Finesse bridles

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:40

Wel fijn dat je een verschil hebt gemerkt !

Op de foto waar je paard heerlijk staat te soezen lijkt de neusriem me wel te hoog zitten. Die ligt zo te zien tegen het jukbeen aan?

Lukasje

Re: Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:40

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:48

Wat fijn dat je zoveel verschil merkt!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 21:54

Lukasje schreef:
Wel fijn dat je een verschil hebt gemerkt !

Op de foto waar je paard heerlijk staat te soezen lijkt de neusriem me wel te hoog zitten. Die ligt zo te zien tegen het jukbeen aan?

Die zit inderdaad hoog, maar niet tegen het jukbeen aan. De regel is natuurlijk 2 vingers eronder, maar ondertussen zijn er ook onderzoeken die zeggen dat hij hoger zou moeten ivm de zenuwuiteinden. Met het aanmeten van het vorige hoofdstel 2 jaar geleden hebben we gekeken wat de mijne fijn vond, dat was hoog en wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet mag :+

Spoiler:
Ik ben wel eigenwijs en heb hem de afgelopen 2 jaar een paar keer laten zakken naar de plek van de 2 vinger regel, vond ie dus echt niet grappig... :x

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 18:05

Vandaag kregen we het Finesse hoofdstel, we moesten even wachten want ze waren gesloten met de feestdagen.

Maar jeetje, wat een verschil met rijden zeg! Hier had ik op gehoopt maar met testen nog niet helemaal gekregen, en nu vanaf de 1ste pas. Ik had al wel gemerkt dat meneer "wat teleurgesteld" was dat we weer met het "oude" hoofdstel gingen rijden na het testen maar des te blijer was hij vandaag :').

Afbeelding

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:13

Wat fijn zeg!! En het staat hem prachtig!

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:08

Weet er iemand of een oornetje ook fijn blijft zitten met dit hoofdstel ?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:11

Zeker! Ik rij op wedstrijd altijd met oornetje. Zelfs die van Kentucky blijft zitten (zitten geen klittenband lusjes aan).

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:40

Ik ben nog steeds erg benieuwd naar dit hoofdstel.
Iedereen nog steeds tevreden erover? Hoe vallen de maten eigenlijk?
Ik denk dat ik binnenkort als ik weer aan het rijden ben, een hoofdstelfitting ga doen. Dan kan ik de Utzon (die hebben ook zo'n pad onder het kopstuk) en de finesse uitproberen

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:01

Ik ben er inmiddels toch vanaf gestapt... :(

Ontzettend jammer want ik geloof wel in het idee en had zeker het idee dat het hoofdstel bijdroeg aan het door-het-lijf bewegen.
Helaas had ik een maat Cob maar moest steeds gaatjes bijprikken in het kopstuk omdat de bakstukken anders te los zaten. Het kopstuk bleef scheef zakken waardoor het bit ook steeds ongelijk hing. Ik had het idee dat het zachte leer toch wel vrij veel veel uitrekte?

Mijn bakstukken waren rondgenaaid en ik kreeg dat stukje op een gegeven moment niet meer door de passanten. Het kopstuk zelf was niet te ruim, waardoor een kleinere maat afviel.
Ondanks het fijnere gevoel in het lijf, bleef de aanleuning onrustig en ben ik daardoor uiteindelijk toch er vanaf gestapt.

Volgens mij vallen de maten in principe wel normaal en de kwaliteit bleef ook wel mooi.

edit: ik zie nu dat ik precies dit probleem in een eerdere post al beschreven had :') Maar uiteindelijk dus toch maar overgestapt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:38

Blijkbaar als het hoofdstel scheef trekt moet je er op letten dat het gespje bij het kopstuk echt in het midden zit. Zag ik laatst op insta voorbij komen. Ik heb er zelf nooit last van gehad. Heb er nu 4 hangen voor ieder paard 1 en merk dat er maar 1 minder mooi is omdat het kopstuk vormt naar het paard en bij dat paard zakt het dikke stuk vrij veel in. Maar het past nog steeds heel netjes en hoort dus ook zo. Bij de andere blijft het kopstuk wel gewoon dik staan.
Ik merk qua rijden niks maar het zit tussen mijn oren haha. Als ik denk dat het prettiger voor ze zit dan koop ik dat graag. Ze vinden het sowieso geen vervelend hoofdstel :D

Dat het leer uit rekt herken ik wil maar bij mij stopte het op een gegeven moment wel met rekken. Vooral als je m net nieuw hebt dan merk je wel dat ze in het begin vrij veel uitrekken.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:52

Ja dat zal inderdaad schelen, maar ik kreeg dat gespje dus niet in het midden omdat dat qua maat dan niet uitkwam.

Ik heb echt vanalles geprobeerd qua rechttrekken, anders opbergen etc.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:41

En kleinere bakstukken van een ander merk geen optie?

Wel goed om weten dat het hoofdstel erg uitrekt. Ik heb namelijk een paard die tussen full en cob valt :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:24

Er passen geen andere bakstukken op. Het hele hoofdstel is eigenlijk zo gemaakt dat er geen enkel ander merk op past. Slim bedacht haha. Maar wel vervelend want bijv een lage neusriem los is bijna net zo duur als een nieuw hoofdstel. En van een ander merk kun je die er niet op doen..

