Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:01

Afbeelding
Past helaas niet meer op mijn merrie maar ik wil niet anders meer dan een open en vrije zit. Door het vast zitten raak ik onzeker omdat ik niet mee kan komen als mevrouw iets geks doet :+

(Mocht iemand interesse hebben 17 inch mw boom)

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:02

Ik vind dit soort topics altijd erg interessant!
Ik denk dat mijn zadel wel onder het typetje badkuip valt. Ik heb hier bewust voor gekozen vanwege mijn balansstoornis en verminderde spierkracht, dus ik haal veel steun uit mijn wrongen, zeker bij een gekke beweging. Wel zie ik inderdaad op foto's dat ik wel erg op de lepel zit, dat vind ik minder ideaal. Tot zover loopt paard er goed onder, ook nog geen issues bij de osteopaat, maar ik vind het wel goed om in de gaten te houden. En ik hoop dat het scheelt dat wij voornamelijk stapritjes doen door de polder.

Ik zou voor de lol wel weer eens op een vlak zadel willen zitten, om het eens te voelen.

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:06

Grappig dat je zo'n zadel aanhaalt Marjan.
Ik vond zo'n zadel dus echt vre-se-lijk ( met mijn bouw en de bouw van mijn paard)
Voor MIJ zat hier dus te veel tussen mijn paard en mijn knie. Omdat die wrong geleidelijk oploopt. Ik kon juist met zo'n zadel helemaal niks en zweer dus juist bij die blokken die er op liggen (of helemaal geen wrongen, ook prima) waar je been 'onder' kunt stoppen zodat er zo min mogelijk tussen jou of je paard zit. Bij mijn spcifieke paard/ruiter combi was dit type zadel juist een enorme belemmering voor mijn natuurlijke ongedwongen houding.
Maar iedereen is anders dus ik geloof meteen dat dit voor jou dan juist weer fijn is.

Overigens lijkt mijn dressuur zadel op deze pagina dan weer geen badkuip: Ik kan hier heel andere lijntjes trekken als in de OP met veel meer ruimte voor je been ondanks de flinke blok voor je knieën.
https://empiresaddles.com/collectie/avanti/
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-04-23 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:09

Tazzey schreef:
[

Met het verkeerde been uit bed gestapt lieverd? :(:)

Lijkt mij niet. Jij schrijft dat ze nogal een aanname doet. Logisch dat ze daar dan op reageert.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:13

Leuk topic :) ik lees mee

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:17

_Tarzan schreef:
Ik rijd nog altijd met m'n Euroriding Diamant, niks geen gedwongen houding of kuip waar je in zit, zit nog altijd prima en blijft een fijn zadel.
Al moet ik zeggen dat zadels met een beetje meer steun toch wel fijn vind zitten (maar geen geld voor een nieuw zadel :') )

Ik dus ook! En ik zit er juist heerlijk opgesloten in.
Overweeg eventueel wel een zadel met hogere achterkant, zodat ik minder dik lijk. :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:23

In de basis verwonder ik me er sowieso over hoe makkelijk men aannames doet over wat goed en slecht is voor een lichaam.
Zowel bij mensen als bij paarden. Want ze verschillen (tot op bepaalde hoogte natuurlijk) zo verschrikkelijk veel.

Wij trainen al jaren met een clubje ruiters samen. We kunnen allemaal paardrijden. Dus we hebben vooral overeenkomsten. Maar daarbinnen zitten zo veel varianties. Doen we een oefening, ligt de één te kreunen dat het zwaar/onmogelijk/pijnlijk is. Gaat de ander er fluitend doorheen. Doen we de volgende oefening kunnen de rollen compleet omgekeerd zijn. En dat zit hem niet in bedrevenheid of vaardigheid. Want dan zouden na al die jaren de verschillen wel weg zijn. Het zit hem dus vermoedelijk in natuurlijke aanleg. Dus sommige verschillen werden in de loop der tijd wel iets minder. Dat was training. Maar andere ook totaal niet.
Dus kijkt de rest 'groen van afgunst' als ik me in allerlei bochten wring met groot gemak. En kijk ik verwonderd naar mijn buurvrouw als ze fluitend de kracht opbrengt die mijn spieren als een rietje doet trillen.

