Bitloos: ik kom er niet uit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Re: Bitloos: ik kom er niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 17:36

Ja misschien moet ik toch nog eens beter met hem onderzoeken waar het aan lag met de sidepull.

Voor nu kon ik voor een leuke prijs de FRA lami via marktplaats van iemand overnemen. Ga ik die eens proberen. Als hij die nu ook weer niet lijkt te begrijpen en het verder ook wel weer goed gaat dan weet ik dat ik het hem gewoon beter moet uitleggen en het misschien niet uitmaakt welk systeem het dan is.

Wordt vervolgd :))

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:40

Fra lami vond de mijne helemaal niks.. is echt heel paard gebonden welk systeem wel of niet werkt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 17:41

pluisje88 schreef:
Fra lami vond de mijne helemaal niks.. is echt heel paard gebonden welk systeem wel of niet werkt.

Ja dat zal ook wel. Dit was echt zo’n prijsje dat ik dacht. Ik gok het eens.

Maar je wilt natuurlijk ook niet straks weer van alles hebben hangen.

Hoe kwam jij er eigenlijk achter dat jouw paard die scrawbrig fijn vond?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:29

Ik heb de F.R.A abbey. Bevalt me goed. Maar is wel prijzig om ff te kopen om te proberen denk ik.

Wel heel grappig dat er wel altijd minstens 1 iemand is in een topic over bitloos rijden, die moet vertellen dat het niet perse vriendelijker is. Wordt toch helemaal niet gevraagd? Lijkt wel of ze zichzelf van moeten overtuigen ofzo.

Wordt toch ook niet in een topic over een bit steeds geplaatst dat het niet perse vriendelijker is dan bitloos?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:38

Inderdaad cinnepin dat valt mij ook op ..maar bitloos gaan rijden is mentaal ook echt wel een stap die je moet durven te nemen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 18:43

Dat klopt cinnepin. Begrijp ik ook niet zo goed waarom dat gedaan wordt.

Daar ben ik me dus ook van bewust vandaar dat ik dus nog in dubio zit omdat ik de manier waarop ik tot dusver met de sidepull reed niet vriendelijker voor hem vond.

Hoe kwam jij op kaakgekruist of is dat wat iedereen hier zegt: gewoon testen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:45

Ik heb het gewoon gedaan. Begon bij mijn vorige pony, een fjord. Ik kocht gewoon een goedkoop hoofdstelletje en hoppatee gewoon gedaan. Dat beviel goed. Bij mijn huidige paard eigenlijk net zo bedenk ik me net ;) Ik deed daar niet zo moeilijk over. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:46

Ik denk toch aan je gewicht een beetje meer op je linkerbil als je het hoofd iets naar rechts wil vragen.Als je zelf naar binnen valt kan dat averechts werken ..(denk ik zelf ben geen instructeur.).
Ik had de barefoot syringa goedkoop van een kennis overgenomen .Die is sidepull en kaakgekruisd. Mn paard was zo kalm met dat kaakgekruisd dat ik dat verder wilde onderzoeken.Dit hoofdstel zou ik trouwens niet aanraden want de kaakriem blijft snel strak staan.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 19:08

Cinnepin schreef:
Ik heb het gewoon gedaan. Begon bij mijn vorige pony, een fjord. Ik kocht gewoon een goedkoop hoofdstelletje en hoppatee gewoon gedaan. Dat beviel goed. Bij mijn huidige paard eigenlijk net zo bedenk ik me net ;) Ik deed daar niet zo moeilijk over. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Whaha nee ik dacht dus ook. Hup een sidepull eraan en gaan. Dat ging in het verleden meestal prima met andere paardjes. Was ook prima af te wisselen maar nu kwam ik er dus niet zomaar mee weg. Vandaar dat ik me afvroeg of jij bewust op kaakgekruist uitgekomen was.

Nou ik ga gewoon maar lekker verder testen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:34

Ik heb "vroeger" een uitprobeerservice gehad voor bitloze hoofdstellen (verkocht omdat ik graag een Joker wilde :D ) en heb er dus veel gezien en uitgeprobeerd en inderdaad hebben paarden ook nog voorkeuren.
Heb nu nog een sidepull die ik uitleen aan lesklanten omdat ik zelf de sidepull dus het prettigst vond, maar smaken verschillen. Kaakgekruist is lastig (vind ik) bij paarden met veel baardhaar, dan werkt de release niet echt. Dat is met kingekruist (zoals de Lami) al een stuk beter.
Voor mijzelf heb ik een op maat gemaakte rijkaptoom met scawbrig optie omdat ik dat ook fijn vond.
Los van het hoofdstel gaat het ook echt om rijden met de zit, daar zou misschien Centered Riding ® les nog bij kunnen helpen.
En wat ik ook heel fijn vind is een balansteugel of cordeo (halsring) om de hals doen als je bitloos rijdt, die kan helpen als "noodrem" (druk op de borst) en extra begrenzing van de buitenteugel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:20

Koper schreef:
En dan denk ik bij voorbeeld aan een hackamore met kleine schaartjes of een glücksrad, iets waar je links en rechts onafhankelijk van elkaar en duidelijk kunt inwerken.

