Wat vinden paarden van een bit in hun mond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:30

Er is helemaal niets mis met conditionering.
Het gaat juist fout als je niets aan conditionering doet. Dan heb je gewoon een onopgevoed wild dier dat zich geen raad weet in omgang met de mens.

Ook de mens is geconditioneerd. Ieder mens.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:37

Sintara schreef:
Mijn paard heeft een hekel aan druk op de neus en reageert zwaar geïrriteerd op de bitloze optomingen die ik heb geprobeerd. Met een dun bitje is ze gewoon haar happy zelf dus daar rij ik mee

Heel herkenbaar dit ja, in ons geval een vrij dun enkelgebroken bitje. Of voor de hobby eens een gewoon stalhalster. Maar alle andere types bitten (bijv wat dikker, dubbelgebroken, ongebroken, met een kleine hefboom) of bitloze optomingen waren geen optie, dan ging ze in de staak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:07

Dees schreef:
pmarena schreef:
Ik denk dat het gemiddelde paard liever geen dan wel een bit in heeft.

Ik denk ook dat het gemiddelde paard liever geen dan wel een zadel draagt. Of gereden wordt.
Als het aan de kat ... eh ... paard lag, stond ie gewoon bloot in de wei met zijn vrienden.

Maar de realiteit is dat ze iets moeten doen voor de kost en optoming hoort daarbij.

Ikzelf houd niet van bitloos rijden. Ik heb ervaren dat je daarmee te grote teugelhulp moet geven en dat ging bij mij zwaar ten koste van mijn zit en de lichtheid van de hulpen. Daarnaast... als ik op buitenrit ben en ik moet een noodstop maken, dan wil ik ook écht een noodstop kúnnen maken. Bij bitloos lopen ze er toch makkelijker doorheen.
Dus bij mij hebben de paarden een bit in de mond.

Mijn warmbloed liep altijd erg goed op een zwaarder dubbelgebroken bit, materiaal Aurigan. Hij vond kennelijk wat gewicht wel prettig.
Mijn haf heeft nu ook zo'n bit, maar dan van Sweet Iron. Helaas is hij er meer en meer onrustig mee, dus ik ben wat aan het rondkijken naar alternatieven.
De 3-jarige Fuchs begint met een Inno Sense ongebroken met tongboog en dat lijkt hij goed aan te nemen. Ik ga mijn haf daar binnenkort ook eens mee rijden.

Het is per paard een zoektocht. Kost even wat tijd, want je moet eea gewoon proberen.

Mijn ervaring is anders :)

Je hoeft helemaal geen grotere teugelhulp te geven als je gewoon goed rijdt op zit / benen / evenwicht en neckreining is ook erg prettig. Die van mij vloog juist door het bit heen toen ik haar kocht, en aangezien ik ook ècht een noodstop wil kùnnen maken, had ik de keuze tussen gaan voor een scherper bit, of gaan voor bitloos en haar daar direct goed op conditioneren.

Waar het bit haar alleen maar de extra prikkel gaf om er op te gaan hangen en nog paniekeriger aan de haal te gaan, was bitloos juist de oplossing :) Geen side-pull of kaakgekruist, dat is imo geen optoming met een goede noodrem. (ook weer afhankelijk van je paard natuurlijk). Maar een touwhalster, CRB of hackamore wèl, omdat die in principe het hoofd van het paard naar beneden trekken als je echt de noodrem er op zet.

Bij de andere optomingen en ook bij een bit (zonder hulpteugel) steken ze gewoon de kop in de lucht en heb je niks meer te vertellen :=

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:12

Lindsey_99 schreef:
Qimm schreef:
Mijn ene paard heeft er in ieder geval geen hekel aan, want als ik het bitloos hoofdstel om wil doen moet ik mijn best doen dat ze niet de neusriem in haar mond steekt :')

Dat is precies wat conditionering inhoudt. Echter de constatering dat ze er geen hekel aan heeft kan dus, of daarmee niet gemaakt worden.

Ze kent het bitloos hoofdstel ook goed, en 'weet' dus dat ze niet altijd een bit in krijgt. Als ze er een hekel aan had dan zou ze er (letterlijk) vast niet zo happig op zijn.
Ze geeft normaal gesproken duidelijk aan wat ze onprettig vindt, (bijvoorbeeld manen trekken) en als iets niet noodzakelijk is, dan hoeft het ook niet. Dus de manen knip ik en dat vindt ze dikke prima :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:28

CoonArt schreef:
Zat het me af te vragen of paarden het wel zo ´geslaagd´ vinden om een stuk metaal (of welk ander materiaal dan ook van genmaakt) in hun mond tijdelijk te hebben? Sja en paarden kunnen natuurlijk niet praten of zo.... En is bitloos dan zo beter dan mét bit? :)

Nee, alles valt of staat met de manier van rijden en de ruiterhand zoals al gezegd is.

