Dikke billen zoeken zadel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 09:08

J0anieke schreef:
Betaalbaar voor korte rug vind ik thorowgood een goed merk.

Heb deze op MP gezien, interessant!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:20

Misschien ook kijken bij ijslander zadels. Deze hebben vaak een wat opener/vlakker zitvlak waardoor billen meer ruimte hebben (zonder dat zadel extra lang word) Echter is een budget van 500.- wel erg krap. Zou toch doorsparen om te investeren in een goed zadel wat zowel jou als je paardje past.

karrij

Re: Dikke billen zoeken zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:42

body positivity is helemaal prima natuurlijk , maar wat niet past ,past niet!
En ja ik ben ook een maat te groot geworden voor mijn topper.

Ik heb gister voor het eerst sinds maanden er weer opgezeten( hij wordt wel gereden door bijrijder), maar ik moest eerlijk zijn naar mijn bonte vriend en ik moet toch echt nog 5 kilo afvallen eer ik er echt weer mee kan gaan rijden.

Ik zie soms filmpjes voorbij komen van ruiter met iets te veel maatjes te veel die helemaal de hemel geprezenn worden en ik denk dan alleen maar ai ai oei oei, die rug.
Lekker bij elke drafpas op de lepel neerkomen,kan echt niet fijn zijn voor het dier.

Maar goed misschien toch iets doorsparen?

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 09:48

Afbeelding

Deze foto is van een aantal jaren geleden, hier woog ik 70 kilo en was ik super fit. Nog steeds dikke billen. Even ter verduidelijking voordat iedereen hysterisch word dat ik als een poemelzwijn op een paard zit.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:50

Tessarex87 schreef:
[ [url=m/wPhENV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto is van een aantal jaren geleden, hier woog ik 70 kilo en was ik super fit. Nog steeds dikke billen. Even ter verduidelijking voordat iedereen hysterisch word dat ik als een poemelzwijn op een paard zit.

Valt echt reuze mee hoor , maak je niet druk.
;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:09

Ik zou ook voor een Thorowgood gaan. Ik heb zelf ook redelijke billen :)) en door de vlakkere zit heb je meer ruimte.

Ik heb zelf een vrij nieuwe tweedehands gekocht voor €750, misschien dat een oudere binnen je budget past?

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 10:15

Berdien schreef:
Ik zou ook voor een Thorowgood gaan. Ik heb zelf ook redelijke billen :)) en door de vlakkere zit heb je meer ruimte.

Ik heb zelf een vrij nieuwe tweedehands gekocht voor €750, misschien dat een oudere binnen je budget past?

Ik heb en T4 gezien voor €375, geen idee hoe oud die is

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:27

Kentaur dressuurzadels zijn ook niet zo duur. wel van goede kwaliteit en mijn 17.5 inch is 47 cm lang. ik weet niet zo goed welke maat ik heb, maar als ik jou zie denk ik dat we ongeveer gelijk zijn. misschien is dat ook nog een optie om naar te kijken

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:55

De gemiddelde Nederlandse vrouw heeft maat 42. Just saying.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:10

Dat is hiervoor toch niet relevant?

TS wil een zadel waar ze inpast. En ik betwijfel of de gemiddelde ruiter ook maat 42 heeft.

Thorowgood is sowieso wel een mooie optie :j

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:57

Heb je niet een zadelmaker in de buurt die een partij tweedehands zadel heeft? Kan je op met je pony die kant op (als je die mogelijkheid hebt met trailer uiteraard), of dat ze bij jou op stal wat komen passen.

Ik heb zelf ook een paard met relatief korte rug en zelf ook wel flinke billen, ongeacht mijn gewicht. Wij zijn destijds bij Tweespan in Friesland geweest (paard staat in Drenthe) en hebben daar een mooi zadel gevonden die kort genoeg is voor mijn paard (en zelfs nog ruimte over laat op de rug) en waar mijn billen mooi in passen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:08

Ja hoor de gemiddelde ruiter heeft ook wel 42.
De gemiddelde hogere wedstrijd ruiter wellicht niet.
Maar dat zijn de meeste niet.
We moeten niet gaan doen of 42 gelijk staat aan vet en overgewicht.

Ik zie meerdere malen thorrowgood aangeraden worden.
Maar die zadels zijn naar mijn idee niet kort.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:11

Alleen het cob model.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:12

Storm schreef:
De gemiddelde Nederlandse vrouw heeft maat 42. Just saying.