En dan denken we uitspraken te kunnen doen over welke zadels fout zijn en welke niet. En denken we te kunnen voorspellen welke houdingen voor paarden goed zijn en welke niet. Ik blijf me daar over verbazen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-04-23 10:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:24

Het voordeel van die 'blokken' is inderdaad dat je met je been dicht bij het paard kan zitten. Zeker als het ook een mono zweetblad is.

Nadeel is dat het heel erg maatwerk is, stap op een zadel dat niet je 'maat' is en je been ligt klem of veel te vrij.

Zelfde eigenlijk voor de diepe zit, als het diepste punt te ver voor of achterin zit voor de ruiter gelijk een ongunstig effect op de houding.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:27

Ik heb voor mijn beide zadels gewoon een zadelpasser laten komen en gekeken waar het paard het beste op reageerde.

Twee volledig andere types paard, een oud-gebouwde haflinger en een heel smalle KWPN. Beide paarden lopen heel fijn onder hun zadels.
Toevallig ook twee heel andere types zadels:
Een met weinig wrong en ietwat vlakkere zit (foto van internet):

Afbeelding

En eentje met diepere zit en wrong:

Afbeelding

Ik rij zelf het liefste in dat met de diepere zit, heb het gevoel daar stabieler in te zitten en heb aan de wrongen al heel dikwijls veel steun en redding gehad als meneer weer eens schrok.

Wat het verschil is voor de rug … geen idee. Aangezien hier de zadels elk jaar aangepast worden en een osteopaat jaarlijks komt heb ik mij daar eerlijk gezegd nooit mee bezig gehouden. Nu weeg ik ook nog geeneens 50 kg, dus geen idee of het paard dat verschil uberhaupt zou merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:30

Tazzey schreef:
Mkango schreef:
Je weet wat ‘de meeste mensen’ betekent of moet iemand de Van Dale er even bij pakken?

Met het verkeerde been uit bed gestapt lieverd? :(:)
Nah, ik word gewoon een beetje moe van mensen die niet lezen en dan één amazone aanhalen die sowieso al bovengemiddeld kan rijden als "kijk, je zit fout, want deze ene amazone..." Alsof 'ruiters' automatisch betekent 'internationale Grand Prix ruiters.'

idefix4 schreef:
pol013 schreef:
Ik vraag me het volgende af: zijn deze zadels 'slecht' of vragen ze gewoon meer van het lichaam van de ruiter/ moeten ze gewoon passen bij de ruiter.

Als ik in ditzelfde zadel op mijn veel smallere, veel flexibelere paard zit. Voel ik bijna nooit de 'beperkingen' van dit zadel. Dan kunnen mijn heupen het veel makkelijker aan. Dan is het juist een heel fijne reminder als ik verkeerde dingen probeer te doen. Zoals een been optrekken of ergens iets vast houden. Dan heeft het zadel dus een zijwieltjes functie. Daar om me even te helpen. Want let's face it. In de basis kan ik best aardig rijden maar perfect ben ik niet bepaald.

Ik hou overigens net zo veel, of misschien wel minstens zo veel van mijn platter dan platte eventing zadel. Dat zadel past óók bij mij. Dat is eigenlijk mijn basis zadel voor alle dingen. Behalve als ik echt 'dressuur dressuur' wil rijden. Afhankelijkheid van mijn wrongen zadel ervaar ik dus niet. Dat mijn zit er slechter van wordt ook niet. En mijn paarden lopen onder allebei de zadel eigenlijk gelijk.

Dus misschien zouden we wel mínder mensen in deze zadels moeten rijden omdat het niet matcht met hun eigen lichaam/ paard/ruiter combi? Dat sluit dus aardig aan bij wat Ibbel zegt.

@Mkango: ik durf dus :P ;)

Dat bedoel ik inderdaad te zeggen. Ik heb ruiters die vragen om een specifiek zadel, want het zat heerlijk op het paard van de vriendin. Als ze het dan op hun eigen paard voelen voelt het totaal anders. Je paard heeft een bepaalde bouw. Daar pas je een zadel op aan. Als het dan goed past op het paard, voelt het ook beter als je erop zit. En dan kan je op een redelijk vlak zadel heerlijk wegrijden. Of andersom. Dat is het stukje persoonlijke voorkeur.

Het geluksgevoel op een zadel begint bij een veilig gevoel en balans van de ruiter en welbevinden van het paard. Een paard wordt vaak makkelijker in de omgang als hij zonder ongemak met de ruiter op pad kan. En dat vergroot voor beide partijen het rijplezier. Een paard denkt niet als een mens. Zij denken hooguit bevriezen, vluchten of vechten.

