Ik heb ook een Gaston Mercier gehad. Voor mij was het een perfect zadel. Comfort, vrijheid en toch zat je er super stevig op. Als ik nu weer zou gaan rijden, zou ik zeker weer voor een Gaston gaan.
Hoe doen jullie dat met veranderende paarden? Kunnen jullie het zadel passend houden?
xAurea
Geplaatst: Gisteren, 21:33
Gaston mercier was voor mij echt een eye opener. Ik heb wel 25 merken met alle verschillende modellen geprobeerd en niks paste bij mijn paard of bij mij. Zowel mijn paard als ik waren erg veeleisend en vandaar dus onze eindeloos lange zoektocht. Dit was (oke naast de childeric DPL) het ENIGE zadel wat voor ons beide perfect was.
Ik heb het model doline 2 nu een jaar en ik ben nogsteeds echt super tevreden.
xAurea
Geplaatst: Gisteren, 21:35
Odetje92 schreef:
Hoe doen jullie dat met veranderende paarden? Kunnen jullie het zadel passend houden?
Vaak veranderen ze niet ZO veel dat het helemaal niet passend is, als ik vind dat het net niet ligt gebruik ik altijd zo’n pad met vakken voor inlagen. Tenzij je een jong paard in de groei hebt, dan zou ik eerst een ander zadel gebruiken tot hij ongeveer uitgroeit is.
Het zijn fantastische zadels. Zeker voor lange afstanden op tempo. Maar ze zijn inderdaad niet makkelijk aan te passen. Schommelingen vang je dus vooral op met je onderlegger. En ook daar is natuurlijk heel veel keus in. En voor iedereen werkt net iets anders. Het is echt jammer dat de CorrecTor pads met shims er niet meer zijn voor Engelse zadels. Die waren wat mij betreft ideaal.
De zadels zelf zijn zeer licht, een paar gewone stijgbeugels is veel zwaarder dan het gehele zadel. Ze gebruiken wel vrij dun leder. Dit maakt ze licht van gewicht, zacht en geeft veel gevoel. Maar heeft als nadeel dat je slijtage al snel kunt zien. Persoonlijk vind ik dat geen probleem en bij bruin leder vaak ook wel mooi. Maar bedenk je dat dingen als gekleurde biesjes e.d. wel echt gaan doorslijten op den duur.
GM zelf kan wat lastig zijn in communicatie. Je wilt dus de NL dealer wel inschakelen waarschijnlijk.
Voor mijn jonkie heb ik een tweedehands gekocht, voor mijn volwassen paarden gewoon een nieuwe. Paarden veranderen gedurende hun actieve volwassen leven niet zoveel in vorm. Vetjes en grasbuiken hebben weinig invloed op de vorm van het zadel en de boom, die echt afwijkt van een engelse boom en meer weg heeft van een futuristische western boom, is erg vergevingsgezind. Bij paarden in ontwikkeling heb ik de zadels in maat “naar boven afgerond” en werk ik tijdelijk met een trapezium padje. Verder gebruik er gewone mattes dekjes met volledig merino eronder. Bij grotere wijzigingen bijvoorbeeld een jong paard in de groei of een oud paard met flink spierverlies, is het vervangen van de panelen vaak voldoende en dat kan in de fabriek gedaan worden.