Mijn ervaring is dat als ze goede associaties hebben met het bit dat ze het geen probleem vinden. (en sommige inderdaad zelf al het bit of de neusriem in de mond nemen) Bij slechte associaties is er vaak verzet bij het in doen van het hoofdstel en dat is een goede graadmeter vind ik.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:31

Cioccolato schreef:
Men denkt dat bitloos zoveel liever en vriendelijker is voor het paard, feitelijk hebben ze te weinig kennis. Uitzonderingen daargelaten hé, vooral de mensen die niks met paarden hebben

Met bit en zonder bit is beide zo streng/lief/oneerlijk/vriendelijk als de ruiterhand. Daar ligt de key.
Verder is alles gewenning. Je leert ze met bit, je leert ze zonder. Je leert een zadel met singel etc etc.

Ik vind het ook geen 'discussie' maar meer uitlokken naar rellen. Laat elkaar gewoon in hun waarde. Er zijn meerdere wegen naar Rome

Dat is echt onzin. Een stuk ijzer of een stuk leer geeft echt wel verschil in een harde hand...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:32

Cinnepin schreef:
Cioccolato schreef:
Men denkt dat bitloos zoveel liever en vriendelijker is voor het paard, feitelijk hebben ze te weinig kennis. Uitzonderingen daargelaten hé, vooral de mensen die niks met paarden hebben

Met bit en zonder bit is beide zo streng/lief/oneerlijk/vriendelijk als de ruiterhand. Daar ligt de key.
Verder is alles gewenning. Je leert ze met bit, je leert ze zonder. Je leert een zadel met singel etc etc.

Ik vind het ook geen 'discussie' maar meer uitlokken naar rellen. Laat elkaar gewoon in hun waarde. Er zijn meerdere wegen naar Rome

Dat is echt onzin. Een stuk ijzer of een stuk leer geeft echt wel verschil in een harde hand...

Waarmee je eigenlijk bevestigt wat Cioccolato zegt :+ :')

Cinnepin

Re: Wat vinden paarden van een bit in hun mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:38

Ja ijzer is pijnlijker dan leer imo

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:39

Als ik even alleen maar die van mij kijk, ligt het eraan wat voor bit en bitloze optoming. En natuurlijk hoe je ermee omgaat. Dat getrek en gesleur gaat geen enkel paard leuk vinden. Net als niet passend tuig. :(:)

Die van mij heeft nu een myler level 1 bit of anatomisch dubbel gebroken van 10mm dik (heeft niet zo heel veel ruimte in zijn mond, te dik geeft ongemak), beide accepteert ie zonder problemen, doet zelf zijn mond ook voor open bij het indoen. Een ongebroken (recht) bit, nou euh. Mond wagenwijd open tijdens het rijden, tong erover, onder, over, onder,.. En ermee eten vindt ie ook niet handig. Mond dicht houden met het indoen. Een 14mm dubbel gebroken was ook al te dik, hield hij ook zijn kaken op elkaar bij het indoen. Duidelijk dus. :j

Kaak gekruist bitloos hoofdstel ook geen succes, terwijl een sidepull of hackamore wel goed gaat.

Met bit rij ik overigens zonder neusriem. Hooguit met halster onder het hoofdstel (makkelijk snel vast geklikt met zadelen e.d.). :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:43

Ervaring met drie paarden. Hercule vond het geweldig. Met name stang en trens, hoe meer hoe liever. Ik heb een zachte hand.
Polie was een hele uitzoekerij voordat we het goede bit hadden gevonden en die had echt een super zacht mondje (net als Hercule) en vond het niet geweldig. Met het goede bit was het ok.
Chico vond het ook prima. Ooit als experiment een super zacht bitje op proef gekocht, en die lieverd veranderde in een agressief paard die me er gelijk af gooide. Dus gauw zijn normale bitje weer ongedaan en toen was het gelijk goed.

Kijk naar het paard coonart.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:47

Cinnepin schreef:

Ik heb eens een noodstop moeten maken op een paard met een bit van leer in de mond. Die stond echt binnen 2 seconden finaal stil vanuit rengalop.

Geloof me: leer is ontzettend scherp in de mond.
Zo'n stop is me met een metalen bit nog nooit gelukt ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:01

Bij ons een beetje zoals bij Pien. Bij ons Z paard altijd met KK dubbelgebroken bustrens gereden. Prima bit en daar rijden we nog wel mee een aantal x en in de week. Nu gebruiken we ook stang en trens en daar loopt hij echt heel fijn mee. Neemt het bit (of moet ik zeggen de bitten :D goed aan). Mooi dun schuimrandje aan de mond (geen hele vlokken). We wisselen dit gewoon af en dat gaat heel prima.
Ons andere jonge paard van 4 zijn we ook mee begonnen met hetzelfde KK dubbelgebroken bustrensbit. Daar hing hij een beetje op en dan met zn mond open. Was een beetje zoals je dat noemt "dood in de mond" terwijl je wil dat ze een beetje afkauwen zeg maar. Nu hebben we een Fager Julia dubbelgebroken sweet iron bit. Dat bit heeft een rolletje en daar speelt ie een beetje mee en nu heeft ie zn mond mooi dicht en ook een schuimrandje.
Dus je moet een beetje kijken en proberen wat je paard prettig vindt.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-08-24 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:02

Cinnepin schreef:

Je leest niet wat ze zegt ;)

Alles wat je gebruikt is afhankelijk van de hand die het vasthoudt... Geen hand is gelijk, het enige vaste gegeven is dat wat het paard aan optoming draagt.

