Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:49

En bij de schuin van voren genomen foto's lijkt het zadel ook te smal voor je paard, maar is lastig te beoordelen omdat je een pad er onder hebt.

Wat is het merk?

De kussens achter lijken geen keilkussens te zijn, is niet erg, maar zijn juist heel plat al. Dat kan gewoon fijn zijn hoor, maar dan wel zonder pad.

Ik ben benieuwd naar foto's zonder pad.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:56

Ben ook wel heel benieuwd naar een foto van het zadel op de blote rug.

Helaas hier twee keer belazerd door zadelmakers/passers die me een 'goed passend' zadel verkochten en dat bleek achteraf dus helemaal prut. Ben dus zelf vrij kritisch geworden en ook nogal sceptisch als het gaat om zadels aanmeten en ik ben bang dat iedereen dat moet doen. Dat je zelf dus al twijfels hebt en dit topic opent is niet voor niks. Ik hoop voor je dat het geheel past maar het is wel een vaag verhaal zo..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:57

Ik vind het zadel ook erg hoog liggen, en mogelijk ook wat te ver naar voren, maar is net wat moeilijk te beoordelen.

De pad snap ik ook niet. Als een zadel nog moet inzakken, betekent dat in mijn ogen juist dat je 'teveel' vulling hebt. Kan nog extra vulling toevoegen met een pad maakt dat probleem enkel erger.

Ik ben ook erg benieuwd naar een foto bloot op de rug.

Ibbel schreef:
Zadel moet inzakken, klopt. Maar een zadel moet vóór inzakken gewoon goed liggen, en wordt ná inzakken bijgevuld, zodat-ie weer ligt zoals-ie moet liggen.

En waarom singel je op de achterste twee singelstoten aan? Op de eerste en laatste of op de voorste twee is gebruikelijk. Op de achterste twee aansingelen bevordert ook het naar voren schuiven, want die singel wil naar de singelgroeve.

Bij een dressuurzadel met 3 stoten, heb je meestal bij de voorste 2 dat er 1 aan de tak zit en 1 hoger op de boom. Je gebruikt dus altijd de laatste (die ook regelmatig is een V-web zit) en dan 1 van de voorste 2 afhankelijke van wat nodig is. Die aan de tak kan wat meer stabiliteit geven, maar kan ook wat 'bewegingsbeperking' geven. Gebruik maken van de achterste 2 is dus heel normaal.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:00

Ik vind het met die zadel onderlegger veel te smal ogen. Ligt heel hoog op te schoft en sluit niet aan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:06

Ik denk dat er maar één goede tip is en dat is nogmaals de desbetreffende zadelmaker laten komen en je zorgen uitten. Als die erbij blijft dan een andere zadelmaker ernaar laten kijken voor een objectieve blik.

Zo vanaf de foto is lastig zeggen of een zadel wel of niet past. Ook zakken nieuwe zadels echt nog wel wat in, maar dat betekent niet dat het nu niet kan passen.

Overigens rij ik mijn paard en reed eerdere paarden altijd met onderlegger onder het zadel (schapenbont of Winderen pad), omdat dit extra comfort geeft t.o.v. alleen de vulling van het zadel en kleine wisselingen in bespiering net even meer opgevangen worden naar mijn mening. Je laat natuurlijk niet elke week/maand een zadelmaker komen voor controle. Alleen mijn zadel is wel passend gemaakt met de onderlegger eronder.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:56

Jong17 schreef:
Zadelmaker vertelde dat zadel nog moest inzakken daarom padje en de singelmaat was goed, het aansingelen moest na paar keer rijden beter gaan. Ik zal vandaag een foto maken zonder padje ! Paard mist geen bespiering.

Raar dit.

Een zadel dat nog moet zakken ligt "te hoog". En dan nog hoger moeten maken door een pad eronder te doen?

Heel vreemd..

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:58

Ibbel schreef:
Zadel moet inzakken, klopt. Maar een zadel moet vóór inzakken gewoon goed liggen, en wordt ná inzakken bijgevuld, zodat-ie weer ligt zoals-ie moet liggen.

Dit! Normaal heb je een extra service afspraak na xkeer gebruik van het zadel. Om bij te vullen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:20

Mij is altijd geleerd dat een goed passend zadel pas goed ligt als je er niets extra's onder hoeft te doen. Een goede zadelmaker zal dan ook nooit adviseren om met symptoombestrijding in de vorm van hulpmiddelen (zoals een pad) te gaan rommelen. Het zadel moet direct goed liggen en anders beter aangepast worden of een totaal ander zadel. Elk zadel moet een beetje inklinken, maar dat staat los van hulpmiddelen. Hulpmiddelen kunnen er voor zorgen dat een zadel juist gaan klemmen, omdat de ruimte waarop hij gemaakt is kleiner wordt. Waarschijnlijk al een keer genoemd, maar beter een keer teveel dan dat je straks een paard met drukplekken hebt of een paard dat niet meer vrij kan bewegen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:47

Leg het zadel eens bloot op de rug?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:50

Rare zadelmaker..heb het idee dat hij of zij flink geld aan jou verdiend heeft..

