Hoe zadel goed opbergen voor 1 a 2 jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Hoe zadel goed opbergen voor 1 a 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:17

Als het om witte schimmel gaat: niet te fanatiek en te dik invetten. Die schimmel ontwikkelt zich op het vet geloof ik. Waar die blauwe en groene schimmel precies vandaan blijven komen is me een raadsel. Ik denk dat het toch in de omgeving van of in de kast zelf zit helaas. De voering van mijn cap zat ook helemaal onder zag ik laatst.

Een hoes werkt niet. Ben nu aan het experimenteren met een grote vochtvreter maar dat doet ook weinig. Regelmatig luchten en blootstellen aan zonlicht voorkomt schimmelvorming.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:00

Celebi schreef:
Als het om witte schimmel gaat: niet te fanatiek en te dik invetten. Die schimmel ontwikkelt zich op het vet geloof ik. Waar die blauwe en groene schimmel precies vandaan blijven komen is me een raadsel. Ik denk dat het toch in de omgeving van of in de kast zelf zit helaas. De voering van mijn cap zat ook helemaal onder zag ik laatst.

Een hoes werkt niet. Ben nu aan het experimenteren met een grote vochtvreter maar dat doet ook weinig. Regelmatig luchten en blootstellen aan zonlicht voorkomt schimmelvorming.

Ik denk idd in de omgeving hoor. Helaas.
Maar de witte, haal er gewoon af en toe doekje over om het weg te halen. Het blijft beter als uitdrogen, dus ook niet ineens niet invetten oid.

Al zou ik degene die wel rijden gewoon adviseren het zadel vaker te gebruiken, zadel is stuk beter voor gezondheid van het paard als zonder.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:03

Bareback pad is juist prima voor het paard als je het goed voor elkaar hebt. Beter dan een zadel, voor zowel hem als mij.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 09:39

Er zijn genoeg wetenschappelijke artikelen die de voordelen van een (goed passend!) zadel ondersteunen. Iets wat een barebackpad over een zadel adviseert heb ik nog niet gezien, maar ik sta altijd open voor nieuwe informatie

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:13

Precies. Een barebackpad heeft niet de drukverdeling die een zadel wel heeft. Als het zadel minder goed is dan past het zadel dus niet goed.
Maar barebackpad is in principe niet geschikt om continu en of lang mee te rijden. Waarbij het gewicht van de ruiter ook nog uitmaakt en welke barebackpad en het singelsysteem. Sommige zijn echt alleen geschikt voor af en toe een kort ritje, degene die alleen een soort dekje zijn, andere zouden vaker kunnen maar alsnog zouden ze allemaal gebruikt moeten worden met speciale drukverdelende pads(die ook bij boomloze zadels gebruikt worden) eronder, tenzij het degene zijn die zelf al die inlages hebben. En zelfs dan moet je nog degene vinden die bij paard past, want zelfs bij een barebackpad met inlages kan je niet elke pad op elk paard gooien.

Het heeft niks te maken met paard goed voor elkaar hebben, zelfs als een paard bij wijze van GP afgericht is houd je een veel grotere druk op een kleinere plek. Dus piekbelasting ipv verdeling over het gehele draagvlak. Dat verandert niet wanneer ze de rug wegdrukken of juist over de rug lopen, de druk blijft op die plekken. Natuurlijk is over de rug sowieso veel beter voor het paard, maar de druk van de singel en de ruiter verandert niet.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 14:42

Laten we deze discussie maar niet voeren, want we verschillen duidelijk van mening.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:38

En is behoorlijk offtopic ook ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:54

Het is geen kwestie van meningen, dit zijn dingen die onderzocht zijn. Daarom vraagt Benzz ook naar nieuwe informatie als die er is die het tegenspreekt. Discussie hoeft niet, maar het zijn niet alleen maar meningen wat Benzs en ik schrijven.

Er gaan zoveel topics tijdelijk offtopic. Daarbij is de beste oplossing tegen schimmel het blijven gebruiken zoals ik al schreef. En ik vind het ook voor meelezers belangrijk dat nadelen voor een paard ook benoemd worden.
Net als de opmerking die voorbij kwam dat ook met zadelmak maken een passend zadel nodig is en de kans er dus is dat TS niks meer heeft aan de zadels. Die is ook off topic, maar ook goed om over na te denken.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 01:26

Weet je wat ik raar vind? Dat werkelijk alle topics compleet ongevraagd off-topic gaan en het weer in een discussie moet eindigen waar helemaal niemand om gevraagd heeft. Dit topic gaat over zadels goed opbergen, om welke reden dan ook. In sommige gevallen is gebruiken geen optie omdat mensen geen paard hebben om het op te gebruiken, of adviseer je dan om er maar een paar keer per week zo op te gaan zitten? In andere gevallen willen mensen het zadel niet gebruiken (zoals ik), en als mensen advies willen over of iets wel of niet goed is vragen ze daar wel naar. In een ander topic. Hier gaat het er puur enkel en alleen om hoe je een zadel het beste opbergt als je het langere tijd niet gebruikt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 08:29

Dus jij wilt liever dat er nooit offtopic gegaan wordt en er nooit iets gezegd zou worden. Ook niet als het beter is voor het paard, het dier of de mens, omdat het loopt met niet passend tuig, kreupel loopt of de ts of het paard bij wijze van ernstige symptomen heeft/of duidelijk ziek is, maar het topic daar niet over gaat? Ik heb veel liever dat mensen zulke dingen wel benoemen, er zijn ook al enorm veel mensen geholpen door off topic gaan en ook meelezers die veel aan zulke berichten hebben. Juist omdat niet iedereen overal de kennis over heeft en zich niet beseffen dat iets problemen kan geven of dat het duidelijke aanwijzingen voor ziekte a zijn bijvoorbeeld.

Je bent ook expres het bericht aan het overdrijven. Ik heb namelijk niet gezegd dat iedereen het maar moest gebruiken, alleen de mensen die wel gewoon aan het rijden zijn en de reden waarom. Voor de anderen heb ik gewoon advies geschreven dat schimmel minder erg is als uitdrogen en je het er gewoon af en toe af kan vegen. Die schimmel houdt je niet tegen zonder de omstandigheden slecht te maken waar uitdroging op de loer ligt. Dat de reden jou niet interesseert, dat kan. Dan doe je er niks mee, maar het is alsnog nuttige informatie voor anderen die meelezen en nuttig voor de paarden. Maar de tip was nooit offtopic. Had ik ook gegeven als iemand een dressuur en springzadel heeft en 1 van de 2 niet gebruikt maar zich zorgen maakt om de schimmel en ze beide goed passen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:26

Dus, TS, ben je er al over uit hoe je je zadel gaat opbergen?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 12:47

Gini schreef:
Dus, TS, ben je er al over uit hoe je je zadel gaat opbergen?

Ja hoor. Ik ga het gewoon een keer dunnetjes invetten en binnen in huis bewaren met een hoes. Onze stal wordt erg vochtig.