Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sintara schreef:Mijn paard heeft een hekel aan druk op de neus en reageert zwaar geïrriteerd op de bitloze optomingen die ik heb geprobeerd. Met een dun bitje is ze gewoon haar happy zelf dus daar rij ik mee
Dees schreef:pmarena schreef:Ik denk dat het gemiddelde paard liever geen dan wel een bit in heeft.
Ik denk ook dat het gemiddelde paard liever geen dan wel een zadel draagt. Of gereden wordt.
Als het aan de kat ... eh ... paard lag, stond ie gewoon bloot in de wei met zijn vrienden.
Maar de realiteit is dat ze iets moeten doen voor de kost en optoming hoort daarbij.
Ikzelf houd niet van bitloos rijden. Ik heb ervaren dat je daarmee te grote teugelhulp moet geven en dat ging bij mij zwaar ten koste van mijn zit en de lichtheid van de hulpen. Daarnaast... als ik op buitenrit ben en ik moet een noodstop maken, dan wil ik ook écht een noodstop kúnnen maken. Bij bitloos lopen ze er toch makkelijker doorheen.
Dus bij mij hebben de paarden een bit in de mond.
Mijn warmbloed liep altijd erg goed op een zwaarder dubbelgebroken bit, materiaal Aurigan. Hij vond kennelijk wat gewicht wel prettig.
Mijn haf heeft nu ook zo'n bit, maar dan van Sweet Iron. Helaas is hij er meer en meer onrustig mee, dus ik ben wat aan het rondkijken naar alternatieven.
De 3-jarige Fuchs begint met een Inno Sense ongebroken met tongboog en dat lijkt hij goed aan te nemen. Ik ga mijn haf daar binnenkort ook eens mee rijden.
Het is per paard een zoektocht. Kost even wat tijd, want je moet eea gewoon proberen.
Lindsey_99 schreef:Qimm schreef:Mijn ene paard heeft er in ieder geval geen hekel aan, want als ik het bitloos hoofdstel om wil doen moet ik mijn best doen dat ze niet de neusriem in haar mond steekt
Dat is precies wat conditionering inhoudt. Echter de constatering dat ze er geen hekel aan heeft kan dus, of daarmee niet gemaakt worden.
CoonArt schreef:Zat het me af te vragen of paarden het wel zo ´geslaagd´ vinden om een stuk metaal (of welk ander materiaal dan ook van genmaakt) in hun mond tijdelijk te hebben? Sja en paarden kunnen natuurlijk niet praten of zo.... En is bitloos dan zo beter dan mét bit?
Cioccolato schreef:Men denkt dat bitloos zoveel liever en vriendelijker is voor het paard, feitelijk hebben ze te weinig kennis. Uitzonderingen daargelaten hé, vooral de mensen die niks met paarden hebben
Met bit en zonder bit is beide zo streng/lief/oneerlijk/vriendelijk als de ruiterhand. Daar ligt de key.
Verder is alles gewenning. Je leert ze met bit, je leert ze zonder. Je leert een zadel met singel etc etc.
Ik vind het ook geen 'discussie' maar meer uitlokken naar rellen. Laat elkaar gewoon in hun waarde. Er zijn meerdere wegen naar Rome
Cinnepin schreef:Cioccolato schreef:Men denkt dat bitloos zoveel liever en vriendelijker is voor het paard, feitelijk hebben ze te weinig kennis. Uitzonderingen daargelaten hé, vooral de mensen die niks met paarden hebben
Met bit en zonder bit is beide zo streng/lief/oneerlijk/vriendelijk als de ruiterhand. Daar ligt de key.
Verder is alles gewenning. Je leert ze met bit, je leert ze zonder. Je leert een zadel met singel etc etc.
Ik vind het ook geen 'discussie' maar meer uitlokken naar rellen. Laat elkaar gewoon in hun waarde. Er zijn meerdere wegen naar Rome
Dat is echt onzin. Een stuk ijzer of een stuk leer geeft echt wel verschil in een harde hand...
Janine1990 schreef:Cinnepin schreef:Ja ijzer is pijnlijker dan leer imo
Je leest niet wat ze zegt![]()
Alles wat je gebruikt is afhankelijk van de hand die het vasthoudt... Geen hand is gelijk, het enige vaste gegeven is dat wat het paard aan optoming draagt.
Het ijzer of leer an sich doet helemaal niks he?
Babootje schreef:Ja dat is waar. Alles is afhankelijk van de ruiterhand. Maar er zijn wel degelijk verschillen tussen wat een paard prettig vind in de mond en niet. En dat is een beetje zoeken. Maar het is geen kwestie van scherper of niet scherper. Want gehoorzaamheid is gewoon africhting.
pien_2010 schreef:Ervaring met drie paarden. Hercule vond het geweldig. Met name stang en trens, hoe meer hoe liever. Ik heb een zachte hand.
Polie was een hele uitzoekerij voordat we het goede bit hadden gevonden en die had echt een super zacht mondje (net als Hercule) en vond het niet geweldig. Met het goede bit was het ok.
Chico vond het ook prima. Ooit als experiment een super zacht bitje op proef gekocht, en die lieverd veranderde in een agressief paard die me er gelijk af gooide. Dus gauw zijn normale bitje weer ongedaan en toen was het gelijk goed.
Kijk naar het paard coonart.