Welk zadel werkt goed voor mijn paard en min?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:54

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:01

fransje23 schreef:
Signum? Wordt veel gebruikt op barokke rassen, dus bredere paarden.

https://www.puranobleza.com/dressuur-zadel-classic-signum-omega

Misschien Daniëlle van Pura Noblezs langs laten komen.
Ieder zadel is maatwerk en er is keuze qua wrong etc.

Afbeelding
Ik kwam hier net om exact ditzelfde te zeggen. Hierboven degene die ik had. Let niet op de pad eronder, dat was tijdelijk alleen heb even zo snel geen andere foto. Wrongen waren klittenband en dus verstelbaar. Ze hebben ook bruin en allerlei modellen. Danielle is een fijn en kundig persoon die dit merk levert :j

Was echt het enige zadel dat ik naast de Ghost passend heb gekregen om mijn ronde, schoftloze paard met singelgroeve die ongeveer bij haar neus zat zo ver naar voren :')

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:49

Caresse07 schreef:
Ik zou voor Schutte gaan :j

Ninon kan het zadel zowel passend maken voor jouw paard als voor jouzelf.

Ik heb echt een paard met een lastige rug, kort en verzonken, daarbij heeft ze een hoge schoft en is ze
ook nog eens rongeribt maar het is haar toch gelukt om een passend zadel voor ons te maken.

Dan moet je wel Ninon zelf hebben, mijn fitter heeft er een rotzooi van gemaakt en oplossing zoeken was er niet bij.

Ik had hetzelfde probleem als ts met wrongen, maar ben uitgekomen bij Graziozo, zit als een huis.

martinev

Re: Welk zadel werkt goed voor mijn paard en min?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 14:49

Vivary zadels? Ze kunnen enorm veel om het aan te passen aan de ruiter, de zadels hebben een breed tussenkanaal en geven veel bewegingsvrijheid aan de paarden. Alle zadels zijn blijvend aanpasbaar qua maat. Wellicht een idee om eens op de site te kijken!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 14:57

Fortitude schreef:
fransje23 schreef:
Signum? Wordt veel gebruikt op barokke rassen, dus bredere paarden.

https://www.puranobleza.com/dressuur-zadel-classic-signum-omega

Misschien Daniëlle van Pura Noblezs langs laten komen.
Ieder zadel is maatwerk en er is keuze qua wrong etc.

[ [url=m/OO5NEK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik kwam hier net om exact ditzelfde te zeggen.

En ik ook! Zo jammer, dat Signum relatief onbekend is, want het is echt een geweldig merk voor zowel paard als ruiter. Ik had een moeilijk paard en zelf een moeilijk lijf, maar Signum doet echt wonderen.
Ik zou dus echt Danielle eens langs laten komen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:02

Je zou nog naar een Patrick Saddlery zadel kunnen kijken. Die wordt echt volledig samengesteld en op maat gemaakt. Je kan kiezen uit diverse zittingen en kniewrongen. De kniewrongen kunnen dan ook iets naar voren/achter/hoger/lager etc. Het testzadel heeft klittenband met vakjes en dan maken ze fotos waar ze de kniewrongen moeten zitten. Dat maken ze dan exact na bij je bestelde zadel.

Er zijn bijvoorbeeld al 7 verschillende bomen, 8 verschillende kniewrongen en 5 verschillende zittingen. Oh en tig verschillende kleurtjes en extra tierelantijntjes mogelijk.

Van Rijs verkoopt deze in ieder geval.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 17:29

misschien een heel gek idee, maar weet niet of je er voor open staat en of het in jouw buurt ook te vinden is.
maar gezien je budget, en eisen/aanpassingen lijkt het mij niet eens zo gek idee.

Wat als je naar een goede zadel/tuigmaker gaat en een zadel geheel op maat laat maken voor zowel jouw paard als jezelf?
ik weet toevallig van eigen ervaring (ik wilde juist zwart en zo plat mogelijk zadel) dat Harry vd Bosch te oldeholtpade (en zijn familie) een held is met dingen maken en aanpassen. ter plaatse is gekeken naar wat mijn paard nodig had, en wat ik nodig had. en ter plaatse is er gepast, gemeten en afgesteld wat het plaatje moest gaan worden. een week of wat later ben ik er nog een keer geweest voor de definitieve pas. en toen was alles voor ons echt perfect!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 18:36

ingvdh schreef:
Caresse07 schreef:
Ik zou voor Schutte gaan :j

Ninon kan het zadel zowel passend maken voor jouw paard als voor jouzelf.

