Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lithya schreef:Wat misschien wel handig is om vooraf te bepalen is of je het fijner vindt dat de zool recht is ten opzichte van de grond, of iets onder een hoek staat. De bovenste van het voorbeeld hebben namelijk een iets gekanteld voetbed. Zelf vind ik dat persoonlijk fijner, ondanks dat de rechte versie een even groot voetbed heeft, raak ik die wel kwijt.
MyWishMax schreef:Hoewel ik ook bezig ben met keuring bij knhs en hopelijk hebben zij nog tips over eventuele hulpmiddelen en dispensatie want ik heb geen idee wat er allemaal is en waar ik dus iets aan kan hebben.
Veulen84 schreef:MyWishMax schreef:Hoewel ik ook bezig ben met keuring bij knhs en hopelijk hebben zij nog tips over eventuele hulpmiddelen en dispensatie want ik heb geen idee wat er allemaal is en waar ik dus iets aan kan hebben.
Geheel offtopic, maar een keuring? Wat doet dat dan en hoe werkt dat en waar geven ze advies voor?
(Klinkt ivm met mijn eigen handicap heel interessant)
MyWishMax schreef:Ik rijd mijn hele leven al zonder veiligheidsbeugels. Juist omdat heel veel beugels dus niet geschikt zijn voor mij. Mijn stijgbeugelriemen gaan er wel heel makkelijk af, want die sluiting zit nooit dicht. Maar ik ben niet specifiek op zoek naar veiligheidsbeugels. Het gaat met echt alleen om het bredere voetbed en eventuele extra grip. Anders blijven gewoon de huidige beugels eraan.
henshem schreef:Vorig jaar heb ik een keuring gehad en daar ook toestemming gekregen om o.a. met de magnetische beugels op wedstrijd te rijden.
MyWishMax schreef:Veulen84 schreef:Geheel offtopic, maar een keuring? Wat doet dat dan en hoe werkt dat en waar geven ze advies voor?
(Klinkt ivm met mijn eigen handicap heel interessant)
Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar je kan informatie vinden op de knhs website. Is voor de knhs wedstrijden zodat je eventueel dispensatie kan krijgen voor bepaalde dingen die je anders niet mag gebruiken. Denk aan een zweep tijdens de proef boven de M1. Lichtrijden ipv doorzitten of teugels met lussen ipv normale. En dus ook speciale beugels zoals de magnetische of elastieken om voeten en beugels. Dingen om je te helpen zodat je met een beperking ook dressuurwedstrijden kan rijden. En ook eventueel in een grade terecht kan komen voor de parasport.
Je moet dan allerlei informatie van artsen verzamelen en naar de keuring in Ermelo. Daar heb je een gesprek en wordt er gekeken wat je wrl en niet kan en of je dus recht hebt op dispensatie of een grade indeling. Dan krijg je dus een lijst met dispensaties die je mag gebruiken.
Voor het advies ben ik aan het kijken naar de afdeling van mijn regio om even te brainstormen, maar ben eerst nog van alles aan het verzamelen van artsen en therapeuten. Ben dit al jaren aan het uitstellen, toegeven is niet zo makkelijk
MyWishMax schreef:Nadat het me een paar keer aangeraden is, maar ik ze van niemand kan lenen, wil ik toch even op bokt vragen of het nu echt verschil maakt.
Ik rijd gewoon met doodnormale simpele rvs stijgbeugels met rubberen blokjes erin. Al jaren oud. Vanwege wat medische issues heb ik wel een naar andere beugels gekeken en uitgeprobeerd maar het was nooit een succes. Ik wil dus echt alleen maar weten of het bredere voetbed echr verschil maakt. En of ijzeren blokjes ook echt meer antislip zijn? Doordat ik eerst zelf een stuk warm moet lopen voordat ik op kan stappen heb ik dus altijd zand aan laarzen, ondanks het af proberen te schrapen. De beugels zijn dus soms wat glad en de rubberen blokjes zijn ondertussen ook aan het overlijden na al die jaren.
Ik zoek absoluut geen flexibele beugels. Sterker nog, er mag absoluut niks bewegen. Bow balance maken mijn lichamelijke klachten vele malen erger, maar zelf beugels die bij de ophanging niet 1 stuk zijn maar 2 losse bewegen te veel. (Ook al zeggen mensen dat ze niet bewegen, ik heb met zulke beugels gereden en dat zorgt voor extreme klachten). Ik wil een zo stug mogelijke beugel met wat meer oppervlakte en stugger/anti slip voetbed. Als het tenminste echt verschil maakt. Doordat ik zo'n extreme last krijg heb ik dus ook niet echt kunnen voelen of zo'n voetbed wel fijner is of niet.
Ik vind het lastig, want online zie ik wel eens beugels langskomen die fijn lijken, maar dan lijkt er alsnog demping in het voetbed te zitten wat ik dus niet aandurf. Ze hoeven ook niet licht te zijn, dat lijkt me eerder minder prettig maar dat zit misschien tussen mijn oren.
Zulke dus wel misschien, maar niemand van wie ik ze kan proberen helaas.
[ [url=m/wzhIlz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oArn9i.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze absoluut niet, naast de bow balance en vergelijkbare.
[ [url=m/qJ1Upc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wie heeft er ervaring? Maakt een breder voetbed echt verschil? En het ijzeren voetbed/blokje? En hebben jullie nog beugels die jullie aanraden?