Ashkerlon schreef:Bovendien zijn er zo veel zadels, elk met hun eigen kenmerken. Boom, vulling, pasvorm,... Zit er wol in of foam, is de boom van hout of thermoplastisch,...
Als je een 5-tal merken in je assortiment neemt, ken je alle details van je zadels (of dat zou mijn inziens toch moeten) bij 2 hands is het telkens weer proberen info te achterhalen en die vind je amper op de site van de fabrikant: hoe lang zijn de takken van de boom,
Is medium bij merk a even breed als medium bij merk b? Is het zadel bij een vorige eigenaar al eens onder een pers geweest en is het nog wel een medium? Zit de originele vulling er nog in? Is die met verstand bij of hervuld of door iemand die maar denkt dat die goed deed?
Het is mijn inziens niet iets wat je er zomaar even bij doet.
Nou dit dus ook vooral! Als je bedenkt dat je voor elk zadel dat je verkoopt ook een kale boom (precies in die maat en model) wilt hebben om mee te passen, is de tweedehands handel gewoon niet haalbaar als je het echt goed wil doen. Natuurlijk kun je ook een zadel passen zonder kale boom, echter moet je dan wel precies weten welke boom er in zit en of die vorm überhaupt wel bij het paard past. Of niet natuurlijk en dan gewoon op het oog inschatten of de boom passend is voor de rug van het paard, maar 80% van de ervaren zadelpassers komt daar echt niet mee weg, hoe goed ze ook opgeleid zijn, ze kunnen hooguit een inschatting maken, maar niemand heeft röntgenogen om door de kussens en leer te kijken of de boom wel echt zo mooi ligt op de rug van het paard. Zeker als beginner kun jij je vingers hier lelijk aan branden.
Ik verbaas mij sowieso al over mensen die een 2e hands zadel zo op de rug van hun paard leggen, zonder enige kennis, het mee laten kijken van een zadelpasser kan daarbij helpen, maar zelfs dan is de kans groot dat de boom niet het goede model voor het paard is, ondanks dat de breedte en lengte klopt.
Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een zadel die niet vanaf de kale boom is aangemeten op mijn paard, omdat een goede pasvorm imo te belangrijk is om op het oog in te schatten bij een al volledig opgebouwd zadel..
De kennis die je moet hebben, om volledig opgebouwde zadels van verschillende merken aan te meten op verschillende vormen paardenrug, dat leer je niet in een opleiding en ook niet met 5-10 jaar ervaring als zadelpasser. Het is iets dat je moet leren door honderden 2e hands zadels uit elkaar te halen, precies te snappen welke boom er in de verschillende merken en modellen zit, hoe lang de takken van het kopijzer bij bepaalde merken zijn, hoe die lengte en vorm zich vertaald op verschillende types paarden / ruggen en schofthoogtes. Enzovoort enzovoort…
TS bezint eer ge begint. Tweedehands is niet haalbaar om echt goed te doen met alleen maar een opleiding op zak, je moet echt kennis van de zadels hebben die je dan in je assortiment hebt. Imo kun je beter beginnen met een bepaald merk, een paar jaar lang dat merk vanaf de boom aanmeten en opbouwen en dan snap je misschien dat 2e hands nooit de fit zal kunnen hebben die een vanaf de boom aangemeten zadel heeft.