Stijgbeugels met breder voetbed, maakt het echt verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:52

Wat misschien wel handig is om vooraf te bepalen is of je het fijner vindt dat de zool recht is ten opzichte van de grond, of iets onder een hoek staat. De bovenste van het voorbeeld hebben namelijk een iets gekanteld voetbed. Zelf vind ik dat persoonlijk fijner, ondanks dat de rechte versie een even groot voetbed heeft, raak ik die wel kwijt.

smurvaas

Re: Stijgbeugels met breder voetbed, maakt het echt verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:57

Ik heb de freejump beugels ( ja als dressuur kakker) super fijn.

Je kan ze proberen als je wilt, je weet waar ik sta.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 08:08

Lithya schreef:
Wat misschien wel handig is om vooraf te bepalen is of je het fijner vindt dat de zool recht is ten opzichte van de grond, of iets onder een hoek staat. De bovenste van het voorbeeld hebben namelijk een iets gekanteld voetbed. Zelf vind ik dat persoonlijk fijner, ondanks dat de rechte versie een even groot voetbed heeft, raak ik die wel kwijt.

Dat vind ik dus lastig idd. Geen idee wat ik fijner zou vinden.

Dank jullie wel allemaal! Ik ga nog even kijken en eventueel even langs winkel overleggen of ik er een keer mee mag rijden.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:25

Zijn de magnetische beugels van Ophena wellicht een optie? De magneten zijn er in twee verschillende sterktes. Ik vind het echt heel fijn rijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 08:31

Zou kunnen, maar vind ik extreem duur voor iets wat ik niet echt nodig heb. Als ik slechter zou zijn en ze regelmatig zou verliezen zou het een optie zijn. Maar voor nu vind ik het erg duur.

Hoewel ik ook bezig ben met keuring bij knhs en hopelijk hebben zij nog tips over eventuele hulpmiddelen en dispensatie want ik heb geen idee wat er allemaal is en waar ik dus iets aan kan hebben. :+

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:35

Veiligheidsbeugels van Barefoot? Die hebben wel een korf maar ook een fijn breed voetbed met rubber antislip.
En zijn een kwartslag gedraaid.

foto

Enige minpunt van deze beugels vind ik het gewicht, ze zijn best zwaar.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:53

MyWishMax schreef:
Hoewel ik ook bezig ben met keuring bij knhs en hopelijk hebben zij nog tips over eventuele hulpmiddelen en dispensatie want ik heb geen idee wat er allemaal is en waar ik dus iets aan kan hebben. :+

Geheel offtopic, maar een keuring? Wat doet dat dan en hoe werkt dat en waar geven ze advies voor?
(Klinkt ivm met mijn eigen handicap heel interessant)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 09:01

Veulen84 schreef:
MyWishMax schreef:

Geheel offtopic, maar een keuring? Wat doet dat dan en hoe werkt dat en waar geven ze advies voor?

Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar je kan informatie vinden op de knhs website. Is voor de knhs wedstrijden zodat je eventueel dispensatie kan krijgen voor bepaalde dingen die je anders niet mag gebruiken. Denk aan een zweep tijdens de proef boven de M1. Lichtrijden ipv doorzitten of teugels met lussen ipv normale. En dus ook speciale beugels zoals de magnetische of elastieken om voeten en beugels. Dingen om je te helpen zodat je met een beperking ook dressuurwedstrijden kan rijden. En ook eventueel in een grade terecht kan komen voor de parasport.

Je moet dan allerlei informatie van artsen verzamelen en naar de keuring in Ermelo. Daar heb je een gesprek en wordt er gekeken wat je wrl en niet kan en of je dus recht hebt op dispensatie of een grade indeling. Dan krijg je dus een lijst met dispensaties die je mag gebruiken.
Voor het advies ben ik aan het kijken naar de afdeling van mijn regio om even te brainstormen, maar ben eerst nog van alles aan het verzamelen van artsen en therapeuten. Ben dit al jaren aan het uitstellen, toegeven is niet zo makkelijk ;)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:07

Vorig jaar heb ik een keuring gehad en daar ook toestemming gekregen om o.a. met de magnetische beugels op wedstrijd te rijden.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:40

MyWishMax schreef:
Ik rijd mijn hele leven al zonder veiligheidsbeugels. Juist omdat heel veel beugels dus niet geschikt zijn voor mij. Mijn stijgbeugelriemen gaan er wel heel makkelijk af, want die sluiting zit nooit dicht. Maar ik ben niet specifiek op zoek naar veiligheidsbeugels. Het gaat met echt alleen om het bredere voetbed en eventuele extra grip. Anders blijven gewoon de huidige beugels eraan.

