Welk kinderzadel voor grote pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:06

pmarena schreef:
Precies, de meeste kinderzadeltjes doen daar niets tegen. Voor onze situatie vond ik die dan ook ongeschikt. Zelf zit je ook wat steviger en kinkel je er ook minder snel af als je in een soort kuipje zit met een rand achter je billen en dijwrongen aan de voorkant :)

Dat herken ik eigenlijk niet. (Ook niet persoonlijk, ik heb jaren en jaren gereden op westernpad, en als je daar een handgreep bij hebt voelt dat heel stevig, veel vertrouwder dan een zadel dat net wat verder van de rug is, net wat gladder en wiebeliger is, en uiteindelijk geen werkelijk houvast biedt.

In sommige opzichten vermindert teveel begrenzing ook de veiligheid van de zit, omdat je minder manieren hebt om je balans te corrigeren, en omdat je teveel gaat steunen op die externe punten in plaats van de balans zoeken via je rompbalans.

En om die te leren zoeken deden we ook veel dingen als zijwaarts zitten of achterstevoren, hoofd-schouder knie en teen, oren en staart van het paard aanraken, rondje om de wereld, om iemands vrijheid en vertrouwen te vergroten. Dingen die juist een stuk moeilijker zijn met een zadel.

Beugels maken de situatie volgens mij zelfs onveiliger (bij kleine kinderen op grote paarden) omdat het maakt dat ze anders vallen (zonder beugels meer op hun zij/rug, maar met beugels meer met hun hoofd eerst. Dat geldt ook voor veiligheidsbeugels - daar blijven kinderen gelukkig niet meer in hangen, maar het verandert nog steeds wel de val zelf.) En het gewicht en de balans van de beugels zelf gaan ook een rol spelen.

pmarena

Re: Welk kinderzadel voor grote pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:12

Precies, die overweging moet je imo dan ook eerst maken: wil ik wel of geen stijgbeugels. Zie 2 reacties terug :)

En dat een gewoon zadel(tje) gladder en wiebeliger is vind ik dus ook. Vandaar dat ik de meeste kinderzadeltjes zelf niet okee vond voor onze jongen die het toch al wat spannend vond. Die had veel meer aan iets waarmee hij meer contact had met de pony, en waar hij tussen zachte materialen zat.

Die flexibel begrenzen dus niks in de weg zitten :)

Zelf ben ik niet bang te paard maar vond ik de normale maat Lazy Mountain echt helemaal top, juist door die zachte omsluiting. Voelt veel veiliger en minder wiebelig. Ideaal als je normaal rijdt of buiten een wandelingetje maakt. Heuveltje op en af, misschien een keer een sprongetje...

Wil je allerlei oefeningetjes doen van rondjes draaien enzo (wat natuurlijk zeker hartstikke goed is +:)+ ) dan is iets plats natuurlijk beter ja zodat je alle kanten op kan. Voor wandelingetjes buiten en een pony die misschien eens een keer verschiet, ineens wat versnelt, kind dat nog geen goede zit heeft, wat achter de beweging aan stuitert, pony die zich eens uitschudt, een keer het hoofd gaat jeuken aan een voorbeen, plotseling eens probeert een hap van het 1 of ander te nemen.... dan is het echt wel fijn als je dijwrongen en een cantle hebt :)

Ik wilde inderdaad ook een handgreep, hier zit een lekker stevige op die je echt goed vast kan houden.
Alleen tja helaas is de prijsklasse wel wat anders dan van die zadeltjes van een paar tientjes, en is het niet geschikt voor kleine ponies.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:37

Ik ben het met Shadow eens.
Voor mijn dochter ben ik pas een zadel gaan gebruiken toen ze zonder zadel al onafhankelijk kon zitten en ze er zelf om vroeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:04

Wat dat betreft vind ik het altijd wel wonderlijk om te zien hoe zelfs de kleinste peutertjes zonder zadel / pad of iets direct op die gladde rug geplant worden en rondstappen zonder zelfs maar vastgehouden te worden of iets....daar moet je ook maar het lef voor hebben :=

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:27

Interessant topic. :D
Hier een dochter van 2 welke helemaal paardengek is. En eigenlijk wel 1x per week mee naar stal gaat.
Hier ook zitten kijken naar een barefoot lily, barry, arizona en het inky dinky zadel.
Maar vind het ook erg lastig wat te kiezen. En 2e hands is er eigenlijk niks te vinden. :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:34

Renske_W: ik zou beginnen met een longeersingel met 1 of 2 handvaten, niet met een zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:36

Ieder zijn ding, maar de kleine hier vond dat echt 3x niks, die beentjes en de singel waren geen goede combinatie en de gladde rug van het paard ook niet := Ik heb er niet eens een foto van kunnen nemen waarom het er zo oncomfortabel uitzag want kind loslaten was absoluut geen optie.

Bij andere kinderen werkt het wel weer fantastisch. In het BF assortiment zit een longeersingel met een echt goede handgreep en daar krijgen ze super enthousiaste reacties op. Maar bij ons zelf is het altijd net allemaal weer een stuk lastiger blijkbaar :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 14-10-23 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:37

Ja, ok, en een pad of shabrak eronder, dat is stroever.