Pessoa bit voor dressuurmatig gebruik? Meedenkers gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 20:46

En om even te laten zien. Dit is waar ik dus standaard mee rijd.
Een dubbelgebroken koperen watertrens. Met gecombineerde neusriem. Die ik eigenlijk strakker moet doen de sperriem hing onder z'n kin ipv tegen het bit :o

Afbeelding

Ik ben zo gek op dit mannetje.
Ik zal altijd aan mezelf blijven werken. Ik wil het hem zo aangenaam mogelijk maken.
We hebben al zo'n verandering doormaakt. Waar ik een jaar terug nog achter hen aan moest rennen in de wei, komt ie nu in volle galop op me af. Volgt me zonder lijn overal heen. Is gek op knuffelen <3 :+:
We zijn echt maatjes geworden!

Helaas voor hem ben ik een kneuzige ruiter. Maar ik doe echt mn best. En neem alle advies van harte aan!

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 20:49

Dit paard valt gewoon enorm op de voorhand, zoals je op de laatste foto ziet. Hij zet teveel lichaamsgewicht op de voorbenen, en loopt van de achterbenen af zeg maar. Die komen achter het zwaartepunt. De kunst is om hem z’n achterbenen verder onder z’n lijf te laten brengen waardoor er een andere balans in de gewichtsverdeling komt. Dan zal je merken dat hij minder zwaar in de hand wordt. Bij het andere bit zal hij niet gaan hangen omdat het zeer doet, en om dat te voorkomen moet hij zich inderdaad concentreren op z’n hoofd houding. Maar in het gebruik van z’n hele lichaam zal niks verbeteren daarmee.

Oefeningen die je kan doen is balkjes, achterwaarts, heuveltjes op en af, door het water, en vooral héél véél overgangen. De achterhand sterk en los maken kost tijd en training. Dat doe je niet in een weekje. Soms helpt het om je paard eens goed los te laten maken door een therapeut; als hij ergens vast zit vermoeilijkt dit het proces. Maar op basis van jouw verhaal, beelden en vooruitgang, zou ik daar niet persee haast mee hebben denk ik.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 20:55

Klopt! Dat deden we vandaag enorm!

Met de lessen veel minder. Maar zonder les raak ik wat kwijt hoe ik hem opvang en dit oplos. En daardoor word het erger :knuffel:
Ik ben gewoon echt geen goede ruiter!

Onderstaande foto's zijn tijdens lessen gemaakt.
Zijn al van enige tijd terug!
Maar dan gaat het veel beter :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 21:46

Bonita_Bon schreef:
Okee even met de botte bijl:

Een paard vind een hefboom niet fijner. Punt. Hij zal het wel herkennen en dus snel weten dat hij geen keus heeft. Aangeleerde hulpeloosheid.

Als je de dressuurruiters de kost moest geven die zo rijden, dan ging het je niet goed.
Tot in de Grand Prix 'doorgeslagen' stangen.
En stangen die (bij gebrek aan beter) als trens gebruikt worden.

Uiteraard kun je ook zacht rijden met een hefboom-bit.
En ja: een hefboom werkt anders (en al snel scherper) dan een trens.

Citaat:
Bij een correcte aanleuning heb je geen kilo's in je handen maar een licht verende verbinding tussen paardenmond en ruiter hand. Een communicatielijntje. Fijn dat je instructrice bezig is met zacht en rechtrichten, mijn inziens noodzakelijk bij zo'n paard. Echter mag ze niet voorbij gaan aan het te grote gewicht wat je van hem krijgt.

