Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjaakje

Re: Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:16

Ts wat jij nu laat zien is iets waar ik altijd bang voor geweest ben. Ik heb ooit western beugels gehad met een rubberen puntige anti-slip laag op de zool. Ik reed met Ariat rijschoenen. Ik ben van mijn paard gevallen en door de anti-slip laag bleef mijn voet aan de beugel plakken. Ik werd niet meegesleurd, maar ik bleef wel dusdanig plakken dat ik met mijn hoofd als eerste de grond raakte. Als mijn voet eerder was losgekomen, had ik mijn val veel beter kunnen opvangen. Voor mij nooit meer anti-slip rubber of metaal.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:21

996981 schreef:
Germie, de breedte van jouw laarzen zegt precies niks over de laarzen van TS. Hoe kun je dan concluderen dat het per definitie een productiefout en geen gebruikersfout is…
Maar dat geldt toch andersom ook; hoe kan iedereen hier concluderen dat haar laarzen te breed zijn of dat het onkunde van ts is?

Als de beugel echt vast zat in de zool door te scherpe randen/punten, zoals ts schrijft, is dat echt heel gevaarlijk en is een waarschuwing wel op z'n plaats.
De manier van afstappen is onhandig, maar ze had ook van haar paard kunnen vallen en dan was er wel een flink probleem geweest.

Wel hulde aan je pony. _/-\o_
Dit had heel anders af kunnen lopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:25

Nogmaals: de beschadiging aan de binnenkant van de beugel is ongebruikelijk. Imo ontstaat dat enkel bij contact. Als er wrijving schoen-beugel plaatsvindt, is de beugel te smal voor het schoeisel.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:30

Ik heb ook beugels met deze zelfde antislip. Toen ik laatst dreigde te vallen en ik mijn beugels uit wilde schoppen, moest ik ook echt een paar keer schoppen voordat mijn beugels uit waren. (zat nog op paard maar ik zag aankomen dat ik er af moest). Ik droeg gewone engelse Deniro laarzen in maat 39. Maar ik bleef wel degelijk even vastzitten aan de beugels. Sindsdien maak ik mijn beugels niet meer schoon, met een laagje zand zijn de puntjes minder scherp en blijf je niet hangen met je zool

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:36

Hulde aan je pony!
Dit zijn van die "Oh oliebol momenten', gelukkig goed afgelopen!

996981 schreef:
Nogmaals: de beschadiging aan de binnenkant van de beugel is ongebruikelijk. Imo ontstaat dat enkel bij contact. Als er wrijving schoen-beugel plaatsvindt, is de beugel te smal voor het schoeisel.

Welke beschadiging bedoel je?
Ik zie alleen een kleine beschadiging die van ergens tegenaan stoten zou kunnen komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:43

996981 schreef:

Ik denk dat het heel normaal is dat bij een abnormale situatie zoals deze of bij gewoon vallen de voet draait en dus kontakt maakt met de binnenkant van de beugel.
Op de engelse op western manier afstappen heeft hier niets mee te maken.

@ts: de beugels 'vuil' laten zoals BoktVerlaten zegt kan een oplossing zijn, maar persoonlijk zou ik er even een goede scherpe ijzervijl langs halen of -indien mogelijk- die metalen delen helemaal verwijderen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:57

996981 schreef:

Dat lijkt mij gewoon lichtinval en geen beschadiging. Op het plaatje bij de Epplejeck zie je het ook.

https://www.ej.nl/veiligheidsbeugels-acavallo-arena-aluplus_grijs_65874.html
Laatst bijgewerkt door tjaakje op 28-12-24 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:58

Het kan ook aan de hoek liggen waardoor je vast zit. Ik heb freejump beugels met van die metalen spikes. Ik wilde opstappen (en stond dus op de grond met 1 voet ik de beugel), paard loopt weg en ik zat dus ook muurvast. Met gewone Ariat jophurs, dus niks te breed. Op mn paard heb ik er nooit last van, maar door de schuinte vanaf de grond leek het dus wel een probleem. Vind het nu ook heen prettig idee meer en wil andere beugels. Zonde want ze zijn niet goedkoop.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:04

DubbelFun schreef:
996981 schreef:

Ik denk dat het heel normaal is dat bij een abnormale situatie zoals deze of bij gewoon vallen de voet draait en dus kontakt maakt met de binnenkant van de beugel.
Op de engelse op western manier afstappen heeft hier niets mee te maken.

@ts: de beugels 'vuil' laten zoals BoktVerlaten zegt kan een oplossing zijn, maar persoonlijk zou ik er even een goede scherpe ijzervijl langs halen of -indien mogelijk- die metalen delen helemaal verwijderen.

Oh, een vijl is wel een heel goed idee!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:11

Dit is niet de eerste x dat ik dit zie.
Ken iemand die met goedgekeurde rijschoenen, haar profiel bleef vastzitten in deze fantastische beugels. Hetzelfde effect.

Doe mij maar rubberen anti slip.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:13

Ik zou de beugels er af halen, en je laarzen pakken, en dan eens op tafel proberen te reconstrueren wat er precies is gebeurd. Dan kan je nl ook precies bepalen waar je eventuele aanpassingen wilt of moet maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:16

tjaakje schreef:
996981 schreef:

Dat lijkt mij gewoon lichtinval en geen beschadiging. Op het plaatje bij de Epplejeck zie je het ook.

