gezocht zadelhoes bij mono beugelriemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: gezocht zadelhoes bij mono beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:30

Bij een dressuur zadel kan je de beugelriemen onder je zweetblad doen. Dan kan er een gewone hoes over. Weet niet of dat bij een springzadel ook werkt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:35

Ik doe de zadelhoes over het zadel heen en doe daarna de beugels alsnog over mijn zadel. Ik laat de beugelriemen niet onderaan uit de zadelhoes steken, maar aan de zijkant/achterzijde van het zweetblad.
Zo geen foto van, maar werkt prima voor mij.

Ik heb grote korfbeugels voor het (veilig) buitenrijden met schoeisel zonder hak en die korfbeugels blijven niet hangen met opsteken, dus vandaar dat ik ze ook over het zadel sla. En ook nooit zonder zadelhoes.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:47

cwd heeft een zadelhoes waarbij je de beugels door de zadelhoes kan halen^^ ze zijn wel een beetje overpriced ngl heb er zelf een imv hij bij het zadel kwam, ik weet niet of er meer op de markt zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 14:23

Ayasha schreef:
Bij een dressuur zadel kan je de beugelriemen onder je zweetblad doen. Dan kan er een gewone hoes over. Weet niet of dat bij een springzadel ook werkt.

Dat zou ik bij mijn springzadel in iedere geval eng vinden en gaat ook niet lukken met brede beugelriemen/ korte beugels. Maar wie weet is het voor iemand anders een oplossing.

@marije_jipolover: ik heb er een plaatje bij. kan ook werken denk ik. Vraag me alleen af of de beugels dan niet van de haak af gaan schuiven? Ik heb (aan 1 zadel iig) van die open beugelhaken.

#jaimydl: Ja er is inderdaad een imitatie versie van inmiddels: https://hypostore.nl/qhp-zadelhoes.html ... 4jEALw_wcB

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 11:00

Oke, even een update van dit 3e wereld probleem ;)

Inrollen werkt goed bij mijn springzadels. Dat lijkt ook goed te blijven zitten. En is een oplossing voor mijn bezwaren. Hooguit de opgedroogde zand wat dan nog op mijn zadel valt. En dat is alleen vervelend als je zadel het gevet is.

Maar het is ook erg afhankelijk van je beugellengte merk ik. Bij mijn dressuurzadel werkt het totaal niet en ploft meteen weer naar beneden omdat de beugel dan niet 'onder' het rokje rolt.

Dus daar heb ik gister de ovenwanten voor geprobeerd. Omdat die van de blokker niet online verkrijgbaar waren heb ik deze gekocht: https://www.bol.com/nl/nl/p/dubbele-ove ... ZEQAvD_BwE
Maar die zijn dus net iets krap waardoor het even priegelen is om de beugels er in te krijgen (compositie beugels, dus niet eens heel brede, zware beugels.) Benieuwd of dat wat oprekt of ik dat ding uiteindelijk aan de kant ga gooien :+

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:29

Mijne ovenwanten waren ook net te krap voor het mooie maar mijn handige schoonmoeder heeft elastiek in de randen gezet waardoor de beugels er nu wel makkelijk in te doen zijn. Scheelt een hoop gepriegel!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:32

Bij mijn veiligheids/ijslandse beugels paste het wel. Maar dat is ook wel een oplossing inderdaad!

Hopelijk bevalt het je op deze manier :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:29

Vermoed dat mijn simpele oplossing voor veel mensen onpraktisch is, maar ik haal mijn beugelriemen incl stijgbeugels van mijn zadel af en mik ze in het mandje van mijn zadelkarretje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:00

Marije_jiplover schreef:
Ik doe de zadelhoes over het zadel heen en doe daarna de beugels alsnog over mijn zadel. Ik laat de beugelriemen niet onderaan uit de zadelhoes steken, maar aan de zijkant/achterzijde van het zweetblad.
Zo geen foto van, maar werkt prima voor mij.

Ik heb grote korfbeugels voor het (veilig) buitenrijden met schoeisel zonder hak en die korfbeugels blijven niet hangen met opsteken, dus vandaar dat ik ze ook over het zadel sla. En ook nooit zonder zadelhoes.

Afbeelding

Het duurde even, maar van de week eraan gedacht om een foto te maken van het zadel na het rijden.

Zo doe ik het dus.
Nu zitten toevallig niet mijn korfbeugels eraan, want er was in de bak gereden.
Maar omdat het nogal modderig was ook deze beugels niet op willen steken, dus op dezelfde manier over het zadel gelegd als anders mijn korfbeugels.