De rest ga ik straks lezen. Vind dit wel een grappig topic om in te verdiepen.
Maar zou jij het als zadelmaker accepteren dat jouw klanten wegrijden op een zadel waarin ze zelf wel comfortabel en in balans zeggen te zitten en zich veilig voelen, terwijl ze tegelijkertijd in een houding zitten waarmee ze fysiek niet in balans kúnnen zitten doordat hun zwaartepunt op zo'n gekke plek komt te zitten? Puur uit interesse, ik probeer niets te insinueren o.i.d. :)

pol013: het zadel moet inderdaad bij zowel paard als ruiter passen en daarbij is een beetje tweaken aan wrongen en zit uiteraard geen probleem. Maar imo zou het uitgangspunt altijd een onafhankelijke zit van de ruiter moeten zijn, zoals bij jou het geval is, en geen compensatie voor het niet kunnen zitten, zoals je met grote regelmaat ook ziet (en dan doel ik ook niet op mensen als Britt_xxx die met een balansstoornis of verminderde kracht kampen). Als ik terugdenk aan de tijd dat ik als kind leerde rijden, werd er eigenlijk nauwelijks aandacht besteed aan de zit. Zolang je op je pony bleef zitten en het er een béétje oké uitzag, was het prima, maar dat betekent niet dat we ook écht onafhankelijk konden zitten. Dat is iets wat je veel breder ook ziet onder ruiters, en ook terugziet in de houding van veel mensen die dus zo'n zadel hebben waarin ze helemaal vastgezet worden (de 'tenen in de neus van het paard en achterover hangen,' want het zadel kan natuurlijk niet voor alles compenseren als mensen zelf niet de juiste spiergroepen gebruiken).

Wat betreft 'wat is de juiste houding,' denk ik dat balans daarin het belangrijkste is. Niet alleen het balansgevoel van de ruiter, maar ook de natuurkundige balans. Een ruiter die in stoelzit zit en daarbij achterover hangt, kan gewoon niet in balans zitten. Voor hun gevoel misschien wel, want ze wiebelen niet alle kanten op, maar zouden ze in die houding makkelijk even kunnen gaan staan zonder hun teugels te gebruiken, of moeten ze daarvoor eerst hun houding aanpassen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-23 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:36

Interessant topic! Op de voorbeeld foto's lijkt het 'goede zadel' me bijvoorbeeld juist ook niet in verhouding met de plaatsing van de beugelophanging. Die voelt enorm ver naar voor. Zou dat niet juist weer voor onsbalans en een snellere stoel zit leiden? Gewoon een vraag vanuit interesse overigens.

Ik heb zelf denk ik ook een beetje een badkuip je, maar met veel vrijheid voor de knie. Ik kan er zelfs een beetje mee springen zonder dat mijn knie over de wrong heen gaat (het is een verplaatsbare wrong overigens, niet zo'n hard hoog blok). Dus gevoelsmatig heb ik er weinig aan tijdens het rijden zelf, maar meer in de noodsituaties dat ik net wat zekerder zit, met een flinke bok bijvoorbeeld. Als angstige ruiter helpt dit me niet alleen fysiek een beetje, maar ook mentaal natuurlijk. Maar misschien is het dan ook niet helemaal zo'n badkuip als hier bedoeld wordt, ondanks dat ie er wellicht wel zo uitziet. De lepel is overigens wel wat hoger dan ik voorheen gewend was.

Nouja al met al vind ik het wel interessant of zadels je nu altijd blokkeren of teveel helpen en waarom die keuzes dan gemaakt worden.

@Britt_xxx als ik zo je zadel zie ligt deze achterover. Als je zelf al aangeeft dat je ver op de lepel zit maakt dat het in combinatie met die kanteling naar achter denk ik niet erg prettig voor de rug van je paard. Is misschien toch wel de moeite waard om na te laten kijken, ook als je alleen maar stapritjes doet. :j

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:37

Ik zie de badkuip en opgesloten zadels nog steeds als een stukje vergemakkelijken voor de ruiter. Ze sluiten op waardoor de gedachte is stabiel te zitten.

Vaak zit er geen souplesse meer in de ruiter en komt rr meer spanning in het lichaam door de gedwongen houding.

Ook heb ik stukken gelezen over de zadels en wat ze op de ruggen van onze paarden doen.

