in zit) zijn beter bij een gemiddelde Albion. Al weet ik natuurlijk niet zien of de pasvorm van de SLK of ander type Albion wel bij de rug van jouw paard past.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:42

Ilayla schreef:
Maartje_M schreef:

mayadeby ik pb je even

Voor een goede drukverdeling kun je beter voor een goed passende Albion gaan, dan voor een Wintec of Bates (de binnenkant is hetzelfde). Zowel de boom als de vulling (als er goede wol in zit) zijn beter bij een gemiddelde Albion. Al weet ik natuurlijk niet zien of de pasvorm van de SLK of ander type Albion wel bij de rug van jouw paard past.

Kent & Masters is overigens ook een betere optie dan een Wintec/bates

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 11:03

Die GFS heb ik even doorgestuurd, die zit er op zich wel interessant uit

Ilayla ik ook niet, daarom gaat alles naar mijn passer om te checken of het iets zou zijn :) Zij kent mijn paard en mij en kan daar vast meer over zeggen dan ik

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:19

Maartje_M schreef:
Die GFS heb ik even doorgestuurd, die zit er op zich wel interessant uit

Ilayla ik ook niet, daarom gaat alles naar mijn passer om te checken of het iets zou zijn :) Zij kent mijn paard en mij en kan daar vast meer over zeggen dan ik

Dat is zeker verstandig! Dat is uiteindelijk het belangrijkste dat het zadel zowel bij je paard als bij jou past. Het was ook vooral bedoeld als advies om een goede keuze te kunnen maken voor een zadel dat past bij je wensen, maar ook goed is voor je paard. :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 11:32

ja en vanaf een foto is dat natuurlijk ook niet te doen, maar ik ben al blij met alle verschillende dingen die geroepen worden hier want er komt wel een en ander langs waar ik nog nooit van gehoord had bijvoorbeeld

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:37

Ja, het is interessant om te lezen welke zadels er allemaal zijn die je zou kunnen proberen! Ben je trouwens opzoek naar een nieuw of tweedehands zadel? Ik weet dat je een Esta kunt bestellen met een open zit bijvoorbeeld. Zo zullen er wellicht meer merken zijn die je kunt bestellen met een open zit.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:40

Kijk ook eens bij de Ijslander merken. Die zijn vrijwel altijd kort, hebben vaak minder wrong en een veel vlakkere zit.
Ik heb ook issues met heupen en dergelijke en zat heel lekker in een Ghost boomloos zadel (nee ik ben verder geen fan van de barefoots etc)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:40

Maartje_M schreef:
Ir111 17,5 is te groot.

Lauke omdat blijkt dat mijn heupen dat over het algemeen niet accepteren. Zou het uiteraard kunnen proberen maar tot nu toe zetten we ze in alle zadels waar het kan wel naar achter eigenlijk

Stubben, daar heb ik heel vroeger ook in gereden. Toen ze nog plat waren zeg maar haha. Ik weet niet of er nog van die platte zijn, de nieuwere zijn allemaal dieper

Ik heb een Stubben Juventus dressuur (17’’) super plat, geen wrong maar volgens mij geen verstelbare beugel ophanging. En natuurlijk geen heel jong zadel ..

Dus durf niet te zeggen hoe de nieuwere zijn.
Weet ook niet of het oudere type nog te vinden is en je dit eventueel zou willen natuurlijk.

Die van mij is overigens niet kei en kei hard zo als die van echt vroeger.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 13:13

nieuw of 2e hands maakt niet uit als het maar binnen het budget past (~€3000), dus daar ben ik best flexibel denk ik. Maar 2e hand niet een te oud zadel.
Ijslanderzadels heb ik in het verleden bij mijn bruine merrie wel eens naar gekeken idd, maar dat was het ook niet helemaal voor mij.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:23

Het zadel van je openingspost doet mij qua model erg denken aan startrekk zadels. Zijn zadels op basis van een flexibele boom dus dat moet wel iets zijn wat bij je past. Heeft ook een verwisselbare voorboom, geen verplaatsbare beugelophanging. Onder diezelfde noemer zou ik Edix willen noemen, de eerdere modellen hadden (vond ik) een heel ondiepe zit, verplaatsbare wrongen en verwisselbare voorboom. Kent & masters, vooral de eerdere modellen, hadden ook een beetje zo'n vorm als je zadel uit de OP.

Ik ken niet veel zadelmerken met verplaatsbare beugelophanging. Ik weet van Bates Isabelle werth, Trekker (boomloos) maar daar houdt mijn kennis wel een beetje op. Zijn er ook niet veel die dat hebben volgens mij.