Tips zadel eerste paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Re: Tips zadel eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:24

En als tussen periode een boomloos zadel kopen tweedehands? Tweedehands zijn ze behoorlijk waarde vast is mijn ervaring. Kocht een boomloos zadel voor 350 en een jaar later ( en heel wat km! ) verkocht voor 350.

Boomloos moet wel passen bij je paard en eigenlijk ook een boomloos zadel passer laten meekijken, maar het kan je net die eerste maanden toch goed op weg helpen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:04

Roossss16 schreef:
Dorien66 schreef:
Een 2e hands zadel van een goed merk kun je wel vinden voor 1000 euro. Moet je wel even zoeken :D
Ik heb mijn Ainsley (dressuur) bij een particulier gekocht voor 350 euro. Wel helemaal kaal. Zadel was wel wat ouder, maar verkeerde in topconditie. Laten nakijken door zadelmaker, er hoefde niets aan te gebeuren. Ik rij er nu al anderhalf jaar meerdere keren per week mee en het bevalt prima.

Ooh dat is heel nice! Maar hoe werkt dat dan? Heb je dan zelf het zadel al gekocht (hoe wist je waar je op moest letten?) en daarna de zadelmaker laten komen, of was er een soort regeling/testperiode afgesproken oid? Sorry ik zou willen dat ik meer verstand had van zadels, maar moet er nog veel over leren.

Tja, ik draai al even mee en heb redelijk oog voor wat wel of niet goed ligt en waar ik zelf goed in zit. Daarbij is mijn ervaring dat als je een wat beter merkzadel koopt, dat dat over het algemeen behoorlijk tot goed ligt op een warmbloed. Voor mij zijn de betere merkzadels de zadels die starten vanaf zo’n 2000-2500 euro nieuwprijs. Maar dat is wel heel algemeen gesteld en je kunt het zo gek maken als je wilt.
De zadelmaker heb ik pas na aanschaf erbij gehaald, just to be sure. Gelukkig bevestigde de dame in kwestie dat er niks mis was met het zadel en dat het goed ligt op het paard waar ik nu op rij (is van een vriendin). Eind volgend jaar ga ik mijn eigen merrie inrijden, dan laat ik de zadelmaker weer komen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:06

Een goed passend zadel is zowel passend voor paard áls ruiter.
Wanneer het perfect ligt op het paard, maar jij er niet goed in kan zitten, is het niet het juiste zadel voor jullie als combinatie.

Wanneer jij niet op zoek bent naar een springzadel, is de kans al groot dat je er niet perse lekker in zit.

Een budget van 1.000,- moet best lukken voor een tweedehands zadel dat zowel op je paard goed ligt als waar jij lekker in kunt zitten.

Ik zou het zadel dus niet mee overnemen bij de aankoop van het paard.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:32

Mkango schreef:
Zadels zijn zelden "op maat gemaakt," maar worden gebouwd op al bestaande bomen met hier en daar wat aanpassingen. Een "op maat gemaakt" zadel is dus echt niet beter of slechter dan een zadel 'off the shelf' kopen, tenzij je zelf graag dingen anders wilt hebben (de zitting van model x en de zweetbladen van model y bijvoorbeeld). :)

Ik zou ook een goede zadelmaker laten komen een VZH-zadel kopen als dat is wat je wilt. Voor jouw budget is er echt wel wat te vinden bij merken als Wintec, Thorowgood etc.

Meestal niet nee, maar die van mij zeker wel. Ik heb van 2 verschillende boommodellen waar mijn paard tussen viel een eigen mal laten gieten. Zadel was bij verkoop paard net anderhalf jaar oud en helaas te groot voor de nieuwe eigenaresse. Maar die mensen hebben exact hetzelfde zadel weer nieuw laten aanmeten op het paard, maar dan met een kleine zitvlak.

