Hoe rijden met een pessoa bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:03

PaulSimonFan schreef:
Daar hij ook regelmatig kan spoken, tis echt een boefje, rent graag de verkeerde kant uit, of gaat graag harder dan gevraagd word. Vind ik het wel fijn dat hij bij mijn dochter tuigage heeft waarop hij fijn reageert.

Een paard doet iets dergelijks niet 'graag' (door sommige mensen ook wel eens 'expres' genoemd), daar zit een reden achter. Wellicht vluchten voor pijn/ongemak? In zo'n geval is een scherper bit inhangen alleen maar symptoombestrijding en gaat men volledig aan de boodschap van een paard voorbij.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:08

Shenavallie schreef:
PaulSimonFan schreef:
Daar hij ook regelmatig kan spoken, tis echt een boefje, rent graag de verkeerde kant uit, of gaat graag harder dan gevraagd word. Vind ik het wel fijn dat hij bij mijn dochter tuigage heeft waarop hij fijn reageert.

Een paard doet iets dergelijks niet 'graag' (door sommige mensen ook wel eens 'expres' genoemd), daar zit een reden achter. Wellicht vluchten voor pijn/ongemak? In zo'n geval is een scherper bit inhangen alleen maar symptoombestrijding en gaat men volledig aan de boodschap van een paard voorbij.

Ik nodig je uit om hem te proberen.
Tis kwa karakter net een fjord. Als hij naar links wil gaat hij naar links :+

En nogmaals. Wij zijn druk bezig over te schakelen op een normaal dubbel gebroken bit.
Maar dit kost tijd!
We zijn al van een shank, naar een babyshank, naar een babypessoa, en ikzelf al naar een dubbelgebroken.
Dochters heb ik graag veilig, dus die nog net niet ;)

PaulSimonFan

Re: Hoe rijden met een pessoa bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:10

Mijn paard heeft overigens geen pijn of ongemak.
Zadelmaker komt elke 3 maanden (engelse, en westernzadel past ook goed). Tandarts komt elk jaar. En bij enige twijfel staat er direct een veearts of paardenfysio.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:30

Arm ding, met mijn gewicht doe ik dat een paard of pony momenteel niet aan, ha ha! :D Als ik op een dag voldoende kilo's kwijt ben en mijn lijf weer een beetje meewerkt, dan zou ik wel heel graag weer eens willen rijden en hopelijk weer een team met een paard te vormen. :D Maar sowieso stap ik niet op een paard of pony voordat ik zeker weet dat het lichamelijk is uitgesloten dat er iets onderliggends is, wanneer er sprake is van vluchtgedrag. Zo heb ik ooit een paard voor iemand getraind, waarbij ik steeds dacht dat er iets niet klopte. Onder de man, maar ook voor de wagen had dat paard vluchtgedrag. De eigenaar vond dat ik gewoon door moest zetten, maar toen ik vertikte om nog een stap verder te gaan, heeft hij toch maar een VA ingeschakeld. Uit de foto's bleek dat er - in dat specifieke geval - sprake was van flinke KS.