Daar mag je dan precies weer geen wedstrijd mee rijden.

Ik heb deze en kan daar echt super mee sturen maar die mag dus NIET. Volgens mij scharen ze deze onder hackamore.
Afbeelding
Nou vind ik het gewoon leuke aanvulling op mijn rijden en vind het geen probleem om er weer gewoon ee bit in te hangen voor een wedstrijd. Dus kan ik gewoon kiezen voor de variant waar mijn paard het fijnste meer loopt.
Deze blijft het meest stabiel liggen bij dit paard en geeft geen ruis. En dat de neusriem ook echt fijn gewatteerd en breed is vind ik de grootste plus. Anders vind ik er weinig aardigs aan.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 16:35

Ik heb vandaag de fra lami binnen gekregen. Ben heel benieuwd hoe hij dat vindt.

Ga dat donderdag eens testen. Ik was ook nog even bij de knhs aan het kijken. Geen idee of ik ooit tot bitloos starten kom hoor maar er staat ergens wel dat er geen metaal in de neusriem mag zitten. Nu zit er bij de lami dus juist een veerblad in zodat de release goed is. Ziet de knhs dat dan als metaal?

En ik zal er dan een frontriem aan moeten hangen maar dat gaat lukken.
Ik denk misschien te ver vooruit hoor maar vroeg het me af. Stel dat dit bevalt.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:40

Melzazu schreef:
Dat klopt cinnepin. Begrijp ik ook niet zo goed waarom dat gedaan wordt.

Daar ben ik me dus ook van bewust vandaar dat ik dus nog in dubio zit omdat ik de manier waarop ik tot dusver met de sidepull reed niet vriendelijker voor hem vond.

Hoe kwam jij op kaakgekruist of is dat wat iedereen hier zegt: gewoon testen

Het vetgedrukte herken ik. Zadelmak maken ging prima op de sidepull, maar het doorrijden niet. Hij leek veel weerstand te geven. Toen heb ik een keer een hackamore met korte scharen gebruikt en dat bleek de oplossing. Hij liep er heel ontspannen op en ik kon direct met zachtere hand rijden. Dus soms is het gewoon wat systemen uitproberen om te zien wat bij jouw paard past.

Tot nu toe kon ik de (tweedehandse) miskopen aan bitloze hoofdstellen gewoon weer doorverkopen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 17:51

Stel dat hij die lami ook niets vindt dan denk ik zeker dat ik deze weer kwijt kan. Ik had echt een goede deal en nu kreeg ik het dus vandaag binnen. Jeeee dat ding is gewoon gloednieuw +:)+

Maar ergens hoop ik ook wel een beetje dat hij hier goed op reageert haha.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:08

Ik zou gewoon gaan uitproberen wat voor jullie het beste werkt.

Ik ben van bit overgestapt naar een simpele sidepull, maar reed soms ook met touwhalster of neckrope. In principe deed hij het op alledrie goed; neckrope vond ik het lastigst (logisch). Touwhalster moesten we beide voor in de stemming zijn, want daar heb je inderdaad ook niet zo heel veel controle mee. Sidepull werkte voor ons prima; voor het sturen gebruikte ik mijn teugels sowieso erg subtiel (ongeacht optoming), meeste kwam uit mijn lichaam. Maar natuurlijk: iedereen heeft een eigen (rij)stijl en ieder paard reageert toch ook weer net iets anders op de hulpen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 21:55

Nou…. Vanmiddag een poging gedaan met de lami maar dan was de sidepull 100x beter.

Hij vond dit vooral heel vreemd en hij werd helemaal strak en stijf. Ook constant een oortje naar achteren en hij keek een paar keer helemaal om naar me alsof hij wilde zeggen van: wat doe je nou toch allemaal met me.
Hahaha

Ik ga nog even denken of ik nog verder ga testen met de tips en mogelijkheden die hier aan me gegeven zijn of toch de sidepull nog eens tevoorschijn haal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:10

Melzazu schreef:
Nou…. Vanmiddag een poging gedaan met de lami maar dan was de sidepull 100x beter.

Hij vond dit vooral heel vreemd en hij werd helemaal strak en stijf. Ook constant een oortje naar achteren en hij keek een paar keer helemaal om naar me alsof hij wilde zeggen van: wat doe je nou toch allemaal met me.
Hahaha

Ik ga nog even denken of ik nog verder ga testen met de tips en mogelijkheden die hier aan me gegeven zijn of toch de sidepull nog eens tevoorschijn haal.

Probeer de lami ook even als sidepull. Door de vorm ligt hij veel stabieler dan normale sidepull hoofdstellen maar dat gekruiste was hier ook geen succes.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:58

Die van mij loopt op sommige dingen fijn, op veel dingen zo zo maar de lami kon ze echt niet hebben. Volgens mij knijpt dat ding Ofzo.

