Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Roossss16 schreef:Dorien66 schreef:Een 2e hands zadel van een goed merk kun je wel vinden voor 1000 euro. Moet je wel even zoeken![]()
Ik heb mijn Ainsley (dressuur) bij een particulier gekocht voor 350 euro. Wel helemaal kaal. Zadel was wel wat ouder, maar verkeerde in topconditie. Laten nakijken door zadelmaker, er hoefde niets aan te gebeuren. Ik rij er nu al anderhalf jaar meerdere keren per week mee en het bevalt prima.
Ooh dat is heel nice! Maar hoe werkt dat dan? Heb je dan zelf het zadel al gekocht (hoe wist je waar je op moest letten?) en daarna de zadelmaker laten komen, of was er een soort regeling/testperiode afgesproken oid? Sorry ik zou willen dat ik meer verstand had van zadels, maar moet er nog veel over leren.
Mkango schreef:Zadels zijn zelden "op maat gemaakt," maar worden gebouwd op al bestaande bomen met hier en daar wat aanpassingen. Een "op maat gemaakt" zadel is dus echt niet beter of slechter dan een zadel 'off the shelf' kopen, tenzij je zelf graag dingen anders wilt hebben (de zitting van model x en de zweetbladen van model y bijvoorbeeld).
Ik zou ook een goede zadelmaker laten komen een VZH-zadel kopen als dat is wat je wilt. Voor jouw budget is er echt wel wat te vinden bij merken als Wintec, Thorowgood etc.
Padoertje schreef:Mkango schreef:Zadels zijn zelden "op maat gemaakt," maar worden gebouwd op al bestaande bomen met hier en daar wat aanpassingen. Een "op maat gemaakt" zadel is dus echt niet beter of slechter dan een zadel 'off the shelf' kopen, tenzij je zelf graag dingen anders wilt hebben (de zitting van model x en de zweetbladen van model y bijvoorbeeld).
Ik zou ook een goede zadelmaker laten komen een VZH-zadel kopen als dat is wat je wilt. Voor jouw budget is er echt wel wat te vinden bij merken als Wintec, Thorowgood etc.
Meestal niet nee, maar die van mij zeker wel. Ik heb van 2 verschillende boommodellen waar mijn paard tussen viel een eigen mal laten gieten. Zadel was bij verkoop paard net anderhalf jaar oud en helaas te groot voor de nieuwe eigenaresse. Maar die mensen hebben exact hetzelfde zadel weer nieuw laten aanmeten op het paard, maar dan met een kleine zitvlak.
Daarnaast is een 'maatzadel' vaak qua dieptepunt, vulling etc al zodanig aangepast op het paard, dat je dat niet kunt vergelijken met een 'off the shelf' zadel. Vaak ligt zo'n zadel pas na 2 a 3 aanpassingen over een jaar helemaal naar je zin. Omdat 1 de ruiter het paard nog onvoldoende kent en herkent wat het paard prettig vindt en waar het fijner onder beweegt en 2 de zadelmaker zonder deze kennis van de ruiter niet altijd gelijk een eerste goede advies kan geven. Dan heb ik het niet over de ligging in het algemeen, maar echt de puntjes op de i.
Maar on topic: TS als je ambitie niet ligt bij een springzadel, dan zeker niet doen. Maar let wel dat als je een kwalitatief goed (engels leer) zadel wilt, je goed moet zoeken voor dat budget. Tweedehands zadels zijn echt een stuk duurder geworden en aangezien je er dagelijks op zit, moet dit voor je paard en jou prettig zijn en moet je er langere tijd op vooruit kunnen. Mijn advies is dan ook om echt niet te beknibbelen op 2 of 300 honderd euro, maar om te kijken wat past en wat slijt-en waardevast is. Succes met je zoektocht!
ikke schreef:Als je even de Boktmarkt scant, zie je dat er prima zadels te koop staan binnen het budget van TS. Het zijn er niet veel, maar ze staan er gewoon op.
Padoertje schreef:ikke schreef:Als je even de Boktmarkt scant, zie je dat er prima zadels te koop staan binnen het budget van TS. Het zijn er niet veel, maar ze staan er gewoon op.
