Op zoek naar fijne teugels. wie heeft een tip?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:12

Hier ook fan van de lichte grip van ByBaukje

prompter

Re: Op zoek naar fijne teugels. wie heeft een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:17

Het is echt heel persoonlijk. Ik heb kleine handen, maar rij toch het liefst met dikkere touwteugels, hoewel ik eigenlijk wel met alle soorten teugels overweg kan.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:37

Ik ben heel blij met mijn Rambo micklem teugels.

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:57

Ik heb normale lederen teugels maar aan de binnenkant met rubber. Fijn antislip en niet van die blokjes. Ik wil niet anders meer.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 23:31

Ik zweer bij rubberen noppen. Had ze eerst van een een of ander merk bij de ruitersportzaak gehaald en daar heb ik 2 jaar naar tevredenheid mee gereden. Nu heb ik teugels van ByBaukje met de rubberen noppen. Deze is veel soepeler en zachter en eigenlijk nog veel fijner dan die ik hiervoor had. De lichte grip biothane ben ik ook nieuwsgierig naar maar ik weet niet zeker wat ik fijner zou vinden.

Mijn probleem met die standaard 'rubberen' grip teugels die bij de meeste hoofdstellen zitten was dat het gewoon heel scherp is. Ik had altijd handschoenen nodig met rijden, zeker bij een beetje intensief dressuren waarbij contact gewenst is. Nu met die rubberen noppen nooit meer een handschoen aangeraakt. Het is altijd zacht en hoeveel regen je ook onderweg hebt, ik heb altijd grip. Maar goed, het is echt heel persoonlijk.

Als je teugels veel losmaakt zijn schaarhaken aan de uiteinden voor mij heel belangrijk. Die draaien mee waardoor je nooit per ongeluk gedraaide teugels hebt. Ik heb nu een set waar per ongeluk veerclips aan gezet zijn en dan moet je zo opletten dat je ze niet gedraaid vastclipt. Het is natuurlijk een voordeel dat ze ook niet meer kunnen draaien als ze eenmaal goed vast zitten, maar ik kies dan toch liever voor gemak en snel vasclippen zonder erbij na te hoeven denken. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:52

Ik vind clipjes juist super irritant, dat getingel de hele tijd van metaal tegen metaal.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:35

Ik heb ijslanderteugels van rubber met rubberen noppen voor de grip. Ontzettend blij mee! Ik heb ze sinds een paar maanden en kwam van leren teugels, ja veel te glad met zweet van haar nek en stoffen springteugels, ja veel grip, maar vond het toch niet ideaal. Nu vond ik ijslanderteugels wat kort voor haar hals, dus heb ik verlengstukken laten maken.

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:22

pmarena schreef:
Ik vind clipjes juist super irritant, dat getingel de hele tijd van metaal tegen metaal.

Zijn we het toch niet helemaal eens :D Ik heb geen probleem met clipjes.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:23

ikke schreef:
pmarena schreef:

Zijn we het toch niet helemaal eens :D Ik heb geen probleem met clipjes.

Mijn clips hoor ik niet tinkelen eigenlijk.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:25

De lichte grip van bybaukje zijn hier ook een succes, alle gasten willen altijd met die teugels rijden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:30

pmarena schreef:

:j
En, wat doet dat in de paardenmond?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:36

Zowel veerclips als schaarhaken maken bij mij in ieder geval geen enkele herrie.. En het veranderd ook niets aan wat mijn paard in zijn mond voelt lijkt me. Zowel teugels met clips als zonder clips kunnen vrij schuiven over de bitringen en behalve het materiaal aan het uiteinde is er weinig verschil. Ja behalve dat met schaarhaken je teugels kunnen draaien, dat is het enige wat oprecht anders is als ik mijn ervaringen naast elkaar leg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:45

Ik rij al 30 jaar met veerclip.
Maar nooit geluiden bemerkt. Ook niet als contact niet constant is.