Daarnaast is een 'maatzadel' vaak qua dieptepunt, vulling etc al zodanig aangepast op het paard, dat je dat niet kunt vergelijken met een 'off the shelf' zadel. Vaak ligt zo'n zadel pas na 2 a 3 aanpassingen over een jaar helemaal naar je zin. Omdat 1 de ruiter het paard nog onvoldoende kent en herkent wat het paard prettig vindt en waar het fijner onder beweegt en 2 de zadelmaker zonder deze kennis van de ruiter niet altijd gelijk een eerste goede advies kan geven. Dan heb ik het niet over de ligging in het algemeen, maar echt de puntjes op de i.

Maar on topic: TS als je ambitie niet ligt bij een springzadel, dan zeker niet doen. Maar let wel dat als je een kwalitatief goed (engels leer) zadel wilt, je goed moet zoeken voor dat budget. Tweedehands zadels zijn echt een stuk duurder geworden en aangezien je er dagelijks op zit, moet dit voor je paard en jou prettig zijn en moet je er langere tijd op vooruit kunnen. Mijn advies is dan ook om echt niet te beknibbelen op 2 of 300 honderd euro, maar om te kijken wat past en wat slijt-en waardevast is. Succes met je zoektocht!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:48

Bekend dilemma, herkenbaar dilemma. Vorig jaar mijn eerste eigen paard gekocht en ook veel over deze vraag nagedacht. Ik kon het zadel van de vorige eigenaar overnemen. Dat had altijd goed gelegen op mijn merrie alleen was de bespiering afgenomen dus moest het evengoed aangepast worden en bovendien zat ik er ook niet meer dan 'prima' in. Lag toen ter tijd ook buiten mijn budget.

Uiteindelijk heb ik geleerd dat het zich loont om een beetje geduld te hebben en economische keuzes te maken. Ik heb eerst mijn paard te tijd gegeven om te landen op de nieuwe stalling, ben rustig aan eens begonnen met grondwerk. Dat leverde niet alleen op dat ze weer wat bespiering had aangezet, maar bovendien gaf het mij de tijd om te oriënteren en weer te sparen.

Vervolgens heeft het voor mij ook geloond om bij verschillende zadelmakers eens te gaan kennismaken en te vragen naar hoe hun (tweedehands) assortiment eruit zag en toen bleek dat ik verschillende keuzes had. Niet iedere zadelmaker heeft veelzijdigheidszadels beschikbaar tweedehands. Veelal zijn het spring- of dressuurzadels (al heb je die ook in een grote verscheidenheid aan smaken). Ten tweede leerde ik dat er bij bepaalde merken ook gewoon een mogelijkheid was voor een nieuw zadel/budgetmodel.

Uiteindelijk op een fijn passen tweedehands zadel uitgekomen met de hulp van een goede zadelmaker. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:50

Padoertje schreef:
Mkango schreef:
Zadels zijn zelden "op maat gemaakt," maar worden gebouwd op al bestaande bomen met hier en daar wat aanpassingen. Een "op maat gemaakt" zadel is dus echt niet beter of slechter dan een zadel 'off the shelf' kopen, tenzij je zelf graag dingen anders wilt hebben (de zitting van model x en de zweetbladen van model y bijvoorbeeld). :)

Ik zou ook een goede zadelmaker laten komen een VZH-zadel kopen als dat is wat je wilt. Voor jouw budget is er echt wel wat te vinden bij merken als Wintec, Thorowgood etc.

Meestal niet nee, maar die van mij zeker wel. Ik heb van 2 verschillende boommodellen waar mijn paard tussen viel een eigen mal laten gieten. Zadel was bij verkoop paard net anderhalf jaar oud en helaas te groot voor de nieuwe eigenaresse. Maar die mensen hebben exact hetzelfde zadel weer nieuw laten aanmeten op het paard, maar dan met een kleine zitvlak.

