Lithya schreef:Bij mijn merrie bleek een ander soort hoofdstel een betere oplossing dan alle bitten. Kan ook nog het proberen waard zijn.
O ja zeker! Dat kan enorm verschil maken.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Bij LA Equistyle kun je ook bitten een paar weken testen.
Wij hebben de Julia bustrens getest en dat bevalt ons en hem heel goed. Een dubbelgebroken bit met in het midden een rolletje.
Die kon nog wat "dood" in de mond zijn, beetje hangerig op t bit en deed dan zn mond wat open.
Nu is hij wat 'smakelijker' speelt met het rolletje en mond dichtEn een prima aanleuning.
Ze hebben ook een goedkopere variant van dat model voor 59,00
https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... jheid.html
Lithya schreef:Bij mijn merrie bleek een ander soort hoofdstel een betere oplossing dan alle bitten. Kan ook nog het proberen waard zijn.
parnassia schreef:Simpele zachte lage neusriem? En dan beslist niet strak / te laag vastmaken
Hieperdi schreef:Bedankt voor jullie inzichten.
Ik heb inmiddels Beris Prime extra soft en Beris Leder soft gekocht. En ik zou nog de sprenger KK en Novocontact willen proberen. Nu zag ik dat ik ook nog een enkelgebroken sprenger turnado heb liggen dus daar ga ik morgen eens mee rijden. Ik was altijd een beetje huiverig voor enkelgebroken maar dit bit kan niet het gehemelte in draaien
Hieperdi schreef:parnassia schreef:Simpele zachte lage neusriem? En dan beslist niet strak / te laag vastmaken
Heb ik inderdaad ook hangen. Misschien te weinig mee gereden om daar een conclusie uit te trekken. Punt is wel dat ik het fijn vind dat hij zijn mond kan openen en dat is natuurlijk met een hoge neusriem zonder sperriem wel zo. Als er maar iets teveel druk is opent hij zijn mond en gaat dan overmatig kauwen en duwen tegen het bit. Verdraagd eigenlijk geen enkele vorm van enige druk. Misschien is hij gewoon zo, misschien toch vanuit het verleden vanwege slof gebruik en dat soort dingen. Misschien moet ik hem maar gewoon op de wei laten staan
Bitloos vond ik ook nog een optie. Ik ben toen met een sidepull gaan rijden maar daar werd hij zo vreselijk sterk en hangerig op. Ook een pelham (via bitfitter) daar werd hij mega sterk op evenals een bitje met tongboog
Babootje schreef:Met een slof rijd je een paard ook niet nageeflijk als je m niet goed gebruikt.
Kijk je krijgt altijd wel wat druk/weerstand voor je paard loslaat in de kaak. Dat is normaal.
Dus, je rijd van achter naar voren naar je hand. Je hand begrenst en je paard treedt aan en pas als je paard de kaak ontspant en loslaat ontspan jij je hand weer als beloning. En dat kan op momenten best eens stug zijn, zeker als het paard wat verreden is geweest. Maar te vroeg loslaten en altijd mee zijn met je hand zonder te begrenzen wordt je paard ook niet beter van. Want dan valt je paard uit elkaar en loopt van de achterhand af.
Ik kreeg een beetje uit jouw verhaal een andere indruk dan dat je paard geen druk verdraagt namelijk.
Ik denk dat het echt een rijtechnische oorzaak heeft en dan kun je 100 bitten kopen maar dat lost niks op.