Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Zadel moet inzakken, klopt. Maar een zadel moet vóór inzakken gewoon goed liggen, en wordt ná inzakken bijgevuld, zodat-ie weer ligt zoals-ie moet liggen.
En waarom singel je op de achterste twee singelstoten aan? Op de eerste en laatste of op de voorste twee is gebruikelijk. Op de achterste twee aansingelen bevordert ook het naar voren schuiven, want die singel wil naar de singelgroeve.
Jong17 schreef:Zadelmaker vertelde dat zadel nog moest inzakken daarom padje en de singelmaat was goed, het aansingelen moest na paar keer rijden beter gaan. Ik zal vandaag een foto maken zonder padje ! Paard mist geen bespiering.
CrazyCat schreef:Ik vind de adviezen die je gekregen hebt zoals de pad en achterste singelstoten gebruiken apart. Komt op mij over als iemand die een niet passend zadel passend probeert te maken. Niet wat ik zou verwachten bij iemand die een zadel van 4000 euro komt aanpassen.
germie schreef:CrazyCat schreef:Ik vind de adviezen die je gekregen hebt zoals de pad en achterste singelstoten gebruiken apart. Komt op mij over als iemand die een niet passend zadel passend probeert te maken. Niet wat ik zou verwachten bij iemand die een zadel van 4000 euro komt aanpassen.
Precies.
De achterste stoten gebruiken zou betekenen dat het waarschijnlijk achter omhoog wipt ofzo.
Overigens heb je bij een dressuurzadel meestal maar 2 stoten, en als er een 3e aanzit, dan gaat die er vaak af. Zijn de stoten aan jouw zadel niet afneembaar?
Bij Wintec heb je wel dat er een extra 'stoot' aan het zweetblad zit, die verbind je dan over de singel, maar is niet bedoeld om aan te singelen.
Ik zou graag een foto zien zonder pad en het liefst ook zonder dekje, en dan wel aangesingeld. Ook dan moet het zadel passen.
Heeeel vroeger waren er zadelrubrieken op bijvoorbeeld de New Forestkeuring en dan mocht er in het begin GEEN zadeldekje onder je zadel. Later een zadelvormig dekje.
Een zadel moet zonder dekje ook goed passen.