Daarnaast is een 'maatzadel' vaak qua dieptepunt, vulling etc al zodanig aangepast op het paard, dat je dat niet kunt vergelijken met een 'off the shelf' zadel. Vaak ligt zo'n zadel pas na 2 a 3 aanpassingen over een jaar helemaal naar je zin. Omdat 1 de ruiter het paard nog onvoldoende kent en herkent wat het paard prettig vindt en waar het fijner onder beweegt en 2 de zadelmaker zonder deze kennis van de ruiter niet altijd gelijk een eerste goede advies kan geven. Dan heb ik het niet over de ligging in het algemeen, maar echt de puntjes op de i.

Maar on topic: TS als je ambitie niet ligt bij een springzadel, dan zeker niet doen. Maar let wel dat als je een kwalitatief goed (engels leer) zadel wilt, je goed moet zoeken voor dat budget. Tweedehands zadels zijn echt een stuk duurder geworden en aangezien je er dagelijks op zit, moet dit voor je paard en jou prettig zijn en moet je er langere tijd op vooruit kunnen. Mijn advies is dan ook om echt niet te beknibbelen op 2 of 300 honderd euro, maar om te kijken wat past en wat slijt-en waardevast is. Succes met je zoektocht!

Als je even de Boktmarkt scant, zie je dat er prima zadels te koop staan binnen het budget van TS. Het zijn er niet veel, maar ze staan er gewoon op.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:51

Met jouw budget zou je naar een zadelmaker moeten gaan en kijken wat deze heeft.

Het budget is niet heel ruim en, als je bruin wilt is de keuze niet reuze.

Je kan een wintec overwegen, prima zadel, en met iets erbij heb je ook een nieuwe.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:16

ikke schreef:
Als je even de Boktmarkt scant, zie je dat er prima zadels te koop staan binnen het budget van TS. Het zijn er niet veel, maar ze staan er gewoon op.

Tuurlijk zijn er zadels te koop binnen het budget. Of er iets past is een tweede. Niet iedereen heeft er oog voor om een zadel blind aan te schaffen en die vervolgens door een zadelmaker passend te laten maken. En als je dat zelf niet kunt inschatten, dan moet je de verkoper van een zadel ook niet zomaar op zijn/haar blauwe ogen vertrouwen dat het prima past. Want dat gebeurt helaas ook maar al teveel. Overigens bij een slechte zadelmaker ook, maar dat is een andere discussie :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:23

Padoertje schreef:
ikke schreef:

Tuurlijk zijn er zadels te koop binnen het budget. Of er iets past is een tweede. Niet iedereen heeft er oog voor om een zadel blind aan te schaffen en die vervolgens door een zadelmaker passend te laten maken. En als je dat zelf niet kunt inschatten, dan moet je de verkoper van een zadel ook niet zomaar op zijn/haar blauwe ogen vertrouwen dat het prima past. Want dat gebeurt helaas ook maar al teveel. Overigens bij een slechte zadelmaker ook, maar dat is een andere discussie :P

Precies. En bij een eerste paard zou ik zeker niet aanraden om gewoon zelf wat te kopen zonder zadelmaker. Tenzij je een zadelmaker erbij gehad hebt en deze duidelijk aangegeven heeft welk merk en welke maten en types en je hem weer laat komen als je er 1 gekocht hebt.

Maar niet op eigen houtje iets kopen. Ik ben het er namelijk ook absoluut niet mee eens dat een merkzadel behoorlijk tot goed ligt op een warmbloed. Ook daar zijn te veel verschillen in em zat zadels die niet goed liggen of niet aan te passen zijn van redelijk tot goed. En als je rijdt hoort er wat mij betreft een goed passend zadel bij. Je kan een hoop ellende krijgen van een niet lekker liggend zadel.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:56

Ik geloof dat ik de enige ben, maar ik zou het zadel wel overnemen eigenlijk :o Mits dat zadel daadwerkelijk die 1500 euro waard is natuurlijk.