Eens.
Eerste hulp bij te veel gewicht: meteen met je hand naar voor.
(Niet denken van "dit is een project van jaren".)
Als hij somehow geleerd heeft 'dat veel gewicht moet'
(dressuur als een spelletje touwtrekken) is het zaak om vanaf het moment van opstijgen (of met werken aan de hand) meteen duidelijk te maken dat je licht contact wil.
.... een paard in de wei kan het prima zonder de "ondersteuning" van de ruiter stellen - wel is het natuurlijk zo dat wij zijn balans verstoren zodra we op de rug zitten.
Prima oplossing voor deze verstoring: leer je dier de verticale balans aan. In termen van das Skala der Ausbildung is het het opbouwen van ontspanning en het mogelijk maken van een constant en correct ritme.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 07:13

Op de laatste foto van je sessie gisteren zie je idd dat die veel te hard op die voorhand gaat.
Dit is dus idd puur rijtechnisch in combi met de overgang van neckreining naar rijden op contact. Zoals ik al eerder zei, een Fries paard moet je niet rijden zoals een kwpn'er.
Die laatste groep rij je voorwaarts, die hebben over het algemeen al iets meer balans, die rij je voorwaarts tot ze je hand opzoeken en rij je van daaruit meer de verzameling in.

De paarden met weinig balans heeft weinig nut om ze voorwaarts te gaan rijden, ze krijgen daardoor geen balans, gooien hun gewicht naar voor en gaan rennen om niet te gaan omvallen. Dit voelt mss niet als rennen, maar eerder als bulldozeren (ze komen te zwaar in de hand, je hebt weinig tempocontrole (en daarmee bedoel ik niet van draf naar stap, maar bv een miniem beetje trager en miniem beetje sneller in die draf zonder dat de rest veranderd) en ze gaan hangen, precies zoals ik op jouw foto's zie)
Als ruiter heb je dan ook de neiging om daarin mee te gaan, je handen laag te houden voor je eigen balans en je gaat elkaar gaan versterken.
Afbeelding
Afbeelding
Jouw handhouding zie ik ook liever op deze positie. Vanuit daar heb je ruimte om je hand voorwaarts te brengen en te geven, ofachterwaarts/omhoog voor een ophouding. Vanuit die positie kan je ook superlicht rijden op zowel bitloos, trens als een hefboombitje.

Ik zou met dit paard ook voorlopig even niet galopperen en werken aan het stap en drafwerk. Begin met tempocontrole en richting. Kan je een cirkel (of een vierkant ) rijden en die stap of draf overal gelijk houden kwa tempo en tact? ook in de bochten. Kan je van daaruit die draf licht gaan verruimen en verkorten, maar in dezelfde cadans. Kan je van daaruit dan ook wat travers en renvers gaan inzetten (vooral door deze twee oefeningen wordt de achterhand sterker, laat je dat achterbeen meer gaan dragen, waardoor dat gewicht meer naar achter komt en die schoft gelift wordt, dan komen ook die schouders vrij, en vanaf daar zal je merken dat dat gewicht vooraan wegvalt.).

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 07:40

Duhelo schreef:
Op de laatste foto van je sessie gisteren zie je idd dat die veel te hard op die voorhand gaat.
Dit is dus idd puur rijtechnisch in combi met de overgang van neckreining naar rijden op contact. Zoals ik al eerder zei, een Fries paard moet je niet rijden zoals een kwpn'er.
Die laatste groep rij je voorwaarts, die hebben over het algemeen al iets meer balans, die rij je voorwaarts tot ze je hand opzoeken en rij je van daaruit meer de verzameling in.

De paarden met weinig balans heeft weinig nut om ze voorwaarts te gaan rijden, ze krijgen daardoor geen balans, gooien hun gewicht naar voor en gaan rennen om niet te gaan omvallen. Dit voelt mss niet als rennen, maar eerder als bulldozeren (ze komen te zwaar in de hand, je hebt weinig tempocontrole (en daarmee bedoel ik niet van draf naar stap, maar bv een miniem beetje trager en miniem beetje sneller in die draf zonder dat de rest veranderd) en ze gaan hangen, precies zoals ik op jouw foto's zie)
Als ruiter heb je dan ook de neiging om daarin mee te gaan, je handen laag te houden voor je eigen balans en je gaat elkaar gaan versterken.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Jouw handhouding zie ik ook liever op deze positie. Vanuit daar heb je ruimte om je hand voorwaarts te brengen en te geven, ofachterwaarts/omhoog voor een ophouding. Vanuit die positie kan je ook superlicht rijden op zowel bitloos, trens als een hefboombitje.

