Bodyprotector of airjacket bij inrijden jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Bodyprotector of airjacket bij inrijden jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 22:03

Ik heb ook een rugprotector (van komperdell), die belemmert me nauwelijks in mijn beweging.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 22:37

Ik heb ook een rugbeschermer voor het zadelmak maken en inrijden. Best warm ja, maar bevalt erg goed.

Maar - het is al enkele keren gezegd - met een goede voorbereiding en geen haast, is het eigenlijk niet nodig. Mijn jonkie heeft in de vijf maanden dat ik er nu af en toe op zit geen stap verkeerd gezet.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:16

Imre schreef:
Ik heb ook een rugprotector (van komperdell), die belemmert me nauwelijks in mijn beweging.

Welke heb je juist? Ik zat ook naar komperdell te kijken (voor buitenritten met een paard dat nog ervaring moet opdoen). Ik vroeg mij, juist af of deze te lang zou zijn om met een westernzadel te rijden, of valt dit mee?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:24

Binoche schreef:
Imre schreef:

Welke heb je juist? Ik zat ook naar komperdell te kijken (voor buitenritten met een paard dat nog ervaring moet opdoen). Ik vroeg mij, juist af of deze te lang zou zijn om met een westernzadel te rijden, of valt dit mee?

Ik heb een (ouder model van) de ballistic. Ik heb een deel van de onderkant laten verwijderen door mijn zadelmaker. Bij mij kwam de onderkant van de beschermer ook tegen mijn zadel omdat ik een kort bovenlijf heb.
Laatst bijgewerkt door Imre op 08-05-25 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:44

Goede voorbereiding ts. Hoe oud is je cap? Mijn helm was al wat jaartjes oud, maar zat goed en was er zuinig op. Hij heeft mijn leven gered want ik kan het navertellen, maar hij was wel doormidden gescheurd dus nu hersenbeschadiging met bijhorende beperkingen. Ik raad daarom iedereen aan om niet te lang te blijven rijden met dezelfde helm.
Succes en veel plezier met het zadelmak maken!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 11:55

sumic schreef:
Goede voorbereiding ts. Hoe oud is je cap? Mijn helm was al wat jaartjes oud, maar zat goed en was er zuinig op. Hij heeft mijn leven gered want ik kan het navertellen, maar hij was wel doormidden gescheurd dus nu hersenbeschadiging met bijhorende beperkingen. Ik raad daarom iedereen aan om niet te lang te blijven rijden met dezelfde helm.
Succes en veel plezier met het zadelmak maken!

Gelukkig is mijn cap pas een jaar oud en maar 1 keer mee gevallen waar ik echt gewoon los op mijn achterste terechtkwam. Dus die is gelukkig nog goed!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:00

Top!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:05

Hier wel een BP voor zadelmak maken en inrijden om risico's zoveel mogelijk te beperken. Zadelmakmaken doen we meestal in de longeerring; voordeel is dat het paard niet aan de kletter kan, nadeel dat als je valt je wel meer in de buurt van het paard terechtkomt met bijkomend risico.
We gebruiken wel een BP met grote mate van flexibiliteit en bewegingsvrijheid. Van het merk Tipperary, de RideLite.
1 tip. Mocht je een BP gebruiken, kies geen fel gekleurde. Paarden zien dat en reageren daarop.
https://www.tipperaryequestrian.com/sho ... 39,445,443

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:31

Hierbij het in/doorrijden gewoon met Bodyprotector gereden en nu nog steeds. We zitten momenteel in een alles is eng fase. Het zit mij totaal niet in de weg, valtraining mee gehad en al en heeft me toch al wel met wat zaken beschermt. Zadel/ruitermak maken heb ik uitbesteed.

Deze jonge trapt na als je valt namelijk. Op blauwe plekken en schaafwonden na nog niks er aan over gehouden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 16:20

Ik ging juist met een BP naar voren zitten omdat mijn lepel hoog is. Voor mij is een air jacket beter

emtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 12:31

Ik heb zelf problemen met mijn nek, rug en ribben. Heb alles een x gebroken gehad bij een vervelende val. Gelukkig is alles goedgekomen maar ik heb er nog dagelijks last van. Ik heb met een bp en airjacket gereden en ben toch echt veel beter te spreken over mijn airjacket! Een rugprotector is ook een aanrader maar aangezien ik mijn ribben ook al gesloopt heb wil ik aan de voorkant ook bescherming.

Ik zou je wel adviseren om pas een airjacket te dragen als het paard wat meer getraind is en ook minder snel schrikt want hij geeft wel een knal bij het afgaan

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:49

Na mijn ongeluk van vorig jaar heb ik mij hier uitgebreid over ingelezen. Ik zou je aanraden om een airbagvest te kopen. Een bodyprotector beschermt niet genoeg je nek, stuitje en Ribben. Als je hard op je stuitje valt kan je namelijk ook nog een ruggenwervel breken of andere problemen aan je rug krijgen. Verder is de klap van het airbagvest niet anders dan de klap die je sowieso hoort als je van je paard valt. Als je paard echt nog heel groen is en nog omhoog kan komen (en bijvoorbeeld kan omklappen daardoor), zou ik je aanraden om nog extra bescherming (rug- en borstbescherming) voor in je airbagvest te kopen. Hierdoor ben je ook beschermt als jullie samen vallen.