Rijden in de regen (tuig dat nat wordt)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:13

Zertab schreef:
Daarom ben ik ook zoekende in hoe vaak poetsen idd. Te vaak is ook niet goed.

Ik heb van mijn eigen merk zadel zeep spray en vet.

In die doekjes zit geen alcohol. En sorry maar vervuilend heb ik lak aan :o

Oké dan :+ Ik dacht dat je 15 of 16 zou zijn, maar er kan nog 10 jaar bij op

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:18

Nooit schoonmaken vind ik niet eerlijk tegenover het paard. Vooral zweet en modder is echt vervelend voor ze, maar ook leer wat gewoon niet goed onderhouden wordt en wat stugger is.

Na de regen maak ik het even droog, hoewel mijn zadel juist redelijk droog blijft doordat ik erop zit en soms nog met jas erover haha. Hoofdstel maak ik sowieso geregeld schoon om het zweet eraf te halen. Net als na elke keer rijden bit en sperriem(als ik die gebruik) afspoelen, omdat ik ook snoepjes geef. En dan ook echt met hand goed schoonerwrijven. Maar na regen gaat er een microvezel of theedoek over de dingen die nat zijn.

Ik maak al zolang als ik rijd zowat elke maand minimaal alles schoon en daar hoort invetten dan bij. (Bij elke wedstrijd, dus soms ook vaker, maar zonder wedstrijd alsnog wel minimaal 1 keer per maand of 6 weken) Daar bleef alles juist heel netjes van. Op stal waar ik stond werden de hoofdstellen na elke keer rijden gedaan met doekje en 1 keer per week echt schoonmaken en vetten zodat het zweet en alles eraf was. Daar hingen gewoon hoofdstellen van tientallen jaren oud die eruit zagen als nieuw.

tjaakje

Re: Rijden in de regen (tuig dat nat wordt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:56

Wat vooral belangrijk is: nat leer niet vlak bij een kachel proberen te drogen. Dat is echt heel slecht voor leer. Gewoon handoek erover en eens in de zoveel tijd invetten of zepen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:46

Gewoon alles van kunststof :') (Kunststof hoofdstel was alleen minder, wel leuk, maar toch.. hoofdstel dus wel van leer, maar je had toen bij de action van die fijne lederdoekjes... en gewoon goed onderhouden met lederzeep/invetten.)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:04

Goed onderhouden leer kan daar echt helemaal prima tegen.

Gewoon een beetje afdrogen met een oude handdoek en aan de (koele) lucht laten drogen.

Zeep en vet zijn door het hele jaar heen je vrienden. Gewoon de simpele spullen werken het beste.

Ik heb mijn hele paardensport leven al alleen een buitenbak en mijn tuig ziet er echt keurig uit. Sterker nog. Ik ga zelfs regelmatig door plassen en waterbakken en mijn leren singels doen het prima.

Ik haal 1 keer per maand denk ik niet eens altijd qua onderhoud. En doe ook regelmatig even een simpel snel onderhoudsbeurtje door gewoon even een vettige lap er langs te halen. Al is blijven kijken naar je tuig eigenlijk de beste graadmeter. Je ziet echt wel als het even wat meer TLC kan gebruiken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:10

Citaat:
Al is blijven kijken naar je tuig eigenlijk de beste graadmeter. Je ziet echt wel als het even wat meer TLC kan gebruiken.

Deze pik er even uit :D

Dat lijkt niet iedereen gegeven.

Ik heb een vriendin van me pas een setje verzorgingsproducten gegeven met haar verjaardag.
Was daar van de zomer bij haar paard, die haalde er ook met van die domme doekjes over die niet werken.
Ook haar ariats zagen eruit alsof ze 20 jaar in de blubber hadden gestaan. Terwijl ze nog geen jaar oud zijn en ze niet hoeft te mesten enz.
En het verbaasde mij ook dat ze al nieuwe moest kopen dat die andere slecht waren...nu weet ik waarom.