Want dit past duidelijk niet op de manier waarop het nu ligt.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:01

Afbeelding
Afbeelding
Ik snap het goed dat je bezorgd bent over de ligging van je nieuwe zadel. Ik vind m ook erg hoog liggen aan de voorzijde. Ik heb even foto’s opgezocht van toen mijn nieuwe zadel op m’n paard met hoge schoft. Het is natuurlijk een ander zadel en ander paard maar mijn zadel ligt niet zo hoog. Ik mag van m’n zadelmaakster niet met een pad oid rijden :D Ze zegt altijd dat als ik denk dat dat nodig is ik haar gewoon moet bellen om t zadel na te kijken

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:17

Als je zadel exact past zou je nooit t advies moeten krijgen om er een dikke pad onder te leggen want dan wordt t te smal. Zo oogt t ook op de foto's, het ligt bijna boven je paard ipv mooi om hem heen. Benieuwd hoe het zonder pad ligt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:23

Ik vind de adviezen die je gekregen hebt zoals de pad en achterste singelstoten gebruiken apart. Komt op mij over als iemand die een niet passend zadel passend probeert te maken. Niet wat ik zou verwachten bij iemand die een zadel van 4000 euro komt aanpassen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:46

Ik heb er dan overheen gelezen maar ik kan je niet aanraden alleen de achterste singels te gebruiken. Dit heb ik een tijdje gedaan bij een pony die ik vroeger had. Dit om te voorkomen dat ze wondjes bij de singel kreeg. Het zadel is toen helemaal op die plek ingedeukt geraakt, de druk verdeling klopte niet meer waardoor het zadel niet meer goed lag en hij er raar op ging reageren.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 08-01-25 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:47

CrazyCat schreef:
Ik vind de adviezen die je gekregen hebt zoals de pad en achterste singelstoten gebruiken apart. Komt op mij over als iemand die een niet passend zadel passend probeert te maken. Niet wat ik zou verwachten bij iemand die een zadel van 4000 euro komt aanpassen.

Precies.

De achterste stoten gebruiken zou betekenen dat het waarschijnlijk achter omhoog wipt ofzo.

Overigens heb je bij een dressuurzadel meestal maar 2 stoten, en als er een 3e aanzit, dan gaat die er vaak af. Zijn de stoten aan jouw zadel niet afneembaar?
Bij Wintec heb je wel dat er een extra 'stoot' aan het zweetblad zit, die verbind je dan over de singel, maar is niet bedoeld om aan te singelen.

Ik zou graag een foto zien zonder pad en het liefst ook zonder dekje, en dan wel aangesingeld. Ook dan moet het zadel passen.
Heeeel vroeger waren er zadelrubrieken op bijvoorbeeld de New Forestkeuring en dan mocht er in het begin GEEN zadeldekje onder je zadel. Later een zadelvormig dekje.
Een zadel moet zonder dekje ook goed passen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:57

De functie van een zadeldekje is ook alleen maar om te voorkomen dat er zweet in de kussens trekt. Vroeger bij de militaire zadels met linnen kussens een must, omdat de (wol-)vulling onder invloed van zweet verhardt.

En met leren kussens heb je uiteindelijk ook geen zin in zweetvlekken, dus het enige doel ervan is je zadel schoon houden. Een andere functie heeft een zadeldekje dan ook niet.

Een zadel pas je dus zonder dekje en moet dus ook goed passen zonder dekje.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:58

Je zegt dat het zadel volledig op maat gemaakt is , is het dan lang geleden dat het zadel is opgemeten en is er in de tussentijd veel veranderd aan je paard ? Neem aan dat je zoals het nu ligt moest voorrijden , hoe ging dat ? Zou zeker weer contact opnemen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:03

germie schreef:
CrazyCat schreef:

Precies.

De achterste stoten gebruiken zou betekenen dat het waarschijnlijk achter omhoog wipt ofzo.

Overigens heb je bij een dressuurzadel meestal maar 2 stoten, en als er een 3e aanzit, dan gaat die er vaak af. Zijn de stoten aan jouw zadel niet afneembaar?
Bij Wintec heb je wel dat er een extra 'stoot' aan het zweetblad zit, die verbind je dan over de singel, maar is niet bedoeld om aan te singelen.

