Gezocht; Een zadel voor op een konik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:16

pmarena schreef:
RachelVos schreef:
Ik heb wel een tijd met een Barefoot Chelsea gereden met een andere pony. Daar kreeg ik alleen ontiegelijke rugpijn van

Er bestaat geen Barefoot Chelsea en die heeft nooit bestaan ook :=

Van schreef:
De meeste boomlooszadels incl barefoot vind ik vreselijk zitten maar de trekker kon ik uren mee rijden.

Als iemand zoiets zegt vind ik het wel leuk om eens terug te kijken in diegene zijn berichten en te zoeken op het woord "Barefoot" en bij jou zie ik dat je in 2011 al zegt "Barefoot wordt het niet, daar kan ik niet op zitten".

Dan lijkt de kans me groot dat je daarna (dus de afgelopen 13!! jaar) geen ander model meer geprobeerd hebt...? En ik lees alleen over dat je een DryTex Cheyenne (het aller simpelste instapmodel) tweedehands hebt overgenomen in 2009.... en dat je die dubbel kon vouwen wat helemaal niet normaal is....dus je hebt zoals het klinkt een niet zo'n best (meer) zadel gehad.

Kijk ik weet natuurlijk niet of je daarna ooit nog op een andere Barefoot terecht bent gekomen want niet iedereen schrijft alles op :) En je HOEFT een bepaald merk ook niet leuk te vinden ofzo, ieder zijn ding :j

Maar de statement dat je de meeste boomloze zadels vreselijk vindt zitten lijkt me wel een beetje heftig gezien er zo ontzettend veel merken en modellen zijn.... en iets als een Trekker is niet echt te vergelijken met de simpelste Barefoot, die an sich al niet echt te vergelijken is met de nieuwere modellen....

RachelVos: Het is inderdaad een heel lastig ruggetje :(:)

En inderdaad komen mensen daarvoor wel regelmatig bij Trekker terecht dus het is an sich wel een goede tip van Van om daar eens naar te kijken :j Er zijn verschillende zadelpassers voor te vinden.

Als ik jou was zou ik er daarvan een paar mailen.
Zet j e wensen qua type zadel erbij. De dingen die je echt graag wilt (harde eisen) en die je indien mogelijk heel graag zou willen (pluspunten).

Een paar foto's erbij waarmee je een goede indruk geeft van de vorm van je paardje.
Eventueel wat foto's van zadels-te-paard die verschoven zijn.

En vraag dan eens wat voor pas- / testzadels zij beschikbaar hebben waarvan ze denken dat die wel eens een goede match zouden kunnen zijn :) Dan kan je even kijken wie het voor jou meest interessante lijstje heeft om mee langs te komen. En dan maar heel hard duimen dat "het" zadel er tussen zit :j

Tijd teveel? :D

Nee de allernieuwste modellen heb ik nooit uitgeprobeerd. Maar zeker wel heel wat meer dan die ene barefoot die ik ooit gehad heb. Je wil niet weten hoeveel zadels die konik gezien heeft :D Het was ook echt alleen het true talent model dat bleef liggen andere trekker modellen gingen ook niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:16

Nee gewoon nieuwsgierig omdat het enorm vaak voorkomt dat mensen zeggen "Barefoot is niks" en dan vaak maar anderhalf zadel (van de inmiddels ca. 100 beschikbare modellen / maten) daadwerkelijk goed hebben geprobeerd := Ik hou graag een beetje bij hoe "fair" dit soort opmerkingen zijn :P

Koniks en dit soort paardjes met korte rug. Vaak een hoge kont. En dan vaak ook nog een lastige schoft- schouderpartij / hele ronde ribben zijn gewoon een drama voor zadels, echt geen makkie om daar wat op te vinden.

Het is dat ze van die lieve snoetjes hebben.... :=

Twiggy2008

Re: Gezocht; Een zadel voor op een konik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:03

Ze zal wel de Cheyenne gehad hebben.

Trekker True Talent!! Dat zijn echt fijne zadels voor extreem korte ruggetjes. Hier idem dito geen fijne ervaring met de Barefoots, Ghosts Edix, etc. Ze passen gewoon niet op zo'n korte rug en/of zitten niet ok.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:21

Mwoah ik had een week of 2 geleden nog een klant die naar eigen zeggen ontelbaar veel zadels geprobeerd heeft, duizenden euro's verder, en nu dolblij is met haar Barefootje omdat ze eindelijk weer gewoon comfortabel kan rijden. Ook op zo'n kort diertje :)

En van Ghost en Edix zijn ook zo ontzettend veel modellen zadels. Elk merk krijgt regelmatig weer nieuwe modellen. Ik zou het niet bij voorbaat afschrijven als "kansloos" gezien de toch weer heel anders liggende zadels die je binnen een merk hebt.