Voordeel is dat je gelijk iets hebt om mee te rijden. En als het je bevalt, prima.
Zoniet, dan laat je alsnog een zadelmaker komen en dan kan je het inruilen of online verkopen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:32

lies schreef:
Ik geloof dat ik de enige ben, maar ik zou het zadel wel overnemen eigenlijk :o Mits dat zadel daadwerkelijk die 1500 euro waard is natuurlijk.

Voordeel is dat je gelijk iets hebt om mee te rijden. En als het je bevalt, prima.
Zoniet, dan laat je alsnog een zadelmaker komen en dan kan je het inruilen of online verkopen.

Ja, maar vergeet niet dat je met inruilen nooit meer die 1500,- vangt. Hooguit 1000 of ietsjes meer en dan wordt een zadel wat TS wel fijn vindt, steeds duurder…

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:49

Je hoeft niet direct een zadel te kopen van de zadelpasser. Die kan je wat zadels laten zien en voelen en dan een advies geven welke zadels geschikt zijn. Met dat advies kun je dan makkelijker zelf een 2e hands zadel kopen ( en dat dan laten checken).
Afhankelijk van het type paard zou een 2e hands boomloos zadel voor nu ook een optie kunnen zijn zoals hierboven al genoemd. Ze blijven tweedehands inderdaad redelijk waarde vast. En daar kun je ook een zadelpasser voor laten komen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:54

Persoonlijk zou ik niet bezuinigen op zadels. Maar ook geen zadel overnemen wat je in eerste instantie zelf niet zou kopen.

Boomloos zou ik juist niet nemen, snoept toch weer van je toch al niet te ruime budget af.

Kaal kopen van een zadel is gebruikelijk, beugels en beugelriemen zitten er soms bij maar kan je ook zo duur maken als je wil, maar die zijn ook redelijk goedkoop te koop en zijn dan prima bruikbaar.
Singel moet ook goed bij je paard passen. Maar tezamen ben je zo €200 kwijt voor basiskwaliteit. Als dat ook van je budget af moet wordt het budget wel erg krap voor een zadel.

Persoonlijk zou ik liever even verder sparen en dan wat knaps kopen waar je ook een langere periode mee kan doen.
Vwb zadelmakers, even op stal rondvragen waar goed ervaringen mee zijn en of die ook tweedehands hebben.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 16:09

Ik wil even toevoegen dat er zeker voor dat budget, naar mijn mening, helemaal niets mis is met kunststof zadels. Wintec en Thorrowgood werden al genoemd. Prima merken, prima zadels, goed aanpasbaar (want op maat gemaakt is leuk, maar dan blijkt paard bij jou door andere training en/of voeding ineens te veranderen in spieren of vetjes en dan past dat dure op maat gemaakte zadel niet meer). Het voordeel van kunststof is dat het licht is (fijn voor paard én voor jou), makkelijk schoon te houden (gewoon met water), weinig onderhoud vraagt en lang mee gaat. En dus ook nog een stuk goedkoper dan leer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 16:29

ikke schreef:
Femke_Tweety schreef:
En zeg tegen de zadelmaker dat je budget 700 of 800 is.

Dan kom je uiteindelijk ongeveer op die 1000 uit.

Er komt bijna altijd nog wel weer iets bij namelijk, en vaak komen ze toch ook met zadels die iets boven je eigenlijke budget liggen...

Die ervaring heb ik niet.

Ik heb enkele zadels gekocht bij een zadelmaker (die ook wisselende recensies heeft, hier) maar hij hield zich aan mijn budget als ik aangaf dat dat was wat ik aan mijn bankrekening kon verantwoorden.

Idd die ervaring heb ik ook nog nooit gehad. Altijd keurig binnen ons budget. En ook eerlijk of dat wel of niet haalbaar was. Als je trouwens op zoek bent naar een veelzijheidszadel war goed aanpasbaar is, wintec heeft echt fijne zadels en voor wat je krijgt vind ik ze niet duur. Mijn ervaring met die zadels tweedehands vinden, dat is bijna niet te doen. Sowieso worden dressuur en springzadels het meest aangeboden tweedehands. Wij hebben uiteindelijk ons.budget naar boven bijgesteld en een nieuw zadel gekocht voor de pony van onze dochter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 18:22

SusanH schreef:
ikke schreef:
Die ervaring heb ik niet.

