Uitdaging - draagvlak zadel 35cm

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:11

Ik zou veel meer kijken naar zadels die gemaakt zijn om over een groot oppervlak te dragen en dus niet perse kritisch op dat draagoppervlakje moeten blijven.
Western zal teveel gevraagd zijn, maar veedrijvers zadels of bepaalde barocke zadels met een leren rok.

Zeker als ze ook nog eens een leren of flexibele boom hebben dan zit je zwaartepunt mooi in het draagvlak maar heb je toch ook profijt van de medragende leren oppervlaktes.

Kijk misschien ook eens naar ROC zadels.

Morganlefey

Re: Uitdaging - draagvlak zadel 35cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:31

Stockzadels=een Aussie, zijn ook redelijk kort.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:46

01San schreef:
Vraag Nala even op bokt, zij heeft ook een zoektocht gehad naar een zadel voor haar pony . Die heeft misschien nog wat tips.

U riep :+ Klopt inderdaad! Wij zijn uitgekomen bij de edix tudor, dit was voor ons perfect passend! Ook een prydi paste bij ons wel, maar dat was geluk hebben met tweedehands een maatwerk prydi vinden die ook voor zo'n kanonskogel brede pony was :')

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:14

Oef 35 is wel echt mega mega mega kort… dat ga je ben ik echt nooit niet in een 17.5 inch zadel weten te proppen…

De Sommer die genoemd word is 40cm op een -1 kussen als je echt een 17,5 inch wil, valt dus al af. Edix is zelfs iets langer als Sommer dus die kan ook niet.

echter is kleiner qua inch met een zadel dat vlak is wel optie (sommer heeft bv klassieke dressuur en ijsland zadels die dus wel mooi vlak zijn en je daardoor wellicht met een 16,5 inch en een -1 kussen wel gaat uitkomen) maar met Edix niet echt omdat die veel lepel heeft.
Maar als je 17,5 moet wegens jou formaat van je zitvlak houd het wel snel op…

Ik zou zeker in de hoek van ijslandzadels gaan zoeken, die zijn kort en vaak wat vlakker in de zit zodat je wat mooier uitkomt op een kleinere inchmaat ondanks wat billen ;) al vraag ik me af of je 35cm zelfs in 16,5 gaat vinden….

Zelf helaas ook aan het puzzelen geweest, 17 inch edix maar was voor mijzelf dus gewoon te krap. Nu een 17,5 inch sommer met standaard performance kussen en die is net zo lang als de 17 inch Edix :+ gelukkig heb ik zelf niet zo heel kort nodig dat ik de -1 kussens nodig heb.
Mijn 17,5 heeft kussens met een draagvlak van 43cm, 40 als ik dus voor die zgn -1 kussens zou gaan.
Maar nogmaals dan zal je naar een 16,5 inch moeten(en dan moet het nog steeds maar kloppen want die zijn standaard ook ergens rond de 40cm lamg) gaat kijken als je maar 35cm hebt in mee te spelen
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 25-09-23 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:22

Met zo’n rugje moet je gewoon het principe engels zadel los laten en naar ander soort zadels kijken.
Dat is even wennen maar ach.

Bij de Camarque paardjes waar volwassenen op moeten wordt vaak een Malibaud Randonnée zadel gebruikt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:35

Lastig altijd met zo een kort rug. Zeker ook als het paard een weke (nog wat onontwikkelde) rug heeft.
Maar het kan wel.
Bij zulke ruggen is het belangrijk dat je de druk in de lendenen vermijdt.

Ik zou zeggen, in ieder geval een Frans kussen, geen keilkussens. Een Frans kussen zorgt voor ruimte in het lendenen gebied en sluit bij paarden met een wat weke rug beter aan. Zorg voor een zadel met een niet al te diepe ongedwongen zit zodat je er zelf ook nog wat ruimte in hebt. Dit is een voorbeeld van een zadel met een Frans kussen. Toevallig een Schutte zadel, maar er zijn meer merken waarbij je voor een Frans kussen kunt kiezen.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:49

Daar helpt geen frans kussen tegenaan hoor.
35cm is is een zadel van 16 inch ongeveer en dan nog met verkort kussen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:51

Sizzle schreef:
Daar helpt geen frans kussen tegenaan hoor.
35cm is is een zadel van 16 inch ongeveer.

Ja ik snap het, maar een zadel kan met een Frans kussen best iets oversteken. Omdat het de lendenen volgt in plaats van er recht "in te steken". Als je dan nog voor een model kiest waar je niet gedwongen in zit, dan kun je mss ook met een 17 inch uit de voeten.
En anders wordt het een springzadel. Dat verdeelt het gewicht weer wat anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:03

Springzadels zijn doorgaans juist nog langer ondat de ruiter naar achteren moet kunnen bewegen.
Daarnaast zal een mix als die van TS waarschijnlijk ook nog eens een zeer ontwikkeld schouderblad hebben.

Gewoon Engelse zadels vergeten. Er zijn ook zat andere types.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:16

Sizzle schreef:
Met zo’n rugje moet je gewoon het principe engels zadel los laten en naar ander soort zadels kijken.

