zadel voor arabier met korte, holle rug, hoge schoft, flinke schouder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:01

Mijn kruising met 25% arabier heeft een beetje dezelfde holle rug. Bij hem paste Ikonic heel mooi. Dus misschien een zadelpasser laten komen die ook dat merk heeft?

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:46

Heb voor mijn nrps pony (kruising new forest met Arabisch) een Edix Tudor. Goed geschikt voor rondgeribte pony’s met een korte ietwat holle rug. Heb er een Edix crescent singel bij.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:07

_Lorette_ schreef:
Prestige (Top Dressage met franse kussens) en Ruiz Diaz heb ik gebruikt voor de paarden met een korte, weke rug, flinke schouders en hogere schoft. Op paarden met een rechte(re) rug sloten ze totaal niet mooi aan en waren ze niet stabiel, maar juist voor de paarden met een holle rug waren ze ideaal.

Mijn Prestige Top Dressage ligt super op mijn paard met rechte rug (wel veel schoft).

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:03

Op mijn arabier met een soortgelijke rug (kort, hol, matige schoft, weinig spieren rond schoft, wel duidelijke schouder, helaas ook ronde ribben) lag een Equipe Emporio. Zij had het probleem dat alles door haar bouw naar voor wou, maar dan kwam het meteen tegen haar schouders aan. Deze bleef goed liggen. Prestige had een paar modellen die ook goed pasten, maar daar kon ik niet in zitten.
Het kwam bij haar wel heel nauw, vanaf ze een maand stil stond en zo dan buik bij kreeg en spieren kwijt raak, begon het naar voren te schuiven (ook al paste het zadel wel nog op haar rug). Sinds ze op actief pensioen is, heb ik een mandriana BBP van Ghost aangeschaft. Hiermee maken we stapwandelingen van een uurtje. Dit zadeltje ligt grappig genoeg het stabieler dan alle boomzadeld die ik ooit op haar gehad heb.

Succes met de zoektocht, ik vond het vreselijk moeilijk altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:51

goldyc schreef:
Sinds ze op actief pensioen is, heb ik een mandriana BBP van Ghost aangeschaft. Hiermee maken we stapwandelingen van een uurtje. Dit zadeltje ligt grappig genoeg het stabieler dan alle boomzadeld die ik ooit op haar gehad heb.

Je snapt zelf toch ook wel ook dat een dik schabrak BBP stabieler ligt dan wanneer je daadwerkelijk op zoek gaat naar iets wat de druk goed verdeeld, als in een passend zadel.

branki

Re: zadel voor arabier met korte, holle rug, hoge schoft, flinke schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 16:57

Iedereen bedankt voor de tips / info. Ik ga verder met mijn zoektocht.

Rubs

Re: zadel voor arabier met korte, holle rug, hoge schoft, flinke schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:43

Ik heb voor mijn nrps met zo'n zelfde rug de Frank Baines Omni, mijn paard liep direct heel fijn hieronder.