Anatomische singel achterstevoren te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Re: Anatomische singel achterstevoren te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:35

Ik heb ook een paard met een erg korte, weke rug en een singelgroeve ver naar voren, en daar kom ik echt alleen weg met een crescent. Ik heb een Mattes eraan. Heb je hem wel goed?

Die foto die je post met de paarse en groene lijntjes zijn niet het beste voorbeeld van een crescent. Zo’n model past hier ook niet goed.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:41

Heb je een foto met zadel+de 3 singels die je hebt geprobeerd?
De waldhausen vind ik niet echt crescent ook al wordt ie zo wel genoemd.
En de laatste is volgens mij anatomisch, geen crescent.
Van de 3 singels is de felix buhler het meest crescent.
Heb je ook de goedkopere van kerbl al eens geprobeerd?
Is neopreen en beide kanten elastisch, mijn paard is daar heel blij mee (8 veulens gehad dus ook een wat rondere buik, maar zij is verder niet vergelijkbaar qua bouw)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:01

Ragdollcat schreef:
Is het een Wintec zadel?

Zoja, die heeft helaas wel de neiging om steeds naar voren te schuiven.

Dan maakt het niet uit welk soort singel je gebruikt.

Dat hangt echt heel erg af van het paard hoor. Bij de paarden die ik rij schuift Wintec totaal niet.

Als ik de foto van de rug zo bekijk, dan is het zadel niet passend. Het lijkt net of de achterkant van de kussens in de rug drukt. Brugt het misschien? De rug zelf lijkt me geen onmogelijke rug, daar moet prima een zadel voor te vinden zijn als ik het zo zie.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 22:51

germie schreef:
Ragdollcat schreef:
Is het een Wintec zadel?

Dat hangt echt heel erg af van het paard hoor. Bij de paarden die ik rij schuift Wintec totaal niet.

Als ik de foto van de rug zo bekijk, dan is het zadel niet passend. Het lijkt net of de achterkant van de kussens in de rug drukt. Brugt het misschien? De rug zelf lijkt me geen onmogelijke rug, daar moet prima een zadel voor te vinden zijn als ik het zo zie.

Het kussen loopt nog door aan de onderkant. Het lijkt op de foto inderdaad anders.
Lastig met foto's altijd
Afbeelding

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 22:52

germie schreef:
Ragdollcat schreef:
Is het een Wintec zadel?

Maar misschien kan ik het ride kopijzer erin doen, dan is de druk op de achterkant minder.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 22:54

germie schreef:
Ragdollcat schreef:
Is het een Wintec zadel?

Het is trouwens wel zo, dat de kussens Cair kussens zijn, dus absoluut niet hard. Ik heb ook het hart systeem, dus ik zou ook nog iets met inlagen kunnen doen, maar voor zover ik kan voelen dragen de kussen overal hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Hippotha op 19-04-25 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 23:01

prugelpiet schreef:
Ik heb ook een paard met een erg korte, weke rug en een singelgroeve ver naar voren, en daar kom ik echt alleen weg met een crescent. Ik heb een Mattes eraan. Heb je hem wel goed?

Die foto die je post met de paarse en groene lijntjes zijn niet het beste voorbeeld van een crescent. Zo’n model past hier ook niet goed.

Ja, met de gesp naar voren.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 23:04

Ballard_L schreef:
Mijn pony had precies zo’n bouw en de zadelpasser gaf aan dat hij een zadel nodig had met lange boomtakken, zodat het zadel achter de schouder zou blijven. Toen ik zo’n zadel had maakte het niet uit welke singel ik eraan deed, hij bleef liggen als een huis. Ik zou daarom toch even verder kijken naar een ander zadel

Welk zadel heb je nu? Ben benieuwd.
Heeft jouw paardje ook weinig schoft? En het blijft er toch goed achter liggen?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 23:09

prugelpiet schreef:
Mattes heeft bijvoorbeeld de athletico singel. Ik denk dat dat is wat je bedoelt?

Maar ik vraag me sterk af of dat wel je probleem gaat verhelpen. De athletico singles zijn doorgaans voor paarden met precies de tegenovergestelde bouw.

Plaats eens wat foto’s van je paard. Goed van de zijkant, met en zonder zadel.
Er is ook een uitgebreid singel topic hier op Bokt, daar kan je ook eens doorheen lezen en om tips vragen.

