Welk merk/model zadel bij korte, rechte rug en singelplaats ver voren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Re: Welk merk/model zadel bij korte, rechte rug en singelplaats ver voren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:44

Ik weet niet wat je budget is.
Maar je kan je vraag stellen bij het Tweespan. Die verkoopt Fryso zadels.

Een vriendin van mij had op haar Fell pony een Fryso zadel liggen.
Die had sowieso een heel kort ruggetje.
Ik weet niet hoe de singelstoten daarvan vallen, maar dat zou je na moeten vragen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:57

Bij je wintec kun je de achterste singelstoot meer naar voren zetten door dat bandje te verstellen?
Ms helpt dat al iets?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:15

Nibbit schreef:
Bij je wintec kun je de achterste singelstoot meer naar voren zetten door dat bandje te verstellen?
Ms helpt dat al iets?

Ja, dat heb inderdaad al geprobeerd. Helpt iets, maar niet genoeg.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:39

Afbeelding

Ik ben meer dan tevreden op mijn WOW maar ook voor die geldt, wel met de juiste singel! (En de juiste opbouw qua boomvorm en kussens uiteraard) Mijn altijd super fijne FRA doet echt hele ellendige met mijn zadel… een goede cresent werkt een stuk beter

Ik heb ook echt een drama qua bouw… kleine bijzet tafel en nee dr zit niet eens veel vet aan :+ is alleen flink buikig laatste tijd (niet te zien ook haha)

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 22-04-25 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:42

SandraWierda schreef:
Wat een raar verhaal :( Dat van die singelstoten, dit kun je namelijk heel goed oplossen met de geschikte (vorm) singel. Kussen maakt een goede Zadelpasser, passend bij je paard en de Isabel Werth is geen kort zadel, heb zelf beetje het gevoel dat je beter een andere Zadelpasser langs kunt laten komen :o .

Kussens bestaan in diverse vormen voor verschillende type paarden. Dat is niet alleen een kwestie van opvullen en er zijn helaas ook zadels die je niet gewoon kunt vullen met wol.

De singel alleen is niet genoeg. Heel belangrijk, maar het moet vanuit het zadel ook al redelijk de goede kant opgaan qua singelstoten. Een singel alleen kan niet alles oplossen, net als dat het zadel alleen dat ook niet kan.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 13:38

dieseltje09 schreef:
[ Afbeelding ]

Ik ben meer dan tevreden op mijn WOW maar ook voor die geldt, wel met de juiste singel! (En de juiste opbouw qua boomvorm en kussens uiteraard) Mijn altijd super fijne FRA doet echt hele ellendige met mijn zadel… een goede cresent werkt een stuk beter

Ik heb ook echt een drama qua bouw… kleine bijzet tafel en nee dr zit niet eens veel vet aan :+ is alleen flink buikig laatste tijd (niet te zien ook haha)

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Goed om te weten dat de crescent goed bevalt. Jouw pony heeft inderdaad hetzelfde, maar wel een meer getrainde buik
Komt deze singel overeen, denk je? Hij is een stuk goedkoper en ik moet denk ik als ze af is gevallen weer een andere maat singel
Afbeelding

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:16

Hippotha schreef:
dieseltje09 schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Goed om te weten dat de crescent goed bevalt. Jouw pony heeft inderdaad hetzelfde, maar wel een meer getrainde buik
Komt deze singel overeen, denk je? Hij is een stuk goedkoper en ik moet denk ik als ze af is gevallen weer een andere maat singel
[ Afbeelding ]

Dit is exact de singel die ik nu gebruik haha!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:52

De voorste singelstoot moet dus vanaf de boomtak recht naar beneden, en de achterste singelstoot zou in het midden (bij/net achter de beugelophanging) moeten zitten en niet perse met een V-webbing.
Een diep zadel heeft meer lengte nodig dan een zadel met vlakke zit (ijslanderzadels o.a)
Een passier grand gilbert zou misschien een optie zijn, erg vlakke zit dus dan kun je misschien voor 16.5 inch gaan, als een zadelmaker de voorste singelstoot recht naar beneden kan plaatsen, de 2e singelstoot zit in het midden bij deze zadels.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:11

Hippotha schreef:
Ja, precies. De vorm vd rug moet overeenkomen met de boom en kussens.
Een banaan, maan en crescentsingel heb ik reeds geprobeerd. Helaas schoof het zadel in galop toch naar voren door haar stuwende beweging.
Ik zal aan de zadelmaker de lengte vh draagvlak vragen, maar ze gaf zelf aan dat het wel een zeer kort vlak was.