Nee, echt beschadiging

Afbeelding

En ja dat kan op meerdere manieren ontstaan. Ook tijdens de val kan het gebeurd zijn, maar ook dan is je schoen gewoon te breed voor de beugel. De voet blijft immers recht en draait niet.

Maargoed TS zegt dat in de zool zichtbaar is dat ze vastzat aan het blokje. Ben benieuwd naar een foto

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:18

Sowieso beide beugels uit doen voor je af stapt. Dan kan dit je nooit overkomen.
Heb beugels met dezelfde bodem maar ook nog nooit vast in gezeten. :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:19

996981 schreef:
tjaakje schreef:

Nee, echt beschadiging

[ Afbeelding ]

En ja dat kan op meerdere manieren ontstaan. Ook tijdens de val kan het gebeurd zijn, maar ook dan is je schoen gewoon te breed voor de beugel. De voet blijft immers recht en draait niet.

Maargoed TS zegt dat in de zool zichtbaar is dat ze vastzat aan het blokje. Ben benieuwd naar een foto

Ik zie geen beschadiging, maar zit met mijn passrnde rijlaarzen ook echt wel tegen de zijkant van de beugel hoor, beugels zitten zelden recht onder de voet, let maar eens goed op.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:25

Ik heb het ooit gehad bij dezelfde soort beugels van een vriendin. Ik reed voor het eerst op haar paard, paard maakte een bok bij aanspringen galop waarbij ik uit balans kwam en mijn voet doorschoof in de beugel. Ik zat muuuurvast precies zoals jij beschrijft. Voor mij dit soort beugel blokjes nooit meer :') en ja ik had mijn chaps/jophurs aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:27

Zoals ik lees gaat het niet over het openklappen.
Maar echt om de ijzeren puntjes.
En ja als die in je laars "gespiest" zitten snap ik ook wel waarom je achteruit valt.

Dat de klem in de beugel in de zijkant, ik snap die verwarring wel want dan zou je ook zo vallen.
Maar ik rij regelmatig met bergschoenen en chaps en die hebben zelfs nog ruimte over aan de zijkant.

Ik rij zelf met BR met een zelfde soort onderkant. Maar nog nooit gehad.
Maar ik stap af met beide beugels als uit. Vroeger geleerd met paarden zadelmak maken.
Dus niet aan 1 kant hangen en dan uitschoppen. Zeker niet afstappen als ts.
En zo te zien blijf ik dat maar mooi doen zo :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:35

996981 schreef:

Dit is echt grote onzin!!
Een voet draait tijdens een niet-normale gebeurtenis en dat heeft niets te maken met de breedte van de schoen MITS de beugel en de schoen al niet stroef/vast in elkaar passen, wat hier met maat 39 zeker niet het geval zal zijn. Dan zouden immers 95% van de schoenen al te breed zijn voor welke beugel dan ook.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:39

Je ziet toch op het filmpje de de voet niet draait?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:50

996981 schreef:

omdat ze vast "gespietst" zit in de onderkant.
Daar gaat het topic/waarschuwing nu net over.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:56

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:

Ja óf omdat ze met haar cowboyboots met speciale, bredere fenders moet rijden, omdat Engelse beugels te smal zijn en ze daarom vast zat :)*

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:58

Laat ik zomaar denken dat ts zelf wel weet hoe ze vast zat.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:02

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:

Ja óf omdat ze met haar cowboyboots met speciale, bredere fenders moet rijden, omdat Engelse beugels te smal zijn en ze daarom vast zat :)*[/quote]

Als je dit topic doorleest dan zie je dat er meerdere mensen zijn met precies hetzelfde probleem. Namelijk dat de puntjes van de beugel vast zitten in de schoen. Die niet met western laarzen reden (en die niet afstapten). Het ligt dus niet aan ts haar schoenen maar het is iets wat dus vaker voor komt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:06

@996981 : Ik moet je even uit de droom helpen....
Fenders hebben niets met beugels te maken (dat zijn stirrups als je de dingen de juiste naam wilt geven) én westernbeugels zijn aan de binnenkant net zo breed als engelse beugels (12 cm). Per merk kan het een paar mm schelen.
Ze lijken breder doordat de buitenkant dikker is.
Overigens zijn er wel brede westerbeugels speciaal voor brede mannenvoeten, iets wat ik hier met engelse beugels niet zo ken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:06

De manier van afstappen lijkt me voor de waarschuwing niet zo van belang. Als er iets onverwachts gebeurt mag je gewoon niet vast blijven zitten.

Ik zat dus vast met opstappen en dat is ook gevaarlijk. Ik viel net als TS ongeveer achterover omdat mn paard weg liep en ik dus vast zat. Dat mag gewoon niet gebeuren met een veiligheidsbeugel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:07

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja óf omdat ze met haar cowboyboots met speciale, bredere fenders moet rijden, omdat Engelse beugels te smal zijn en ze daarom vast zat :)*

Nogmaals, met cowboyboots HOEF je NIET met speciale beugels te rijden (fenders zijn overigens de beugelriemen, iets met klok en klepel, het zijn dus niet de beugels). Mijn cowboylaarzen zijn NIET breder dan mijn rijlaarzen, dus je kunt ze gewoon volledig voor 100% als normale rijlaarzen zien.

Mijn westernbeugels zijn ook gewoon 12 cm breed.