Bestaan er "Singel Passers"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Bestaan er "Singel Passers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:22

Heb even gespiekt maar zadel lijkt mij sowieso niet goed te liggen. Het lijkt wat achterover te liggen. Ik denk dat het probleem eerder daar zit dan bij de singel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:52

Elisa2 schreef:
Heb even gespiekt maar zadel lijkt mij sowieso niet goed te liggen. Het lijkt wat achterover te liggen. Ik denk dat het probleem eerder daar zit dan bij de singel.

Het zadel ligt achterover omdat het op de schouders ligt. Zadel schuift over de schouder naar voren, omdat de pony te dik is.

Geen zadel fitter die een goed passend zadel voor deze pony kan maken (die dan ook nog mooi achter de schouder blijft liggen) als pony zo rond als nu blijft.
En omdat de pony ook nog een hele flinke buik heeft zal elke singel het zadel naar voren trekken en de singel (ook al gebruik je het juiste model en lengte) gelijk achter de ellebogen blijven liggen, wat ook weer voor de nodige schade intern aan de elleboog kan zorgen. Niet voor niets dat geadviseerd wordt dat je tenminste een handbreedte ruimte nodig hebt achter de elleboog.

Het beste advies is echt om de pony eerst op dieet en aan het werk te zetten. Nu allerlei trucjes uithalen om het zadel op de plek te houden, zoals bijvoorbeeld een voorsingel waar je het eerder over had, is imo niet in het beste belang van de pony.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:37

Heb toch echt goed passende zadels gezien voor pony,s met een zelfde bouw en overgewicht. (waarmee ik niet zeg dat overgewicht gezond is)

Maar goed, kennelijk vind je het fijn om een sneer te maken ipv te lezen dat ik aanraadt om nog eens goed naar het zadel te laten kijken. Hopelijk heb je je fix voor vandaag weer gehad. ;)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:09

Joh Elisa2, die reactie van je is toch helemaal niet nodig? Laten we het op het onderwerp houden en niet op de man spelen. Je weet wel… Bokt regels en zo ;)

TS heeft zelf gezegd dat “de buik van de pony werkelijk alle kanten op steekt” in haar zoektocht naar singeladvies en in het singel topic al meerdere keren echt goed advies wat betreft haar tuig van meerdere bokkers gehad. De laatste keer ook over de ligging van het zadel. Je had haar eerdere post gelezen toch? Dus mijn post was geen persoonlijke aanval op jouw, maar mijn mening over de situatie.

TS is zich dus niet onbewust van de vorm van haar pony. TS heeft zelf aangegeven niet honderden euro’s uit te willen geven om allerlei singels e.d. te proberen. Ze vraagt nu naar een singel fitter.
Als iemand, die met regelmaat singel advies geeft aan combinaties, zowel op bokt als irl, heb ik er wel een beetje kijk op.

De oorzaak van de problematiek is imo vrij simpel, de pony is veel te dik… los dat probleem op en de rest van de problemen lossen ook op. Het is imo niet in het belang van de pony om tuig passend te proberen te krijgen op dit postuur, de pony heeft er imo echt veel meer aan om flink af te vallen.