[ Afbeelding ]
Hippotha schreef:
bulck schreef:

Als dit jouw paard is, dan zou ik toch niet spreken van een rechte rug. Kort wel, hoewel draagvlak nog wel net iets verder kan (laatste rib ligt nog net iet meer naar achteren op het zicht zo)
Hoe oud is dit paard? Welke merken heb je al geprobeerd?
Wintec ben ik geen fan van, maar wel handig met de verwisselbare kopijzers, hoewel er wel meerdere merken zijn ondertussen.
Edix wel al fijne zadels zien voorbijkomen en onlangs zelf in gezeten en moet zeggen aangenaam van verrast (is semi-boomloos)
Zelf rijd ik met een fairfax, devoucoux en antares. De devoucoux heeft d3d panels, wat geschikt is voor bredere rondgeribte zadels en de druk beter verdeeld. Maar bon, die zadels zijn ook allemaal een heel andere prijscategorie dan Wintec uiteraard en de Franse merken dan weer minder aanpasbaar.

Nee, niet heel recht, maar plat

Ik krijg het idee dat je recht en rondgeribt door elkaar haalt. Jouw paard heeft zoals Bulck aangeeft geen rechte rug. Eerder een weke rug. Mogelijk zelfs licht overbouwd. Maar hoe de vorm is als het paard is in beweging is van een foto niet te zeggen. En door de vorm van de rug kan het inderdaad zijn dat jouw zadel naar voren schuift. Juist bij vrij rechte zadels die wat te lang zijn voor het paard.

Gezien de breedte en het type kussens dat je in dit plaatst vermoed ik dat jouw paard inderdaad rondgeribt is.

MyWishMax schreef:
SandraWierda schreef:
Wat een raar verhaal :( Dat van die singelstoten, dit kun je namelijk heel goed oplossen met de geschikte (vorm) singel. Kussen maakt een goede Zadelpasser, passend bij je paard en de Isabel Werth is geen kort zadel, heb zelf beetje het gevoel dat je beter een andere Zadelpasser langs kunt laten komen :o .

Kussens bestaan in diverse vormen voor verschillende type paarden. Dat is niet alleen een kwestie van opvullen en er zijn helaas ook zadels die je niet gewoon kunt vullen met wol.

De singel alleen is niet genoeg. Heel belangrijk, maar het moet vanuit het zadel ook al redelijk de goede kant opgaan qua singelstoten. Een singel alleen kan niet alles oplossen, net als dat het zadel alleen dat ook niet kan.

Het is inderdaad allemaal van toepassing. Een boom, kussens, positie singelstoten en een goede vorm singel.
Bij een paard met grote en vlakke schouder kan het zijn dat je met een pointstrap toch een asymmetrische singel nodig hebt om te zorgen dat de singelstoot recht naar beneden loopt zodat het zadel niet tegen de schouder wordt getrokken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:31

Precies Brankaz! Hier een flink rondgeribt en breed paard met singelplek naar voren en flinke schouders die vergeleken met singelplek ver naar achteren komen. Niet simpel en met alleen singel niet op te lossen, maar ook niet met alleen ander singelsysteem. Moet echt beide en ook al heeft ze eigenlijk lengte zat in de rug moet je weer gaan opletten waar je uitkomt door die schouder. (Om maar te zwijgen over het feit dat ze stopt met lopen als ze maar een beetje druk voelt bij de schouder haha)
Net iets makkelijker omdat je een slag meer ruimte hebt, maar die schouders met rondgeribtheid en singelplek zorgde voor flinke uitdaging. Het lijkt op stand een simpel te passen paard, maar als je eenmaal bezig bent is dat minder.

En toch vind ik merken aanraden altijd erg lastig, want het kan zo wisselen per paard maar ook per ruiter nog. Mijn 2 paarden hadden hele vergelijkbare bouw(alleen was de vorige wel een slag korter, maar dezelfde problemen) maar zadel wat op de ene geweldig lag en zat was bij de ander een ramp. Op stand goed, in beweging toch ook niet. Los van wat ik als ruiter voelde.

En dan heb je nog budget, ts. Wil je in de wintec range blijven qua budget of heb je meer budget waardoor je ook weer bij andere merken terecht kan?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:40

Ik kan ook (net als in je andere topic) echt een Edix zadel aanraden, wellicht kun je je daar eens op inlezen ipv gelijk afstrepen als ‘boomloos’ want dat zijn ze dus niet.

