Wat is nou een ideaal zadel voor een jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Re: Wat is nou een ideaal zadel voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 13:26

Leuk dier heb je en fijn dat die paste!!!

Zijn er hier ook mensen toevallig die ervaring hebben met de acavallo zadels? Mijn eigen zadelmaker heeft die niet maar zag ze wel bij kifrahorse :-) en ze klinken wel goed!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:08

Ik wilde eigenlijk ook zeggen Ikonic, maar zo te lezen heb je die dus al. Is er idd niet een mogelijkheid dat je er zelf weer in komt te passen?

Ik weet dat Country Mill in Nijkerk ook een zadeltraject voor jonge paarden hebben waarbij je het zadel van hun koopt en zij het daarna terugkopen minus (bijvoorbeeld) 1eu per dag dat je het zadel gehad hebt. Dus koop je m voor 1000eu en je hebt na een half jaar een ander zadel nodig, krijg je er zo'n 820eu voor terug. Maar van Noord Limburg naar Nijkerk is niet echt een optie lijkt me, dus zijn er idd niet zadelmakers bij jou in de buurt die iets vergelijkbaars doen?

En anders andere zadels met verwisselbare bomen/kopijzers? Wintec, Bates, Tekna, ander model Ikonic, etc etc?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:16

Ik heb van mijn vorige paard de kent en masters meegenomen naar mijn jonge paard. Aan de zadelmaker overgelaten of dit het juiste zadel was voor mijn paard, ideaal zadel volgens haar. Nu na een halfjaar laten controleren zegt deze zadelmaker weer dat het een perfect zadel is voor dit paard. Makkelijk met even het kopstuk veranderen, goed aanpasbaar ook met wat je qua wrongen enzo wil. Ik vind hem alleen met echt de brede kopstukken er in niet fijn zitten. Maar het blijft natuurlijk afhankelijk of de boomvorm past bij de rug van het paard..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:16

Voor het letterlijk laten wennen aan het zadel.
Is de pasvorm echt niet zo erg van belang.
Dat word het wel als je gaat hangen en zitten.

Dus wennen kan best met de goedkoopste die je kunt vinden in je buurt. Oud wintec je bijvoorbeeld wat er niet meer uitziet. Juiste voor boogje kun je zelf ook wel plaatsen.
Kussens niet meer zo fijn is echt geen wereld ramp.

Als dan de zadelpasser komt kun je passen en aan de longeer lijn laten lopen.
Hoe het dan ligt met rijden is dan natuurlijk niet te zien.
Maar dat kan een zadelpasser echt wel redelijk inschatten bij een goed aangesingeld zadel in alle gangen.

Genoeg om je paard geen nare ervaring te geven bij daarna hangen en zitten en klein beetje werk.
Lukt dat kan de zadelpasser komen voor meer fine tuning

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:40

Ik heb voor mijn 4 jarige net een GFS Monarch dressuurzadel gekocht. Kopijzer is aanpasbaar en heeft wollen kussens waardoor die beter aanpasbaar is dan het Bates springzadel wat ik hiervoor erop had liggen.
Mijn zadelpasser verkoopt het merk nog niet zolang maar is er al wel heel tevreden over. Ik heb er €1.800 voor betaald.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:22

Is Wellsaddle bij Den Bosch een optie? (Die komen overigens ook op locatie) Anouk heeft ook een jonge-paarden traject en mega veel 2e hands.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 14:31

dianaw33 schreef:
Is Wellsaddle bij Den Bosch een optie? (Die komen overigens ook op locatie) Anouk heeft ook een jonge-paarden traject en mega veel 2e hands.

Ken het niet, ga er meteen even na googlen thnxs!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 14:32

Excalibur schreef:
Ik heb voor mijn 4 jarige net een GFS Monarch dressuurzadel gekocht. Kopijzer is aanpasbaar en heeft wollen kussens waardoor die beter aanpasbaar is dan het Bates springzadel wat ik hiervoor erop had liggen.
Mijn zadelpasser verkoopt het merk nog niet zolang maar is er al wel heel tevreden over. Ik heb er €1.800 voor betaald.

Blijkt mijn zadelmaker niet te hebben maar een collega van hem wel dus zou kunnen. Ook Thnxs! Zo komen de opties wel binnen joh

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:04

Woody2015 schreef:
Leuk dier heb je en fijn dat die paste!!!

Zijn er hier ook mensen toevallig die ervaring hebben met de acavallo zadels? Mijn eigen zadelmaker heeft die niet maar zag ze wel bij kifrahorse :-) en ze klinken wel goed!