Wintec startte ik mee, euroriding diamant ging ik mee verder en mijn laatste reed ik met de simpele hulsebos. Geweldige zadels, veel vrijheid, goed en ruim aanpasbaar op je paard en vergeet vooral niet dat je ook gewoon zelf blijft rijden ipv de houvast van een zadel.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 07-04-23 10:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:39

Ik denk ook dat het enorm maatwerk is, als je voor een zogenaamde badkuip gaat dan. Ik heb testgereden op 2 zadels uit die categorie en ik zat heerlijk. Werd absoluut niet gehinderd door de wrongen en zat in het middelpunt. Maar beide zadels kwamen binnen en weken iets af, echt enorm minimaal, en ik kon niet meer zitten zoals ik hoorde te zitten of wilde zitten.

Dus ben ik weer teruggegaan naar ouderwets zodat ik kan zitten zoals ik wil zitten, op goede dagen dan. Op slechte dagen stap ik nu maar niet meer op omdat ik bang ben dat ik dan misschien gedwongen zal worden om bodemonderzoek te doen :+

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:41

Oh dit topic wilde ik ook aanmaken! Ik volg de insta account al een tijdje en ben helemaal om voor de#noblocksnoproblems beweging.
Ik heb een tijdje met een barebackpad gereden omdat mijn zadel niet lekker zat en stoor me nu vreselijk aan de wrongen. Overigens heb ik momenteel een MSFC zoals hierboven op de foto, maar hoewel de diepe zit meevalt vind ik echt dat er nog gigantische wrongen onder het zweetblad zitten waardoor je alsnog richting de lepel wordt gedrukt. Tijd voor een ander zadel dus.

Ik ben zelf super gecharmeerd van de Stübben Genesis Spezial alla Catherine Haddad. Geen kniewrongen, open zit en korte singelstoten. Helaas kosten deze nieuw €3.700 en dat gaat ver buiten budget momenteel. Ik appte laatst met een zadelmaker die zei dat ze wel zadels met weinig wrong had, maar toen ik echt een foto van dit zadel stuurde zei ze dat ze die niet had en het een heel oud type is, die niet meer geschikt zou zijn voor de huidige paarden? :o? Het ging dus om een splinternieuw zadel.

Wat ik overigens ook heel interessant vind is de plek van de singelstoten. Deze worden bij moderne zadels bijna altijd aan de voorboom gemonteerd, maar dat heeft volgens dit account het effect dat je dus het zadel richting de schoft trekt. Dat zou alleen oké zijn bij paarden met heel weinig schoft. Toch heb ik weinig zadels gezien waarbij dit niet het geval is in mijn zoektocht so far.

Nog een toevoeging: als je door dit account klikt om je ook een redenatie tegen waarom een (lichte) vorm van stoelzit eigenlijk beter is dan de rechte lijn voor schouder / heup / hak.
Laatst bijgewerkt door Ellekebr op 07-04-23 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:41

Dankjewel Celebi, dat zag ik ook al. 'Gelukkig' is deze foto bijna twee jaar oud, en is het zadel inmiddels meerdere keren nagekeken en aangepast!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:44

Dan heb ik niets gezegd! O:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 18:37

Mkango schreef:
Maar zou jij het als zadelmaker accepteren dat jouw klanten wegrijden op een zadel waarin ze zelf wel comfortabel en in balans zeggen te zitten en zich veilig voelen, terwijl ze tegelijkertijd in een houding zitten waarmee ze fysiek niet in balans kúnnen zitten doordat hun zwaartepunt op zo'n gekke plek komt te zitten? Puur uit interesse, ik probeer niets te insinueren o.i.d.

Ik geef les. En heel veel leerlingen van mij zitten niet in balans. Maar omdat ze niet wéten dat ze niet in balans zitten, voelen ze het niet, en als ze achterin het zadel zitten, voelen ze zich vaak veiliger.

Punt is dat mensen zich volgens mij ook gewoon safe voelen met die blokken en hoge lepel, want vast.
Maar goed, je billen en bovenbenen moeten gewoon ergens heen, en als het zadel daar geen ruimte voor heeft, zit je dus achterin. Een stoelzit is ook iets wat best heel natuurlijk voelt. Je zit altijd met je benen voor je, en het gevoel op een paard, zitten alsof je staat, is best heel raar.