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:35

Oja, nu ik zo inzoom zie ik inderdaad wat je bedoelt.
Utzon heeft zo op de foto te zien, een beetje hetzelfde principe qua riempjes. Wel slim inderdaad.. Dat maakt het voor mijn paard misschien toch minder interessant met zijn raar hoofd :+
Ik heb nu een PS of Sweden hoofdstel, kopstuk is cob, neusriem is dan weer full, ... En bij mijn springhoofdstel is ook zo'n gepuzzel van maten

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 19:42

Ik had eerst een Utzon besteld voor mijn paard maar toen ik die binnen kreeg voelde die zo stug! Het bruine leer was ook echt lelijk geverfd, je zag echt die verfstrepen. Vond de pasvorm ook echt tegenvallen. Het kopstuk leek op de foto ook heel fijn maar vond het veel te breed en niet fijn. Dus die terug gestuurd en de Finesse besteld. Nog elke dag mega blij mee! Past super, schuift niet, mooi zacht leer. Ik heb nog niet echt dat het uitrekt bij mij. Vind het erg fijn dat er zo weinig druk op het hoofd zit.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 19:55

MariekeS_ schreef:
Ja dat zal inderdaad schelen, maar ik kreeg dat gespje dus niet in het midden omdat dat qua maat dan niet uitkwam.

Dit snap ik niet? Als ik het gespje bovenop niet in het midden heb dan zit mijn bit scheef. De maat wordt er niet anders van?

Ik had altijd een Xfull/full hoofdstel samengesteld, met Finesse kom ik gewoon op full uit dus valt ruim imo!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:45

magootie schreef:
Ik had eerst een Utzon besteld voor mijn paard maar toen ik die binnen kreeg voelde die zo stug! Het bruine leer was ook echt lelijk geverfd, je zag echt die verfstrepen. Vond de pasvorm ook echt tegenvallen. Het kopstuk leek op de foto ook heel fijn maar vond het veel te breed en niet fijn. Dus die terug gestuurd en de Finesse besteld. Nog elke dag mega blij mee! Past super, schuift niet, mooi zacht leer. Ik heb nog niet echt dat het uitrekt bij mij. Vind het erg fijn dat er zo weinig druk op het hoofd zit.

Oh dat is dan weer heel jammer van die strepen!
Want ik heb een bruin zadel besteld dus toch een goede reden om een nieuw hoofdstel te kopen? O:) :')
Ik vind die van jou echt prachtig <3

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:32

Bielsje schreef:
MariekeS_ schreef:

Dit snap ik niet? Als ik het gespje bovenop niet in het midden heb dan zit mijn bit scheef. De maat wordt er niet anders van?

Ik had altijd een Xfull/full hoofdstel samengesteld, met Finesse kom ik gewoon op full uit dus valt ruim imo!

De beste foto die ik heb, viel niet mee om het destijds op de foto te krijgen. Klein afgesteld zat bij mij de gesp dus naar één kant met het bit op gelijke hoogte.
Je ziet ook dat het kopstuk niet symmetrisch gevormd is. Misschien lag het ook wel gewoon aan hoe deze in elkaar zat? Het was al een wat oudere..

Afbeelding
Afbeelding

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 22:01

Wat vreemd! Ik zou denken dat dit niet de standaard van Finesse is, maar dat hadden ze dan wel even mogen oplossen. Ik weet wel dat ze regelmatig nog weer wat verbeteren, nadat ik de bestelling had geplaatst was er ook iets aangepast waardoor mijn hoofdstel iets anders was qua hoe de riempjes lagen. Iets makkelijker was het geloof ik en mijn leer rekt ook vrijwel niet uit aangezien ik enkel het bit 1x een gaatje op heb moeten trekken maar verder helemaal niets. Ze doen dus gelukkig wel iets met commentaar lijkt het :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:23

Ja dat kan inderdaad zeker, ik ben er verder niet mee terug gegaan of iets dergelijks. Ik ging er gewoon vanuit dat het aan mijn 2 paarden lag maar als ik dan jullie reacties lees was dat misschien niet zo :')

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:34

Ik schop dit topic even omhoog.

Zijn er nog recente ervaringen met de hoofdstellen ?
Ik kan er tweedehands 1 overnemen en twijfel hier nog over. Mijn paard heeft een vrij groot hoofd en is best gevoelig. De drang om het te proberen is best groot :Y)

Gaat om een smalle neusriem versie maar dit is voor mij als springruiter beter als de brede (lak) varianten :o

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:18

Tweedehands zou ik even opletten hoe het kopstuk er uit ziet. Ik heb 2 paarden waarbij het bijna niet vervormt is maar ik heb er 1 en daarbij is het echt naar zijn hoofd gaan zitten, dit hoofdstel past dus ook niet lekker op de andere paarden daardoor.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:51

Ik had contact met een grand prix ruiter (lang leve social media :+ ) en zij heeft zowel finesse als Utzon. En zij vind de Utzon veel beter qua pasvorm.
Met black friday ben ik daardoor voor Utzon gegaan, toch net wat fijner voor de portemonnee in vergelijking met finesse

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 01:57

Ik ben nog steeds mega blij met mijn Finesse!! Leer blijft zo soepel en mijn paard vind het erg prettig!!

Utzon heb ik in mijn zoektocht ook besteld. Maar dat leer vond ik echt veel minder mooi! Het kopstuk is ook heel anders. Het Finesse kussen is toch wel een heel speciaal ontwerp wat niet te vergelijken is.