Welke deken? 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Re: Welke deken? 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 11:20

Oke bedankt voor jullie antwoord. Ik heb nagedacht en ik denk dat de breedste optie waarmee ik aanpassingen kan maken, afhankelijk van zijn gevoel, een deken met liner systeem is inderdaad. Ik zat te denken aan de bucas Bucas Freedom Turnout Full Neck 150g als 'basisdeken' en dan een liner eronder. Mocht hij het overdag warm krijgen heeft hij gewoon de 150gram als basis. Welke dikte liner zouden jullie er dan onder aanraden om te kopen? 100 gram of 200 gram? 300 gram leek mij wel erg veel met al een 150 gram als basis

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:20

200gr 's nachts op stal? Dat vind ik best heel dik, dus dat zou ik minimaal opleggen voor de nachten buiten.
Ook ik ben fan van Bucas Smartex, sterke dekens en zeer goed waterdicht en warm.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 11:24

marleen_88 schreef:
200gr 's nachts op stal? Dat vind ik best heel dik, dus dat zou ik minimaal opleggen voor de nachten buiten.
Ook ik ben fan van Bucas Smartex, sterke dekens en zeer goed waterdicht en warm.

Er zat geen papiertje meer in zijn deken, dus was een gokje van de eigenaar. Het zou ook minder kunnen zijn, dat weet ik niet zeker :o

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:51

Ik zou zelf altijd gaan voor een aparte hals, anders heb je bijvoorbeeld kans dat de hals te klein is

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:00

De Freedom is wel de minst sterkte versie van bucas , die buitenstof is vrij snel stuk in een koppel …

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:01

Ik vind de Freedom ook van mindere kwaliteit, voor een basisdeken zou ik een andere kiezen. Kost wel meer geld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:04

LiannePuthzy schreef:
Ik zou zelf altijd gaan voor een aparte hals, anders heb je bijvoorbeeld kans dat de hals te klein is
En een vaste hals trekt altijd veel meer op als ze het hoofd omlaag doen. Verder vind ik dat een vaste hals meer manen kost als een losse hals.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 12:04

Zouden jullie dan een smartex van 150gram doen met een liner eronder? Of de 300gram zonder liner?
Wat zouden jullie aanraden met de hals te doen? Gewoon geen hals? Ik vond dat wel een warm idee

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:10

_Femkeeex schreef:
Zouden jullie dan een smartex van 150gram doen met een liner eronder? Of de 300gram zonder liner?
Wat zouden jullie aanraden met de hals te doen? Gewoon geen hals? Ik vond dat wel een warm idee

Ik zou alleen een hals doen als je scheert, ik zou gewoon een lichte deken kopen, en dan inderdaad met liners werken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:10

Het is echt enorm persoonlijk en paard afhankelijk.
Ik zweer bij de halve hals dekens tegen inregenen. Heb nog nooit problemen met manen gehad.
Maar andere mensen hebben andere ervaringen.
Met een nieuw paard weet je het gewoon nog niet, ga er maar vanuit dat de trial en error fase gewoon een bak geld gaat kosten, dan kom je niet voor teleurstellingen te staan :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:18

Het is net wat je paard nodig heeft en wat jij prettig vindt. Ik heb de Smartex zonder hals in 50 en 150 grams en die zijn dik genoeg, voor 24/7 met schuilstal. Maar mijn paard is dat gewend.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 12:25

Ik was niet van plan om hem te scheren en zijn vacht mag wel dikker worden. Ik denk dat ik dan ga kijken voor de smartex 150gr met een liner van 100gr. Mocht dit te koud zijn kan ik er dan altijd een 200gr of meer bijkopen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:37

Liners zijn er in diverse diktes. Ik heb 100, 200 en 300 grams liner liggen. Zijn van horseware maar ik had ze ook onder m'n bucas dekens liggen. Ik denk dat ik eerder voor liners zou gaan.

En als 0 grams regendeken zou ik wel een bucas of rhino nemen. Of anders een 50 grams. Want alleen een los regenjas stofje van goedkopere dekens heb ik geen goede ervaringen mee. Dan liever met een kleine vulling erin.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:47

Ik heb met 24/7 buiten prima ervaringen met amigo Bravo (NIET de hero).
Die dekens zijn beter dan gemiddeld bestand tegen dekenslopers (al zijn de Premiere Equine Titan dekens daar nog iets beter in). Ze zijn voldoende waterdicht. Hebben op de meeste KWPNers een prima pasvorm en de liners maken ze heel flexibel.
Daarbij zijn ze veel goedkoper dan de bucas dekens.

Ik zou je paard nu niet perse een dikkere deken opdoen dan binnen in de stal. Op stal staan ze ook echt stil stil. En buiten bewegen ze toch meer. Het weer is nu heel gematigd en dat beetje beweging produceert waarschijnlijk genoeg warmte om dat verschil te compenseren.

Een hals is zelden nodig tenzij je je paard gaat scheren.

Wel zou ik minimaal 2 deken willen hebben (bijvoorbeeld 0 gram en 200 gram en een 100 gram liner) incl liners zodat je wat kunt wisselen als ze iets kapot maken.
Met die combi hierboven kun je dan 0, 100, 200 en 300 gram maken. Het moet een heel gekke winter zijn wil je echt meer nodig hebben dan dat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:51

SandraWierda schreef:
Wordt wel een heftige overgang voor hem, van amper naar buiten naar 24/7 buiten in dit seizoen. Ook nog zonder schuil mogelijkheden, zou ik niet voor kiezen.

Vind ik ook.
Ik zou voor een waterdichte 200 gram gaan nu met hals.
Ik gebruik alleen rambo en zou dit nu zeker adviseren.