Fijn dat je inziet dat je zadel toch niet past! Succes met je zoektocht :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:43

Hier een korte ronde lipizzaner die we na wat studeren goed hebben onder een wow met kortere kussens en voorsingelsysteem in het zadel gezet.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:17

Bij mijn Friese merrie met verzonken rug lag een Fryso Classic (nu volgens mij Fryso Ambition) met korte kussens met een singel van Rossner (comfort). Dit was ideaal, zadel kon op deze manier achter het schouder, maar wel met de singel op de juiste plaats.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 16:44

bulck schreef:
Als dit jouw paard is, dan zou ik toch niet spreken van een rechte rug. Kort wel, hoewel draagvlak nog wel net iets verder kan (laatste rib ligt nog net iet meer naar achteren op het zicht zo)
Hoe oud is dit paard? Welke merken heb je al geprobeerd?
Wintec ben ik geen fan van, maar wel handig met de verwisselbare kopijzers, hoewel er wel meerdere merken zijn ondertussen.
Edix wel al fijne zadels zien voorbijkomen en onlangs zelf in gezeten en moet zeggen aangenaam van verrast (is semi-boomloos)
Zelf rijd ik met een fairfax, devoucoux en antares. De devoucoux heeft d3d panels, wat geschikt is voor bredere rondgeribte zadels en de druk beter verdeeld. Maar bon, die zadels zijn ook allemaal een heel andere prijscategorie dan Wintec uiteraard en de Franse merken dan weer minder aanpasbaar.

Nee, niet heel recht, maar plat[/quote]
Ik krijg het idee dat je recht en rondgeribt door elkaar haalt. Jouw paard heeft zoals Bulck aangeeft geen rechte rug. Eerder een weke rug. Mogelijk zelfs licht overbouwd. Maar hoe de vorm is als het paard is in beweging is van een foto niet te zeggen. En door de vorm van de rug kan het inderdaad zijn dat jouw zadel naar voren schuift. Juist bij vrij rechte zadels die wat te lang zijn voor het paard.

Gezien de breedte en het type kussens dat je in dit plaatst vermoed ik dat jouw paard inderdaad rondgeribt is.

MyWishMax schreef:
SandraWierda schreef:

Het is inderdaad allemaal van toepassing. Een boom, kussens, positie singelstoten en een goede vorm singel.
Bij een paard met grote en vlakke schouder kan het zijn dat je met een pointstrap toch een asymmetrische singel nodig hebt om te zorgen dat de singelstoot recht naar beneden loopt zodat het zadel niet tegen de schouder wordt getrokken.[/quote]

Ja, de kussens moeten plat zijn,dat bedoelde ik met recht

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:22

ik begrijp niet goed wat je wilt zeggen met dat de kussens plat moeten zijn? Dat moeten ze toch altijd zijn, als in glad, gelijk etc.
Je hebt verschillende soorten kussens afhankelijk van de rug en ook het type merk en dit ivm draagvlak.
Maar qua kussens heb je een frans kussen, steilkussens (meest voorkomende) en dan varianten met met draagvlak/drukverdeling (zoals bij mijn devoucoux d3d panel)
Uiteraard hoe deze gevuld worden spelen ook een rol (wol, synthetisch, lucht of memoryfoam, zijn het meest courant), waarbij dan ook weer de conformatie van het paard een rol speelt.

Vind het persoonlijk wel apart dat een zadelmaker jou niet heeft kunnen verderhelpen of je ook niet wijzer gemaakt heeft (tenzij je natuurlijk zelf de vragen niet gesteld hebt uiteraard)

Want hoe oud is je paard nu, waar rijd je het momenteel mee of welke merken dragen je voorkeur uit? (is ook altijd een persoonlijk ding)

Begrijp wel dat het een moeilijke keuze is, want het gaat toch snel over een behoorlijke smak geld. Bij een jong paard toch vaak dat je ze niet met het zadel kan laten meegroeien ( headplates of clicksysteem kunnen al wat oplossen, maar ook niet altijd omdat ze ook gewoon totaal kunnen veranderen en niet enkel rond de schoft)

Hopelijk vind je snel een oplossing en kan je verder! succes

Zo problematisch vind ik de rug van het paard niet op basis van de foto. Singelophanging kan een rol spelen, maar goede ligging en pasvorm zijn de basis.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 10:21

bulck schreef:
ik begrijp niet goed wat je wilt zeggen met dat de kussens plat moeten zijn? Dat moeten ze toch altijd zijn, als in glad, gelijk etc.
Je hebt verschillende soorten kussens afhankelijk van de rug en ook het type merk en dit ivm draagvlak.
Maar qua kussens heb je een frans kussen, steilkussens (meest voorkomende) en dan varianten met met draagvlak/drukverdeling (zoals bij mijn devoucoux d3d panel)
Uiteraard hoe deze gevuld worden spelen ook een rol (wol, synthetisch, lucht of memoryfoam, zijn het meest courant), waarbij dan ook weer de conformatie van het paard een rol speelt.