Wat goed voelt en wat goed en functioneel is, liggen best vaak een stuk uit elkaar.
Ik heb daarom ook wat moeite met het 'rijden op gevoel'. Dat is prima als je weet wat je moet voelen, bewust bekwaam bent, maar bij een ruiter die onbewust onbekwaam is, of bewust onbekwaam, is het niet prima, want die ruiter weet niet welk gevoel klopt. Je moet een ijkpunt hebben, een gevoel wat je elke keer weer op wilt zoeken. Maar als dat ijkpunt er niet is, is het gevoel waardeloos.

Met zadels ook. Ik kan me voorstellen dat vast best veilig en dus goed voelt. Maar een paard beweegt, en als je de beweging wilt volgen, met je billen en heupen en je core, moet je niet stil zitten, maar mee met die beweging. En dat zijn vrij minimale bewegingen, maar ze moeten wel mogelijk zijn. Een ruiter die niet mee is in de beweging maakt dat paard de rug vast zet. En dat leidt weer tot allerlei zaken die we voor het paard niet willen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:45

Maar dan oprechte vraag, waarom heb jij dan zelf een zadel met zo'n grote blok er op?

Ik geef eerlijk toe toen ik de jonge paarden parcours klaar maakte ik dat springzadel met grote blokken er op echt had voor het veilig voelen.
Het dwong mij niet in een houding, want ik kwam er niet tegen aan en zat er een paar cm naast.
Maar kwam ik uit mijn houding hielden ze mij wel tegen.
En het is niet dat ik ze dagelijks of wekelijks in werking voelde komen, maar wel een paar keer. En dat was heel fijn :D

Dus waarom heb jij een zadel met zulke blok? Ook jij zegt dat hij boven je been ligt, je niet in een houding dwingt.
Als je dan zegt voor veiligheid is de verkeerde reden. Dan had jij ook gewoon een plat zadel zonder blok kunnen kopen.
Ik zal je bericht vast verkeerd lezen denk ik, maar voor mij is het behoorlijk tegenstrijdig.

Zelf zou ik maar wat graag willen dat ik een zadel in boommaat 39/40 zou kunnen vinden met weer van die blokken. Niet die je in die houding dwingen, maar je wel tegenhouden als je scheef gaat.
Iets van oude muts , na ongeval minder evenwicht, die dat best een fijn gevoel zal vinden.
Ik zie geen probleem in veilig voelen en daardoor zekerder en meer ontspannen rijden
Avalanche schreef:
Mkango schreef:
Maar zou jij het als zadelmaker accepteren dat jouw klanten wegrijden op een zadel waarin ze zelf wel comfortabel en in balans zeggen te zitten en zich veilig voelen, terwijl ze tegelijkertijd in een houding zitten waarmee ze fysiek niet in balans kúnnen zitten doordat hun zwaartepunt op zo'n gekke plek komt te zitten? Puur uit interesse, ik probeer niets te insinueren o.i.d.

Ik geef les. En heel veel leerlingen van mij zitten niet in balans. Maar omdat ze niet wéten dat ze niet in balans zitten, voelen ze het niet, en als ze achterin het zadel zitten, voelen ze zich vaak veiliger.

Punt is dat mensen zich volgens mij ook gewoon safe voelen met die blokken en hoge lepel, want vast.
Maar goed, je billen en bovenbenen moeten gewoon ergens heen, en als het zadel daar geen ruimte voor heeft, zit je dus achterin. Een stoelzit is ook iets wat best heel natuurlijk voelt. Je zit altijd met je benen voor je, en het gevoel op een paard, zitten alsof je staat, is best heel raar.

Wat goed voelt en wat goed en functioneel is, liggen best vaak een stuk uit elkaar.
Ik heb daarom ook wat moeite met het 'rijden op gevoel'. Dat is prima als je weet wat je moet voelen, bewust bekwaam bent, maar bij een ruiter die onbewust onbekwaam is, of bewust onbekwaam, is het niet prima, want die ruiter weet niet welk gevoel klopt. Je moet een ijkpunt hebben, een gevoel wat je elke keer weer op wilt zoeken. Maar als dat ijkpunt er niet is, is het gevoel waardeloos.

