Past dit zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:14

Earth schreef:
Het middelpunt van het zadel ligt sowieso te ver naar achteren dus de boom is mogelijk te smal waardoor de voorkant omhoog komt. Verder oogt het zadel wat lang.

Precies mijn idee.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 13:19

Ooh, bedankt voor de tip fly_hi
Net als de tip eerder van het ikonic zadel

En nee ik ga niet ongezien/ongepast een zadel kopen. Maar wat ik nog wel wil doen is dus met een zadelpassen heel veel passen (nieuw) en dan vervolgens identiek het zadel 2ehands kopen en dan nog laten aanpassen

Mijn eerdere springzadel pastte nog slechter. Dus ik ga ze poetsen en op marktplaats zetten.

Kieffer zadel was verder wel netjes, dus we zullen zien hoeveel mijn gok heeft gekost

Little_Gift

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:59

Spijtig maar nu ben je tenminste zeker!
Succes met de zoektocht en de verkoop!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:38

Joltsje schreef:
Zadelpasser is geweest.

Conclusie: zadel is te lang. Niet handig, bij sommige paarden kan het niet altijd kwaad. Bij mij raadde ze het echt AFS omdat ze wel een kiepert is en dus ook daar wel wat gevoelig is.

Verder qua hoe hij lag was ze wel tevreden. Schoft mooi vrij en voldoende ruimte. Niet te smal dus. Met het gewicht er op was dat wel goed. Zadel heeft veel draagvlak wat positief is.

Ze adviseerde om naar een 17,5 inch te kijken. Ik heb 18 vooral nodig voor mijn lange benen en niet perse voor mijn bips. Nou is deze alleen in 17 ook verkrijgbaar dacht ik. Dus adviseerde ze om in de winkel voor mezelf te passen of dat haalbaar is en dan of nieuw kopen en inruilen of die dan opzoeken 2e hands

Ikonic had ik hierboven ook al gezegd

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 18:23

Klopt die ga ik ook even bekijken.

Qua zadels uitzoeken kom ik al snel bij ‘het gareel’. Uit. Maar dat is 250 km enkele reis. Ik betaal dan dus meer voor de reiskosten dan voor het consult. (Als ik niks koop).

Weet iemand een goede leverancier/zadelpaard waar ik bovengenoemde merken kan proberen? Ik woon in Friesland

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 04:12

Is countrymïl geen optie? Ik ben verder niet van Nederland dus wellicht is er een betere optie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:34

Misschien heb je hier wat aan? Weliswaar een wat ouder topic maar wellicht zijn er een aantal van de tips nog als zadelmaker werkzaam.
[HAR] zadelmaker in Friesland

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:42

Misschien heeft Harry van Den Bosch van zadel en tuigmakerij van Den Bosch ook wel wat.
Of dora de boer van ddb saddles.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:45

Een stalgenootje van mij met lange benen is laatst goed geslaagd bij Harry van Den Bosch. DDB saddles doet voor zover ik weet voornamelijk dressuurzadels.

J_Jukema

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:01

Hoi! Ik heb je een PB gestuurd; Ik ben namelijk een gediplomeerde zadelpasser uit Friesland én dealer van Ikonic zadels. :D

Gabbergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:09

Joltsje schreef:
Hi Bokkers,

Via marktplaats mijn al time favoriete zadel gekocht. Springzadel kieffer Norbert koof.
Ik begreep dat kieffer maar 1 boommaat heeft en dat er ruimte in zit om dit aan te passen. Dus de gok maar gewaagd.

En ladies, geen stress dinsdag komt de zadelmaker en weet ik het antwoord. Maar ik ben wel benieuwd naar onze kijk en of ik er zelf ook kijk op heb.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik ben zelf niet ontevreden met hoe het past. Twijfel of hij te smal is. Het zwaartepunt lijkt op sommige foto’s net wat achter het midden.

Schoft is vrij. Kussens ver genoeg uit elkaar durf ik niet te zeggen. Zadel naast mijn dressuurzadel gehad en dat was eigenlijk gelijk qua boom en klussend aan de voorkant

Wat zijn jullie bevindingen?

Je hebt er geen kijk op.

Boom van het zadel is veels te breed.

En met de 'boom' bedoel ik de vorm ervan. Hoever je het ook wil versmallen in de pers, de leest past niet.

Als jouw zadelmensch je dit zadel wil laten passen, vraag ik mij af of ze jou liever op je gemak stelt dan je paard.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:20

Gabbergirl schreef:
Joltsje schreef:
Hi Bokkers,

Via marktplaats mijn al time favoriete zadel gekocht. Springzadel kieffer Norbert koof.
Ik begreep dat kieffer maar 1 boommaat heeft en dat er ruimte in zit om dit aan te passen. Dus de gok maar gewaagd.

En ladies, geen stress dinsdag komt de zadelmaker en weet ik het antwoord. Maar ik ben wel benieuwd naar onze kijk en of ik er zelf ook kijk op heb.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik ben zelf niet ontevreden met hoe het past. Twijfel of hij te smal is. Het zwaartepunt lijkt op sommige foto’s net wat achter het midden.

Schoft is vrij. Kussens ver genoeg uit elkaar durf ik niet te zeggen. Zadel naast mijn dressuurzadel gehad en dat was eigenlijk gelijk qua boom en klussend aan de voorkant

Je hebt er geen kijk op.

En met de 'boom' bedoel ik de vorm ervan. Hoever je het ook wil versmallen in de pers, de leest past niet.

Als jouw zadelmensch je dit zadel wil laten passen, vraag ik mij af of ze jou liever op je gemak stelt dan je paard.

Misschien even lezen ;)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:12

Gabbergirl schreef:
Joltsje schreef:
Hi Bokkers,

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Je hebt er geen kijk op.

Ehhhh en hallo? :') _O-

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 23:06

@gabbergirl. Hij past inderdaad niet goed. Maar volgens mij is het probleem niet dat hij te breed is. Wel te lang en dat pas je niet aan inderdaad

Gabbergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:04

Joltsje schreef:
@gabbergirl. Hij past inderdaad niet goed. Maar volgens mij is het probleem niet dat hij te breed is. Wel te lang en dat pas je niet aan inderdaad

De bovenkant van de voorkant is te breed, om het zo maar uit te leggen.
Dan kan je de boomtakken wel smaller laten maken door een infrarood lamp, maar dan blijft het gedeelte wat de schoft aan de bovenkant moet volgen, nog te breed.
Alsof je een spijkerbroek met hele wijde taille de pijpen wil versmallen omdat het dan misschien wel past, op een tenger iemand.

Jammer, het zijn fijne zadels, die old-fashioned Koofs. Ik snap wel dat je flieft bent.

Kijk eens naar Prestige, ook mooie pasvorm voor jou en je paard ( en in ieder geval een stukkie zachter dan een kieffer :D )

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:09

En jij baseert die zogenaamde "kennis" waarop?

Gabbergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:05

Little_Gift schreef:

Moeten we diploma's gaan inscannen?

Kan deze vraag ook aan jou stellen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:29

Gabbergirl schreef:
Little_Gift schreef:

Moeten we diploma's gaan inscannen?

Kan deze vraag ook aan jou stellen.

Het had wel wat vriendelijker gemogen, dat is meer denk ik de insteek van de vraag ;)