Vind het persoonlijk wel apart dat een zadelmaker jou niet heeft kunnen verderhelpen of je ook niet wijzer gemaakt heeft (tenzij je natuurlijk zelf de vragen niet gesteld hebt uiteraard)

Want hoe oud is je paard nu, waar rijd je het momenteel mee of welke merken dragen je voorkeur uit? (is ook altijd een persoonlijk ding)

Begrijp wel dat het een moeilijke keuze is, want het gaat toch snel over een behoorlijke smak geld. Bij een jong paard toch vaak dat je ze niet met het zadel kan laten meegroeien ( headplates of clicksysteem kunnen al wat oplossen, maar ook niet altijd omdat ze ook gewoon totaal kunnen veranderen en niet enkel rond de schoft)

Hopelijk vind je snel een oplossing en kan je verder! succes

Zo problematisch vind ik de rug van het paard niet op basis van de foto. Singelophanging kan een rol spelen, maar goede ligging en pasvorm zijn de basis.

Dank je wel. Ik hoop het ook. Zij heeft mij precies verteld wat voor zadel op mijn paard past, maar ze had het niet bij zich en op voorraad.
Dus ik ben zeker wijzer geworden.

Met plat, bedoel ik niet bol. Ze heeft van zichzelf al een bolle vorm van.links naar rechts en in het midden vrij plat.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 23:25

Amado schreef:
Ik kan ook (net als in je andere topic) echt een Edix zadel aanraden, wellicht kun je je daar eens op inlezen ipv gelijk afstrepen als ‘boomloos’ want dat zijn ze dus niet.

Ik heb een Edix gehad....

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 23:34

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou, ik heb er 3
Eerste is Kentaur Elektra, 17 inch fit 3
Tweede is Thorowgood T4 mdx regular 17 inch
Derde is Thorowgood cob dressuur 17 inch

Eerste ligt fantastisch, maar ik kan niet aan de vaste kniewrong wennen. Is net kort genoeg. Helaas na galop iets naar voren geschoven.

Tweede kan ik nog niet testen, zit een verkeerd kopijzer in....groen en moetvrood of blauw zijn.

Derde vandaag getest en ligt wel tegen schouder, maar is niet verschoven. Ook lekker kort zadel. Ik moest wennen aan de vlakke zit.
Toen ze er vandaag ineens megahard ervandoor schoot, schoof ik in een flits achter het zadel en zat en lag op haar kont, dus heb me maar in het zand laten vallen
Dit laatste zadel is best afgesleten, dus zou toch een andere willen.
Zou de Thoriwgood T4 cob versie vergelijkbaar zijn? Lekker suède ipv leer, dan glijd ik er hopelijk niet zo snel af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 23:44

Om even in te haken op de OP:

Welke inchmaat je nodig hebt is afhankelijk van de lengte van je bovenbeen, niet van je broekmaat of de omvang van je kont.
Wel is het zo dat een plattere zit kan helpen. Je zou ook met de zadelmaker eens kunnen kijken of je met bij voorbeeld een smallere twist in een kleinere maat zadel past. Al is het gevolg daarvan natuurlijk wel dat je verder boven je paard zit. Het is maar net of je dat prettig vindt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 01:23

Koper, dat klopt ook niet wat je zegt, het is en en. Inchmaat is wel de grote van jouw kont, maar kan ook beïnvloed worden door lengte van bovenbenen en dan vooral langere. Maar zeggen dag kledingmaat/kobt er niet toe doet is echt fout.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 07:20

Nou inderdaad het is en en.

Op mijn paard bijvoorbeeld rijden 2 meiden die evenlang zijn met een vergelijkbaar bovenbeen. De ene is een 16 jarige meisje en erg smal de ander een 32 jarige vrouw die breder is. De eerste past keurig in het 17 inch zadel. De 2e past er ook wel in maar zou eigenlijk een 17,5 moeten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 08:31

Is er een zadelpasser geweest voor die 3 zadels? Zo van de foto kun je er weinig van zeggen, maar ik betwijfel erg of ze überhaupt passen. Zeker die laatste. Het kussen lijkt te zweven boven de rug. Die tweede lijkt inderdaad een heel smal kopijzer te hebben, maar voor de rest ziet het er op het eerste oog aardig uit.

Welke singel gebruik je er nu bij? Want het ziet er nog steeds kort en niet Crescent vormig uit. Die Edix Crescent is helaas niet Crescent vormig. Blijft raar dat ze die zo genoemd hebben. Ik denk niet dat daar je oplossing ligt eerlijk gezegd.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:39

Ik heb op mijn korte brede paard een Massimo trail met Franse kussens. Past perfect en zit heerlijk.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:57

Hippotha schreef:
Amado schreef:

Ik heb een Edix gehad....

Maar de ene Edix is de andere Edix niet. Edix heeft zowel soft tree zadels (zoals de Tudor) als boomloze zadels.
Verschil zie je ook terug in de prijs.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:06

Op basis van de fotos liggen alledrie deze zadels niet goed. Zou er een goede zadelpasser bij halen met diverse merken en opties.