Ik zou met dit paard ook voorlopig even niet galopperen en werken aan het stap en drafwerk. Begin met tempocontrole en richting. Kan je een cirkel (of een vierkant ) rijden en die stap of draf overal gelijk houden kwa tempo en tact? ook in de bochten. Kan je van daaruit die draf licht gaan verruimen en verkorten, maar in dezelfde cadans. Kan je van daaruit dan ook wat travers en renvers gaan inzetten (vooral door deze twee oefeningen wordt de achterhand sterker, laat je dat achterbeen meer gaan dragen, waardoor dat gewicht meer naar achter komt en die schoft gelift wordt, dan komen ook die schouders vrij, en vanaf daar zal je merken dat dat gewicht vooraan wegvalt.).

Wat je in jouw eerste stuk zegt, het zwaar worden en buldozeren is precies wat ik bedoel met gewicht!

Het voltes (overal voltes inbouwen, in elk figuur) en vierkanten in een rustige gecontroleerde draf is wat ik nu in de lessen moet doen! (Afwenden van f naar c. Rechterhand vervolgen. Afwenden van h naar a. Rechterhand vervolgen. Weer van f naar c. En zo door)

Galopperen vind hij geweldig. En pakken we wel mee (omdat ik dat vraag O:) ) omdat hij daarna makkelijker controleerbaar te rijden is.

Waar ik enorm de mist in ga, is dat ik vroegah altijd op tempo moest rijden. Voorwaarts voorwaarts voorwaarts. Als ik alleen rij doe ik dat standaard ook :o

Nu ik jouw uitleg zo hoor.. Dit klinkt heel duidelijk!
En zoals jij zegt dat ik moet rijden geeft mijn instructrice ook les. (Die geeft overigens nog een Fries bij ons op stal les, en die loopt zooo gaaf :):) ).

Handhouding klopt ook helemaal. Bij les word ik daar steeds op gewezen. Rijd ik zelf ga ik onbewust breder en lager, omdat hij dat ook doet.

Morgen ga ik weer even rijden. Ik ga alle tips meenemen! Eens even kijken of ik kan verbeteren zonder instructrice aan de zijlijn. :):)

hagelslag

Re: Pessoa bit voor dressuurmatig gebruik? Meedenkers gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 08:22

Je neusriem hoeft trouwens niet strakker.
Die zit juist goed.
Als de sperriem niet lekker zit kun je daar eventueel een gaatje erin maken.
Of gewoon eraf halen.

Wij hebben toen ervoor gekozen hem eraf te halen.. layka hield toch altijd haar mond netjes dicht dus kon ze ook zonder sperriem.
Theoretisch waarschijnlijk zelfs helemaal zonder neusriem

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 08:28

hagelslag schreef:
Je neusriem hoeft trouwens niet strakker.
Die zit juist goed.
Als de sperriem niet lekker zit kun je daar eventueel een gaatje erin maken.
Of gewoon eraf halen.

Wij hebben toen ervoor gekozen hem eraf te halen.. layka hield toch altijd haar mond netjes dicht dus kon ze ook zonder sperriem.
Theoretisch waarschijnlijk zelfs helemaal zonder neusriem

Sperriem moet wel echt strakker. Hoi hing los onderbtegen z'n kin. :')

Ik ben van alles extreem los hebbende maar dit was echt te los :')
Afbeelding

Ik haal hem eraf. Of hij moet echt eem gaatje strakker :Y)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 08:39

Hier hing hij er ook voor de sier aan _O-
Dus hij is bij het ene hoofdstel eraf gegaan.
Bij 1 hoofdstel zit hij er nog wel aan. Die zit net wat fijner qua sperriem dan de andere

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 08:46

Als jij zelf voorover valt duw je ook zelf meer gewicht op de voorhand. En maak je het opbollen in de schoftregio voor je paard (nog) moeilijker.
En dat voel je weer in de hand.