Bij de Camarque paardjes waar volwassenen op moeten wordt vaak een Malibaud Randonnée zadel gebruikt.

Camargue paarden worden in principe volgens traditie gereden met de traditionele Camargue zadels.
Die lijken zeker op malibaud randonnee: zijn ze niet.
Hoewel er natuurlijk ook wel Camargues met malibauds bereden worden..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:30

Sizzle schreef:
Springzadels zijn doorgaans juist nog langer ondat de ruiter naar achteren moet kunnen bewegen.
Daarnaast zal een mix als die van TS waarschijnlijk ook nog eens een zeer ontwikkeld schouderblad hebben.

Gewoon Engelse zadels vergeten. Er zijn ook zat andere types.

Ja. Een springzadel geeft geen druk op het schouderblad en vaak veel ruimte in de zit. is naar voren gebouwd dus vaak met wat gewicht naar voren. Het zou een oplossing kunnen zijm, maar zo zijn er meer oplossingen denkbaar hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:37

Muze schreef:
Sizzle schreef:

Camargue paarden worden in principe volgens traditie gereden met de traditionele Camargue zadels.
Die lijken zeker op malibaud randonnee: zijn ze niet.
Hoewel er natuurlijk ook wel Camargues met malibauds bereden worden..

Dat klopt, ik ken echter enkel Camargue paarden die niet in Frankrijk wonen :D
Maar het gaat me niet om het exacte merk in dit geval maar om TS wat andere opties te tonen.

Babootje, echt dat werkt niet.
Ik heb 10 jaar de meest onmogelijk gebouwde recreatiepaarden aan zadels geholpen. 99,5% van de springzadels zijn gemaakt voor typische warmbloeden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-09-23 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:41

Goh ik kreeg hier al te horen dat mijn toenmalige new forest pony een extreem korte rug had voor 1m48 te zijn. Zadelmaker zei het zelf.

Bij hem zijn we uiteindelijk op een Jeffries Jump 17 inch uitgekomen met iets kortere kussens.
Afbeelding

En op deze pony van 1m45 paste een 17,5 springzadel ook nog net.
Afbeelding

Ik ben eigenlijk benieuwd naar een foto met een 17,5 inch zadel op jouw paard.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 00:15

Moonsan schreef:
Voor nu hebben we een boomloos zadel, maar ik kan hier echt niet aan wennen |(

Welk boomloos zadel heb je nu? Het ene merk is het andere niet, ik kan bijvoorbeeld ook niet lekker zitten in Barefoot, maar zweer bij Ghost. Wellicht is een ander merk boomloos wat voor je?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 06:27

Art_Ificious schreef:
Goh ik kreeg hier al te horen dat mijn toenmalige new forest pony een extreem korte rug had voor 1m48 te zijn. Zadelmaker zei het zelf.

Bij hem zijn we uiteindelijk op een Jeffries Jump 17 inch uitgekomen met iets kortere kussens.
[ [url=m/Ffx3NF.jpg]Afbeelding[/url] ]

En op deze pony van 1m45 paste een 17,5 springzadel ook nog net.
[ [url=m/sD5tZi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben eigenlijk benieuwd naar een foto met een 17,5 inch zadel op jouw paard.

Het heeft echt niet alleen met de stokmaat te maken, je moet naar de ruglengte kijken. Als op je pony een 17,5 past, dan heeft hij geen hele korte rug. Die van TS dus wel.

TS, je zit in een moeilijke situatie en ik vraag me af of het überhaupt gaat passen als je als ruiter een 17,5 nodig hebt. Mijn paard heeft ook een hele korte rug (gedrongen Arabier). Daar paste de Deuber El Campo shorty heel goed op. Maat 1, maar zelfs 2 had ook gekund. Wel iets meer dan 35 cm, ik gok dat hij een draagvlak van max. 40 cm heeft.

Nu heb ik een schrale kont en korte benen, en pas nog in een 16,5 als het moet, dus ik weet niet of de Deuber voor jou een optie is. Maar wellicht het proberen waard. Ze hebben ook dressuurmodellen, de mijne is een WE zadel. Deuber heeft ook een boomloze lijn en westernzadels. Nadeel: duur. Maar ja, je paard zijn rug is nu eenmaal kostbaar.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:24

Ik had voor mijn korte Haflinger een Edix Yasir (die overigens te koop is ivm verkoop pony). Daar is Zadelwijzer toen voor geweest en zelfs met mijn broekmaat 36 was het nog best een opgave. Deze is een ruime 17 inch.

Afbeelding

Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:57

Mijn kruising Fjord heeft de kortste rug, die ik ooit heb gezien en ik heb een jarenlange zoektocht gehad. Zo'n beetje de ruglengte van jouw paard, wat ik zo lees.

Alle zadels genoemd in dit topic past hij absoluut niet. Ghost, Edix, etc, allemaal veel te lang!!