Ik heb echt een paard met een lastige rug, kort en verzonken, daarbij heeft ze een hoge schoft en is ze
ook nog eens rongeribt maar het is haar toch gelukt om een passend zadel voor ons te maken.

Dan moet je wel Ninon zelf hebben, mijn fitter heeft er een rotzooi van gemaakt en oplossing zoeken was er niet bij.

Ik had hetzelfde probleem als ts met wrongen, maar ben uitgekomen bij Graziozo, zit als een huis.

Ja wel Ninon zelf inderdaad :j

Over Graziozo hoor ik op stal weer minder fijne berichten, maar dan voor wat betreft de service en het maken van afspraken met de dame. Wel fijne zadels begreep ik.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 19:44

Kijk eens naar een zadel van Connect of EM.

Is een zadelpasser een optie, dan raad ik Van Hulst Zadels aan.
Ze blijft net zo lang puzzelen, tot het voor paard en ruiter klopt.
Ik heb ook lang gezocht, aangezien ik zelf enorm kieskeurig ben mbt de zit.

Succes!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:17

Patrick saddlery. Alles kan op jou en je paard worden afgesteld. Daarnaast vond ik de nieuwe lijn van Stubben ook fijn zitten. Daar zit een model voor wat meer rondgeribte paarden tussen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 21:27

Kijk ook eens naar Harry Dabbs (jaguar). Wij kregen het zadel bij een rond geribte kwpn merrie en inmiddels heeft het ook op een merens en een haflinger kruising gelegen. Echt een ideaal zadel.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 21:40

Ik denk dat je het meeste baat hebt bij een zadelpasser waar bij je een hopelijk geschikt model een maand of wat kan uitproberen. Ik had een prachtig maatzadel, lag als een huis op m’n paard en helemaal aangepast voor mijn lijf/ benen maar helaas kreeg ik al vrij snel klachten (was een Frank Baines) Gelukkig hele fijne zadelmaakster en toen een maand of wat een Schutte zadel mogen lenen om te kijken of ik met dit zadel wel goed zat en dat was zo. We hebben geen risico genomen en exact dat model besteld zonder aanpassingen :o ( behalve de kleur en ik wilde juist geen verplaatsbare wrongen, dit kan allemaal wel bij Schutte). Vriendin met haflinger heeft een Fairfax zadel, andere heeft een IDeal/Crown zadel

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 21:53

Ik ben heel blij met mijn custom ze hebben veel verschillende types en de service was ook heel netjes.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:46

Idefix4 hier op Bokt van www.wellsaddlezadelmakerij.nl kan je helpen. Die kan maatwerk voor paard en ruiter leveren van diverse Engelse merken, en ook eigen merk. Ze heeft veel demo zadels en 2e hands om uit te proberen, en kan maatwerk snel leveren. Je hebt waarschijnlijk een iets naar voren gebouwd zweetblad nodig (vsd) met een u boom voor je paard, dat is geen probleem.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:51

Mag ik m eens over een andere boeg gooien?

Wellicht de Edix zadels eens bekijken. Deze zijn gemaakt voor ronde paarden en bij mijn Edix Tudor kan ik dikkere en dunnere kniewrongen erin doen vanwege klittenband.
Afbeelding

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:30

lizy29 schreef:
Kijk ook eens naar Harry Dabbs (jaguar). Wij kregen het zadel bij een rond geribte kwpn merrie en inmiddels heeft het ook op een merens en een haflinger kruising gelegen. Echt een ideaal zadel.

Dit wilde ik ook typen. Ik ben een jaar of 4 geleden om o.a. jouw redenen uitgekomen bij Harry Dabbs :j

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:45

Er zijn al veel tips gegeven. Ik ben ook fan van Signum!
Maar ben zelf uiteindelijk voor mijn Haflinger uitgekomen op een Ruiz Diaz/Seabis.
Die zag ik er nog niet tussen staan. Zit als een huis, ik ben echt zo blij met dat zadel.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:47

En heb je al eens gedacht aan Fryso? Deze zijn ook voor rondgeribde paarden, eventueel voor kortere rug.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:56

KiKiDo schreef:
Hier ook WOW op een ronde pony met weinig ruimte. Voor jezelf zittingen en zweetbladen los van elkaar te proberen, samen te stellen.

Ik zou eerst contact met Nielojram opnemen. Zij heeft zoveel kennis van WoW (en zadels passen), dat als haar bruine zadel niet past, zij wel kan aangeven wat de opties binnen dat merk zijn.

Dit dus. Een WOW kan je zoveel aan aanpassen dat je zowel voor de pony als voor zelf vast een passende combi kan vinden. Ik vond het zweetblad met dijbeenwrong erg fijn qua steun.