Nu zijn korte paardjes in dit model wel extra lastig natuurlijk :(:)

Daar zou ik ook niet teveel "op goed geluk" zadelpassers bij laten komen maar echt de passers zoeken die serieus hierop gericht advies kunnen geven en echt denken dat ze iets hebben dat je kan proberen, dat wel eens een goede kanshebber zou kunnen zijn :j

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 12:57

pmarena schreef:
RachelVos schreef:
Ik heb wel een tijd met een Barefoot Chelsea gereden met een andere pony. Daar kreeg ik alleen ontiegelijke rugpijn van

Er bestaat geen Barefoot Chelsea en die heeft nooit bestaan ook :=

Een vrouwen naam met een C, het was dus een Cheyenne :p

Van schreef:
De meeste boomlooszadels incl barefoot vind ik vreselijk zitten maar de trekker kon ik uren mee rijden.

Als iemand zoiets zegt vind ik het wel leuk om eens terug te kijken in diegene zijn berichten en te zoeken op het woord "Barefoot" en bij jou zie ik dat je in 2011 al zegt "Barefoot wordt het niet, daar kan ik niet op zitten".

Dan lijkt de kans me groot dat je daarna (dus de afgelopen 13!! jaar) geen ander model meer geprobeerd hebt...? En ik lees alleen over dat je een DryTex Cheyenne (het aller simpelste instapmodel) tweedehands hebt overgenomen in 2009.... en dat je die dubbel kon vouwen wat helemaal niet normaal is....dus je hebt zoals het klinkt een niet zo'n best (meer) zadel gehad.

Kijk ik weet natuurlijk niet of je daarna ooit nog op een andere Barefoot terecht bent gekomen want niet iedereen schrijft alles op :) En je HOEFT een bepaald merk ook niet leuk te vinden ofzo, ieder zijn ding :j

Maar de statement dat je de meeste boomloze zadels vreselijk vindt zitten lijkt me wel een beetje heftig gezien er zo ontzettend veel merken en modellen zijn.... en iets als een Trekker is niet echt te vergelijken met de simpelste Barefoot, die an sich al niet echt te vergelijken is met de nieuwere modellen....

RachelVos: Het is inderdaad een heel lastig ruggetje :(:)

En inderdaad komen mensen daarvoor wel regelmatig bij Trekker terecht dus het is an sich wel een goede tip van Van om daar eens naar te kijken :j Er zijn verschillende zadelpassers voor te vinden.

Als ik jou was zou ik er daarvan een paar mailen.
Zet j e wensen qua type zadel erbij. De dingen die je echt graag wilt (harde eisen) en die je indien mogelijk heel graag zou willen (pluspunten).

Een paar foto's erbij waarmee je een goede indruk geeft van de vorm van je paardje.
Eventueel wat foto's van zadels-te-paard die verschoven zijn.

En vraag dan eens wat voor pas- / testzadels zij beschikbaar hebben waarvan ze denken dat die wel eens een goede match zouden kunnen zijn :) Dan kan je even kijken wie het voor jou meest interessante lijstje heeft om mee langs te komen. En dan maar heel hard duimen dat "het" zadel er tussen zit :j

Dat is inderdaad een goede! Er zijn vgm best wel wat paszadels beschikbaar

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 13:00

nile schreef:
Thorowgood Cob? Massimo?

Ieder geval:
Niet te lang.
Korte boomtakken
Niet te recht over de rug (duidelijk dat Wintec hier niet op past- maar Thorowgood doet dat dan vaak wel)
V-singel of 4e, naar voren geplaatste singelstoot (is een sterk punt van de Thorowgood Cob)

Trekker zou ik ook interessant vinden.

En zeker een banaansingel ivm de naar voren liggende singelgroeve, die singels zijn er voor dressuurzadels, maar bijvoorbeeld Krämer heeft ze ook voor aan een VZH zadel. Let wel op niet te breed en ook zo dun mogelijk ivm weinig ruimte achter de ellebogen.