Heb een acavallo gehad. Zat echt fantastisch, en het systeem om de boom te verstellen is ook heel fijn. Je hebt echter 2 versies, de zadels met foam kussens en met wol. Ik had zelf de foam omdat die mooier lag dan het kussen met wol. Ik zou dit echter nooit meer doen. Met wol kun je het kussen nog wat aanpassen kwa vulling. Ik zat uiteindelijk dus met het probleem dat zadel niet meer paste omdat de kussens niet aan te passen waren door het foam waar je niks mee kan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:51

Woody2015 schreef:

dianaw33 schreef:
Ken het niet, ga er meteen even na googlen thnxs!

Ben je in hele goede handen, ik zeg doen.
Fijn zadelmensch :D

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:22

Ik rij zelf mijn jonge haflinger in met de Edix Tudor. Zit voor mij heerlijk ongedwongen maar geeft toch de juiste steun, ligt super op mijn pony met korte rug. Het zadel ligt ook echt super stabiel.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:47

Ik heb voor de mijne een ainsley gekocht met aanpasbare boom. Kan van smal tot wijd gezet worden. Deze heeft het weller systeem wat een zadelmaker breder of smaller kan zetten. (Kan ook zelf, maar is niet aan te raden).

Deze was voor mij ideaal, want mijn paard was nogal eh.. breed.. En is inmiddels een kilo of 80 kwijt en mooi op gewicht!

Ik heb inmiddels een ander zadel gekocht waar ik zelf makkelijker in zit (ik kan niet meer op zadel met wrong, wegens knieproblemen). En zodoende gaat de ainsley de verkoop in.

Maar ik vond deze een aanrader. Geen gedoe met losse bomen kopen. Zeer ruim aanpasbaar! En niet boomloos (ik heb zelf niks met boomloos, weinig steun, en mijn inzien voor m'n paard ook minder prettig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:04

PaulSimonFan schreef:
Ik heb voor de mijne een ainsley gekocht met aanpasbare boom. Kan van smal tot wijd gezet worden. Deze heeft het weller systeem wat een zadelmaker breder of smaller kan zetten. (Kan ook zelf, maar is niet aan te raden).

Deze was voor mij ideaal, want mijn paard was nogal eh.. breed.. En is inmiddels een kilo of 80 kwijt en mooi op gewicht!

Ik heb inmiddels een ander zadel gekocht waar ik zelf makkelijker in zit (ik kan niet meer op zadel met wrong, wegens knieproblemen). En zodoende gaat de ainsley de verkoop in.

Maar ik vond deze een aanrader. Geen gedoe met losse bomen kopen. Zeer ruim aanpasbaar! En niet boomloos (ik heb zelf niks met boomloos, weinig steun, en mijn inzien voor m'n paard ook minder prettig).

Weller-systeem is netjes.
Kan nog wel eens problemen geven als het schroefdraad te ver wordt geschroefd, want dan huppelen de schroeven uit het systeem en is er geen symmetrie meer.

Wat ik zelf het lastigste vind van dit soort bomen, het gaat maar op een een vorm.
De boom heeft bv een U-vorm, en kan daarin alleen verbreed worden.
Als je paard, door omstandigheden, opeens een V-vorm rug krijgt, kan je niets meer met zo'n zadel.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:07

Nielojram schreef:
PaulSimonFan schreef:

Weller-systeem is netjes.
Kan nog wel eens problemen geven als het schroefdraad te ver wordt geschroefd, want dan huppelen de schroeven uit het systeem en is er geen symmetrie meer.

Wat ik zelf het lastigste vind van dit soort bomen, het gaat maar op een een vorm.
De boom heeft bv een U-vorm, en kan daarin alleen verbreed worden.
Als je paard, door omstandigheden, opeens een V-vorm rug krijgt, kan je niets meer met zo'n zadel.

Klopt! Mijne is gelukkig nooit mishandeld :))
Mijn zadel komt vd eerste eigenaar die aankoopbon alles erbij had. Zij had hem gekocht voor haar paard. Maar die overleed voor ze t zadel daadwerkelijk kon gebruiken. Daarna heeft het bij haar op zolder gelegen tot ik hem kocht. Zadel is als nieuw. Zo mooi en zacht leder!
Blijf het rot vinden dat ik er zelf niet meer op kan zitten..

Dat verschil van v of u boom heb je bij elk type zadel en type paard.
Dat is bij wintec/thorowgood net zo goed :j en ook bij vaste boomzadels. Als het paard teveel afvalt of teveel aankomt moet je aanpassen. En van een v een u maken of andersom kan niet. dus dat heb je bij elk zadel!

Voordeel van een verwisselbare boom is dat je wel in breedtes kan verschillen.
En met het weller systeem nog makkelijker omdat je geen bomen hoeft te wisselen. Enkel het systeem links of rechtsom te draaien.