Je bent je er al van bewust, maar probeer echt zelf in balans te blijven. Voor bewustwording check je houding elke keer als je bij C langs komt. Op gegeven moment wordt dat een gewoonte.

En verder helemaal eens met Elisa. De foto's die je nu laat zien zijn net zo'n horizontale op de hand hang houding.
En dat zal een fase zijn tussen geen contact zoals je eerder gewend was en de lichtheid vanuit nageeflijkheid door een actief achterbeen. Dat kost kracht en kracht kost tijd.
Ik denk dat je te snel te veel wil.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:25

PaulSimonFan schreef:
Klopt! Dat deden we vandaag enorm!

Met de lessen veel minder. Maar zonder les raak ik wat kwijt hoe ik hem opvang en dit oplos. En daardoor word het erger :knuffel:
Ik ben gewoon echt geen goede ruiter!

Onderstaande foto's zijn tijdens lessen gemaakt.
Zijn al van enige tijd terug!
Maar dan gaat het veel beter :Y)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Afgaande op deze twee foto's zou ik zeggen: concentreer je op stap en galop.
...zou je paard harddraversbloed hebben?

Ik ga mee met Duhelo:"paarden met weinig balans heeft weinig nut om ze voorwaarts te gaan rijden, ze krijgen daardoor geen balans, gooien hun gewicht naar voor en gaan rennen om niet te gaan omvallen."

Zelf zou ik het eerst oplossing met verticale balans, en daarna figuren rijden om de balans 'uit te dagen' en te verdiepen.

Mbt verticale balans.
Het is een optie om in het eerste stadium in de verlichte zit te rijden.

Voelen met je eigen benen en voelen met het teugelcontact:
op welke schouder "wil" je paard gewicht dragen?
(Dwz: stel paard 'gooit jou op links', linkerteugel worden zwaarder: paard draagt gewicht linksvoor.)

Oplossing: je eigen gewicht ietsje naar rechts/ ga niet mee in 'ik draag op links',
de 'zware' teugel loslaten (dwz niet terugtrekken oid, ik roep altijd 'drie gram graag', loslaten is dan: paard maakt het zwaarder, ik ga even met de hand naar voor "nee, drie gram, geen vier".)
En de hand met de lichte teugel doe je iets naar voren en opzij: je neemt als het ware schouder, hals en hoofd mee opzij. (Let op de volgorde: de schouder is het belangrijkste, stelling vragen werkt contraproductief.)

Als het dier de hals 'laat vallen' is de verticale balans bereikt.
De 'bovenlijn' wordt lang, omdat je dier het bekken correct aan het kantelen is en de 'onderlijn' kort gaat worden.
Zet deze spiertraining met gezond verstand door en je paard kan prima de achterhand onderbrengen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:53

PaulSimonFan schreef:
Duhelo schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat je in jouw eerste stuk zegt, het zwaar worden en buldozeren is precies wat ik bedoel met gewicht!

Het voltes (overal voltes inbouwen, in elk figuur) en vierkanten in een rustige gecontroleerde draf is wat ik nu in de lessen moet doen! (Afwenden van f naar c. Rechterhand vervolgen. Afwenden van h naar a. Rechterhand vervolgen. Weer van f naar c. En zo door)

Galopperen vind hij geweldig. En pakken we wel mee (omdat ik dat vraag O:) ) omdat hij daarna makkelijker controleerbaar te rijden is.

Waar ik enorm de mist in ga, is dat ik vroegah altijd op tempo moest rijden. Voorwaarts voorwaarts voorwaarts. Als ik alleen rij doe ik dat standaard ook :o

Nu ik jouw uitleg zo hoor.. Dit klinkt heel duidelijk!
En zoals jij zegt dat ik moet rijden geeft mijn instructrice ook les. (Die geeft overigens nog een Fries bij ons op stal les, en die loopt zooo gaaf :):) ).

