Veiligheidsstijgbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:39

Ik heb de veiligheidsbeugels van flex-on. Wel prijzig, maar vergeleken met de andere in de winkel leken deze mij het prettigst. Ik vind die echt super fijn en hebben ook goede grip onder je voet. Ideaal :) Ik heb deze:

Afbeelding

AnjaK83

Re: Veiligheidsstijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:00

Ik heb Freejumps, doe er al jaren mee en wil nooit meer anders!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:28

Zoolgangster schreef:
SansaS schreef:

Klopt maar ook manieren van afstijgen zoals het niet hoort :=

Die manier van afstijgen waar je het over hebt, wordt standaard gedaan met Western Riding, in ieder geval in de VS.

Met western. Acavallo beugels zijn engels stijgbeugels voor aan een Engels zadel.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:03

Ik heb de veiligeidsbeugels van de decathlon.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:00

Kincses schreef:
Ik heb de veiligheidsbeugels van flex-on. Wel prijzig, maar vergeleken met de andere in de winkel leken deze mij het prettigst. Ik vind die echt super fijn en hebben ook goede grip onder je voet. Ideaal :) Ik heb deze:

[ Afbeelding ]

Wat doen deze beugels dan zodat ze veiligheidsbeugels zijn? Ik kan het niet zien zo

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:36

Ik heb ondertussen de Sprenger Aero beugels binnen gekregen; de zijkant is van flexibel materiaal, een beetje zoals Freejump, maar kan daarnaast ook naar voren en naar achteren bewegen. Dus in principe zou je voet er vanuit alle richtingen uit kunnen, en niet zoals bij de Acavallo Alupro en Tech alleen opzij. Het mechaniek om naar voren en achteren te bewegen gaat in eerste instantie als je het met de hand probeert wat zwaar, maar gaat na een paar keer bewegen makkelijker. Het is dus wel iets om in de gaten te houden of dit soepel blijft gaan.

Ondertussen vond ik ook een nieuw model van Acavallo, de Rel-X 180. Deze lijkt op de sprenger, en zou ook zowel opzij, als naar voren en achteren open moeten kunnen gaan. Omdat ik ook wel benieuwd naar deze ben, heb ik deze ook besteld om te vergelijken met de Sprenger. Ik ben van plan om dan de fijnst/makkelijkst openende te kiezen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:49

SansaS schreef:
Met engels rijden doe je dat niet en die beugels zijn geen western beugels maar engelse beugels.

Ja en ik had het dus met opstijgen en dan sta je op dezelfde manier als jouw "verkeerde" manier van afstijgen. Lees: sta met mijn rechterbeen op de grond, linkerbeen in de beugel om op te stijgen, paard komt sneller in beweging dan ik en ik zat vast (metaal van de beugel in de zool van m'n schoen). Als dit soort basisdingen al niet meer veilig kunnen ben ik er heel snel klaar mee.

@superrocky; ik ben heel benieuwd wat je van de Sprengers vind. Ik heb ze in m'n handen gehad, maar kon niet zo goed inschatten hoeveel demping er nou in het voetbed zat. Dat wil ik wel echt in nieuwe beugels namelijk.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:53

Hoe kan dat metaal in de harde zool van een rijlaars boren dan? Bij mij is het metaal ook niet scherp en mijn rijlaarzen hebben harde zolen.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:58

@Manzano: demping lijkt er niet echt in de Sprengers te zitten, zo te voelen (voor mijn dochters ook niet echt een criterium), ik denk dat je dan eens naar die Flex on Safe ons zou moeten kijken, volgens mij hebben die wel demping. Maar die gaan weer maar in 1 richting open..

mbt blijven hangen aan het profiel/spikes: het voordeel van de Sprengers is dat je ze afhankelijk van je voorkeur met en zonder spikes kunt krijgen. Ik heb de versie zonder besteld, en ik zie nu dat je de spikes ook los kunt kopen en er in kunt zetten als de grip te weinig blijkt te zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:29

SansaS schreef:
Hoe kan dat metaal in de harde zool van een rijlaars boren dan? Bij mij is het metaal ook niet scherp en mijn rijlaarzen hebben harde zolen.

