pmarena schreef:Precies, de meeste kinderzadeltjes doen daar niets tegen. Voor onze situatie vond ik die dan ook ongeschikt. Zelf zit je ook wat steviger en kinkel je er ook minder snel af als je in een soort kuipje zit met een rand achter je billen en dijwrongen aan de voorkant
Dat herken ik eigenlijk niet. (Ook niet persoonlijk, ik heb jaren en jaren gereden op westernpad, en als je daar een handgreep bij hebt voelt dat heel stevig, veel vertrouwder dan een zadel dat net wat verder van de rug is, net wat gladder en wiebeliger is, en uiteindelijk geen werkelijk houvast biedt.
In sommige opzichten vermindert teveel begrenzing ook de veiligheid van de zit, omdat je minder manieren hebt om je balans te corrigeren, en omdat je teveel gaat steunen op die externe punten in plaats van de balans zoeken via je rompbalans.
En om die te leren zoeken deden we ook veel dingen als zijwaarts zitten of achterstevoren, hoofd-schouder knie en teen, oren en staart van het paard aanraken, rondje om de wereld, om iemands vrijheid en vertrouwen te vergroten. Dingen die juist een stuk moeilijker zijn met een zadel.
Beugels maken de situatie volgens mij zelfs onveiliger (bij kleine kinderen op grote paarden) omdat het maakt dat ze anders vallen (zonder beugels meer op hun zij/rug, maar met beugels meer met hun hoofd eerst. Dat geldt ook voor veiligheidsbeugels - daar blijven kinderen gelukkig niet meer in hangen, maar het verandert nog steeds wel de val zelf.) En het gewicht en de balans van de beugels zelf gaan ook een rol spelen.