Dressuurzadel zeer zachte kussens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 14:50

Levita schreef:
Bowo schreef:
In hoeverre is je budget flexibel? Als dat ene zadel nou de oplossing is, heb je er dan niet meer aan om daar in te investeren dan nog maanden aan te klooien met zadels die net niet passen?

En ik ben even zo vrij geweest om in je geschiedenis te kijken en ik zie dat je best wat dekjes en setjes etc hebt. Je kunt je ook afvragen wat daarin belangrijker is, een goed passend zadel, of veel dekjes en setjes?

Hierbij ben ik mee eens. Een goed zadel is onmisbaar voor je paard en voor jezelf. Even los van al die mooie setjes overigens :o . Een verkeerd zadel kan je paard zo in de weg zitten met alle blessures van dien. En probeer ook een goede zadelmaker te vinden en niet een zadel verkoper.

Ik ook, daarom wil ik zoveel mogelijk uitproberen. Ik heb 3 verschillende zadelmakers gehad en met 2 nog goed contact om me te helpen. Ze hebben alleen zelf maar beperkt tweedehands modellen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:09

Calimero_ schreef:
Bowo schreef:
In hoeverre is je budget flexibel? Als dat ene zadel nou de oplossing is, heb je er dan niet meer aan om daar in te investeren dan nog maanden aan te klooien met zadels die net niet passen?

En ik ben even zo vrij geweest om in je geschiedenis te kijken en ik zie dat je best wat dekjes en setjes etc hebt. Je kunt je ook afvragen wat daarin belangrijker is, een goed passend zadel, of veel dekjes en setjes?

Nou ja, als er niet meer is dan is er niet meer. Ik weet niet zo goed waar het stukje over de dekjes weg komt, natuurlijk heb ik liever een goed passend zadel. Heb maar 3 setjes dus dat gaat het budget niet omhoog helpen.

Ik kan natuurlijk niet zien wat er nu allemaal in je de kast ligt, maar ik zie in de afgelopen maanden volgens mij iets van 6 LeMieux/Ps of Sweden dekjes a €50-70 en nog een aantal andere dekjes en dan nog de bijbehorende setjes. Dan zit je toch wel aan meer dan €300. Nog niet genoeg natuurlijk, maar is toch zeker iets wat mee helpt.

Het is natuurlijk je eigen keus, maar ik zie wel vaker ruiters met dure caps en setjes en dan een zadel dat voor geen meter ligt. Niet dat dat nou hier aan de hand is, maar het zijn voor mij toch andere prioriteiten.

Calimero_

Re: Dressuurzadel zeer zachte kussens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 15:35

Heerlijk dat je mijn berichten door hebt gespit. Ik betaal echter nooit meer dan 30,- voor een dekje. Dus dit waren aanbiedingen en/of via marktplaats. Daarbij verkoop ik altijd eerst wat anders voor ik wat nieuws koop en ik maak eigenlijk nooit echt verlies bij verkoop.
Vind het wel erg dat ik me daarvoor moet verantwoorden, maar goed.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:43

Calimero_ schreef:
Seven schreef:
Ik weet niet waardoor de tweedehandse zadels niet zijn wat je zoekt maar Ninon zelf kan aan een al bestaand zadel van schutte ook veel aanpassen.

Wij hebben al vaker een tweedehands zadel door haar aanlaten passen zoals ander type kussen, ander zweetband, aangepaste kniewrong
Wie weet met die optie gemakkelijker een tweedehands zadel te vinden. Maar je zadelmaker zou dat bijv ook met Ninon kunnen overleggen mocht dat nog niet gedaan zijn :D

Ik heb zowel contact hierover met mijn zadelmaker als met Ninon zelf. Meestal is de boommaat te smal van de tweedehands zadels en daar kunnen we helaas weinig aan doen. Mocht het kussen niet de juiste zijn kan er inderdaad een ander kussen onder, maar de prijs daarvan is ook al best veel, dus dan moet het wel echt al een goede deal zijn om binnen mijn budget te zijn. In een paar maanden tijd ben ik nog niet een goede kandidaat tegen gekomen dus vandaar dat ik ondertussen verder ook kijk en probeer.

Heel begrijpelijk inderdaad het kost inderdaad niet niets

Ik hoop dat je iets vind wat voor jou en je paard gaat passen

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:56

Joh wat maakt het nou uit of TS setjes heeft :')
Niet iedereen wilt 3000+ voor een zadel neertikken. Ieder eigen keuze wat hij/zij met het geld doet.

Verder geen tips TS, heb niet zo veel kennis van zadels. Ik wens je wel succes met je zoektocht en ik hoop dat jullie slagen in het vinden van een gepast zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:26

Ik zeg flair ( lucht-gevulde kussens) en bedoel daarmee GEEN wintec-cair.

Flair zijn 4 compartimenten in de kussens die onafhankelijk van elkaar afgevuld kunnen worden.

Cair zijn twee panelen van kunststof waar schuimrubber in zit. Het feit dat de lucht niet uit de kunststof panelen kan, wordt onder de noemer 'lucht' verkocht.

Maar, een zeer zacht zadel kan ook worden gecreëerd door wol.

Het enige nadeel in zowel flair als wol is dat je iemand moet vinden die dit goed kan.
Ik heb zelf veel ervaring met zowel wol als flair.

Ik vind persoonlijk dat je bij elke verandering van het paard de gehele vulling er ook uit moet halen, dus niet bijvullen, met wol.

Want dan ga weer af vanaf start, en dat geeft de eerlijkste kans voor jou en je paard om te weten of het goed is.
Echter, elke keer een nieuwe wolvulling is duur. ( zeker 6x6 setjes van l'imeuk à €30 duur)

Voordeel bij flair is dat je het lucht eruit laat lopen, en het zadel opnieuw afstelt voor paard&ruiter. Je begint iedere keer als ware weer bij start.

En voordat er wordt gereageerd ' dan moet je wel een goede passer hebben voor flair/wow'
Dit geldt net zo hard als voor wolzadels.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:15

Undefined schreef:
MSFC/Esta heeft dit! De Ocala heeft geloof ik de grootste, maar de Professional heeft ook mooi zachte kussens met een groot draagoppervlak. Een tweedehands MSFC kost zo rond de €750.

Ik zat hier ook aan te denken.. De Professional. Ik ken alleen dat zadel uit je OP niet dus kan niet vergelijken

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 05:48

Ik denk dat er bij de modellen van Zaldi er ook bij zijn met bredere kussens.
Vroeger zeiden ze ook dat die specifiek ontwikkeld zijn voor Spaanse paarden :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:59

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:09

Ik heb nu een Schutte zadel met die balanskussens die jij ook graag wil. Hiervoor een Frank Baines gehad en daarvan vond ik persoonlijk de kussens iets minder zacht van. Ik heb een ook Bates Innova gehad met cair en dat was ook super zacht.
Wat zoek je precies voor Schutte zadel? Er staan er best wat te koop zie ik op MP

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:16

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:40