Duhelo schreef:Maar een paard merkt gewoon wel dat de ruiter moe wordt, minder aanwezig is, etc.
En als de stal / haar bak voer dan ook nog eens roept.
Ikzelf heb superbrave paarden, echt, bomproof, op de twee pinken te rijden, 100 % betrouwbaar. Maar die stal en die bak voer die staat te schreeuwen, ik die ook met mijn gedachten ook al bij het afzadelen / opruimen ben, dan gaan ze er toch wel wat van gaan profiteren hoor.
Is het dramatisch of gevaarlijk? nee, zeker niet. Maar ze duwen er nét ietsjes meer tempo in dan dat ik wil. zijn nét ietsjes dover voor een vraag voor terug dan ik wil en gaan gewoon nét ietsjes meer duwen dan ik wil.
Ik kan ze dan rijtechnisch aan het werk gaan zetten, wachtoefeningen geven,etc, maar daarmee maak ik ze alleen maar boos en gefrustreerd (en stiekem mezelf dan ook).
Ik kan op mijn gewoon bitje meer druk gaan nemen, maar ik háát druk, en mijn paarden ook.
Of ik kan er mijn billy allen bitje inhangen en moment dat ik voel dat ze gaat profiteren eens zeggen "Hey!" met een ophouding erbij, en ze zijn per direct terug onder mij en gaan niet meer gaan proberen om snel thuis te komen. En ik kan weer die teugels losgooien en lekker verder hobbelen.
En de keren erop is die Billy Allen zelfs niet meer nodig, want de "Hey!" is voldoende om ze terug tot de les te roepen.
Het is gewoon het verschil tussen een basis oplossing of een Quick Fix.
De ruiter kan ook een korter rondje rijden zodat ze niet moe is en gewoon kan blijven rijden.