Wondjes in mondhoeken jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Re: Wondjes in mondhoeken jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:57

De wondjes zijn die roodachtige plekjes ruim boven de mondhoek of mis ik iets? Daar zit het bit toch nooit tegenaan?

Mijn paard kreeg bij de verkoper schijnbaar wondjes bij een watertrens, in de mondhoeken. Met mijn NS watertrens nooit gehad. Later wel met een Fager watertrens, toen ben ik overgestapt op een golden wings en dat bevalt ook ons heel goed. Maar dat ging dus wel echt om de mondhoek zelf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:10

Lijkt op het schuren van de mondrimpels wanneer je paard het bit in heeft. Toen ik nog professioneel in de paarden werkte zag ik dat wel vaker. Van tevoren insmeren met vaseline, uierzalf oid, en na de tijd schoonmaken en nog eens insmeren hielp dan goed.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:15

Onze pony kan alleen tegen RVS al t andere heeft hij dit van

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:04

Katja schreef:
Odetje92 schreef:
Al eens aan een baucher bit gedacht? Fager adverteert ze als geschikt voor paarden die snel wondjes krijgen in de mondhoeken
Een bit met een hefboomwerking is misschien niet zo wenselijk voor een 4 jarige.

Gezien de plek van de wondjes lijkt het haast alsof de huid wat tegen zichzelf aan schuurt. Dan zou een beetje vet voor het rijden aanbrengen wel eens het verschil kunnen maken.

Uhm een baucher bit heeft geen hefboomwerking

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 08:25

Hieperdi schreef:
Uhm een baucher bit heeft geen hefboomwerking

Hoewel het licht is, is er zeker wel hefboomwerking.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 08:46

Op het moment dat je een deel van een bit vast kunt zetten heb je altijd iets een hefboomwerking. Het is een hele fijn bit maar ik vind het echt niet geschikt om zo vroeg in de opleiding van een paard in te zetten.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:02

Je mag er toch ook niet op wedstrijd mee starten? Tenminste bij de pony's mocht een baucher pas in het Z1.

Qua wondjes lees ik mee. Onze pony heeft ze op exact dezelfde plek. Wij waren tot nu toe tot de conclusie gekomen dat het zijn huid tegen elkaar is maar misschien hier nog betere ideeen waar het aan kan liggen

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 22:38

Beetje late reactie van mijn kant, maar dank voor alle tips!
Ik smeer nu elke keer voor het rijden in met een beetje uierzalf, en sinds mijn eerste post nu ook geen wondjes meer in de mondhoeken. Rij nu met een dubbelgebroken bustrens.

Ik heb wel een Stubben watertrens met wings besteld, die ligt inmiddels al thuis, twijfel een beetje om die te proberen omdat hij op zich wel fijner was met een watertrens, maar ik merk dat hij nu ook al goed gewend is aan de bustrens.

In ieder geval geen wondjes meer lijkt het, dus missie geslaagd. :D

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:08

Denk je eraan dat je met een wings bit geen dressuurwedstrijden mag starten?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 00:18

TurboDi schreef:
Denk je eraan dat je met een wings bit geen dressuurwedstrijden mag starten?

Ah nee, daar heb ik eigenlijk niet bij stilgestaan, goed dat je het zegt, dan kan die sowieso wel retour. :')

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 00:44

Kijk eens naar de Fager baby fulmer. Daarmee mag je starten :j

Ik gebruik alleen deze nog bij onze paarden.. Door de staafjes binnen de bitringen ipv zoals normaal bij een knevel in de ringen (als je snapt wat ik bedoel :') ), liggen de bitringen niet tegen de huid aan.
Afbeelding

Als je in de buurt woont (rond Zwolle) mag je hem wel lenen, heb de Fager Fredric baby fulmer in 12.5 en 13.5 cm.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:56

Daphne__ schreef:
Kijk eens naar de Fager baby fulmer. Daarmee mag je starten :j

Ik gebruik alleen deze nog bij onze paarden.. Door de staafjes binnen de bitringen ipv zoals normaal bij een knevel in de ringen (als je snapt wat ik bedoel :') ), liggen de bitringen niet tegen de huid aan.
[ Afbeelding ]

Als je in de buurt woont (rond Zwolle) mag je hem wel lenen, heb de Fager Fredric baby fulmer in 12.5 en 13.5 cm.

Paard is blij met zn bit zo te zien _O-

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:23

Kijk even naar een hulstrens. Dat is haast hetzelfde als een watertrens. Alleen dan kunnen de velletjes er niet tussen raken.
Volgensmij mag je er ook gewoon mee starten, maar kijk dat voor de zekerheid nog even na.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:27

Eretria schreef:
Kijk even naar een hulstrens. Dat is haast hetzelfde als een watertrens. Alleen dan kunnen de velletjes er niet tussen raken.
Volgensmij mag je er ook gewoon mee starten, maar kijk dat voor de zekerheid nog even na.

Daar heb ik ook een hele tijd mee gestart: https://www.ej.nl/watertrens-harry-s-ho ... 33EALw_wcB