Paard doet deken af

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:01

Shenavallie schreef:
Ik denk dat je pony overduidelijk is dat hij geen deken om wil, TS. Rillen is een natuurlijke manier om zichzelf weer op te warmen, want daarmee kan hij zijn haren omhoog zetten. Als hij echt zou trillen als een drilpudding, dan is het een ander verhaal, maar licht rillen is helemaal niet zo erg. Hij gaat zich vanzelf weer warm bewegen, mits hij natuurlijk voldoende bewegingsruimte heeft om een stukje te rennen. Staat hij op een postzegel annex staloppervlakte zonder dak, dan is dat een te kleine oppervlakte om zichzelf warm te bewegen. Kijk in dat geval naar een grotere buitenruimte. Ook veel ruwvoer kan bijdragen aan een goede bloedsomloop, waardoor hij zichzelf warm kan eten.

Rillen vreet energie en is een opwarmmethode in categorie laatste redmiddel. Zo'n dier heeft dus hulp nodig, want als je zo staat te rillen stop je verder met bewegen en eten.
Had ik jouw advies op de mijne destijds toegepast, had dat ernstige problemen opgeleverd. Niet alle paarden hebben een vacht die tegen nat, wind en koud kan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:24

Shenavallie schreef:
Ik denk dat je pony overduidelijk is dat hij geen deken om wil, TS. Rillen is een natuurlijke manier om zichzelf weer op te warmen, want daarmee kan hij zijn haren omhoog zetten. Als hij echt zou trillen als een drilpudding, dan is het een ander verhaal, maar licht rillen is helemaal niet zo erg. Hij gaat zich vanzelf weer warm bewegen, mits hij natuurlijk voldoende bewegingsruimte heeft om een stukje te rennen. Staat hij op een postzegel annex staloppervlakte zonder dak, dan is dat een te kleine oppervlakte om zichzelf warm te bewegen. Kijk in dat geval naar een grotere buitenruimte. Ook veel ruwvoer kan bijdragen aan een goede bloedsomloop, waardoor hij zichzelf warm kan eten.

Welnee, paard kan zijn haren prima omhoog zetten zonder rillen.

Ik hou helemaal niet van dekens maar een rillend paard krijgt uiteraard een deken op. Rillen is totaal niet efficient en een soort laatste redmiddel.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:05

Ja, ik ga mee met mijn voorgangers. Mijn paard stopt ook met eten en bewegen tijdens het rillen en het is een enorme aanslag op zn spieren.

Ik probeer dat ook altijd voor te zijn.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 02:45

Ik ben een noob wat betreft dekens maar heb je al eens een andere 100 grams opgelegd? Gewoon puur om te kijken wat hij doet?
Ik weet dat dekens duur zijn maar misschien kan je ergens eentje lenen of op marktplaats eentje met een gat erin voor een paar tientjes kopen. En dan daarna wel verder kijken.

Of (en hierin mag ik gecorrigeerd worden) een hals aan de deken zetten zodat hij minder makkelijk af te doen is? Ik denk alleen dat dit misschien meer symptoom bestrijding is dan oorzaak aanpakken