Ja, die bedoel ik. Ik las ook dat ze het naar achteren glijden voorkomen, maar de singelstoten zijn wel.precies in "mijn" goede richting

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 00:51

Als de gespen naar achter zouden "wijzen" bij een crescent singel (of een andere singel die die ruimte moet overbruggen), dan krijg je puntdruk belasting op de achterste rand lijkt mij...

Crescent singels zijn juist zo ontworpen dat ze de ruimte overbruggen zodat ze recht onder de singelstoten eindigen.

Ik heb ook het vermoeden dat de oplossing meer in het zadel kan zitten dan in de singel maar je zou altijd je probleem eens kunnen voorleggen bij Gooische Paarden (Mattes) en haar advies kun je dan eventueel uittesten want als het niet werkt kan de singel daar terug.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 01:28

Gooische Paarden zou ik niet vragen. Ik ken mensen die daar singels weg hebben, en op advies van Gooische Paarden een bepaalde lengte gekocht hebben, die naar mijn mening echt te kort zijn. Waarvan ze daar zeiden dat het goed zit.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:21

Maar waarom zou je die singel van kramer niet proberen die Felix buler. Denk dat je er alleen achter komt als je het probeert.
Ik denk dat je hem gewoon andersom kan gebruiken. Misschien is het wel DE oplossing voor jou

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:28

Een crescent singel omdraaien gaat niet, zeker niet met de buiklijn van dit paard.
De korte kant van de singel komt dan op het bolste stuk van de buik te liggen waardoor de singel gaat kantelen en de singel van felix buhler heeft ook een grotere ronding aan de achterzijde, wat bij omdraaien de voorbenen in de weg gaat zitten.
De gespen wijzen wel naar achter, maar je gaat ongelijke druk krijgen.
Dit paard kan met deze ronde buik niet anders dan een crescent singel op de juiste manier, of een rechte singel maar die gaat gegarandeerd naar voren en direct tegen de voorbenen liggen.
Ik zou de kerbl aanraden om te testen, dat is ook een hele platte singel waardoor de ellebogen er niet tegenaan komen in beweging, maar er overheen kunnen zeg maar.
Een singel van leer is altijd dikker, ik kom daar met mijn paard ook niet mee weg helaas.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:43

Ts, hoe zeker ben je ervan dat het zadel past? Ik lees dat het een (c)air zadel is, maar dat zegt niet dat het zadel op ieder paard past. Op die van mij lag dat zadel nog het meest dramatisch van allemaal. Ik rij nu met een Edix tudor zadel, ja het is even wat duurder, maar die zijn juist ontworpen voor ronde paarden.

Ik ben van mening dat je probleem bij het zadel ligt en dat een staartriem + singel op onmogelijke manieren gebruiken allemaal symptoom bestrijding is.
Laatst bijgewerkt door Amado op 20-04-25 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:59

Mijn pony is redelijk vergelijkbaar qua bouw. Ik heb eenzelfde zadel (wintec isabell werth) gehad dat ook bij haar teveel naar voren lag tov de schouders. Kreeg dat met singels niet opgelost.

Ik heb nu een Edix (Tudor). Dit zadel blijft goed liggen met een crescent singel. Ik heb de Kerbl crescent en de Edix crescent. Deze hebben wel een ander model. De kerbl is echt een maansingel in tegenstelling tot de Edix.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:28

Afbeelding

Een Crescent/banaan singel heeft de gespen schuin staan. Als de gespen recht staan is het niet een Crescent/banaan. De gespen wijzen naar achter waardoor ze onder je singel stoten komen en daardoor niet je zadel naar voren trekken

Als je zadel alsnog naar voren komt met deze singel dan gaat een andere singel niet helpen maar ligt je zadel gewoon niet goed. Een zadel moet zonder singel ook goed zijn en stabiel liggen

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:09

Hippotha schreef:
Ballard_L schreef:
Mijn pony had precies zo’n bouw en de zadelpasser gaf aan dat hij een zadel nodig had met lange boomtakken, zodat het zadel achter de schouder zou blijven. Toen ik zo’n zadel had maakte het niet uit welke singel ik eraan deed, hij bleef liggen als een huis. Ik zou daarom toch even verder kijken naar een ander zadel

Welk zadel heb je nu? Ben benieuwd.
Heeft jouw paardje ook weinig schoft? En het blijft er toch goed achter liggen?

Ik heb een Rossner. Pony is helaas een maand geleden overleden. Iets meer schoft dan de jouwe, maar dan heb je een beeld:

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:02

Hier ook veel zadel getob gehad, ook met verschillende zadelmakers erbij.