En ze heeft ook al 30 jaar paarden, dus je zou zeggen.....
Geen idee of haar spullen er nu beter uitzien, maar ze heeft nu tenminste het spul staan.
Dan is het nog een kwestie van doen natuurlijk...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:52

Je hebt tegenwoordig een impregnatie spray wat in het leer trekt en ook water afstotend is.
Dat is gewoon ff sprayen en dan na 24 uur in trekken is het leer volledig beschermd.
Dus hoef je ook niet eindeloos te poetsen telkens, maar is je leer wel beschermd :)
Geeft ook niet af op je witte broek, word niet glad dus mag ook op je zitvlak.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:13

Water is geen vijand van leder, integendeel. Droogte wel. Het is veel slechter je tuig in de zon te laten hangen dan dat er een plensbui over valt.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:19

Mijn zadel moest in de eerste keer wel echt even huilen. Nu kan ie het goed hebben. Netjes invetten etc

Hoofdstel is van biothane, kan prima in de vaatwasser :+
Singel is van neoprene. Die zijn zo droog

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:52

Ik handel in 2e hands zadels, en krijg eerlijk gezegd weinig zadels binnen die helemaal netjes in onderhoud zijn, goedkoop of duur. Met veel zadels ben ik een tijd bezig (buiten vulling en stoten) om ze weer netjes te krijgen. Een beetje regen kan goed onderhouden leer wel hebben, veel zadels hebben inderdaad tegenwoordig van de fabriek uit een coating of waxlaag, droog maken en een vochtvreter in je kast is dan voldoende.
Zadels die veel aan de kust gebruikt zijn, die hebben te lijden van het zout, het leer kan ervan barsten, dus als je zadel je lief is en je rijdt veel over het strand: elke keer alles goed schoonmaken is geen overbodige luxe.
Verder bij normaal gebruik: Zweetbladen en kussens zijn een dingetje, die vergeten veel mensen. Na een warme zomer zit overal zweet aangekoekt op de kussens, maak het schoon!
En zweetbladen worden vaak knetterhard doordat ze helemaal nooit meegenomen zijn met het onderhoud, met bobbels van de singelgespen op bijv. springzadels. Dan mag de bovenkant misschien goed onderhouden zijn maar dat deel leg je wel op je paard, die heeft nog het meeste last van een slecht onderhouden zadel.
Ik gebruik met name goede zadelzeep met glycerine om dat allemaal weer schoon en soepel te krijgen, en het liefst vet op honingbasis indien nodig voor de bovenkant.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 18:24

Bijzonder dat mensen zweetbladen niet meenemen? De onderkant vergeten veel mensen, die doe ik dan wel weer trouw.
Nu vorige week alles gepoetst en gevet

Ben alleen nog zoekende in wat normaal is om schoon te maken na het rijden. En of het leer er niet "te veel mee lijdt" om elke keer schoongemaakt te worden met zadelzeep (dus elke keer na het rijden)

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:53

Hier ook vaak in de regen aan het rijden en dan is het gewoon even afdrogen bij thuis komst en terug de kast in. Zadel doe ik een keer of 4 per jaar even vetten. Singels vaker zeker elke maand soms 2 keer. Hoofdstellen ben ik dan weer minder secure mee. Hekel aan het gepriegel met de riempjes en passantjes. Vaak 2 x per jaar. En rijschoenen elke maand even vlug schoonmaken en invetten gaan al zeker meer dan 10 jaar mee.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:25

Goed odnerhouden tack kan daar tegen.

Of, enkele oude spullen aankopen zoals oud hoofdstel en teugels.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:16

Als je paard niet zweet hoef je niet elke keer na het rijden af te nemen.
Maar zweet je paard wel dan is afnemen beter dan het zout laten zitten.

Of als je ziet dat er nu een laag huidvet op je leren singel of laarzen komt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 09:21

Ze zweet elke keer. Wel een gedoe om elke keer dus alles helemaal te poetsen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:29

Ik rijd om die reden buiten met een hoofdstel en martingale van biothane, na het rijden onder de kraan, uitschudden en schoon.

Ik gebruik dekjes die doorgaans het zweet niet door het dekje heen transporteren, dus mijn zadel komt maar beperkt in aanraking met zweet. Zadel hoeft dus imo echt niet elke keer gepoetst na een zweterig ritje.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:34

Wat Marije zegt is dan een goed plan.

Al is met een sponsje toch snel alles afgenomen.