En de gemiddelde haflinger heeft lengte in de rug voor inchmaat 17, hooguit 17,5. Misschien zijn Nederlandse vrouwen gewoon niet super compatibel met haflingers :o

Met broekmaat 42/44 zou gemiddeld spring of vzh zadel in maatje 17,5 wel voldoende moeten zijn :) misschien is dat een optie ipv zoeken naar dressuurzadels? Tweedehandse vzh wintecs of thorowgoods in dat maatje zouden zelfs binnen jouw budget moeten vallen :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:19

Maar maat 42 past ook op een 17,5 inch. Dus genoeg haflingers die prima gaan dus :)

Wintec is sowieso lang.
Thorrowgood cob zou kunnen ja, die andere ook niet als het kort moet zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:20

Fly_high schreef:
En de gemiddelde haflinger heeft lengte in de rug voor inchmaat 17, hooguit 17,5. Misschien zijn Nederlandse vrouwen gewoon niet super compatibel met haflingers :o

Op gezond ontwikkelde haflingers van een 1.50m. stokmaat kun je echt wel een 18 inch zadel kwijt. Misschien niet de zadels met van die souflé-kussens ver achter de boom, maar dat is echt ook helemaal nergens voor nodig.
Daarnaast zijn haflingers sterke paarden, dus ook prima in staat om een klein maatje meer te dragen.

Waarbij ook gezegd moet worden dat er écht helemaal niets mis is met het postuur van TS.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:49

Ga naar een goede zadelmaker (geen idee waar je woont). Ik heb dezelfde broekmaat, ook korte beentjes, en wilde een zadel waar ik juist niet zoveel vrijheid had dat ik voorover/achterover kon hangen. Er lag een van de vorige eigenaar nog een nieuwe Massimo Trail op maar die lag compleet verkeerd, was te groot en te lang voor de rug van mijn haflinger. We hebben deze ingeruild bij CountryMill Nijkerk en er ligt nu een tweedehands Euroriding Diamant op: perfect! Ik heb veel meer steun waardoor ik recht zit, en dit zadel past perfect op de rug van mijn haf.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:52

Ik met mijn 38/40 met lange benen zit in een thorowgood 17 inch hdm model. T4 overigens.

Dus... Ik zou thorowgood proberen.
350/375 euro tweedehands. Nieuw kocht ik hem voor 675 zes jaar geleden.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 14:39

Ik heb de T4 een keer geprobeerd en vond die niet zo lekker zitten. Heb nu zelf een T8, die zijn wel wat duurder. Mocht de T4 niks zijn qua zit kun je daar dus evt ook nog naar kijken. Het is natuurlijk persoonlijk of je ze wel/niet fijn vindt zitten, dus wellicht is de T4 ook gewoon prima voor jou, maar weet dat daar wel een verschil in zit (voordat je thorowgood helemaal afschuift om die reden.. :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 14:48

Toch zie je best wel vaak mensen in te te klein zadel zitten.. er moet een vlakke hand achter je kont passen.

Ik zou dus een zadelmaker laten komem en wellicht kijken of je je budget kan verhogen 500 is niet veel.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 14:57

DuoPenotti schreef:
Maar maat 42 past ook op een 17,5 inch. Dus genoeg haflingers die prima gaan dus :)

Wintec is sowieso lang.

Ik wou zeggen, ik heb een 17 inch en maatje 42. Zadel heeft zeker geen diepe zit. Zo is er genoeg ruimte waar ik been en bil kwijt kan.
Wij hebben ook thorowgood/ kent & masters voor onze haflingers. Je kan ook eens kijken naar harry dabbs, maar ik betwijfel of je die gaat vinden voor 500 euro.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 15:14

DuoPenotti schreef:

Wintec is sowieso lang.

Oh zeker, dat was meer een algemene opmerking. Ik rijd zelf met maat 42 kont in 17,5 inch ;)

Het moet wel redelijk open/vlak zijn, anders kom ik toch wat teveel op de lepel uit. Vandaar advies om richting vzh te kijken :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 15:18

Ik heb nog nooit in een hoge lepel zadel gereden. Geen idee hoe mijn kont dat doet :P
Maar er zijn toch nog wel dressuurzadels met gewone lepel?
Of zijn die tegenwoordig niet meer?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 15:21

Niet veel hoor := en de wrongen lijken ook groter dan vroeger.

Er past meer kont in een zadel zonder hoge lepel.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 15:23

Ik zat (met mijn maat 42) prima op een Massimo vzh in 17.5 inch, maar heb nu een Edix dressuurzadel 18 inch. Gek genoeg merk ik geen verschil in hoeveelheid ruimte, dus denk dat het zeer merkgebonden is ook.
Heb wel een hoge lepel, misschien is dat dan het verschil.