Heb je dit ook wel eens geprobeerd terwijl je zadel aangesingeld is en je naar beneden trekt? Stijgbeugels horen er namelijk niet zo makkelijk af te gaan, die haak is alleen voor springen of jonge paarden die nog wel eens omhoog komen.

Ik heb wel altijd een breed voetbed, meestal met iets demping er in. Juist dat brede voetbed is wel heel fijn voor mijn knieën.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 13:46

Ik haal elke dag de beugelriemen eraf als er aangesingeld is nog. En dat gaat heel simpel met 1 hand en zonder kracht want mijn handen en armen zijn ook slecht. Als ik ze er niet af krijg zonder de singel losser te maken zit de singel te strak. Tijdens het rijden en zelfs met rare bewegingen zijn ze er nog nooit vanaf gekomen in de bijna 10 jaar dat we het zo doen op een moment dat je het niet wilde.

Maar verder heeft dat niet zoveel met de vraag te maken. Alleen een klein ding dat wij doen, maar dat ik niet speciaal naar veiligheidsbeugels ga kijken.

henshem schreef:
Vorig jaar heb ik een keuring gehad en daar ook toestemming gekregen om o.a. met de magnetische beugels op wedstrijd te rijden.

Ah wat super! Voor mij denk ik niet dat echt nodig is nog en dan vind ik ze wel echt te duur. Wel prachtig concept. Bij mij is het gelukkig alleen comfort waarom ik wat anders zou willen proberen. De grootste problemen zitten in andere dingen :+

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:13

Ik heb normaal de beugels van Prestige, ook met een breed voetbed. Fijne beugels! Nu had ik mijzelf laatst getracteerd op een paar mooie nieuwe beugels van Makebe (de spring variant). Helaas kan ik er maar niet aan wennen en denk ik dat ik ze maar verkoop. Mocht er iemand interesse hebben, dan graag pb.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:24

Ik heb de eerste uit de op al jaren in gebruik.

Ik heb hier meer steun en grip aan dan standaard beugels. Vind ze heel fijn! kan er ook probleemloos mee van mn paard vallen :')

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:33

MyWishMax schreef:
Veulen84 schreef:

Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar je kan informatie vinden op de knhs website. Is voor de knhs wedstrijden zodat je eventueel dispensatie kan krijgen voor bepaalde dingen die je anders niet mag gebruiken. Denk aan een zweep tijdens de proef boven de M1. Lichtrijden ipv doorzitten of teugels met lussen ipv normale. En dus ook speciale beugels zoals de magnetische of elastieken om voeten en beugels. Dingen om je te helpen zodat je met een beperking ook dressuurwedstrijden kan rijden. En ook eventueel in een grade terecht kan komen voor de parasport.

Je moet dan allerlei informatie van artsen verzamelen en naar de keuring in Ermelo. Daar heb je een gesprek en wordt er gekeken wat je wrl en niet kan en of je dus recht hebt op dispensatie of een grade indeling. Dan krijg je dus een lijst met dispensaties die je mag gebruiken.
Voor het advies ben ik aan het kijken naar de afdeling van mijn regio om even te brainstormen, maar ben eerst nog van alles aan het verzamelen van artsen en therapeuten. Ben dit al jaren aan het uitstellen, toegeven is niet zo makkelijk ;)

Dankje voor de info. Zal het er de volgende keer eens over hebben met mijn arts. Eens kijken wat hij zegt.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:48

Ik heb die op de onderste foto, en ik vind ze heerlijk, lekker breed en nog lichtgewicht ook

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:24

MyWishMax schreef:
Nadat het me een paar keer aangeraden is, maar ik ze van niemand kan lenen, wil ik toch even op bokt vragen of het nu echt verschil maakt. :D

Ik rijd gewoon met doodnormale simpele rvs stijgbeugels met rubberen blokjes erin. Al jaren oud. Vanwege wat medische issues heb ik wel een naar andere beugels gekeken en uitgeprobeerd maar het was nooit een succes. Ik wil dus echt alleen maar weten of het bredere voetbed echr verschil maakt. En of ijzeren blokjes ook echt meer antislip zijn? Doordat ik eerst zelf een stuk warm moet lopen voordat ik op kan stappen heb ik dus altijd zand aan laarzen, ondanks het af proberen te schrapen. De beugels zijn dus soms wat glad en de rubberen blokjes zijn ondertussen ook aan het overlijden na al die jaren. :')

