Welk bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:04

Lithya schreef:
Bij mijn merrie bleek een ander soort hoofdstel een betere oplossing dan alle bitten. Kan ook nog het proberen waard zijn.

O ja zeker! Dat kan enorm verschil maken.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 19:11

Babootje schreef:
Bij LA Equistyle kun je ook bitten een paar weken testen.
Wij hebben de Julia bustrens getest en dat bevalt ons en hem heel goed. Een dubbelgebroken bit met in het midden een rolletje.
Die kon nog wat "dood" in de mond zijn, beetje hangerig op t bit en deed dan zn mond wat open.
Nu is hij wat 'smakelijker' speelt met het rolletje en mond dicht :D En een prima aanleuning.
Ze hebben ook een goedkopere variant van dat model voor 59,00
https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... jheid.html

De julia heb ik nu. In water en bustrens. Op de bustrens Julia heeft hij vorig jaar zomer incombi met het micklem hoofdstel heel goed op gedaan. Maar na een halfjaar was het hem toch weer niet. Overgeschakeld naar de watertrens maar ook dat mocht niet meer baten. Ik heb toen de Fager john aangekocht gewoon een dubbelgebroken met gladde schakels. Dat is het eigenlijk ook net niet helemaal. Een john ook erg vriendelijk is, ook vanwege de gladde schakels

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 19:15

Lithya schreef:
Bij mijn merrie bleek een ander soort hoofdstel een betere oplossing dan alle bitten. Kan ook nog het proberen waard zijn.

Klopt! Maar het typische is dat mijn paard op een bepaald hoofdstel of bit vaak wel een tijdje goed gaat maar na een aantal maanden ineens niet meer. Voorheen altijd met een gecombineerde neusriem gereden, toen ben ik overgestapt op een Micklem incombi met de fager julia en dat leek toen echt de match te zijn. Maar ook hierbij na een halfjaar geen effect meer. Micklem vond ik toch ook wel wat stug van leer kwaliteit. Dus ik heb nu de lingus gekocht aantal keren mee gereden en dat ging opzich wel prima maar de pasvorm en kopstuk past eigenlijk niet helemaal top. Kopstuk ligt tegen de oren aan. Zucht

parnassia

Re: Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:18

Simpele zachte lage neusriem? En dan beslist niet strak / te laag vastmaken

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 19:23

parnassia schreef:

Heb ik inderdaad ook hangen. Misschien te weinig mee gereden om daar een conclusie uit te trekken. Punt is wel dat ik het fijn vind dat hij zijn mond kan openen en dat is natuurlijk met een hoge neusriem zonder sperriem wel zo. Als er maar iets teveel druk is opent hij zijn mond en gaat dan overmatig kauwen en duwen tegen het bit. Verdraagd eigenlijk geen enkele vorm van enige druk. Misschien is hij gewoon zo, misschien toch vanuit het verleden vanwege slof gebruik en dat soort dingen. Misschien moet ik hem maar gewoon op de wei laten staan :+

Bitloos vond ik ook nog een optie. Ik ben toen met een sidepull gaan rijden maar daar werd hij zo vreselijk sterk en hangerig op. Ook een pelham (via bitfitter :+ ) daar werd hij mega sterk op evenals een bitje met tongboog

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:46

Als je een hoge neusriem strak doet kan de mond net zo min open als wanneer je een lage neusriem strak doet.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 20:03

Lithya schreef:
Als je een hoge neusriem strak doet kan de mond net zo min open als wanneer je een lage neusriem strak doet.

Klopt ook wel inderdaad!

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:04

Hieperdi schreef:
Bedankt voor jullie inzichten.
Ik heb inmiddels Beris Prime extra soft en Beris Leder soft gekocht. En ik zou nog de sprenger KK en Novocontact willen proberen. Nu zag ik dat ik ook nog een enkelgebroken sprenger turnado heb liggen dus daar ga ik morgen eens mee rijden. Ik was altijd een beetje huiverig voor enkelgebroken maar dit bit kan niet het gehemelte in draaien

(Niet het hele topic gelezen)

Waar woon je? Ik heb een kk ultra die je zou mogen lenen om te proberen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:08

Hieperdi schreef:
parnassia schreef:

Heb ik inderdaad ook hangen. Misschien te weinig mee gereden om daar een conclusie uit te trekken. Punt is wel dat ik het fijn vind dat hij zijn mond kan openen en dat is natuurlijk met een hoge neusriem zonder sperriem wel zo. Als er maar iets teveel druk is opent hij zijn mond en gaat dan overmatig kauwen en duwen tegen het bit. Verdraagd eigenlijk geen enkele vorm van enige druk. Misschien is hij gewoon zo, misschien toch vanuit het verleden vanwege slof gebruik en dat soort dingen. Misschien moet ik hem maar gewoon op de wei laten staan :+

Bitloos vond ik ook nog een optie. Ik ben toen met een sidepull gaan rijden maar daar werd hij zo vreselijk sterk en hangerig op. Ook een pelham (via bitfitter :+ ) daar werd hij mega sterk op evenals een bitje met tongboog

Kan het niet zijn dat je paard gewoon niet loslaat in de kaak? En dat het niet een kwestie is van geen druk verdragen?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 20:46

O.a ook ja! Zoals ik al zij, is het een paard wat zich snel vast zet en tegen de hand is. Ik ben weer vanaf 0 begonnen met rijden en is hij het vertrouwen in de hand gewoon kwijt. Pas wanneer het voorwaarts neerwaarts bevestigd is en het vertrouwen weer wat terug is, komt dat allemaal wel goed. Maar ook het weinig verdragen van druk door mond te openen en te rommelen etc maakt mij wel iemand die gewoon heel zorgvuldig met hem omgaat en al helemaal met een bit en of hoofdstel. Daarnaast ben ik echt geen harde ruiter en er even doorheen rijden/werken gaat hier niet gebeuren!
Ik denk dat menig ruiter er een slof aan had gegooid. :+ Is er eentje die snel spanning maakt en weinig druk verdraagd. Ook zo, niet alleen onder het zadel

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 23:11

Met een slof rijd je een paard ook niet nageeflijk als je m niet goed gebruikt.
Kijk je krijgt altijd wel wat druk/weerstand voor je paard loslaat in de kaak. Dat is normaal.
Dus, je rijd van achter naar voren naar je hand. Je hand begrenst en je paard treedt aan en pas als je paard de kaak ontspant en loslaat ontspan jij je hand weer als beloning. En dat kan op momenten best eens stug zijn, zeker als het paard wat verreden is geweest. Maar te vroeg loslaten en altijd mee zijn met je hand zonder te begrenzen wordt je paard ook niet beter van. Want dan valt je paard uit elkaar en loopt van de achterhand af.
Ik kreeg een beetje uit jouw verhaal een andere indruk dan dat je paard geen druk verdraagt namelijk.
Ik denk dat het echt een rijtechnische oorzaak heeft en dan kun je 100 bitten kopen maar dat lost niks op.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 04:53

Babootje schreef:
Met een slof rijd je een paard ook niet nageeflijk als je m niet goed gebruikt.
Kijk je krijgt altijd wel wat druk/weerstand voor je paard loslaat in de kaak. Dat is normaal.
Dus, je rijd van achter naar voren naar je hand. Je hand begrenst en je paard treedt aan en pas als je paard de kaak ontspant en loslaat ontspan jij je hand weer als beloning. En dat kan op momenten best eens stug zijn, zeker als het paard wat verreden is geweest. Maar te vroeg loslaten en altijd mee zijn met je hand zonder te begrenzen wordt je paard ook niet beter van. Want dan valt je paard uit elkaar en loopt van de achterhand af.
Ik kreeg een beetje uit jouw verhaal een andere indruk dan dat je paard geen druk verdraagt namelijk.
Ik denk dat het echt een rijtechnische oorzaak heeft en dan kun je 100 bitten kopen maar dat lost niks op.

Mijn paard heeft een verleden helaas dus zeker ook een stuk van wantrouwen. Ik snap je stuk en daarom ben ik ook weer vanaf 0 begonnen. Heeft bij een ruiter langere tijd gestaan die jij ook kent denk ik. Ik stuur even pb sturen. Overigens heeft de fokker ook erg spijt dat ze hem daar heen heeft gebracht voor africhting.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 19:05

Ik heb inmiddels met de turnado gereden. Vond het niet slecht gaan maar na het rijden zag ik toch dat de punt van het breekpunt toch in het rooster gaat zitten prikken ondanks het 45 graden naar voren ligging

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:50

Hoe heb je dat bekeken? Ik heb altijd geleerd als je dat voor elkaar wil krijgen dat je aan de onderkant aan het bit/teugels moet trekken. Van iemand die onderzoek gedaan heeft naar bitten in de mond van een paard.