koend schreef:Ik zou veranderen van bit geen dom idee vinden, daqr het blijkbaar nauw komt bij jouw pony zou een goede bitfitter wel nuttig zijn. Daarmee moet het hangen in dressuur verbeteren en moet je een rem hebben bij het springen.
MAAR
Ik denk dat dit slechts een tussenoplossing zal zijn.
Veel paarden stormen naar de sprong en nemen de leiding over omdat ze bang zijn. Bang dat hun ruiter de verkeerde afstand ziet, bang dat hun ruiter hen in een springhouding forceert waarin ze eigenlijk niet kunnen springen...
Volgens mij moet je, ja eventueel met een ander bit, vooral goede springles nemen: lijntjes, combinaties etc met heel lage hoogte tot het zonder stress gaat.
Specifiek bij een iets oudere pony heb je wel regelmatig dat de vorige ruiter te groot en sterk was en de pony in parcours over zijn limieten joeg. Dan zit de volgende ruiter met de zware taak van echt weer van 0 te herbeginnen.
Paarden van beroeps gaan op wedstrijd over huizenhoge parcours en als ze thuis komen ... is het weer super veel controle en vertrouwen opbouwen over hindernisjes van 50 cm.
Hij moet natuurlijk die rust leren te vinden ja! Dat is ook echt het doel, alleen het is moeilijk om bij die ontspanning te komen als hij door al mijn hulpen heen rent…