Ik zoek absoluut geen flexibele beugels. Sterker nog, er mag absoluut niks bewegen. Bow balance maken mijn lichamelijke klachten vele malen erger, maar zelf beugels die bij de ophanging niet 1 stuk zijn maar 2 losse bewegen te veel. (Ook al zeggen mensen dat ze niet bewegen, ik heb met zulke beugels gereden en dat zorgt voor extreme klachten). Ik wil een zo stug mogelijke beugel met wat meer oppervlakte en stugger/anti slip voetbed. Als het tenminste echt verschil maakt. Doordat ik zo'n extreme last krijg heb ik dus ook niet echt kunnen voelen of zo'n voetbed wel fijner is of niet.

Ik vind het lastig, want online zie ik wel eens beugels langskomen die fijn lijken, maar dan lijkt er alsnog demping in het voetbed te zitten wat ik dus niet aandurf. Ze hoeven ook niet licht te zijn, dat lijkt me eerder minder prettig maar dat zit misschien tussen mijn oren.

Zulke dus wel misschien, maar niemand van wie ik ze kan proberen helaas.
[ [url=m/wzhIlz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oArn9i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze absoluut niet, naast de bow balance en vergelijkbare.
[ [url=m/qJ1Upc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wie heeft er ervaring? Maakt een breder voetbed echt verschil? En het ijzeren voetbed/blokje? En hebben jullie nog beugels die jullie aanraden?

De onderste zijn niet echt breder, ik heb ze zojuist verkocht en er Acavallo voor teruggekocht. Echt heerlijk.
Vind het stukje kantelen van het voetbed ook helemaal niet fijn, zoals de beugels van je laatste plaatje doen.
Er is ook een goedkopere versie, die heb ik. Deze even voor het plaatje van het voetbed.
https://www.cwsaddles.nl/product/acaval ... uplus-2-0/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 21:29

Haha ze zijn wel breder als mijn ouderwetse. Niet naar de zijkanten van de beugels, maar het oppervlakte van het voetbed is wel groter in de lengte van je voet als mijn huidige.
Ik vind ze dus alleen vreselijk, ze zijn natuurlijk niet flexibel maar doordat die bevestiging aan riemen 2 losse delen zijn bewegen ze wel wat en dat trek ik dus niet.

Maar zo door het topic heen bevalt het toch wel bij bijna iedereen. Wat meer comfort en grip.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:32

Ik vind ze ook vreselijk hoor! Missen stabiliteit, wil gewoon een recht voetbed, want hakken uitdrukken is ook wel een beetje verleden tijd. Balans is het mooiste als je je voeten recht kunt houden alsof je je voeten zo op de grond kunt zetten.

Mijn beugels van Acavallo hebben ook een stalen voetbed, dat is inderdaad heel fijn voor de grip.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:32

Aluminium beugels van Jin stirrup. Echt super. Niet te licht, fijne grip en iets breder voetbed. Als je geen nieuwe wil om te proberen kan je een 2e hands paar op marktplaats kopen. Soms is de verf er een beetje af maar ze doen het nog prima. Je verkoopt ze ook makkelijk weer als ze niet bevallen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:25

Mijn dochters rijden ook met de Acavallo Alu Pro. Fijn breder voetbed met grip en ook nog veiligheidsbeugel

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:52

Die BR hebben overigens gewoon een recht voetbed?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:51

Celebi schreef:
Die BR hebben overigens gewoon een recht voetbed?

Nee hoor, die kantelt een paar graden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:44

Ik heb die onderste/3e foto (BR) en vind ze heerlijk. Is het voor jou misschien een optie om de bovenkantjes vast te lijmen met een drupje secondelijm? Dan bewegen ze niet meer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:16

Betaalbaar (70 euro), breder en als extra bonus veiliger:
https://www.decathlon.nl/p/stijgbeugels ... 97&c=ZWART

Met 110 reviews. Ze spreken links en rechts wel over meer comfort.

Ik heb zelf geen echte problemen maar zou inschatten dat het verschil tussen smallere en breder voetbed maar een klein verschil kan maken.
Tegelijk: als je toch op zoek bent naar nieuwe. Kun je het maar gelijk meenemen toch.