Ik heb enkele zadels gekocht bij een zadelmaker (die ook wisselende recensies heeft, hier) maar hij hield zich aan mijn budget als ik aangaf dat dat was wat ik aan mijn bankrekening kon verantwoorden.

Idd die ervaring heb ik ook nog nooit gehad. Altijd keurig binnen ons budget. En ook eerlijk of dat wel of niet haalbaar was. Als je trouwens op zoek bent naar een veelzijheidszadel war goed aanpasbaar is, wintec heeft echt fijne zadels en voor wat je krijgt vind ik ze niet duur. Mijn ervaring met die zadels tweedehands vinden, dat is bijna niet te doen. Sowieso worden dressuur en springzadels het meest aangeboden tweedehands. Wij hebben uiteindelijk ons.budget naar boven bijgesteld en een nieuw zadel gekocht voor de pony van onze dochter.

Ook omdat niemand ze meer wil kopen idd. Wij hadden 2 vzh zadels en hebben ze echt voor niks weggegeven uiteindelijk. Niemand die nog een vzh wilde kopen. En dan waren het nog goede merken Ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 18:33

Roossss16 schreef:
Mkango schreef:

Oohh wow, ik dacht dat het helemaal op hem was aangemeten, maar dat is dus niet zo. Ik denk inderdaad dat ik dan toch het beste een zadelpasser kan laten komen en het zadel van de vorige eigenaar even links laat liggen.

Mkango legt het verkeerd uit. Een op maat gemaakt zadel betekend wél dat deze is aangepast op je paard. Dus dat het zadel al aardig goed paste maar bijgevuld is waar nodig zodat deze beter past. Voor info hierover kun je bij de zadelmaker terecht.

Melissa is een goede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 18:52

lies schreef:

Wat is het merk van dat springzadel?

De huidige eigenaren zullen dit zadel echt niet snel verkocht krijgen voor dat bedrag, als het een echt interessant merk is ( ik noem een Devoucoux, Antares, Prestige..) zou ik inderdaad proberen te onderhandelen, het zadel erbij over te nemen, en dan rustig op zoek gaan naar een VZH, met inruil mogelijk.
Op zich zijn kwalitatieve springzadels best interessant voor een zadelmaker, daar ze vaak toch een bus vol dressuur hebben, en er toch ook vraag is naar springzadels..

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:52

Dressuurzadels zijn er in overvloed tweedehands. Veelzijdigheid een stuk minder (los van Wintecs bijvoorbeeld). En ik denk dan: er is meer verschil tussen dressuur en veelzijdigheid dan met een springzadel. Maar dat vind ik.

Reken maar eens uit wat je kwijt bent met een zadelmaker en een zadel. Dat is nog knap zoeken om binnen de €1000 te blijven, passessie(s) en kilometers te betalen en een kwalitatief goed zadel te hebben vermoed ik.

Dus afhankelijk van het merk en de conditie (en of het ècht goed ligt op je paard), zou ik misschien toch voor het springzadel kiezen. Of eerst eens een rondje ermee rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 20:16

Olympia96 schreef:
Of eerst eens een rondje ermee rijden?