Op je vraag hoe het bij mij ging: ooit begonnen op de silk steel hackamore van kramer met dubbele teugel. Dat vond ze super prettig. Ik wilde overstappen op iets vriendelijkers want hoewel mn paard er fijn op liep kreeg ik veel commentaar van mensen. Toen de korte schaartjes aangeschaft. Die klappen om bij haar. Toen een soort bloem/wheel schaartje die was wel oké maar nog net niet helemaal het. Toen een echte bloem met een mini hefboompje erin van 1 gaatje maar dat was het niet. Die klapte ook om.

Toen uitstapje gemaakt naar de sidepull. Eerst een fra. Dat vond ze niks. Toen een Barefoot shape on neusriem. Die schoof heel erg en kreeg ze witte haren van. Toen een normale sidepull met redelijk dunne neusriem van marktplaats geplukt. Daar liep ze wel aardig op maar die druk op de neus vond ze niet oké. Uiteindelijk had ik er drie bontjes over elkaar omheen en toen vond ze het wel oké. Ik gunde haar eindelijk nog iets fijners dus dat hoofdstelletje verkocht en een anatomische sidepull gekocht. Dat bleek helaas niks te zijn. Die met veel verlies verkocht en altijd spijt gehad dat ik die sidepull heb weggedaan.

Toen een uitstapje naar de kin gekruiste van Emiel voest. Daar was ze de eerste paar keer best oké op maar daarna vond ik het minder. De release vind ik niet goed genoeg. Maar ze vond de druk vanaf dr kin wel veel fijner dan voor op de neus. Dat was heel snel duidelijk. Om die reden de fra lami geprobeerd vanwege de release en dat was binnen een minuut een no go. Als ik hem zo voel met m’n handen kan ik me ook niet voorstellen dat die echt lekker voelt op een paarden neus (probeer maar eens op je scheenbeen)

Toen gaan zoeken naar iets wat meer druk geeft aan de onderlant van het hoofd en minder op de neus en toen kwam ik de scrawbrig tegen. Die is gebleven. Wel met ook een dik bontje om de neus maar ze is gewoon heel gevoelig op de neus. Maar dit is gewoon omdoen en wegrijden. Precies zoals op het bit. Ze vindt hem echt wel prettig en hij is zachter dan de hackamore. Al vindt ze die dus ook wel prima. Toen tenniste. Ik heb zelf al twee jaar niet meer echt gereden. Tussendoor er wel wel enkele keer op gezeten voor 10 minuutjes maar dan maakte het niet oor of ik deze eraan hing of mijn bit hoofdstel.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 06:09

Azmay schreef:
Probeer de lami ook even als sidepull. Door de vorm ligt hij veel stabieler dan normale sidepull hoofdstellen maar dat gekruiste was hier ook geen succes.

Maar hoe ga ik dat dan doen? Dat onderste kingekruiste ligt toch alleen “vast” doordat het vast zit aan de teugels?
Als ik de teugels aan de ringen aan de zijkant bevestig dan hang het verder toch helemaal los.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 06:13

@pluisje dat zou zomaar kunnen hoor dat het wat meer knijpt.

Pfff wat een zoektocht haha. Als ik nog wat wil testen wilde ik wel nog die scrawbrig testen omdat jij daar zo enthousiast over bent en die light rider die ik via pb door kreeg leek me ook wel een fijne optie.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:11

Ik denk dat de light rider vergelijkbaar is qua systeem maar die vond ik toen lastig te krijgen en toen kwam ik deze tegen. Er stond een gebruikte op marktplaats (gebeurt echt bijna nooit!) en die werd net voor m’n neus weggekaapt en daar baalde ik zo van dat ik maar een nieuwe heb besteld :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 08:21

Oohh jaaa dat is balen.
Er staat er 1 op maar een bruine en gereserveerd. Ik waag er een berichtje aan. Kleur zie ik dan later nog wel haha

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:01

De bedoeling van bitloos rijden is dat er geen druk komt op het hoofd.Als je paard stijf loopt met de fra lami dan trek je nog te hard aan de teugels al denk jezelf van niet.Het is een bladveer vandaar the quick release .

Je moet leren loslaten en dat is dus het allermoeilijkste want dat gaat tegen je gevoel in.
Ze zeggen niet voor niks :
Ride with the hands of a lady .The posture of a queen and the hips of a whore :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:04

Heb je die fra lami al eens om je scheenbeen gebogen? Bij maar iets beweging aan dat ding voelt het echt niet tof. Dat heeft helemaal niks te maken met niet durven loslaten.. ik rij op alles tussen een stangbit, trens. Hackamore, sidepull en neckrope in en alles accepteert ze ookal vindt ze het duidelijk minder prettig maar die lami was echt een no go al wees ik er maar naar.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:12

Het is een hele stabiel liggende neusriem en als je geen kracht zet kun je er heel prima zachte hulpen mee geven .Dat is mijn ervaring.In principe is het niet de bedoeling dat je trekt met rijden .