Past helaas niet meer op mijn merrie maar ik wil niet anders meer dan een open en vrije zit. Door het vast zitten raak ik onzeker omdat ik niet mee kan komen als mevrouw iets geks doet

(Mocht iemand interesse hebben 17 inch mw boom)
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Tarzan schreef:Ik rijd nog altijd met m'n Euroriding Diamant, niks geen gedwongen houding of kuip waar je in zit, zit nog altijd prima en blijft een fijn zadel.
Al moet ik zeggen dat zadels met een beetje meer steun toch wel fijn vind zitten (maar geen geld voor een nieuw zadel)
Tazzey schreef:Nah, ik word gewoon een beetje moe van mensen die niet lezen en dan één amazone aanhalen die sowieso al bovengemiddeld kan rijden als "kijk, je zit fout, want deze ene amazone..." Alsof 'ruiters' automatisch betekent 'internationale Grand Prix ruiters.'Mkango schreef:Je weet wat ‘de meeste mensen’ betekent of moet iemand de Van Dale er even bij pakken?
Met het verkeerde been uit bed gestapt lieverd?
idefix4 schreef:Maar zou jij het als zadelmaker accepteren dat jouw klanten wegrijden op een zadel waarin ze zelf wel comfortabel en in balans zeggen te zitten en zich veilig voelen, terwijl ze tegelijkertijd in een houding zitten waarmee ze fysiek niet in balans kúnnen zitten doordat hun zwaartepunt op zo'n gekke plek komt te zitten? Puur uit interesse, ik probeer niets te insinueren o.i.d.pol013 schreef:Ik vraag me het volgende af: zijn deze zadels 'slecht' of vragen ze gewoon meer van het lichaam van de ruiter/ moeten ze gewoon passen bij de ruiter.
Als ik in ditzelfde zadel op mijn veel smallere, veel flexibelere paard zit. Voel ik bijna nooit de 'beperkingen' van dit zadel. Dan kunnen mijn heupen het veel makkelijker aan. Dan is het juist een heel fijne reminder als ik verkeerde dingen probeer te doen. Zoals een been optrekken of ergens iets vast houden. Dan heeft het zadel dus een zijwieltjes functie. Daar om me even te helpen. Want let's face it. In de basis kan ik best aardig rijden maar perfect ben ik niet bepaald.
Ik hou overigens net zo veel, of misschien wel minstens zo veel van mijn platter dan platte eventing zadel. Dat zadel past óók bij mij. Dat is eigenlijk mijn basis zadel voor alle dingen. Behalve als ik echt 'dressuur dressuur' wil rijden. Afhankelijkheid van mijn wrongen zadel ervaar ik dus niet. Dat mijn zit er slechter van wordt ook niet. En mijn paarden lopen onder allebei de zadel eigenlijk gelijk.
Dus misschien zouden we wel mínder mensen in deze zadels moeten rijden omdat het niet matcht met hun eigen lichaam/ paard/ruiter combi? Dat sluit dus aardig aan bij wat Ibbel zegt.
@Mkango: ik durf dus![]()
Dat bedoel ik inderdaad te zeggen. Ik heb ruiters die vragen om een specifiek zadel, want het zat heerlijk op het paard van de vriendin. Als ze het dan op hun eigen paard voelen voelt het totaal anders. Je paard heeft een bepaalde bouw. Daar pas je een zadel op aan. Als het dan goed past op het paard, voelt het ook beter als je erop zit. En dan kan je op een redelijk vlak zadel heerlijk wegrijden. Of andersom. Dat is het stukje persoonlijke voorkeur.
Het geluksgevoel op een zadel begint bij een veilig gevoel en balans van de ruiter en welbevinden van het paard. Een paard wordt vaak makkelijker in de omgang als hij zonder ongemak met de ruiter op pad kan. En dat vergroot voor beide partijen het rijplezier. Een paard denkt niet als een mens. Zij denken hooguit bevriezen, vluchten of vechten.
De rest ga ik straks lezen. Vind dit wel een grappig topic om in te verdiepen.
Mkango schreef:Maar zou jij het als zadelmaker accepteren dat jouw klanten wegrijden op een zadel waarin ze zelf wel comfortabel en in balans zeggen te zitten en zich veilig voelen, terwijl ze tegelijkertijd in een houding zitten waarmee ze fysiek niet in balans kúnnen zitten doordat hun zwaartepunt op zo'n gekke plek komt te zitten? Puur uit interesse, ik probeer niets te insinueren o.i.d.
Avalanche schreef:Mkango schreef:Maar zou jij het als zadelmaker accepteren dat jouw klanten wegrijden op een zadel waarin ze zelf wel comfortabel en in balans zeggen te zitten en zich veilig voelen, terwijl ze tegelijkertijd in een houding zitten waarmee ze fysiek niet in balans kúnnen zitten doordat hun zwaartepunt op zo'n gekke plek komt te zitten? Puur uit interesse, ik probeer niets te insinueren o.i.d.
Ik geef les. En heel veel leerlingen van mij zitten niet in balans. Maar omdat ze niet wéten dat ze niet in balans zitten, voelen ze het niet, en als ze achterin het zadel zitten, voelen ze zich vaak veiliger.
Punt is dat mensen zich volgens mij ook gewoon safe voelen met die blokken en hoge lepel, want vast.
Maar goed, je billen en bovenbenen moeten gewoon ergens heen, en als het zadel daar geen ruimte voor heeft, zit je dus achterin. Een stoelzit is ook iets wat best heel natuurlijk voelt. Je zit altijd met je benen voor je, en het gevoel op een paard, zitten alsof je staat, is best heel raar.
Wat goed voelt en wat goed en functioneel is, liggen best vaak een stuk uit elkaar.
Ik heb daarom ook wat moeite met het 'rijden op gevoel'. Dat is prima als je weet wat je moet voelen, bewust bekwaam bent, maar bij een ruiter die onbewust onbekwaam is, of bewust onbekwaam, is het niet prima, want die ruiter weet niet welk gevoel klopt. Je moet een ijkpunt hebben, een gevoel wat je elke keer weer op wilt zoeken. Maar als dat ijkpunt er niet is, is het gevoel waardeloos.
Met zadels ook. Ik kan me voorstellen dat vast best veilig en dus goed voelt. Maar een paard beweegt, en als je de beweging wilt volgen, met je billen en heupen en je core, moet je niet stil zitten, maar mee met die beweging. En dat zijn vrij minimale bewegingen, maar ze moeten wel mogelijk zijn. Een ruiter die niet mee is in de beweging maakt dat paard de rug vast zet. En dat leidt weer tot allerlei zaken die we voor het paard niet willen.
Mkango schreef:Ik vraag me af hoeveel mensen die zo’n badkuipzadel met gigadikke wrongen hebben, hier komen vertellen waarom het zadel wel bijdraagt aan een onafhankelijke, gebalanceerde zit.Zeker aangezien de meeste mensen ze juist kopen omdat ze niet kunnen zitten.
Nielojram schreef:Mkango schreef:Ik vraag me af hoeveel mensen die zo’n badkuipzadel met gigadikke wrongen hebben, hier komen vertellen waarom het zadel wel bijdraagt aan een onafhankelijke, gebalanceerde zit.Zeker aangezien de meeste mensen ze juist kopen omdat ze niet kunnen zitten.
Wellicht even in dit topic dit draadje delen?
(Nee, ik niet, ik ben al té kritisch volgens de groentjes)