Ik heb pony's gehad die het in de winter zelfs met 420 gram net redden en met 200 gram het koud hebben. Maar ook die met 200 gram prima uit de voeten konden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:41

Ik zou anders op mp kijken dat je misschien meerdere kan kopen, zodat je wat makkelijker iets ter plekke kan pakken als je het toch wil aanpassen.

Ik vind 200gr best veel, zeker op stal, maar misschien was het een vrij koude stal? En staldekens ademen doorgaans wel goed. En het is altijd het 1 of het ander. Hier is het nu in de stal warmer, maar zouden ze wel stilstaan en als ze gaan liggen is het kouder bij de grond.

Hier lopen ze nog 24/7 buiten, maar hebben wel een ruime schuilstal. Meestal gaan ze wel op zand liggen. Ondanks dat het droog is, is het 's nachts wel ontzettend vochtig en daarom hebben ze al even voor de nacht dekens op.
'
Eerst 0gr, maar nu heeft de merrie (17 en drachtig) 150gr Bucas op, de Irish turnout. Ik wilde geen fleece voering. Er is 1 keer een klein ongelukje gebeurt, maar hij is inderdaad heel sterk. Ik ben alleen niet zo lyrisch over de pasvorm als de meeste Bucas fans.

Mn ruin van 25 heeft een quarter deken op, merk even kwijt, maar is 200gr. Die staat altijd iets sneller onder wat meer.

De andere ruin heeft een Amigo 0gr op. Ook erg sterke deken, maar eigenlijk iets te lang voor de korte quarter benen. Hij kan er wel goed mee rennen en bewegen verder. Zou die eerder nieuw kopen dan de Bucas.

Heb ook dekens van Weatherbeeta die ik erg fijn vind, maar die zijn dikker.

En van NIKA. Mensen hebben vaak een vooroordeel, maar welke we nog hebben gaan echt al jaren mee en zijn net zo waterdicht als de rest. Maar ik was ze niet kapot. Spuit zomers de binnenkant schoon en spuit dan de rug, naden en bij sluitingen weer in.

Ik doe ze vaak overdag wel even af.

Jouw situatie is moeilijk in te schatten vanaf de computer, maar als de staldeken goed en mooi ligt, zou ik misschien voor buiten daar alleen een 0gr op gooien. Maar alles hangt wel af van pasvorm, ademend vermogen etc. Ik zou ze niet snel met alleen een simpele liner laten staan, tenzij die goed blijft liggen.

Hals doe ik pas op als het gaat vriezen.

Heb dekens met halve hals en die vind ik zelf juist niet fijn.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:17

Freedom kan geen liner deken onder toch? Pas vanaf de Irish turnout zit er klitteband op voor een liner toch?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 19:11

Unleash schreef:
Freedom kan geen liner deken onder toch? Pas vanaf de Irish turnout zit er klitteband op voor een liner toch?

Overal kan een liner onder. Alleen je kan hem dan niet aan de voorkant vastzetten. Heb ik nooit als een probleem ervaren

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 19:42

Zonder hals buiten, regent vaak toch flink in bij de schouders en borst.. ik heb altijd 0 of 100 grams regen deken erover heen met hals. Over een normale deken als het kouder word.

In het begin alleen de regendeken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:02

Ik zou voor een 50grams regendeken gaan met een linersysteem, zodat je makkelijk in laagjes kunt werken. De Bucas Irish Turnout zijn niet zo heel duur en kwalitatief goed. Ik gebruik er zelf Horseware liners onder, in allerlei diktes.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 20:24

Het is uiteindelijk een 0grams Amigo bravo regendeken geworden met een 200gram liner. Hij paste perfect en zijn vacht voelde meteen warm aan eronder. Ik heb nog eens naar zijn staldeken gekeken en dat is toch een 0gram deken. De liner (200gr) is namelijk beduidend dikker. Ik ga het in eerste instantie zonder hals proberen. Mocht deze nodig zijn kan hij altijd gekocht en bevestigd worden aan zijn basisdeken. Verder kijk ik komende dagen even aan of dit goed is en anders kan de 100 gram en/of de 300 gram altijd erbij worden gekocht. Zolang hij maar blij en gezond is en het lekker warm heeft (niet te :P ).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:30

Een 0 grams stal deken lijkt me niet hoor, een stal deken gebruik je in principe puur voor de warmte en daar komt vaak toch wel wat vulling bij kijken.

Je paard hoeft ook echt niet warm te voelen onder de deken. Op de huid tussen de vacht wel, maar onder de deken is warm vaak wel een teken van iets te warm. Maar dat is ook paard afhankelijk.

Fijn dat je in ieder geval een passende deken hebt. Dat is vaak het lastigste deel. De benodigde dikte vogel je gaandeweg wel uit. :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:31

Dat heb je snel geregeld, fijn dat je een passende deken hebt.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 20:32

Celebi schreef:
Een 0 grams stal deken lijkt me niet hoor, een stal deken gebruik je in principe puur voor de warmte en daar komt vaak toch wel wat vulling bij kijken.

Je paard hoeft ook echt niet warm te voelen onder de deken. Op de huid tussen de vacht wel, maar onder de deken is warm vaak wel een teken van iets te warm. Maar dat is ook paard afhankelijk.

Fijn dat je in ieder geval een passende deken hebt. Dat is vaak het lastigste deel. De benodigde dikte vogel je gaandeweg wel uit. :j

100 gram staldeken bedoel ik. Oeps typefoutje. Ja klopt inderdaad. Te warm is ook niks. Dus komende dagen/weken gewoon goed in de gaten blijven houden en voelen
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 01-11-24 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:33

Klinkt logischer ja haha