Ik zou graag een foto zien zonder pad en het liefst ook zonder dekje, en dan wel aangesingeld. Ook dan moet het zadel passen.
Heeeel vroeger waren er zadelrubrieken op bijvoorbeeld de New Forestkeuring en dan mocht er in het begin GEEN zadeldekje onder je zadel. Later een zadelvormig dekje.
Een zadel moet zonder dekje ook goed passen.

Even los van deze specifieke situatie, ben ik het niet geheel eens met jullie. Die drie singels stooten worden inderdaad vaak met de voorste en achterste gebruikt. Maar ik ken inderdaad situaties waarbij je beter af was met de achterste twee. Die single zit er niet voor niks aan en dient niet als reserve zoals velen denken. Dat men die er vaak af haalt zegt niets over of het eigenlijk wel een functie had.

Dus ja het kan zijn dat er een ongepast advies is gegeven maar het kan ook zijn dat het advies wel eens correct wordt gegeven.

Ik heb eens gehad dat ik dat advies kreeg. 1 keer. Door Daaleman (enige zadelmaker die echt zadels zelf maakt). Daarna nooit bij een enkel paard dat advies gehad.

Paarden verschillen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:08

Bij de huidige dressuurzadels is die reservestoot niet meer nodig. Vroeger had je bijna alleen maar vzh en springzadels en ja, daar zit een 3e aan, nog steeds. Daar heb je geen last van met rijden. Bij dressuurzadels wordt de 3e verwijderd als die er aan zit.
Dat die er bij een nieuw zadel nog aan zit kan ik me voorstellen, en dat je soms de achterste stoten gebruikt heeft dan te maken met de ligging van de singel, het zadel moet gewoon goed liggen natuurlijk.
Verder oordeel ik niet, maar vraag of de stoot niet afneembaar is. Want anders moet je die na controle na een paar maanden lostornen. (is ook niet erg). Maar er aan laten zitten is vaak lastig omdat de singels te weinig lussen hebben om zo'n extra stoot goed vast te houden zeg maar.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:25

Ik lees hier een aantal hele bijzondere dingen over singelstoten... Ik vraag me af of iedereen zich bewust is van het verschil tussen spring- en dressuurzadels.

[HAR] Dressuurzadel 3 singelstoten
In de openingspost van dit topic staat een aantal mooie voorbeeld van hoe de 3 verschillende stoten vast zitten. Het is de bedoeling dat je in ieder geval de achterste gebruikt, dit is de enige die de achterkant van het zadel stabiel houdt. Als je de 2 voorste gebruikt, gaat je alle druk van de singel op de voorkant van het zadel overbrengen.
Welke van de 2 voorste stoten je moet gebruiken, moet je overleggen met je zadelmaker. Beide hebben hun eigen voor- en nadelen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:35

Persoonlijk vind ik de kussen van je zadel er erg bobbelig uit zien en het zadel lijkt inderdaad ook erg hoog te leggen. Nieuw zadel gaat zich nog vormen maar hoort al correct te liggen. Het zal alleen na enige tijd gecontroleerd en eventueel bijgevuld moeten worden.

Zelf zou even met zadel op de blote paardenrug gaan rijden. Dan krijg je een mooie afdruk op het zadel hoe en waar het zadel wel of niet aansluit op de paardenrug. (was tip van goede zadelmaker) Vervolgens zou ik voor dit zadel een second opinion zoeken.

Als je gevoel zegt dat het zadel niet correct ligt, dan is dit over het algemeen ook zo. Dat gaat met 'inzakken' niet veranderen.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:46

Zit je daadwerkelijk bij een zadelmaker, of iemand die heeft ingemeten en een zadel elders besteld?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:55

Zelfde merk volgens mij, Graziozo? En zelfde probleem.

Ik rij mijn paard al een paar maanden niet meer. Van lief en ongecompliceerd, naar angstig en onzeker. Af en toe stappen we er zonder zadel op. Paard is volledig gekeurd, en is vorige maand voor de zekerheid naar de kliniek geweest voor een maag, rug en hals onderzoek. Alles perfect. Zadelmaker afspraak is van beide kanten lastig lijkt het, want of ik kan niet of Graziozo kan niet.
Ik heb erg veel spijt van het zadel.

Overigens zelfde advies.
Afbeelding

Mijn zusje heeft ook een Graziozo dat enorm schuift en wipt. Haar paard heeft er echter (nog) geen last van.

Wij dachten voor een goed merk te kiezen en onze paarden en onszelf een plezier te doen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:24

Je zadel ligt OP het paard en niet OM het paard. Post is eens een foto zonder onderlegger

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:38

Is het een edix of ander semi boomlooszadel?
Dat zou de onderlegger meer verklaren en ook waarom de kussens er wat vreemd uit zien.