Help mijn paard sloopt al zijn dekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:46

loulou schreef:
Een hengstendeken zoals deze : https://nzdeken.nl/product/new-zealand-deken/

Deze.
Mijn jonge ruin sloopte de dekens van zijn ‘tante’. Koster me een rib uit mijn lijf voor vervangende dekens en ook uren gaten en scheuren dichtnaaien met ijzergaren. Tot ik deze voor haar kocht. Natuurlijk vrat hij het bontje er met 2 dagen af maar de rest is heel gebleven en ‘tante’ bleef droog en warm.
In zijn box een grote hondenflostouw opgehangen. En idd een speelbal en wat kleinere takken.
Die fase ging gelukkig voorbij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Help mijn paard sloopt al zijn dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:47

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 11:55

Nee de anti deken bijter heb ik niet geprobeerd, maar ik vind het er niet heel fijn uit zien. Hij kan dan denk ik niet meer goed uit zijn slowfeeder eten.

Ik ga het eerst proberen met het anti bijt spul. En anders alleen zijn ongevoerde regendeken op, daar zit geen witte voering in en laat hij dus met rust.
En ik ga even kijken naar een New Zealand deken.

Bedankt voor het meedenken.

Ik begrijp de reacties wel dat hij geen deken op wil, maar het is gewoon sloopgedrag.
Zodra iets scheurt vindt hij het helemaal geweldig. Handdoeken, mijn ritsen van mijn jas.....Hij is gewoon heel speels. Hij heeft ook genoeg speelgoed in zijn box en buiten speelt hij enorm enthousiast met ons andere jonge paard.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 12:05

Het is geen 'gewoon sloopgedrag' het is verveling omdat hij z'n energie niet kwijt kan.
Speelgoed kan een kameraadje nooit vervangen als ze opgesloten staan in een box. Kun je het management niet aanpassen? Minder of niet op stal, of samen met z'n kameraad?
Daar zou ik eerder naar kijken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 12:19

Maar nogmaals; moet hij met deken? En zo ja, waarom dan?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 12:41

Ondat hij getraind wordt en in het zweet gereden en ook buiten staat. Ik wil geen nat paard met een hele dikke vacht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:18

Niets mis met een nat paard met dikke vacht.
Tevens is het nu al te laat om wintervacht tegen te gaan.

Ik zou de fase sloopgedrag lekker afwachten.

Alles wijst erop dat het voor jouw gemak is en niet voor je paard.

Kies voor je paard.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:07

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:48

Puppetje schreef:
Ondat hij getraind wordt en in het zweet gereden en ook buiten staat. Ik wil geen nat paard met een hele dikke vacht.

Vacht maken ze toch wel, luchtpijp streep en midden borst uitscheren werkte hier, en dat model heb ik van iemand met shetten de flink voor de kar lopen.
Verder als hij zo graag plukt, is zo'n hooi speel bal niet iets voor hem? Plukken en eten tegelijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:11

speurneusc schreef:
halve muilkorf om doen kan ie niet mee in deken bijten maar wel mee eten en drinken

Vind deze dingen zo triest :')
Voor medische noodzaak oké, maar voor zoiets als een deken slopen niet.
Ze kunnen zichzelf niet meer krabben, elkaar kriebelen in de groep etc.

Zou voor een new sealand hengsten deken gaan. Of insprayen met anti bite.
Mijn vorige ruin had ook een sloopfase toen hij 4 was. Omheining, dekens, dekens van weidegenoten alles ging er aan. Na een half jaartje was het weer weg. Dekens lagen prima, dus hijgeeft even een new sealand op gehad. De periode ging vanzelf over en hij heeft hij daarna ook nooit meer gesloopt. Net als beschermers, omheining, stalluiken etc :')
En als dat ook niet werkt en je paard heeft geen medische noodzaak en genoeg schuil mogelijkheden wellicht gewoon zonder.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:05

c_alsemgeest schreef:
speurneusc schreef:
halve muilkorf om doen kan ie niet mee in deken bijten maar wel mee eten en drinken

Vind deze dingen zo triest :')
Voor medische noodzaak oké, maar voor zoiets als een deken slopen niet.
Ze kunnen zichzelf niet meer krabben, elkaar kriebelen in de groep etc.

Zou voor een new sealand hengsten deken gaan. Of insprayen met anti bite.
Mijn vorige ruin had ook een sloopfase toen hij 4 was. Omheining, dekens, dekens van weidegenoten alles ging er aan. Na een half jaartje was het weer weg. Dekens lagen prima, dus hijgeeft even een new sealand op gehad. De periode ging vanzelf over en hij heeft hij daarna ook nooit meer gesloopt. Net als beschermers, omheining, stalluiken etc :')
En als dat ook niet werkt en je paard heeft geen medische noodzaak en genoeg schuil mogelijkheden wellicht gewoon zonder.

mekaar kriebelen kan ook, de lepel schuift dan achter ze kunnen alleen niet meer aan hun borst zitten. Nee chemisch spul spuiten op je dekens is gezond, goed voor je dure deken ook.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:54

Puppetje schreef:

Jij kunt het wel willen, maar je paard overduidelijk niet.
En die moet er 23/7 mee staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:04

Typisch Bokt, houdt toch eens op met doordrammen. TS wil het dier onder een deken hebben. Punt.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:11

Nou inderdaad, het is hier een topic betreft een deken niet de discussie of die wel ofniet op moet. TS hoeft zich hier toch niet voor te verantwoorden, kom zeg. Het is zelfs december, niet eens meer de optie om de deken überhaupt niet meer op te doen :')

Wat betreft het topic: de nz dekens! Als meneer zelfs de bucas dekens al gesloopt krijgt, poeh :D

JFogerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:49

Elisa2 schreef:
Typisch Bokt, houdt toch eens op met doordrammen. TS wil het dier onder een deken hebben. Punt.