Dat zal ze toch wel gedaan hebben :D ?
Paard heeft ze gekocht...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 20:46

Ik heb een heel mooi tweedehands dressuurzadel gekocht voor 700,- inclusief op maat maken. Een kent en masters dressuurzadel en daar rijd ik inmiddels al 10 jaar mee rond. Ziet er nog perfect uit. In oktober afgelopen jaar een nieuw paardje op stal gekregen maar de eigenaar had ook amper budget dus ze wouden een boomloos zadel kopen. Paard had daarvoor ook een boomloos zadel gehad en was gigantisch gevoelig, lees pijnlijk in de rug. Ik heb mijn zadelmaker geappt en gezegd; ik gun dat paardje een goed passend zadel na zoveel jaar rugpijn maar er is weinig budget. Uiteindelijk lag er twee weken later een uitstekend passend thorrowgood veelzijdigheidszadeltje op voor 400 euro in totaal. Dus inclusief aanpassen. Er is tweedehands genoeg aanbod te vinden. Ik weet niet welk merk het is maar een zadel overnemen voor 1500,- zou ik niet doen. Veel en veel te duur. Tweedehands zadels worden mensen aan de straatstenen niet kwijt dus als je er zelf vanaf wilt dan gaat er snel 1000,- af. Daarbij is het altijd maar even de vraag of het zadel dat erop lag wel goed past. Heb twee paarden gekocht in mijn leven en die werden allebei gereden met een niet passend zadel (en ja dat waren gewoon bereden sportpaarden)…

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:08

Als het bijvoorbeeld een CWD of 1 van de merken die Nielojram noemt is en in goede conditie is, zou ik het wel aandurven en is ie de 1500 ook wel waard. Het verschil tussen een vzh en een springzadel is nou ook weer niet zo groot.
En grote kans dat je het wel een geschikt zadel vindt, want de topmerken springzadels zitten wel heel fijn en zijn wel waardevast, dus ook weer goed verkoopbaar.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:12

2e hands veelzijdig is er echt voor 1000 euro totaal, en dan heb je echt een goed zadel. Je hoeft niet een zadelpasser te kiezen die dichtbij zit, heel veel zadelpassers reizen door het hele land met 2e hands, maken routes met meerdere klanten zodat je reiskosten deelt. En anders je paard inladen naar Country Mill.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:11

Evamarie schreef:
Roossss16 schreef:
Oohh wow, ik dacht dat het helemaal op hem was aangemeten, maar dat is dus niet zo. Ik denk inderdaad dat ik dan toch het beste een zadelpasser kan laten komen en het zadel van de vorige eigenaar even links laat liggen.

Mkango legt het verkeerd uit. Een op maat gemaakt zadel betekend wél dat deze is aangepast op je paard. Dus dat het zadel al aardig goed paste maar bijgevuld is waar nodig zodat deze beter past. Voor info hierover kun je bij de zadelmaker terecht.

Melissa is een goede.
Staat er ook letterlijk, dus ik leg helemaal niks verkeerd uit, maar oké. :')

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:35

Ja hoor er zijn zeker tweedehands zadels verkrijgbaar bij een zadelmaker onder de 1000,--. Ik heb gewoon heel duidelijk aangegeven dat 1.000,- mijn max was incl. passervice en dat ik dus geen zadels boven mijn budget wilde zien. En ze heeft zich daar meer dan keurig aan gehouden moet ik zeggen.

Zadels worden idd over het algemeen kaal verkocht, dus singel/dekje/beugels en de riemen moeten dan nog aangeschaft worden. Is niet heel lastig om dat zelf aan te schaffen, maar voor de singel zou je even advies kunnen vragen, want advies daarin kan wel handig zijn ivm zadel, gevoelig of buikig paard bv.

Ik zou nooit geen springzadel overnemen en al helemaal niet voor dat bedrag. Als je recreatief bezig wilt gaan, is een veelzijdigheid of in mijn geval een dressuur zadel (vind ik gewoon nog zoveel lekkerder zitten dan veelzijdigheid) veel comfortabeler op bv een leuke buitenrit, ik heb ook gewoon gesprongen met mijn dressuurzadel in mijn jonge jaren.

Oh ik lees ook iets dat je graag bruin zadel wilt, dat zou ik persoonlijk laten gaan , de kleur. Eerst maar eens gaan kijken wat je paard goed past en wat jou goed past. En uiteindelijk is er in zwart toch meer keuze en heb je meer kans dat je een goed zadel vind in jouw prijsklasse.