Krakend zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:17

onze westernzadels leggen we wel ondersteboven om dan talk poeder onder het leer te kunnen strooien. Dan is het kraken over.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 22:11

Ik kom hier nog even updaten aangezien er ondertussen een andere zadelpasser is langsgeweest (kreeg mijn eigen niet meer te pakken), die ook Bates verkoopt en vriendinnen zeer tevreden van zijn. Mijn zadel bleef dus kraken, conclusie: veel te weinig ingevet dus ben ik aan de slag gegaan. Nu piept het echt verschrikkelijk.. heb ondertussen nieuwe leren laarzen (vorige waren helaas nog net te klein), ook deze ingevet en nog steeds gepiep.. ondertussen al 3x gereden met deze laarzen en het ingevette zadel, nu was het tegen het einde van onze rit vandaag wel al minder, maar ik word er nu zelf echt gek van.. misschien toch maar eens talkpoeder proberen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:23

Piepen na invetten gebeurt wel vaker. Hoe meer je het invet hoe meer het dan gaat piepen. Ik had het ook met mijn Arena zadel en leren chaps. Was een en al gepiep bij elkaar na invetten. Na een ritje of 2/3 was het geloof ik weer weg. Tot ik weer ging invetten. Ik reed toentertijd volgens mij gewoon zonder chaps na invetten.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 22:32

Celebi schreef:
Piepen na invetten gebeurt wel vaker. Hoe meer je het invet hoe meer het dan gaat piepen. Ik had het ook met mijn Arena zadel en leren chaps. Was een en al gepiep bij elkaar na invetten. Na een ritje of 2/3 was het geloof ik weer weg. Tot ik weer ging invetten. Ik reed toentertijd volgens mij gewoon zonder chaps na invetten.

Ja zonder laarzen is geen optie meer haha, maar gewoon even doorzetten is dan de boodschap neem ik aan?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:50

Dat zou ik wel proberen ja. Als het nu al minder wordt tijdens het rijden zal het even aankijken zijn. Ander leervet kan ook nog wel eens verschil maken. Bij mij gaf een bepaalde schoonmaak spray meer gepiep dan een andere bijvoorbeeld. Maar ja, leer op leer wil gewoon wel eens geluid maken, zeker na het schoonmaken en invetten. :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 06:11

Bij mijn Bates was het ‘t kopijzer dat los geraakt was en helemaal scheef op mijn paard lag. :(

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 06:24

boemel schreef:
Bij mijn Bates was het ‘t kopijzer dat los geraakt was en helemaal scheef op mijn paard lag. :(

Dit is vorige week allemaal gecheckt en is dus oké in mijn geval, maar klinkt echt heel vervelend…

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 07:34

Vervelend heb je ook je beugelriemen en de ophanging een likje vet gegeven ?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 07:49

office schreef:
Vervelend heb je ook je beugelriemen en de ophanging een likje vet gegeven ?

Beugelriemen moeten nog wel eens ingevet worden, maar ik vraag mij af hoezo ik de ophanging zou moeten doen? IJzer kan je toch niet invetten?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 08:01

Baat het niet dan schaad het niet toch? Onder de ophanging zit ook leer denk ik en voor de veiligheids sluiting lijkt het me ook handig als die soepel blijft.
Is maar een idee hoor een piepend zadel is irritant ….ik had beugelriemen die piepte na een likje vet was het over.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 09:34

office schreef:
Baat het niet dan schaad het niet toch? Onder de ophanging zit ook leer denk ik en voor de veiligheids sluiting lijkt het me ook handig als die soepel blijft.
Is maar een idee hoor een piepend zadel is irritant ….ik had beugelriemen die piepte na een likje vet was het over.

Bates, wintec en arena hebben geen sluiting. Bij deze kan je het er gewoon zo op en af schuiven (blijft wel goed zitten hoor)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:43

Mijn Arena piept júist als ik de boel heb ingevet := Na een keer of 2 rijden is het weer helemaal weg.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:38

Het piepen komt echt door kunstleer VS. Echt leer

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:27

Gwenvd schreef:
Het piepen komt echt door kunstleer VS. Echt leer

Dat hoeft niet hoor, als je het juiste spul op leer smeert gaat het ook piepen. Mijn vorige dressuurzadel piepte ook als een malle toen ik hem net had en dat was 100% leer.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 11:55

Ondertussen heb ik echte leren laarzen dus je idee klopt niet

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:32

Is het dan misschien de kunststof boom ? Geen idee wat je daar aan kan doen trouwens ..