Ik heb een Trekker True Talent, een semi boomloos zadel. Die past perfect. Ook geen zweetbladen, omdat ook de schoudervrijheid een dingetje was, door zijn super compacte bouw.
Ik heb nog geen ander zadel kunnen vinden, wat op zijn rug kan.
En ik ben zó BLIJ met dit zadel.

Misschien is het ook wat voor jou en je paard. Het is echt een issue, die extreem korte ruggetjes....

Afbeelding

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:59

Hier dezelfde ervaring als Twiggy, uiteindelijk uitgekomen bij de trekker true talent met korte kussens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:53

Maar hoe belemmerde de zweetbladen de schoudervrijheid dan? Aangezien schouder hier nog steeds onder het zadel komt in beweging? Dat de semi boomloze boom ( :+ geen idee hoe te omschrijven anders) hierin helpt is logisch, maar zweetbladen snap ik niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:57

MyWishMax schreef:
Maar hoe belemmerde de zweetbladen de schoudervrijheid dan? Aangezien schouder hier nog steeds onder het zadel komt in beweging? Dat de semi boomloze boom ( :+ geen idee hoe te omschrijven anders) hierin helpt is logisch, maar zweetbladen snap ik niet.

Nee ik ook niet. Bij dit zadel lijkt de schouder toch ook niet vrij te liggen. En wordt het door de singelgroeve ook nog wat naar voren getrokken.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:41

Ik heb over het hele zadellengte verhaal vorige week een interessant gesprek gehad met de chiroptractor toen ik daar met mijn paard was.

Zij is tevens paardenarts, verbonden aan een grote kliniek en een hele grote zadelpasser in Nederland.

Ik heb een trekpaard met artrose in de lumbale wervels en rij met een maatwerk westernzadel.

De hele zadellengte paniek is iets van de laatste jaren en wat zich vooral voordoet in de Engelse richting. Bij de westernruiters is dit nauwelijks een issue.

Haar standpunt hierin op basis van haar werk en ervaring is dat die hele heisa over die laatste dragende rib compleet onnodig is. Het zadel moet goed passen en dan is een paar cm meer echt geen probleem. Zij ziet in de praktijk ook nooit een paard met rugproblemen omdat het zadel te lang was. Wel allerlei problemen in de schoft en schouders omdat zadels te breed zijn, te ver naar achter worden gelegd en vervolgens klem gaan liggen achter de schouder.

Goede pasvorm en drukverdeling zijn het aller belangrijkst. Je moet jezelf ook de vraag stellen of het wel goed is om de gemiddelde ruiter op een zadeltje van 35cm te zetten. Je krijgt dan een veel grotere kans op belastingpieken. De zitting wordt groter dan de dragende onderzijde. Kom je met je lijf buiten het dragend deel dan ontstaat er zelfs een hefboomwerking op de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:31

Ik heb op mijn korte ijslander van 1.38 een tolthester flaki 17.5 inch, ik zal eens kijken of ik een goede foto kan vinden van de rug en de rug met t zadel. Deze is aangemeten door Hans van Dijk overigens.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-23 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:58

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:35

Babootje schreef:
MyWishMax schreef:

Nee ik ook niet. Bij dit zadel lijkt de schouder toch ook niet vrij te liggen. En wordt het door de singelgroeve ook nog wat naar voren getrokken.

Schouder ligt zeker vrij en zadel schuift niet naar voren. Singelgroeve lijkt wat 'dieper', doordat de singel wegzakt in zijn toenmalige dikke wintervacht. Ik heb in de winter een beertje als pony :+ .

Ik heb zowel Green Distance als Buitenzinnig als Zadelwijzer én Zadellogisch erbij gehad met dit zadel (heb 'm al wat jaartjes). Hiervoor even de Trekker Pro Endurance gehad (oude versie Trekker met zweetbladen, dat was het écht niet), maar deze True Talent zit als een huis. Gelukkig ben ik tenger en klein, dus goed te doen voor zowel mij als mijn paard.

Ben het totaal niet eens met dat verhaal over dat langere zadels best kunnen, blabla. Bij mijn paard kon het gewoon absoluut niet. Zowel niet voor zijn rug als ook niet voor zijn schouders. Die zadelverkopers riepen ook 'dat de zadels niet gek zaten', dat het zo prima kon, omdat er gern druk op de achterkant zou zijn, maar mijn paard kreeg last van zijn lendenen én je zag het ook duidelijk in zijn bewegingsvrijheid.

Je hebt korte ruggen en écht korte ruggen.

Nu geen last meer van met dit fijne korte, compacte endurance zadel.

Moonsan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 18:01

Ik heb nu een Barefoot zadel, er zijn een aantal types die een kort genoeg draagvlak hebben. Grootste issue waar ik tegenaan loop is dat ze voor mij te breed zitten, ik heb wat gewrichtsproblemen door een auto immuun ziekte, dus (semi)boomloos is prima maar moet dan wel smal zitten.

Kunnen jullie iets meer over de zit vertellen van de genoemde écht korte zadels? En wellicht betrouwbare dealers/passers?