Geen idee.... ik heb gewoon normale/officiële dressuurlaarzen. Zolen nog helemaal goed omdat ze niet heel oud zijn en niet super intensief gebruikt worden. Dus met de zool is niks mis.

@SuperRocky: dat idee had ik ook toen ik ze in de winkel vast had al staat het wel bij de kenmerken dat ze dempend zijn. Dat vind ik wat verwarrend en is dus de twijfel om ze wel of niet te kopen. Zijn niet bepaald goedkoop.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:13

Na de huidige controverse rond de Acavallo’s ben ik ook wel benieuwd naar andere veiligheidsbeugels. Ik heb de Acavallo’s destijds gekocht wegens ze qua prijs aangenaam waren, maar ook steun konden bieden voor mijn slechte knieën. Nu twijfel ik dus wel of het echt goede veilgheidsbeugels zijn. Nadat ik vandaag iemand heb zien blijven hangen in veiligheidsbeugels van horsegear (volgens mij had ze deze ook wel fout aan) neig ik eerder naar beugels met zo’n flexibele zijkant, maar die ook voldoende steun bieden voor slechte gewrichten. Dit mag met schokdemping zijn, maar moet niet

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:23

Ik heb 2x Freejump en 1x openklappende van Horsegear. Van beide erg tevreden. Zit er erg stabiel in. :)

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 14:56

Zojuist de Acavallo Rel-X 180 binnen gekregen, dat ziet er wel echt top uit zeg! De arm kan alle kanten op bewegen, zowel opzij als naar voren en naar achteren, en gaat heel soepel. Ik heb er wel vertrouwen in dat de kans dat je hier in blijft hangen een heel stuk kleiner is. Beweegt een stuk makkelijker dan de Sprenger Aero. Dus ik denk dat de Sprenger terug gaat, en dat we de nieuwe Acavallo houden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:12

Farjen schreef:
Kincses schreef:

[ Afbeelding ]

Wat doen deze beugels dan zodat ze veiligheidsbeugels zijn? Ik kan het niet zien zo

Op de foto aan de rechterkant kan de stijgbeugel los.
https://www.google.com/search?q=flex+on ... nt=safari#

Ik vind ze ook erg fijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:13

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:59

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:02

xLiez schreef:

hier ben ik ook wel benieuwd nara.
Wat me wel opvalt (en ergert) is dat ze vooral afbeeldingen en filmpjes hebben van hoe mooi de beugels zijn. En in welke kleurtjes ze te krijgen zijn. Maar niet van hoe ze veilig moeten zijn. Maar daar is dit merk niet eens de enig in....
veiligheidsbeugels lijken meer een status symbool dan functioneel soms.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:45

Dat vind ik ook irritant, ja. Ik wil bij meerdere producten niet alleen zien hoe ze eruit zien, maar ook hoe de functie werkt. En bijvoorbeeld hoe het eruit ziet op/aan het paard of ruiter. Al is maar foto van dus bijvoorbeeld de beugel open en dicht en aan een zadel.

Maar ik vind het net zo irritant als er geen duidelijke afmetingen bij staan bij veel producten. Of ze geven de afmetingen die bij elke versie hetzelfde zijn maar niet de afwijkende oid.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:21

pol013 schreef:
xLiez schreef:

hier ben ik ook wel benieuwd nara.
Wat me wel opvalt (en ergert) is dat ze vooral afbeeldingen en filmpjes hebben van hoe mooi de beugels zijn. En in welke kleurtjes ze te krijgen zijn. Maar niet van hoe ze veilig moeten zijn. Maar daar is dit merk niet eens de enig in....
veiligheidsbeugels lijken meer een status symbool dan functioneel soms.....

Ik had een filmpje gevonden op Facebook; https://www.facebook.com/share/r/1BYnb2y6Bp/