Handhouding klopt ook helemaal. Bij les word ik daar steeds op gewezen. Rijd ik zelf ga ik onbewust breder en lager, omdat hij dat ook doet.

Morgen ga ik weer even rijden. Ik ga alle tips meenemen! Eens even kijken of ik kan verbeteren zonder instructrice aan de zijlijn. :):)

Aha, super!
Maar idd dat voorwaartse gaat bij de barokkere dieren vaak mis. Als die van de galop lekker los wordt zou ik opteren om in te stappen (gehoorzaamheid, gaat die halthouden als je het vraagt, krijg je reactie op je been en schuift die op bij een eenzijdige hulp), en dan gewoon aan een losse teugel te gaan ingalopperen, verlichte zit, geeft niet dat die wat op de voorhand gaat, maar gewoon lekker losgalopperen tot die los laat, warm is, en van daaruit het drafwerk oppikken.
Tussendoor kan je na moeilijke stukken drafwerk wel even aan een lossere teugel rondje los galopperen, als hij dat leuk vindt en gemakkelijk doet. Mijn trekpaarden hebben dit ook wel even nodig, even de benen strekken en gas geven na wat moeilijker werk. Mijn PRE vindt de galop net moelijker en is een adhd'er, dus die mag even stilstaan en uitzoomen :+ .

Let wel op bij de adhd'ers: teveel afwisseling kan net tegenwerken. Dit is ook iets waar ik tegenloop, nieuwe dingen zijn moeilijk, eenmaal ze het kent gaat het als een eitje, maar de eerste keren dat er gecombineerd wordt (bv, keertwendingen kent ze, travers ook, renvers ook. Die gaan we combineren, rechterhand travers in draf, keertwending, doorrijden in de renvers op de linkerhand, overgang stap, rechtrichten, travers links, overgang draf, in travers keertwending door, doorrijden in renvers, overgang stap, rechtrichten en herhalen. => dit waren teveel dingen in een keer na elkaar en paard gaat flippen. Bij haar moet ik dus echt eerst alle oefeningen bevestigen, en dan starten met travers en keertwending.
daarna de wisseling van kanten, en daarna het doorrijden van de renvers en overgangen erbij nemen. Dan behapt ze dat veel beter.)

Als je alleen rijdt, hou het simpel, desnoods korte sessies. Als je een sessie eens enkel linksom je cirkel of vierkantje gereden hebt en dat ging super, stop dan ook gewoon, dat is heus niet erg, keer erop rij je die dan rechtsom.

Dus als je straks alleen rijdt => Instappen, gehoorzaamheid => Losgalopperen (grote cirkel of hoefslag) en dan je vierkantje rijden , tempocontrole in draf, handen hoger (teugels korter, handen 20 cm hoger en 20 cm meer vooruit dan op je foto's), schouders achteruit. Daarop focussen, en heb je twee vierkantjes of cirkeltjes goed, stoppen, belonen en eraf :j

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:54

Goede tips zijn er gegeven!

Over die neusriem: waarom niet helemaal eraf? Je kunt prima rijden zonder neusriem. Doen zoveel ruiters in western, endurance en buitenrijders.
Even cru gezegd: een neusriem is om de mond dicht te houden, staat mooi op dressuurwedstrijd. Buiten dressuurwedstrijden mag je doen wat je wilt (springen en eventing weet ik niet; endurance mag zonder).
Dus waarom heb je er een neusriem om?

Waarom geen neusriem: hoe minder om dat hoofd hoe fijner voor je paard. En eerlijker, als je paard zijn mond opent weet je meteen dat je iets niet goed doet. Veel duidelijker.
Waarom misschien wel een neusriem: Een sperriem of een lage neusriem ligt tegen het bit aan en kan een beetje opvangen van te grote teugelhulpen. (Maar jij bent zo bezig met je handhouding en rijden dat dat niet nodig zal zijn denk ik.) En als je een vaste martingaal gebruikt, heb je een hoge neusriem nodig om 'm aan vast te maken (maar die zie ik vrijwel nooit in NL).