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 13:42

office schreef:
Is het dan misschien de kunststof boom ? Geen idee wat je daar aan kan doen trouwens ..

Geen idee.. vriendinnen met hetzelfde zadel spreken wel van hetzelfde probleem na invetten dus ik ga daar nu vanuit

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:35

Talkpoeder gaat wel werken. Dus zadel op zn kop leggen en tussen het leer in poederen..
Talk is een wat vettige poeder.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:43

talkpoeder wordt juist gebruikt om vetvlekken op leer weg te halen......
Als de boom bijvoorbeeld kraakt, heb je er niks aan om talkpoeder erop te gooien.
Overigens zou ik toch gewoon een bericht sturen aan de zadelmaker die je het zadel verkocht heeft.

Want dat is degene bij wie je aan moet kloppen voor garantie gevallen.
Als degene vervolgens ziet dat je van alles gedaan hebt aan het zadel wat zij niet adviseren, kun je daar alleen maar weer problemen mee krijgen en wordt garantie een stuk moeilijker.

Talkpoeder zou ik proberen als ik een tweedehands zadeltje gekocht heb en dat kraakt en dat wordt geadviseerd door de zadelmaker. Niet bij een nieuw zadel van een paar 1000 euro......

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:50

Juist de nieuwe of een tijdlang niet gebruikte westernzadels kraken. Logisch, het leer is droog.
Talk word dan altijd geadvisseerd door verkopers en gebruikers.

Beetje goed nieuw western zadel kost tegenwoordig vanaf de 4 a 5000€
Maar dan heb ik het over de betere merken. En ook daar moet wel eens poeder tussen.

En als je boom kraakt dan is hij gebroken

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:00

Lastig probleem.
Hoor je het ook als je je pony aan de longeerlijn hebt?
Heb je t idee dat het leer is of een onderdeel?

Ik heb zelf een paar jaar geleden een nieuwe Bates gekocht. Moest deze echter wel direct invetten van de zadelmaker.
Ik vond de leerkwaliteit helaas erg slecht.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 15:06

Ik longeer eigenlijk zo goed als niet met zadel, dus geen idee. Hij kraakt/piept wel als ik hem gewoon vastheb. Ik heb dubbel leder trouwens, ben tot nu toe heel tevreden van dit zadel! Ik denk nu zelf wel meer aan leer, aangezien alles gecheckt is en mijn originele zadelpasser een tijd terug zei dat het aan het leer lag. Boom is oke

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:08

maar dit is toch geen westernzadel?
en dan nog...als je een zadel van een paar duizend euro koopt, moet de verkoper een tip geven of komen kijken.
Want voor hetzelfde geld zeggen zij juist iets anders, en werkt zelf dingen gaan doen alleen maar tegen je.
Overigens heb ik ook sinds een maand een nieuw dressuurzadel, en gaven zij juist aan in het begin goed te oliën. En daarna regelmatig met een balsem. Dat doe ik dus ook, zodat als er iets gaat kraken/piepen, whatever, ze nooit kunnen zeggen dat het komt door niet goed handelen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:08

Ik heb een keer van de zadelmaker de tip gekregen: Leg je zadel ondersteboven op oude handdoeken en giet olie in alle openingen die open vallen. Dus rokje, naden, kieren, zweetblad etc.
Hier, op Bokt, werd het mij afgeraden. Maar toen had ik het al gedaan. Bovendien was die tip van de zadel maker waar ik het zadel nieuw had aangeschaft. Na twee keer gegoten te hebben binnen 2 weken was ik van het gekraak af.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:10

heb je dit zadel nieuw gekocht ts: https://www.drunensruiterhuis.nl/veelzi ... EALw_wcB#2

(is overigens alleen foto voor voorbeeld, ik weet natuurlijk niet waar je hem gekocht hebt)....

ik zou echt nog even contact opnemen met de verkoper. Gewoon blijven bellen/appen/mailen.
En als ze daar echt niet op reageren, dan zou ik toch via Facebook ofzo contact op proberen te nemen/recensie achterlaten..