En het paard niet.
Ook typisch bokt, het paard op de eerste plek zetten.

Succes TS.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:55

Ze zet het paard op dit moment toch ook op nummer 1 of ga jij in dit weer ook zonder jas buiten staan?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:04

Zo koud is het nog niet geweest, paarden zijn meesters in zich aanpassen aan de temperatuur. Toen mijn paard net verhuist was naar een groepsstalling en zijn deken had laten slopen stond hij ook ineens zonder. Het was flink aan het vriezen die periode, ik kon geen vervangende deken brengen want ik was de hele week aan de andere kant van het land. Ik vrijdags zo snel mogelijk naar stal en hij stond er vrolijk bij, niks niet koud ofzo, toen heb ik het maar zo gelaten.

Mijn huidige paard wordt ook gereden en is ook bezweet, uitstappen en even laten rollen, zorgen voor voldoende ruwvoer en geen centje pijn. We vermenselijken teveel, een paardenvacht werkt anders en beter dan wij mensen met een kale huid en truien/jassen.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:12

Dit zou ik bij mijn ene kwpner ook wel aandurven. De andere zeer zeker niet, dus snap dat TS voor een deken kiest. Je hebt allerhande type paarden, ik heb er dus ook een koukleum tussen staan, ondanks dat ze nooit anders behandeld is dan de andere paarden.

NZ dekens idd. Zijn niet gevoerd en ook, doordat ze zo sterk/strak staan niet aansluitend bij de buik; alleen bilriemen en voorkant. Mocht je dat te koud vinden; ik kiep m over de staldeken heen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:17

Hier ook goede ervaring met renco New Zealand dekens bij slopers. Ik deed hem over mn gewone deken heen, maar lees dat jouw paard zn buitendeken heel laat maar de voering kapot maakt... Hoe dan??? :=
Dan weet ik ook niet of een NZ deken over een gewone gaat werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:38

Esther schreef:
Zo koud is het nog niet geweest, paarden zijn meesters in zich aanpassen aan de temperatuur. Toen mijn paard net verhuist was naar een groepsstalling en zijn deken had laten slopen stond hij ook ineens zonder. Het was flink aan het vriezen die periode, ik kon geen vervangende deken brengen want ik was de hele week aan de andere kant van het land. Ik vrijdags zo snel mogelijk naar stal en hij stond er vrolijk bij, niks niet koud ofzo, toen heb ik het maar zo gelaten.

Mijn huidige paard wordt ook gereden en is ook bezweet, uitstappen en even laten rollen, zorgen voor voldoende ruwvoer en geen centje pijn. We vermenselijken teveel, een paardenvacht werkt anders en beter dan wij mensen met een kale huid en truien/jassen.

Leuk dat dit voor jou werkt maar ieder paard is anders. De deken is om de vacht korter te houden of geschoren paarden warm te houden. Of ze tegen de regen te beschermen want er zijn er zat die daar niet goed tegen kunnen.

Ik wordt altijd zo moe dat naturals denken dat hun methode de enige juiste is. En als je het anders doet ben je gelijk niet goed voor je paard. :roll:

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:13

Laurievc schreef:
Hier op stal 1 die zijn eczeemdeken alsmaar door kapot trok, die heeft een tijd hiermee gestaan en nu blijft hij tenminste van zijn winterdekens af.
https://www.ej.nl/anti-deken-bijter-pla ... ogEALw_wcB

Die van ons bleef ook dekens slopen, en heeft ook deze bak een tijdje op gehad. Sindsdien sloopt hij geen dekens meer.
En ze kunnen er goed mee eten en drinken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:17

Het kan ook aan het merk deken liggen. Mijn paard gaf ook heel duidelijk aan dat hij bepaalde dekens niet fijn vond. Ik hen nu alleen nog maar Amigo Bravo's en die verdraagt hij wel goed. De pasvorm van een deken kan best goed lijken masr dat wil nog niet zeggen dat het paard dit ook zo ervaart.Overigens, Elisa2 vind ik je wel een beetje kortzichtig. Niet iedereen die zegt dat een paard best zonder deken kan is een natural. Ik ben ook van mening dat een gezond paard in principe best zonder deken kan. Uitzonderingen daar gelaten, zoals bij medische problemen. Dat is dan ook precies de reden dat die van mij een deken op heeft. En natuurlijk zijn er paarden die weinig tot geen wintervacht aanmaken. Ook die kunnen geholpen worden met een deken. Maar negen van de tien keer is het vooral de eigenaar die denkt dat het paard het koud krijgt zonder deken of die te beroerd is om in het voorjaar al die haren eraf te poetsen of omdat ze achter de meute aanlopen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:32

Miiej schreef:
Ze zet het paard op dit moment toch ook op nummer 1 of ga jij in dit weer ook zonder jas buiten staan?

Wat een non-argument.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:34

Even een andere invalshoek: kan hij spelen met maatjes? Dus dat hij zn sloopgedrag kwijt kan door te spelen. Onze ruinen in de kudde spelen altijd vrij grof, maar wel met elkaar en over het algemeen niet met de dekens. Een enkele keer gaat dat mis uiteraard :D
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 29-12-24 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:35

Elisa2 schreef:

Amen _/-\o_