Zadel voor een (kleine) volwassene op pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SilU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 21:26

marleen_88 schreef:
Mijn eerste zadel voor mijn D-pony was ook een Wintec 2000.
Goed dat je een passer laat komen, er is vast iets binnen je budget te vinden.

Bedankt voor je reactie. Mijn allereerste post hier op bokt en wat is iedereen behulpzaam! Het leuk.
Ik kan hier zeker mee verder.

SilU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 21:30

Femke_Tweety schreef:
Thorowgood T4 endurance cob model had ik, zelf 162, paard 1.58 en relatief korte rug. Ik had hem in 17.5 inch, kleiner kan.

Is een model met kussens met wat breder draagvlak maar wel redelijk kort, waardoor het op de kortere paarden vrij goed ligt.

Ziet er op het eerste oog uit als redelijk normaal kunststof veelzijdigheidszadel.
Heeft veel verstelmogelijkheden.

Is (natuurlijk) minder luxe of chique dan allerlei onbetaalbare topmerken.
Maar voor de prijs vond ik hem erg fijn.
Prijs kwaliteit goed dus.

O dank je! Ik ga mij eens verdiepen in dit merk. Ziet er al wel heel goed uit.

SilU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 21:48

Koper schreef:
Als ik jou was zou ik kijken voor een tweedehands IJslanderzadel. Er is genoeg keus in zowel boomzadels als boomloos. De bekendere zadelpassers zijn Hans van Dijk uit de buurt van Utrecht (bedrijf heet Atorka) en Thomas van IJslandersport, uit het westen des lands. Volgens mij heeft hij regelmatig routes naar verschillende regio's in Nederland. Ze hebben beide zadels van verschillende merken, ook tweedehands, die ze bij jou op stal kunnen komen passen.

Ooo deze ken ik niet. Ik ga kijken. Bedankt voor de tip!

SilU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 21:53

dianaw33 schreef:
Je lijkt te neigen naar de fout die veel mensen maken als ze beginnen met zoeken: zomaar iets kopen wat iemand heeft aangeraden die denkt dezelfde pony en misschien wel hetzelfde lichaam te hebben als jij.
Zo werkt het natuurlijk niet. Dan heb je vrijwel gegarandeerd een miskoop.
Stap 1 is een zadelmaker erbij, die jou en je paard meet en bekijkt en kan adviseren wat het beste bij het lijf van jouw paard, en jouw lijf, past.
Het mooiste is natuurlijk dat die zadelmaker veel 2e hands heeft, want je hebt echt geen onmogelijk budget voor een goed passend 2e hands zadel. Maar mocht je die niet op korte termijn kunnen vinden: een zadelpasser kan je ook een goed advies geven na die metingen wat er evt wel zou kunnen passen in welke maten, en waar je dan vervolgens gericht naar kunt gaan zoeken op de 2e hands markt.
Vervolgens moet je dan nog steeds mazzel hebben dat het zadel wat je koopt nog in goede staat is, en daarmee bedoel ik met name de boom, een zadelmaker checkt zijn 2e hands voorraad eerst op breuken en scheefheden, geeft de zadels waar nodig een nieuwe vulling alvorens ze weer te verkopen. De garantie dat je iets goeds koopt is dan vele malen groter.

Bedankt voor jouw uitgebreide reactie!
Ik ga zeker weten een Zadelpasser benaderen. En het liefst een zadel van de Zadelpasser ipv zelf aanschaffen.