Tuurlijk zijn er zadels te koop binnen het budget. Of er iets past is een tweede. Niet iedereen heeft er oog voor om een zadel blind aan te schaffen en die vervolgens door een zadelmaker passend te laten maken. En als je dat zelf niet kunt inschatten, dan moet je de verkoper van een zadel ook niet zomaar op zijn/haar blauwe ogen vertrouwen dat het prima past. Want dat gebeurt helaas ook maar al teveel. Overigens bij een slechte zadelmaker ook, maar dat is een andere discussie
lies schreef:Ik geloof dat ik de enige ben, maar ik zou het zadel wel overnemen eigenlijkMits dat zadel daadwerkelijk die 1500 euro waard is natuurlijk.
Voordeel is dat je gelijk iets hebt om mee te rijden. En als het je bevalt, prima.
Zoniet, dan laat je alsnog een zadelmaker komen en dan kan je het inruilen of online verkopen.
ikke schreef:Femke_Tweety schreef:En zeg tegen de zadelmaker dat je budget 700 of 800 is.
Dan kom je uiteindelijk ongeveer op die 1000 uit.
Er komt bijna altijd nog wel weer iets bij namelijk, en vaak komen ze toch ook met zadels die iets boven je eigenlijke budget liggen...
Die ervaring heb ik niet.
Ik heb enkele zadels gekocht bij een zadelmaker (die ook wisselende recensies heeft, hier) maar hij hield zich aan mijn budget als ik aangaf dat dat was wat ik aan mijn bankrekening kon verantwoorden.
SusanH schreef:ikke schreef:Die ervaring heb ik niet.
Ik heb enkele zadels gekocht bij een zadelmaker (die ook wisselende recensies heeft, hier) maar hij hield zich aan mijn budget als ik aangaf dat dat was wat ik aan mijn bankrekening kon verantwoorden.
Idd die ervaring heb ik ook nog nooit gehad. Altijd keurig binnen ons budget. En ook eerlijk of dat wel of niet haalbaar was. Als je trouwens op zoek bent naar een veelzijheidszadel war goed aanpasbaar is, wintec heeft echt fijne zadels en voor wat je krijgt vind ik ze niet duur. Mijn ervaring met die zadels tweedehands vinden, dat is bijna niet te doen. Sowieso worden dressuur en springzadels het meest aangeboden tweedehands. Wij hebben uiteindelijk ons.budget naar boven bijgesteld en een nieuw zadel gekocht voor de pony van onze dochter.
Roossss16 schreef:Mkango schreef:Zadels zijn zelden "op maat gemaakt," maar worden gebouwd op al bestaande bomen met hier en daar wat aanpassingen. Een "op maat gemaakt" zadel is dus echt niet beter of slechter dan een zadel 'off the shelf' kopen, tenzij je zelf graag dingen anders wilt hebben (de zitting van model x en de zweetbladen van model y bijvoorbeeld).
Oohh wow, ik dacht dat het helemaal op hem was aangemeten, maar dat is dus niet zo. Ik denk inderdaad dat ik dan toch het beste een zadelpasser kan laten komen en het zadel van de vorige eigenaar even links laat liggen.
lies schreef:Ik geloof dat ik de enige ben, maar ik zou het zadel wel overnemen eigenlijkMits dat zadel daadwerkelijk die 1500 euro waard is natuurlijk.
Voordeel is dat je gelijk iets hebt om mee te rijden. En als het je bevalt, prima.
Zoniet, dan laat je alsnog een zadelmaker komen en dan kan je het inruilen of online verkopen.
Evamarie schreef:Staat er ook letterlijk, dus ik leg helemaal niks verkeerd uit, maar oké.Roossss16 schreef:Oohh wow, ik dacht dat het helemaal op hem was aangemeten, maar dat is dus niet zo. Ik denk inderdaad dat ik dan toch het beste een zadelpasser kan laten komen en het zadel van de vorige eigenaar even links laat liggen.
Mkango legt het verkeerd uit. Een op maat gemaakt zadel betekend wél dat deze is aangepast op je paard. Dus dat het zadel al aardig goed paste maar bijgevuld is waar nodig zodat deze beter past. Voor info hierover kun je bij de zadelmaker terecht.
Melissa is een goede.