100% natuurlijk dekje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 21:41

Pareltjes schreef:
Macs schreef:
Let er wel op dat katoen totaal niet ademt, en zweet dus ook niet weg kan
Hier gaat het super met wollen dekjes :j

Ergens heb je niet goed begrepen wat katoen is….
Wol kan juist irritaties geven. Prima als zweetdeken maar sommige paarden doen het beter als er eerst een katoenen laken onder gaat. Ok, erg jaren 60, maar beter dan dat wordt het niet en geeft moderne ( veel te duur betaalde ) rotzooi het nakijken. Maximale zweetopname, waarbij de onderlaag die in direct contact met het paard staat, droog is.

Eens katoen neemt juist mega goed op dus ik heb een van Winderen besteld met katoen en vulling wol dus hopelijk gaan deze goed

Macs

Re: 100% natuurlijk dekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:01

Sorry ik heb het slecht verwoord.
Katoen neemt heel goed vocht op maar ventileert dus niet.

Daarom raden ze bij actief zijn in de koude periodes ook aan om merinowollen onderkleding aan te doen en geen katoen. Net als bij sportkleding, ook geen katoen.

Mijn paard kreeg hittestress op de huid van katoen.

En kan natuurlijk zo zijn dat het ene paard het er wel heel goed mee doet he? Ik deel alleen mijn ervaring. Sinds ik merinowol gebruik op mijn paard heeft ze geen klachten meer (en wij rijden er ook 20-30 km mee).

"Ergens heb je niet begrepen dat.." is trouwens niet echt een fijne toon om iemand aan te spreken ;)

Marije_jiplover

Re: 100% natuurlijk dekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:58

Hier een met een gevoelige huid en die rijd ik met lamsvel of wol aan de onderzijde van mijn dekjes en een lamsvellen singelhoes.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:49

Nirvana95 schreef:
Gabbergirl schreef:
Gezondheid komt van binnenuit. ( De huid is ook een uitgang)

Heeft je zadelmaker het idee dat die bultjes door je schabrakjes komen?

Yes omdat het alleen onder zijn zadel zit en ze ook heeft uitgelegd hoe het ontstaat
Maar ik heb een Winderen dekje besteld hopelijk verdwijnt het nu

Let wel op dat de winderen dekjes (naast dat ze duur zijn) zijn gevuld met vilt, vilt wordt vaak chemisch bewerkt om het watervaster te maken. Bij zweten kan dat wellicht ook effect hebben op de huid van je paard.
Zelf zou ik eerder gaan voor een dekje die ook een katoenen of wollen vulling heeft als je denkt dat je paard reageert op synthetische of chemische stoffen.
Maar bij winderen mag je vaak wel een goede periode testen, weet niet of dat met de dekjes hetzelfde is als met de onderleggers? Dan zou dat fijn zijn om te kijken of je paard er wel tegen kan.

Hebben jullie eigenlijk eens een allergie/reactie test uit laten voeren? Geen idee of dit met zulke stoffen ook kan. Maar wellicht is dat "makkelijker" als je exact weet waar je paard op reageert?