Op de laatste foto van je sessie gisteren zie je idd dat die veel te hard op die voorhand gaat.
Dit is dus idd puur rijtechnisch in combi met de overgang van neckreining naar rijden op contact. Zoals ik al eerder zei, een Fries paard moet je niet rijden zoals een kwpn'er.
Die laatste groep rij je voorwaarts, die hebben over het algemeen al iets meer balans, die rij je voorwaarts tot ze je hand opzoeken en rij je van daaruit meer de verzameling in.
De paarden met weinig balans heeft weinig nut om ze voorwaarts te gaan rijden, ze krijgen daardoor geen balans, gooien hun gewicht naar voor en gaan rennen om niet te gaan omvallen. Dit voelt mss niet als rennen, maar eerder als bulldozeren (ze komen te zwaar in de hand, je hebt weinig tempocontrole (en daarmee bedoel ik niet van draf naar stap, maar bv een miniem beetje trager en miniem beetje sneller in die draf zonder dat de rest veranderd) en ze gaan hangen, precies zoals ik op jouw foto's zie)
Als ruiter heb je dan ook de neiging om daarin mee te gaan, je handen laag te houden voor je eigen balans en je gaat elkaar gaan versterken.
[
Afbeelding ]
[
Afbeelding ]
Jouw handhouding zie ik ook liever op deze positie. Vanuit daar heb je ruimte om je hand voorwaarts te brengen en te geven, ofachterwaarts/omhoog voor een ophouding. Vanuit die positie kan je ook superlicht rijden op zowel bitloos, trens als een hefboombitje.
Ik zou met dit paard ook voorlopig even niet galopperen en werken aan het stap en drafwerk. Begin met tempocontrole en richting. Kan je een cirkel (of een vierkant ) rijden en die stap of draf overal gelijk houden kwa tempo en tact? ook in de bochten. Kan je van daaruit die draf licht gaan verruimen en verkorten, maar in dezelfde cadans. Kan je van daaruit dan ook wat travers en renvers gaan inzetten (vooral door deze twee oefeningen wordt de achterhand sterker, laat je dat achterbeen meer gaan dragen, waardoor dat gewicht meer naar achter komt en die schoft gelift wordt, dan komen ook die schouders vrij, en vanaf daar zal je merken dat dat gewicht vooraan wegvalt.).