Bittengekte, welke watertrens zoek ik en maakt de prijs echt veel uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Re: Bittengekte, welke watertrens zoek ik en maakt de prijs echt veel uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 17:50

Wij hebben paarden aan huis en verder niet echt iemand van wie ik weet dat ze die bitten hebben helaas

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:55

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:00

Ik heb al mijn paarden altijd gereden op een Sprenger enkelgebroken watertrens van Aurigan 18 mm.
Altijd prima, liepen er altijd fijn op.

Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 19:23

stitchlover schreef:
Ik denk dat je op zoek bent naar het stubben golden wings bit. Beschermt de mondhoeken en behoud toch de beweeglijkheid van een watertrens. Een van mijn twee ruinen doet het er goed op!

https://hypostore.nl/stubben-steeltec-golden-wings-dubbel-gebroken.html?utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=shopping-nl&gclid=CjwKCAjwxr2iBhBJEiwAdXECw6Nmiv8-4SAHAO-jsl9bWo7CTmwaBGMgk0Vspjo8U7YhgXcQRiguIRoCfKUQAvD_BwE#526=12

Vind ik idd erg leuk maar is niet toegestaan op wedstrijd hier helaas

Suzanne F. schreef:
Ik heb al mijn paarden altijd gereden op een Sprenger enkelgebroken watertrens van Aurigan 18 mm.
Altijd prima, liepen er altijd fijn op.

[ [url=m/tB7178.jpg]Afbeelding[/url] ]

enkelgebroken vind mevrouw niet zo'n win jammer genoeg

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:34

Hij is er ook in dubbelgebroken.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 19:42

Ik heb intussen een dubbelgebroken sprenger besteld in die satinox, even kijken wat mevrouw daarvan vind, als het niets is het tenminste niet erg veel geld in de vuilbak gegooid

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:09

Ik zie dat je al wat hebt besteld, maar my two cents :D
Mijn paard had wel kapotte mondhoeken door een watertrens. Denk dat het afhankelijk is van de gevoeligheid van de mondhoeken? Deze was overigens door een bitfitter aangemeten. Na 2 keer er mee rijden was dit het resultaat ;(

Afbeelding

Heb nu een Fager Carl baby fulmer (titanium). Ze loopt er fijn op en haar mondhoeken blijven heel.
Weet alleen niet of die wel toegestaan is op wedstrijd in België.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 21:11

lies schreef:
Ik zie dat je al wat hebt besteld, maar my two cents :D
Mijn paard had wel kapotte mondhoeken door een watertrens. Denk dat het afhankelijk is van de gevoeligheid van de mondhoeken? Deze was overigens door een bitfitter aangemeten. Na 2 keer er mee rijden was dit het resultaat ;(

[ [url=m/MS0KMk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb nu een Fager Carl baby fulmer (titanium). Ze loopt er fijn op en haar mondhoeken blijven heel.
Weet alleen niet of die wel toegestaan is op wedstrijd in België.

Arm ding! Gelukkig heeft de mijne dit nooit voorgehad, en dat na toch wel een 5 jaar met een te kleine watertrens gelopen te hebben. Die baby fulmer is geloof ik wel toegestaan hier. Althans volgens een van de reglementen, dat is ook niet altijd duidelijk helaas

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:33

Ik vind die ook wel erg aangesloten zitten voor een watertrens. Bustrens wil ik wel zo dicht bij mondhoeken, watertrens niet.

En daardoor heb ik dus altijd problemen dat bit of te groot of te klein is. En zelfs dezelfde maat en zelfde mondstuk verschilt nog. Sprongen van een cm is best wel groot als de ene net te klein is.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:35

MyWishMax schreef:
Ik vind die ook wel erg aangesloten zitten voor een watertrens. Bustrens wil ik wel zo dicht bij mondhoeken, watertrens niet.