NB
Banaansingel scheelt vaak all een heel stuk- dan komen veel meer zadels in het bereik!

Afmaken met dekje van niet te gladde stof *D

Ik heb inderdaad een banaansingel! Het is een fijne singel, en ik merk in stap ook echt het verschil tov een rechte singel, maar in draf ving hij helaas te weinig op met de zadels die ik had. Logisch, want als het zadel niet ligt, kan een singel ook niet alles doen

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:04

De nieuwe 'paddle' van Edix misschien? Heet Union. Dressuurmodel en geschikt om met beugels mee te rijden. Beetje zoals de Signum paddles, waat ook Yvette van Featherlight mee rijdt. Ik heb er eentje besteld ter afwisseling van het zadel :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:11

Hier was het grootste probleem de ronde ribben en smalle schouders.
Ook vanalles geprobeerd qua singels.
Uiteindelijk dus de True talent met een touwsingel
Afbeelding

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 10:15

Ik heb alles even bekeken, en voor nu Hans van Atorka gecontacteerd.
Ik denk dat ik met een ijslander zadel best ver kan komen, gezien Hans wat modellen heeft die teruggesneden zijn bij de schouder, wat mijn staleigenaar ook aanraadde. Daarnaast zag ik dat hij best wat merken voert die op een Engels dressuurzadel lijken, wat zeker mijn voorkeur geeft ivm wedstrijden.

Hans zit helaas echter dusdanig vol qua afspraken, dat hij überhaupt geen indicatie kon geven wanneer hij tijd heeft, dus mocht iemand ervaring hebben met een andere zadelpasser die meerdere ijslander merken voert, hoor ik het graag!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:31

nimbletje schreef:
Thorowgood misschien een optie? Die ligt op onze ronde pony erg goed.

Bij de mijne (met hetzelfde probleem) was Thorowgood idd de oplossing. Het voordeel met Thorowgood is ook dat ze een speciaal singelsysteem hebben met 3 singelstoten, wat wijder uiteen gaat dan van de meeste zadels. Dat zou in jouw geval zeker ook een goede zijn. Ik vermoed dat de singelplek ver naar voor ligt, wat natuurlijk het naar voor trekken/schuiven veroorzaakt. Een banaan-/boogsingel kan daarvoor ook helpen, maar dat vraag je best eens na bij een zadelpasser of zo, want zelf zie ik hierin ook door de bomen het bos niet meer.

Je zal wss ook op zoek moeten naar een kort zadel? Ik vermoed dat Koniks ook best een korte rug hebben? Dan valt er sowieso al veel af, en blijf je over met merken als Thorowgood en de meer Spaanse types zadel (of ijslander zadels? Kleine paardjes met vaak volwassen ruiters, maar dat naar voor schuiven zal daar minder voorkomen denk ik, lijkt me dat die meer opwaarts lopen.)

Edit: ik zie net dat je zelf ook aan ijslanders gedacht had, ben benieuwd. Qua zadelpassers kan ik je niet helpen, ik woon in België.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 13:12

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:17

Ik denk dat hier al veel goede merken zijn genoemd, alleen cavaletti zadels zie ik nog niet voorbij komen. Ik ga deze over 2 weken ophalen voor mijn pony met ook een korte rug, alles schuift naar voren en ietsjes hol.

Als zadelpasser voor ijslanderzadels kan je zadelatlier Nordur of Kifra Horse nog proberen. Ik heb verder geen ervaring met hen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:37

RachelVos schreef:
Ik heb alles even bekeken, en voor nu Hans van Atorka gecontacteerd.
Ik denk dat ik met een ijslander zadel best ver kan komen, gezien Hans wat modellen heeft die teruggesneden zijn bij de schouder, wat mijn staleigenaar ook aanraadde. Daarnaast zag ik dat hij best wat merken voert die op een Engels dressuurzadel lijken, wat zeker mijn voorkeur geeft ivm wedstrijden.

Hans zit helaas echter dusdanig vol qua afspraken, dat hij überhaupt geen indicatie kon geven wanneer hij tijd heeft, dus mocht iemand ervaring hebben met een andere zadelpasser die meerdere ijslander merken voert, hoor ik het graag!

Tekna! Is er ook in Ijslander model.

Ricky009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:43

Dat is een korte rug, iets met Franse kussens zou ik denken, die zijn er van verschillende merken