Nu heeft ze ook nog eens niet de makkelijkste rug blijkbaar haha.
Rechte rug ( ze lift deze best als ze in beweging komt, dit hebben eerdere zadelmakers gemist). Zadel lijkt bij stilstand top te passen totdat ze gaat lopen.
Daarnaast weinig schoft, rond geribt, iets stijlen schouder.
Uiteindelijk uitgekomen bij een Thorrowgood endurance zadel ( vzh met dressuur gerichte zweetbladen).
Deze lag als een huis.
Helaas is ze hier Uiteindelijk uitgegroeid en nu een maatwerkzadel

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 10:09

kiki1976 schreef:

Rechte rug ( ze lift deze best als ze in beweging komt, dit hebben eerdere zadelmakers gemist). Zadel lijkt bij stilstand top te passen totdat ze gaat lopen.
Uiteindelijk uitgekomen bij een Thorrowgood endurance zadel ( vzh met dressuur gerichte zweetbladen).
Deze lag als een huis.

Dat liften doet de mijne ook. Goed om te weten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:24

Wanneer je een goede Crescent vormige singel omdraait zouden de gespen ongeveer horizontaal naar achter gaan staan met een buikig paard. Dat kan natuurlijk niet omdat ze vast zitten aan het zadel dus gaat je singel nog verder naar voren liggen. Omdraaien zou wel werken als je paard heel dun is en een aflopende buik heeft, maar dan nog kun je beter een athletico singel kopen dan.

Die Felix Buhler die je hebt geprobeerd is best wel rond. Die zou best wel eens passend kunnen zijn. Maar wanneer je zadel zo schuift past ie waarschijnlijk gewoon niet bij je paard en kun je dat niet met een singel oplossen.

Je zou zelf even kunnen zien wat het doet als je die Felix Buhler singel pakt en voor je houdt. Wanneer je de singel op de juiste manier houdt met de gespen recht omhoog zie je dat de singel mooi met de buik mee vormt naar beneden. Draai je dit om dan gaat de singel juist omhoog aan de achterkant en dat kan niet want daar zit buik.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:05

Amber_anne schreef:
Een Crescent/banaan singel heeft de gespen schuin staan. Als de gespen recht staan is het niet een Crescent/banaan. De gespen wijzen naar achter waardoor ze onder je singel stoten komen en daardoor niet je zadel naar voren trekken

Als je zadel alsnog naar voren komt met deze singel dan gaat een andere singel niet helpen maar ligt je zadel gewoon niet goed. Een zadel moet zonder singel ook goed zijn en stabiel liggen

Misschien is het net hoe je het omschrijft maar volgens mij wijzen de gespen recht naar boven bij een crescent bij een buikig paard. Doordat de singel zelf meegaat met de vorm van de buik van het paard. Dit kun je het beste zien als je de singel dubbelvouwt. Dan zijn de singelstoten recht naar boven en de onderkant (waar hij dubbel gevouwen zit) loopt iets af van voor naar achter. Met de vorm van de buik mee.

Net wat Celebi ook schrijft hiervoor.

Dit geldt overigens niet voor de Edix crescent want die is niet maanvormig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:17

Hippotha schreef:
kiki1976 schreef:

Deze lag als een huis.

Dat liften doet de mijne ook. Goed om te weten.

Lift ze haar rug ook echt recht?
Want dan past de Wintec echt niet. Ja in stilstand misschien, maar met bewegen niet. Veel zadelmakers zien dat helaas niet

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:00

Prince schreef:
Amber_anne schreef:

Misschien is het net hoe je het omschrijft maar volgens mij wijzen de gespen recht naar boven bij een crescent bij een buikig paard. Doordat de singel zelf meegaat met de vorm van de buik van het paard. Dit kun je het beste zien als je de singel dubbelvouwt. Dan zijn de singelstoten recht naar boven en de onderkant (waar hij dubbel gevouwen zit) loopt iets af van voor naar achter. Met de vorm van de buik mee.

Net wat Celebi ook schrijft hiervoor.

Dit geldt overigens niet voor de Edix crescent want die is niet maanvormig.

We bedoelen denk ik hetzelfde. Ik bedoel het als je de singel plat ziet liggen op een foto. Ze noemen sommige singels Crescent/banaan die dat helemaal niet zijn. Dan is het het makkelijkste om naar de gespen te kijken

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:43

Amber Anne dan bedoelen we inderdaad hetzelfde :j