En daardoor heb ik dus altijd problemen dat bit of te groot of te klein is. En zelfs dezelfde maat en zelfde mondstuk verschilt nog. Sprongen van een cm is best wel groot als de ene net te klein is.

Kennelijk had ik niet zo'n kundige bitfitter dan..
Ik had nog nooit een watertrens gehad, alleen bustrens en D trens en ik wist dit oprecht niet :oo

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:37

Nee, daarom ben ik ook wel erg verbaasd eigenlijk. Dit zou echt niet moeten kunnen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:45

lies schreef:
MyWishMax schreef:

Kennelijk had ik niet zo'n kundige bitfitter dan..
Ik had nog nooit een watertrens gehad, alleen bustrens en D trens en ik wist dit oprecht niet :oo

Ik heb er ook door schade en schande achter moeten komen. En ik vind echt dat de bitfitter je dat had moeten vertellen :o

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:52

Heb ook een water trens maar idde deze vind ik ook hoog/ strak.. ( al rij ik meestal met bit ringen gewoon van die losse die gel dingen maken mijn bit te klein vind ik en de plek van de mond hoek erg dik ( acavallo dacht ik)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:58

Zo had ze 'm gehangen aan m'n hoofdstel..

Vervolgens app ik haar de foto met de kapotte mondhoeken, ze zegt, ik ben morgen bij je in de buurt. Heb een bustrens bij me, wel een maat kleiner, maar die valt juist wat groter, dus dan mag je die proberen.
Ze heeft 'm omgeruild, en heb 'm later die dag gepast..

Afbeelding

Needless to say, ik heb uiteindelijk geen bit van haar gekocht :+
Maar goed, zal verder ophouden het topic te kapen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:59

Ik vind eigenlijk goed dat je dit doet. Mensen waarschuwen is ook belangrijk :)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 22:04

Ja klopt! Je verwacht toch dat deze mensen er tenminste iets van kennen. Maar goed, volgens mij is het een vrij beroep en mag iedereen zich bitfitter noemen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:06

https://www.kramer.nl/Paard/Bitten/Dubb ... ge-paarden

Deze loopt mijn haflinger heel erg fijn op.
Dubbelgebroken, beschermde mondhoeken en toch draaiende ringen als een watertrens

Ik heb er inmiddels 3, in elk hoofdstel hangt er 1, dan hoef ik nooit te wisselen.
En voor de prijs hoef je het niet te laten :+

Die van mij loopt hier nu een jaar of 3-4 op geloof ik.

In Nederland iig toegestaan op wedstrijden, in België ben ik niet bekend.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 01-05-23 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:08

ts ik zou kijken naar een site waar je kunt testen.

ik had voor mijn paard allemaal dure sprenger bitten gekocht, vond ze helemaal niks :+ zat ik daar met 5 dure bitten. uiteindelijk hangt er nu een dubbel gebroken D trens in van harry horse.
niks gevonden waar ze beter op loopt.

goedkoop hoeft dus niet slecht te zijn, kijk waar je paard lekker op loopt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:15

Marije_jiplover schreef:

Dubbelgebroken, beschermde mondhoeken en toch draaiende ringen als een watertrens

Ik heb er inmiddels 3, in elk hoofdstel hangt er 1, dan hoef ik nooit te wisselen.

Déze leek mij ook fijn.. Maar helaas paard draait het niet zodat een van de "huls" waar de ring door draait in zijn wang prik/ beschadigd snapte er eerst niks van

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 22:18

Ik heb er intussen eentje van sprenger besteld en ga even kijken wat ze daarmee doet maar bedankt voor jullie tips!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:54

Marije_jiplover schreef:

Deze hebben wij ook . Prettig als je paard een normale mond heeft

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 23:04

Marije_jiplover schreef:

Grappig. Die ligt in mijn kast, niks te doen. Beetje ijzerig te zijn.