Met zadels ook. Ik kan me voorstellen dat vast best veilig en dus goed voelt. Maar een paard beweegt, en als je de beweging wilt volgen, met je billen en heupen en je core, moet je niet stil zitten, maar mee met die beweging. En dat zijn vrij minimale bewegingen, maar ze moeten wel mogelijk zijn. Een ruiter die niet mee is in de beweging maakt dat paard de rug vast zet. En dat leidt weer tot allerlei zaken die we voor het paard niet willen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:54

Ik heb hiervoor een pony gehad die als een malle kon omdraaien, had een zadel met weinig wrong en vrije zit waardoor ik er dus wel afgeklapt ben, zal wel een ouwe taart zijn…
Vind vrij zitten op zich heerlijk maar ik zou wel graag wat “ veiligheid” ervaren; nog geen idee wat ik dan voor zadel zou willen in de toekomst..

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:03

Hier een ghost buttera, een boomloze badkuip. Ik heb de gewone versie, maar de maxi heeft ook nog een hogere achterkant. Ik vind het een heerlijk zadel, kan er uren in zitten. Schaapbontje erop en wil er niet meer af. Zoiets? :D

Ik zit niet in een gedwongen houding, maar als meneer een noodstop maakt wordt ik goed tegen gehouden door de hoge voorkant en dijwrong(?). Wel zo fijn op een buitenrit. 2 Hersenschuddingen zijn wel genoeg. %)
Dit zadel heeft al een aantal keer mij mogen helpen om dat te voorkomen. O.a toen meneer besloot een noodstop te maken toen we wat sneller in galop gingen en ook nog eens naar rechts schoot met een sprong + een stuk naar beneden.. Het ruiterpad lag hoog met bosjes tussen ruiterpad en fietspad. Hij heeft wel eens van die leuke ideeën. Of ik er ook zo over denk, is wat anders. :roll:
En ik ging juist wat harder omdat ie zo braaf was en keurig vroeg of ie harder mocht.. Les geleerd. :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:18

Heb ik ook weleens naar gekeken, maar die voorkant is echt húge..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:22

Mkango schreef:
Ik vraag me af hoeveel mensen die zo’n badkuipzadel met gigadikke wrongen hebben, hier komen vertellen waarom het zadel wel bijdraagt aan een onafhankelijke, gebalanceerde zit. :)) Zeker aangezien de meeste mensen ze juist kopen omdat ze niet kunnen zitten. :+

Wellicht even in dit topic dit draadje delen?

(Nee, ik niet, ik ben al té kritisch volgens de groentjes O:) )

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 19:22

DP: dat block is echt heel klein? Dus nee, ik heb geen zadel met een groot block erop in de eerste plaats. Er zit een wrong op een plek waar mijn been niet eens in de buurt komt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 19:23

Nielojram schreef:
Mkango schreef:
Ik vraag me af hoeveel mensen die zo’n badkuipzadel met gigadikke wrongen hebben, hier komen vertellen waarom het zadel wel bijdraagt aan een onafhankelijke, gebalanceerde zit. :)) Zeker aangezien de meeste mensen ze juist kopen omdat ze niet kunnen zitten. :+

Wellicht even in dit topic dit draadje delen?

(Nee, ik niet, ik ben al té kritisch volgens de groentjes O:) )

Hahahaha ik wist het _O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:34

Hier is tot nu toe de Prestige x Optimax het fijnste zadel waarin ik heb gezeten. Puur omdat deze goed bij mijn lijf past denk ik. Voorheen ook veel met Passier Grand Gilbert gereden (het oude, platte en harde model :D ) en ook daar zat ik fijn op. Met lange benen heb je ruimte nodig. Veel mensen zitten op het bolle deel van het bovenbeen. Dan kom je meestal te ver achterop de lepel te zitten. Even je beugels uit, benen naar achter brengen richting de flank en dan je benen weer naar voren schuiven zonder los te maken van het zadel. Dat werkt vaak om te voelen waar je moet zitten :)

KN, Stübben, Custom, Euroriding, Erreplus, Fairfax, Albion, Kieffer… ik heb op veel zadels gezeten en nooit gemerkt dat paarden of ik meer of minder last van de rug kregen (mits het zadel goed past uiteraard). Momenteel rijdt ik met een platter dan plat Butet springzadel en ook dat is prima, al moet ik er niet aan denken een heel proefje door te zitten :D dan is een dressuurzadel toch echt fijner.

Volgens mij is het allerbelangrijkste dat het model zadel past bij jou en je paard en in balans ligt. Dan is het een stuk makkelijker in balans zitten, ongeacht hoe plat/diep de zit en hoe klein/groot de wrongen zijn :)