Het ijzer of leer an sich doet helemaal niks he? ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:03

Janine1990 schreef:
Cinnepin schreef:

Je leest niet wat ze zegt ;)

Alles wat je gebruikt is afhankelijk van de hand die het vasthoudt... Geen hand is gelijk, het enige vaste gegeven is dat wat het paard aan optoming draagt.

Het ijzer of leer an sich doet helemaal niks he? ;)

Ja dat is waar. Alles is afhankelijk van de ruiterhand. Maar er zijn wel degelijk verschillen tussen wat een paard prettig vind in de mond en niet. En dat is een beetje zoeken. Maar het is geen kwestie van scherper of niet scherper. Want gehoorzaamheid is gewoon africhting.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:07

Babootje schreef:
Ja dat is waar. Alles is afhankelijk van de ruiterhand. Maar er zijn wel degelijk verschillen tussen wat een paard prettig vind in de mond en niet. En dat is een beetje zoeken. Maar het is geen kwestie van scherper of niet scherper. Want gehoorzaamheid is gewoon africhting.

Uiteraard, kwestie van smaak aan de zijde van het paard en vergt een hoop inzicht van de eigenaar en/of ruiter.

Maar dat heeft dan weer niets te maken de pijn waar Cinnepin op doelt.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:33

Mijn paard hapt naar zijn bit. En grijpt de bakstukken of teugels als ik hem niet vlug genoeg voor z'n neus heb :+
Hij wilt hem nadien ook niet loslaten. Hij pakt het middenstukje tussen zn voortanden en houd deze een tel of 10 a 15 vast :')

Maar teveel rond zijn neus vind hij niet fijn. Hoe meer hoe onrustiger hij met zijn hoofd word.

Dus ik denk zeker dat mijn paard een bit fijner vind!

Mijn andere paard reed ik juist bitloos. Door gebrek aan tanden dat wel. Ik vond het niet fair hem een bit in te doen. Maar hij is zo zacht in alles. Minste aanraking is genoeg dus toen wij nog reden, deed ik dat op een mini hackamore of sidepull.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:42

Ik heb nooit gezien of gemerkt dat de paarden die ik heb gehad, het bit vervelend vonden.
Maar ja, ze kunnen niet praten dus hoe het nu precies vinden kun je ze niet vragen.
Dat geldt voor alles natuurlijk waarmee je een paard aan het werk zet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:02

pien_2010 schreef:
Ervaring met drie paarden. Hercule vond het geweldig. Met name stang en trens, hoe meer hoe liever. Ik heb een zachte hand.
Polie was een hele uitzoekerij voordat we het goede bit hadden gevonden en die had echt een super zacht mondje (net als Hercule) en vond het niet geweldig. Met het goede bit was het ok.
Chico vond het ook prima. Ooit als experiment een super zacht bitje op proef gekocht, en die lieverd veranderde in een agressief paard die me er gelijk af gooide. Dus gauw zijn normale bitje weer ongedaan en toen was het gelijk goed.

Kijk naar het paard coonart.

Ik heb ook met verschillende paarden verschillende ervaringen, en pas het daar op aan. Pony gereden die alleen op bitloos fijn was, dus die liep bitloos. (bosal)
Met bit was het een ongeleid projectiel die geen verbinding durfde te maken, maar op bitloos altijd fijn.
Uni was op een trens het fijn, korte overstap gemaakt naar S&T en geen verschil, dus weer terug geswitched naar trens. Want waarom meer als het hetzelfde blijft qua gevoel.
Kon hem ook op een halstertje rijden en bitloos, maar dan kroop hij er wat meer achter. Dus trens was de keuze (watertrens).
Jam was op bustrens het fijnste. Dus daar ben ik mee blijven rijden.
Corrie die ik nu heb gaat in de staak van bitloos, enkel bit vind hij ook iets van, maar S&T loopt hij prima op. Pakt het ook zo uit je hand. De trens niet :')
Maar hij "moet" toch af en toe een enkele in, want ik weiger te springen e.d. met S&T omdat ik met gekke sprongen naar mijn eigen smaak soms iets te veel doe als je even uit balans bent en dan vind ik een S&T gewoon te scherp bij een onverwachtse beweging. Maar zijn voorkeur ligt wel duidelijk daar. Met S&T is hij stabiel, relaxed en los.
Ben nog steeds wat aan het puzzelen met de enkele, omdat ik er achter wil komen wat maakt dat hij op de S&T meer in contact wil komen en op de trens juist meer er vanaf komt en ook onrustiger is. Het is gelukkig een ouderwets type met veel ruimte en ik heb een zachte hand, dus voor nu is het prima.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 03:57

Vraag het zou ik zeggen.. :))