Bit erbij kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 20:38

koend schreef:
Ik zou veranderen van bit geen dom idee vinden, daqr het blijkbaar nauw komt bij jouw pony zou een goede bitfitter wel nuttig zijn. Daarmee moet het hangen in dressuur verbeteren en moet je een rem hebben bij het springen.

MAAR
Ik denk dat dit slechts een tussenoplossing zal zijn.
Veel paarden stormen naar de sprong en nemen de leiding over omdat ze bang zijn. Bang dat hun ruiter de verkeerde afstand ziet, bang dat hun ruiter hen in een springhouding forceert waarin ze eigenlijk niet kunnen springen...
Volgens mij moet je, ja eventueel met een ander bit, vooral goede springles nemen: lijntjes, combinaties etc met heel lage hoogte tot het zonder stress gaat.

Specifiek bij een iets oudere pony heb je wel regelmatig dat de vorige ruiter te groot en sterk was en de pony in parcours over zijn limieten joeg. Dan zit de volgende ruiter met de zware taak van echt weer van 0 te herbeginnen.

Paarden van beroeps gaan op wedstrijd over huizenhoge parcours en als ze thuis komen ... is het weer super veel controle en vertrouwen opbouwen over hindernisjes van 50 cm.

Hij moet natuurlijk die rust leren te vinden ja! Dat is ook echt het doel, alleen het is moeilijk om bij die ontspanning te komen als hij door al mijn hulpen heen rent…

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 20:43

DuoPenotti schreef:
Bang.. Kan...
Ken er meer die gewoon giga enthousiast worden.
En gewoon moeten leren wachten. Leren hun enthousiasme tot een veilig level te houden.

Ik moet er ook aan toevoegen dat ik inderdaad ook springles heb en ook de hele tijd focus op laag en ontspanning en controle, maar mijn instructeur ook aanraad om verder te kijken voor een bitje zodat we daar ook echt kunnen komen

LiannePuthzy

Re: Bit erbij kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 22:08

Wat voor bitje raad je instructeur aan? Die kent jou paard

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:32

DuoPenotti schreef:
Bang.. Kan...
Ken er meer die gewoon giga enthousiast worden.
En gewoon moeten leren wachten. Leren hun enthousiasme tot een veilig level te houden.

en dat DP is de kennis en kunde van de ruiter/instructie, als dat ontbreekt los je niets op, met geen enkel bit hoe lief en zacht ook.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:43

Kennis en kunde werd gisterenavond in Ben Bosch nog maar weer eens duidelijk, in de ‘Best Of Champion"

Een paard was tenopzichte van de andere drie "heet" en een van de ruiters - Philipp Weishaupt - deed zijn spoor af om de "rust in het paard" terug te krijgen, oplossen met een simpele actie "sporen af" in een paar minuten weten weten dat dat nuttig is en daarna een foutloosparcours sprong, wel over 150.

Naast de winnaar Willem Greeve waren ook, Henrik von Eckermann, Philipp Weishaupt en Maikel van der Vleuten in de Best od Champion

Leerzame avond *D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:04

Bulbasaus schreef:
koend schreef:
Ik zou veranderen van bit geen dom idee vinden, daqr het blijkbaar nauw komt bij jouw pony zou een goede bitfitter wel nuttig zijn. Daarmee moet het hangen in dressuur verbeteren en moet je een rem hebben bij het springen.

MAAR
Ik denk dat dit slechts een tussenoplossing zal zijn.
Veel paarden stormen naar de sprong en nemen de leiding over omdat ze bang zijn. Bang dat hun ruiter de verkeerde afstand ziet, bang dat hun ruiter hen in een springhouding forceert waarin ze eigenlijk niet kunnen springen...
Volgens mij moet je, ja eventueel met een ander bit, vooral goede springles nemen: lijntjes, combinaties etc met heel lage hoogte tot het zonder stress gaat.

Specifiek bij een iets oudere pony heb je wel regelmatig dat de vorige ruiter te groot en sterk was en de pony in parcours over zijn limieten joeg. Dan zit de volgende ruiter met de zware taak van echt weer van 0 te herbeginnen.

Paarden van beroeps gaan op wedstrijd over huizenhoge parcours en als ze thuis komen ... is het weer super veel controle en vertrouwen opbouwen over hindernisjes van 50 cm.

Hij moet natuurlijk die rust leren te vinden ja! Dat is ook echt het doel, alleen het is moeilijk om bij die ontspanning te komen als hij door al mijn hulpen heen rent…

Dan ben je al te laat. Je moet al ingrijpen voordat hij gaat rennen. Dus die hindernis niet nemen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:06

On topic.

Ik begrijp wel de vraag naar een ander bit van TS.
TS rijdt nu met het allerzachtste bit en zolang de pony weet dat hij kan gaan rennen als het hem uitkomt, kan TS ook niet toekomen aan rust en controle-oefeningen.
Ik zou zeggen
1 bitfitter voor ander bit
2 voluit (langrurig en met goede begeleiding) inzetten op rust en controle. Voor je dat thuis niet voor elkaar hebt, is het totaal zinloos om op parcours te komen.