Mijn merrie blieft echt geen dubbel.
Houdt op linker kaak enorm vast.
Enkel gebroken is al beter.
Maar met lock of ongebroken heb ik mooie aanleuning. Maar soms een beetje te veel leuning ipv aan. :')

Ik ga nu de rotary proberen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 15:35

Kleine update, ik was met mijn stomme kop even vergeten dat mijn moeder een dubbelgebroken watertrens heeft in de maat die ik had besteld, wel met een plaatje ertussen wat ik liever niet heb maar voor te proberen geen probleem.
Dat was dus een regelrechte ramp, behalve dan dat het echt nog steeds te klein was en er dus eigenlijk een 14,5 in zou moeten was ze enorm rennerig, reageerde op niks meer en hield enorm vast. Daarna onze sweet iron bustrens er maar weer in gehangen en daar deed ze het prima op, tot ze begon te schuimen (dat was ook echt alweer heel lang geleden) want dan was het weer veel kopschudden (ik heb ook al gedacht dat het misschien aan de pollen zou kunnen liggen? Ik weet alleen niet wat de symptomen daarvan zijn, straks maar eens opzoeken) Dus ik ga maar even naar hypostore mailen met de vraag of ik het nog kan veranderen, gelukkig is het nog niet verzonden.
Bij dezen gaan wij dus terug naar een bustrens maar dan zonder sweet iron of dergelijke.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:58

Waidida schreef:
Een beetje is nog een understatement. Een zadelpasser hebben velen hier nog nooit van gehoord. Een zadel op maat laten maken wel maar dan elk jaar bijvullen enzo dan weer niet.
Denk dat het met de bitringen vooral te maken heeft met dat de bitringen dingen aan de mond zouden kunnen verdoezelen en moeilijk zichtbaar maken voor de jury.

In welk uithoek van België zit jij dan?
Bitfitters en Zadelpassers zijn hier echt wel bekend hoor. Waarschijnlijk heb jij op stal gewoon stalgenootjes die dat allemaal onzin vinden en het bij hun paard dus niet doen. Moeten zij weten, maar jij weet beter voor jouw paard zijn welzijn.

Er zijn echt wel tig aantal Zadelpassers en er zijn ook al een aantal bitfitters in België te vinden die best wel heel België doorkruisen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 16:10

Art_Ificious schreef:
Waidida schreef:
Een beetje is nog een understatement. Een zadelpasser hebben velen hier nog nooit van gehoord. Een zadel op maat laten maken wel maar dan elk jaar bijvullen enzo dan weer niet.
Denk dat het met de bitringen vooral te maken heeft met dat de bitringen dingen aan de mond zouden kunnen verdoezelen en moeilijk zichtbaar maken voor de jury.

In welk uithoek van België zit jij dan?
Bitfitters en Zadelpassers zijn hier echt wel bekend hoor. Waarschijnlijk heb jij op stal gewoon stalgenootjes die dat allemaal onzin vinden en het bij hun paard dus niet doen. Moeten zij weten, maar jij weet beter voor jouw paard zijn welzijn.

Er zijn echt wel tig aantal Zadelpassers en er zijn ook al een aantal bitfitters in België te vinden die best wel heel België doorkruisen.

Ik zit in antwerpen, op de stal waar ik heb leren rijden en waarons paard vroeger stond was dat zo. Ja ze komen allemaal wel, maar dan betaal je je blauw aan verplaatsing, ik weet 1 bitfitter die tot hier komt en zij heeft dan net niet de merken die ik wil proberen. Zadelpasser komt uit nederland volgende week omdat zij de enige is in de benelux die deuber zadels verkoopt. Bijna iedereen zit in west vlaanderen of limburg. en ik spreek vanuit eigen ervaring, ik kan niet zeggen dat niemand in het land het doet, dat was niet duidelijk en mijn excuses daarvoor.
Verder kan je wel stellen dat het in Nederland over het algemeen een stuk verder staat met paardenwelzijn dan België, als je alleen al maar kijkt naar het feit dat we nog steeds niet bitloos mogen starten hier?