Maar goed mijn paard zweet niet elke keer. Dus heb dan makkelijk kletsen. ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:45

Kidde schreef:
Oké dan :+ Ik dacht dat je 15 of 16 zou zijn, maar er kan nog 10 jaar bij op

Waar slaat deze opmerking op? Iedereen mag toch vragen stellen?
Mijn bijrijder is 54 en nog maar kortgeleden begonnen met rijden. Die heeft dus ook nog veel vragen (al doe ik het tuigonderhoud van mijn spullen gewoon zelf).

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:02

Ik denk dat die opmerking erover gaat dat TS er schijt aan heeft dat de leder doekjes vervuilend zouden zijn.

Succes met alles poetsen TS, ik doe het je niet na.
Als je paard zo erg zweet dat het in je zadel trekt heb ik nog een goede tip: koop een beter dekje. Of scheer een deel, want als je paard elke keer zo erg zweet dat het door je dekje komt is werken voor zo’n dier ook niet fijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:34

tjaakje schreef:
Wat vooral belangrijk is: nat leer niet vlak bij een kachel proberen te drogen. Dat is echt heel slecht voor leer. Gewoon handoek erover en eens in de zoveel tijd invetten of zepen.

Dit. Ons zadel en hoofdstel en halster waren allemaal van leer en kwalitatief goed spul (20 jaar meegedaan en ligt nu in een zadelkamer te wachten wanneer het weer gebruikt kan worden). We reden er zo vaak mee buiten. Het dekje werd altijd er onderuit gehaald om te drogen cq het verdween in de wasmachine en verder lieten we alleen goed drogen en regelmatig werd alles goed schoongemaakt (zo nodig met ledervet) en ingevet.
Zo ook met het tuig van het mennen deden we dat.
Het tuig was ook van leer en erg oud en vies toen we het kregen. Dat hebben we goed schoongemaakt met lederzeep, zelfs in een teil met bepaald spul gezet. Vervolgens alles dat kapot was opnieuw laten stikken en daarna met ledervet een prachtig tuig weer van gemaakt dat later na 15 jaar is weggegeven weer.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 16:49

prugelpiet schreef:
Ik denk dat die opmerking erover gaat dat TS er schijt aan heeft dat de leder doekjes vervuilend zouden zijn.

Succes met alles poetsen TS, ik doe het je niet na.
Als je paard zo erg zweet dat het in je zadel trekt heb ik nog een goede tip: koop een beter dekje. Of scheer een deel, want als je paard elke keer zo erg zweet dat het door je dekje komt is werken voor zo’n dier ook niet fijn.

Ik heb dekjes van ES en PS of sweden, trekt niet in het zadel.

En ze is niet van mij... :o Ze heeft een wintervacht. Voor volgend jaar wil ik wel even overleggen of ze een regendeken op mag van 100 gram ofzo, dat het toch iets scheelt.

Het zadel etc wel. Dat had ik nog van een vorig paard en dat paste ook op haar.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 09:13

Zertab schreef:
Ze zweet elke keer. Wel een gedoe om elke keer dus alles helemaal te poetsen.

Dat is dus met LISS Products zo makkelijk want je hoeft het alleen maar ff te sprayen. Je tilt je zadel op , sprayt de kussens in en klaar. En het is ook langer beschermd dus hoeft niet zo vaak

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 09:16

Maar zo lang het niet door je dekje gaat (en dat gebeurt bij ES en PS niet snel), komt het ook niet op je zadel en hoef je ook niet iedere keer te poetsen. Juist niet, want te vaak is ook weer niet goed.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 10:20

Texas02 schreef:
Maar zo lang het niet door je dekje gaat (en dat gebeurt bij ES en PS niet snel), komt het ook niet op je zadel en hoef je ook niet iedere keer te poetsen. Juist niet, want te vaak is ook weer niet goed.

Nee het komt ook niet door de dekjes heen!
Maar op de singel zit het natuurlijk wel

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 11:05

Maar wat is te vaak? Het ligt eerder aan de manier en waarmee. Ik heb nog nooit last gehad van 'te vaak' poetsen, ook niet als ik 4 keer per week hoofdstel en singel poetste om zweet eraf te halen.
Olie moet je mee oppassen, ook op kussens, en kan je te vaak doen maar zeep en regelmatig vet niet hoor.
Juist singel en hoofdstel wil je schoon hebben, dat zit continu op/tegen paard en huid aan en zweet is gewoon niet zo lekker voor het leer en daardoor voor paard.

Nooit last gehad van spullen die sleten van dat onderhoud.