Zoals je kunt zien komt er geen echte druk op de riem zelf, dus die schiet niet door de beveiliging van je beugelriemhaak, noch schiet die van een open haak af.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 12:13

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 12:30

Ik heb er volgens mij zo eentje te koop
Ik zou even kunnen kijken voor je :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 10:15

Thanks voor jouw foto Marije.

Ik ben weer terug bij af :+

Het inrollen werkt hier dus niet echt. De beugels blijven niet goed zitten. Als ik er mee loop of mijn zadel in de zadelkamer van de trailer hang vallen ze soms naar beneden. Of ze ploffen toch ineens naar beneden tijdens het in- of uit stappen.

De zadelhoes van QHP was veel te stijf en dus een aardig gepriegel. Beugels er doorhaan halen bij het opdoen ging nog wel. Maar er weer af was geworstel. Die is dus terug gegaan.

De ovenwanten zijn nog de beste oplossing. Die moet ik dus alleen nog laten voorzien van elastiek. En dan moet ik er dus aan denken dat ik ze meeneem. En anders de methode van marije als ik mijn zadel opberg.

Maar verder heb ik me er dus bij neergelegd. Ik stap heel vaak aan de hand in en uit. En dan heb ik geen spullen bij de hand. Dus blijft het toch gewoon bij er overheen gooien. Daar is niks voor te bedenken wat fatsoenlijk blijft zitten blijkbaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:17

maar bij een gewone zadelhoes kan je toch die erover doen, en dan de stijgbeugels daarover, naar achter gehaald zoals die foto hier ergens boven zodat de rokjes niet krullen?
Beugels uit de weg, geen krullende rokjes, geen krassen op het zadel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 10:21

Duhelo schreef:
maar bij een gewone zadelhoes kan je toch die erover doen, en dan de stijgbeugels daarover, naar achter gehaald zoals die foto hier ergens boven zodat de rokjes niet krullen?
Beugels uit de weg, geen krullende rokjes, geen krassen op het zadel.

Ja, dat ga ik dus nu proberen. Benieuwd of dat wil lukken met die brede beugelriemen.

Maar voor de stukken uitstappen is er dan gewoon maar 1 oplossing. En dat is ze er gewoon overheen kwakken. Ik heb mijn zadelhoes niet bij me in het bos of op wedstrijd in de losrijbaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:32

Waarom de beugels niet laten hangen bij uitstappen?

Dat je ze opgestoken wil hebben bij weghangen begrijp ik.
Maar bij het uitstappen kunnen ze toch gewoon omlaag gehangen blijven?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 10:42

Omdat mijn paarden bengelende en klapperende beugels niet echt kunnen waarderen. Mijn sensibele merrie al helemaal niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:38

Bij uitstappen kun je er ook voor kiezen om ze kruislings over de hals te leggen, in plaats van over het zadel zelf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:44

Voordeel van die pannenlap, of althans de originele die ik heb, dat is niet dik.
Als je die onderweg er af haalt past hij met gemak in je jaszak.
Dat is enkel wat fleece.
Die van edix die ik plaatste is dan al moeilijker.

Ben je handig kun je het ook vast wel maken van een fleece sjaal.
Onderstuk omslaan en vaststikken, meer is het niet

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:46

Ik weet niet hoe jouw paarden doen dan, maar bij mijn paard bengelen en klapperen de beugels niet als hij langs me stapt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 00:15

Oude foto maar zo ziet het bij mij eruit.
Mijn mono-riemen hebben een hoog gaatje om te op te steken. En de rest van de riem gaat doorheen de stijgbeugelhoes. Daarover gaat mijn zadelhoes heen

Afbeelding

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 00:29

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 09:54

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:50

Heel suf misschien, maar kan zo een snelbinder met haakjes niet een simpele oplossing zijn? Lijkt een beetje op dat touwtje van Atorka dan.

Bij die van mij zit een gastje boven en daar red ik het aardig mee. Ik denk dat ik die beugel hoesjes met gaatjes ook ga bestellen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 09:28

Snelbinder is wel een slimme dan ja.

Ik was al niet van plan om het product zelf te kopen. Maar het idee is wel goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:40

het "product" is nogal duur. Een stukje touw en twee musketonnetjes van de action kost je welgeteld 4 euro, en je hebt nog 9 m touw over :+.