Vind het vooral erg gemakkelijk :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:05

Geluid? Nog nooit gemerkt nee. Vind het ideaal.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:01

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:29

JudithGigi schreef:
Ik heb volgensmij deze https://www.ej.nl/teugels-rambo-micklem ... 61847.html

Mega goede grip en ze slijten ook niet heel snel (ik heb deze al een jaar of 3-4, zien er nog uit als nieuw). Wordt ietsjes gladder dan "normale" teugels als ze nat zijn, maar blijven nog stroef genoeg door die nopjes. Ik weet wel niet of ze lang genoeg zullen zijn, mijn merrie (1,60) komt met haar neus aan de grond als ik het uiteinde vast heb.

Ik raad deze ook aan voor jou ts! Ontzettend fijne teugels die goed grip hebben door de nopjes. Voor mijn merrie van 1.57 ook perfecte lengte. :)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:32

Rij zelf met LJ leather hunter teugels. Wel stops maar niet te aanwezig, goede grip en smal. Qua lengte prima voor mijn paard van 171cm: https://www.emmers.eu/en/lj-reins-hunte ... rian-lj420

Maar ik zie ook andere fijne (iets beter betaalbare) tips voorbij komen :D ik volg mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:25

Nielojram schreef:
pmarena schreef:

:j
En, wat doet dat in de paardenmond?

Precies. Die metalen clipjes op de bitringen. Lekker metaal op metaal, en dat dan in je mond de hele tijd.

Daarom hier biothane of leren teugels, met webband waar je ze vasthoudt. Ook voor biothane teugels ja, ik kan niet rijden met van die rubber zooi in mijn handen. Die stopjes vind ik ook niet fijn dus die sloop ik er af.
Ik heb ook leren teugels, die zijn op zich ook fijn en vooral in de winter. Doordat ze wat dikker zijn zijn ze makkelijker om vast te houden met handschoenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 06:53

Mareentje heeft vaak een erg beweeglijk loopje en in combinatie met teugels in een boogje is dat getingel super irritant := In ons geval niet met een bit maar met een hackamore. Ik heb daar dan 1 lang touw aan vast geknoopt aan beide kanten als touwteugel zonder clipjes. Dat werkt perfect +:)+

En inderdaad teugels van katoen zijn lekker zacht en niet dat je brandblaren krijgt als ze door je hand getrokken worden. Ik heb me er ooit rot naar gezocht en toen een katoenen touwteugel gevonden bij Krämer.

Wen1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 19:33

Ik ben op zoek naar nieuwe teugels maar ze zijn allemaal zo breed.

Weet iemand fijne, soepele teugels met grip. Rondgenaaid, zwart en dus smal..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:47

Rondgenaaid niet. Maar deze zijn smal. https://www.ej.nl/teugels-free-horse-fh ... 65798.html
Volgens mij de opvolger van de fra teugels die ze eerst hadden.

En anders zoek je op stangteugel. Zo heb ik uiteindelijk nieuwe gevonden toen de KNHS bedacht dat je niet meer met een clip teugel mag rijden in de cross. Maar eigenlijk moet ik gewoon overwegen om bovenstaande teugels om te laten bouwen naar een teugel met een gesp. Want dat zijn echt de allerfijnste.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:00

pol013 schreef:
Rondgenaaid niet. Maar deze zijn smal. https://www.ej.nl/teugels-free-horse-fh ... 65798.html
Volgens mij de opvolger van de fra teugels die ze eerst hadden.

En anders zoek je op stangteugel. Zo heb ik uiteindelijk nieuwe gevonden toen de KNHS bedacht dat je niet meer met een clip teugel mag rijden in de cross. Maar eigenlijk moet ik gewoon overwegen om bovenstaande teugels om te laten bouwen naar een teugel met een gesp. Want dat zijn echt de allerfijnste.

Deze heb ik ook van FRA inderdaad. Zijn heel fijn!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:11

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:24

Ik had ook besteld bij Kramer, ze waren mij te smal dus terug gestuurd. Ms zit er wat voor je bij?

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:21

Ik ben onwijs blij met de teugels van Uniqbridles. Die hebben verschillende soorten en kan je aanpassen naar je behoufte, ruime keuze ook aan lengtes :)