Paard is heel druk met het bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jacksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 01:53

nicky_nero schreef:
Jacksie schreef:
Mijn eerste gedachte was ook dat het bit mogelijk te laag hing, maar dat is dus al uitgesloten. Ik zou ook iets proberen dat ongebroken is. Vind zelf de paarden het fijnste op de innosense flexisoft van trust. Mijn ervaring met de ongebroken stalen bitten is dat als ze al een gevoelig mondje hebben ze daar wat makkelijker achter kruipen.

Oh en kleine toevoeging: soms kan een wat zwaarder bitje ook helpen.

Wat bedoel je juist met een zwaarder bit? Dat het meer weegt veronderstel ik? Waar vind je dat?

Ja inderdaad zwaarder materiaal. Waar je dat precies vindt kan ik je niet mee helpen. Ik heb er een paar die echt zwaarder zijn dan die RVS bitten, maar hoe ik er ooit aan gekomen ben en wat het precies is voor materiaal echt geen idee :')

Captain

Re: Paard is heel druk met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 06:16

Die van mij (ook PRE) doet dit ook. Inderdaad zodra het bit er in hangt kauwen alsof zijn leven er vanaf hangt. Ik heb ook alles er bij gehad. Twee tandartsen, een bitfitter een hoofdstelfitter.. Hij blijft het doen.

Ik moet wel zeggen dat het met de tijd minder wordt, en ik nu met een licht contact in principe zonder al teveel gekauw kan rijden. Tenzij ik iets moeilijks vraag (of hij even stil moet staan) dan begint het weer.

Bij die van mij heeft het dus gedeeltelijk ook te maken met de kracht die hij miste.

Maar stap ik af, dan is het eerste wat hij weer doet kauwen alsof zijn leven er vanaf hangt.

Soms heel frustrerend, maargoed dit hoort schijnbaar bij hem. Ik rijd hem overigens met een Myler level 2.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:06

nicky_nero schreef:
Elisa2 schreef:
Mijn eerste gedachte was, je hebt een Spanjaard. En ja hoor, je hebt een Spanjaard. :D

Dit is vrij normaal gedrag voor deze paarden. Ze zijn wat oraal ingesteld en doen sowieso veel met hun mond. Veel met het bit spelen hoort daar ook bij.

Ik zou eigenlijk gewoon voor een simpel dubbelgebroken watertrens gaan. Anatomisch gevormd, of een bitfitter laten komen.

Maar ik denk niet dat het aan het bit ligt maar gewoon bij je paard hoort.

Mijn tandarts was niet zo'n fan van een dubbel gebroken bitje. Ik heb er wel nog eentje liggen (is wel net iets te groot, vandaar dat ik het niet gebruik), dus ik kan wel eens proberen of het iets van verschil maakt.

Proberen kan altijd :) en anders gewoon een bitfitter laten komen. Die kan kijken wat goed in de mond past qua ruimte en heeft als het goed is veel ervaring. Dan kun je verschillende bitjes proberen en dan weet je beter wat je aan moet schaffen. :-)