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:35

Ik lees veel tips mbt hoofdhals houding, neusriem, bit, positie handen etc. Maar ik zie vooral een ruiter en paard die niet in balans zijn.
Als ik jouw juf zou zijn ~~}> zou ik eerst zeggen, laat die teugels eens vieren. Zorg voor een goed basistempo en zoek beiden balans, zonder hier teugels voor nodig te hebben. Dwz, veel voltes, wendingen, overgangen, tempowisselingen. Ook achterwaarts is een goede oefening voor het aanspannen van buikspieren. Dit kun je ook eerst vanaf de grond aanleren, door bijv met je zweepje de borst aan te tikken.
Wanneer jullie beiden meer balans en de juiste aanspanning hebben, zal de verbinding aan de voorkant ook fijner worden :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:17

Ik denk dat jij en je paard gewoon nog heel erg lerende zijn. Als je een goede instructrice hebt, zou ik daarop mijn vertrouwen baseren en niet op het harnachement. Er is nu nog te veel gaande op rijtechnisch vlak om te concluderen dat een verandering van bit de oplossing is. Lekker veel blijven lessen, misschien af en toe eens bij een andere instructeur zodat je verschillende inzichten kunt opdoen en genieten van de progressie die jullie beiden gaan maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:24

Caily schreef:
Dit paard valt gewoon enorm op de voorhand, zoals je op de laatste foto ziet. Hij zet teveel lichaamsgewicht op de voorbenen, en loopt van de achterbenen af zeg maar. Die komen achter het zwaartepunt. De kunst is om hem z’n achterbenen verder onder z’n lijf te laten brengen waardoor er een andere balans in de gewichtsverdeling komt. Dan zal je merken dat hij minder zwaar in de hand wordt. Bij het andere bit zal hij niet gaan hangen omdat het zeer doet, en om dat te voorkomen moet hij zich inderdaad concentreren op z’n hoofd houding. Maar in het gebruik van z’n hele lichaam zal niks verbeteren daarmee.

Oefeningen die je kan doen is balkjes, achterwaarts, heuveltjes op en af, door het water, en vooral héél véél overgangen. De achterhand sterk en los maken kost tijd en training. Dat doe je niet in een weekje. Soms helpt het om je paard eens goed los te laten maken door een therapeut; als hij ergens vast zit vermoeilijkt dit het proces. Maar op basis van jouw verhaal, beelden en vooruitgang, zou ik daar niet persee haast mee hebben denk ik.

:j

En terugzetten op het achterbeen voor het voorwaarts rijden (en niet te hard gaan, maar wel actief aan het been), zodat hij naar voren gaat ipv naar beneden de grond in gaat lopen.
En zoals al eerder gezegd is, werk aan je eigen zit en balans. Er is hier nog genoeg basis werk te doen waar je veel meer van leert met dit bit waardoor niks verbloemd wordt. :)

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 18:58

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:25

Nou dat ziet er toch netjes uit? Gewoon lekker door blijven oefenen zo. :-)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:45

Goed dat je veel les neemt. Je houding verbeteren is niet 1-2-3- gedaan, dat vergt zelfcontrole. Maar dat je je ervan bewust bent, is stap 1. Ik viel ook enorm naar voren, maar gelukkig gaat het beter. Verder kan ik mee in het verhaal van Duhelo. Ik heb zelf ook een wat zwaarder, kort en rond gebouwd paard. Ik rijd eerst wat los met de handen laag, zoals ik jou ook zie doen. Ik zoek wat contact. Als ik hem oppak, is mijn handhouding wat hoger, zoals op de foto’s van Duhelo. Ik merk dat het hem meer van de voorhand haalt en lichter maakt. Hij is nooit echt zwaar in de hand, maar hij wordt lichter in zijn lichaam ,et de handen wat hoger. Ik rijd mijn paard met een sidepull met licht contact, korte signalen met de teugel. Ik heb les van een academisch- en klassiek lesgevende instructrice.