[WN] Boom of Boomloos westernzadel (recratief gebruik)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Boom of Boomloos westernzadel (recratief gebruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:31

Dat was ook het punt: dat voor sommige paarden de singelplek zo ver naar voren ligt, dat je er zelfs met full niet meer mee uitkomt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:34

Ibbel schreef:
Dat was ook het punt: dat voor sommige paarden de singelplek zo ver naar voren ligt, dat je er zelfs met full niet meer mee uitkomt.

Dan kan je vraagtekens zetten of die paarden wel geschikt zijn om te berijden.........
Als ik het zo voor de geest haal hebben die paarden wel een heel aparte bouw ;-).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:36

De levendige handel in banaansingels (vooral ook bij Engelse zadels) doet vermoeden dat het toch wel een redelijk vaak voorkomend verschijnsel is...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:00

Bij paarden met een hogere schoft (of langer doorlopende schoft) is een full geen optie, wel bij paarden met heel weinig schoft al zal dáár juist weer meer met een achtersingel gewerkt moeten worden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:28

Ibbel schreef:
De levendige handel in banaansingels (vooral ook bij Engelse zadels) doet vermoeden dat het toch wel een redelijk vaak voorkomend verschijnsel is...

Misschien ook omdat veel paarden toch wel een "paar" kilootjes te zwaar zijn. Dan schuift alles wat meer naar voren en juist dan zou dus een double ( of 3-way) rigging ideaal zijn.

Mijn Paint heeft weinig schoft en is wat buikig op het moment en toch voldoet mijn zadel met 3/4 rigging en een rechte mohair singel prima.

Achtersingel is bij een korter model zelden nodig.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 14:01

ElCid schreef:
juniper schreef:
Heeft dat een specifieke reden?

Het zou niet mogen klapperen. De enige reden is dat het te lang is/ niet past :o .

Mijn zadel klappert niet, als ik er mee zou longeren, omdat het korter is dan de meeste westernzadels en goed past cq. aanligt op de paardenrug doordat de bars de vorm van de paardenrug volgen.
Bij veel, (te) lange, westernzadels zie je ook dat er een ruimte onder zit aan de achterkant als het op de paardenrug ligt. Dat hoort ook niet en komt niet alleen door de lengte maar ook vaak door de slecht passende vorm van de bars.

Laatst was er iemand bij mij van Eurohorse voor een passessie. Ik had mijn zadel overgekocht bij mijn nieuwe paard maar ik vond het toch niet goed liggen. Ik vertelde dat het zadel idd klappert aan de achterkant met het longeren. Haar antw was: het moet juist klapperen van achteren, als het niet klappert is het niet goed en dan zou ik me juist zorgen gaan maken.
Dat is dan toch raar want je verwacht toch van zo een bedrijf dat ze ook weten waar ze het over hebben?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:00

fensy79 schreef:
Dat is dan toch raar want je verwacht toch van zo een bedrijf dat ze ook weten waar ze het over hebben?

Dat zou je inderdaad denken :o ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:23

Ik geef dit topic een schopje. Heb gisteren toevallig een filmpje gezien over de knel punten bij een boomloos zadel. Dit zit wonderwel niet bovenop de rug maar onder de buik waar de singel zit.

Een boomloos zadel word over het algemeen strakker aan gesingeld dan een boom zadel met als gevolg een flinke druk plek ONDER de buik incl verdikte spieren. ( overgang borst/buik net achter de oksels)
Ook daar waar de singel aangetrokken word dus aan de zij kant van de buik onder het zadel drukt het fors.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:30

Popstra schreef:
Ik geef dit topic een schopje. Heb gisteren toevallig een filmpje gezien over de knel punten bij een boomloos zadel. Dit zit wonderwel niet bovenop de rug maar onder de buik waar de singel zit.

Een boomloos zadel word over het algemeen strakker aan gesingeld dan een boom zadel met als gevolg een flinke druk plek ONDER de buik incl verdikte spieren. ( overgang borst/buik net achter de oksels)
Ook daar waar de singel aangetrokken word dus aan de zij kant van de buik onder het zadel drukt het fors.

Linkje?

Punt is wel dat er niet 1 boomloos zadel is. En een flinke variatie in pads. Ben dus heel benieuwd naar de exacte opzet hier!
En naar de vergelijking met boomzadel, ook daar wordt vaak knetterhard aangesingelt.

Popstra

Re: [WN] Boom of Boomloos westernzadel (recratief gebruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:45

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:24

Popstra schreef:

Interessant! Ik werk zelf met boomloze western zadels en herken helemaal niets in wat hier geschreven wordt. Een boomloos zadel moet net zoals een boom (western) zadel gewoon correct worden aangemeten door een kundige en gediplomeerde zadelpasser. Geen enkel zadel hoort strak aangesnoerd te worden.
Daarbij spelen de kwaliteit en opbouw van het type boomloze zadel ook een belangrijke rol.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:18

Ik heb beide gehad.

1 boomloos zadel past niet op elk paard. Zoals dat elk merk boomzadel verschillende bomen heeft. Mijn voorkeur ligt bij boomzadels. Omdat je, met een boomloos zadel, idd soms echt hard moet aansingelen. Of altans dat was bij mij. Was een singel met elastiek, komt hier nooit meer binnen. Ik merk dat het wel rapper te hard wordt aangesingeld met elastiek dan zonder. Er zijn enorm veel combinaties in pads en opvullingen om een boomloos zadel te laten passe dat dan wel weer een pluspunt is tegenover een boomzadel.

Ook is niet elk paard gemaakt voor een boomloos zadel. Jr kan altijd eens een demozadel huren om echt te kijken of het het juiste is voor jou en je paardje.

Mijn tip is ook laat een MAKER komen die ook passer is. Ik hoor veel goeds over de Freemax en ze helpen je echt. :o er zijn er genoeg 2dehands voor een leuk prijsje. Je kan altijd een passer benaderen van hun om zo een zadel eens te testen!

Weet wel dat je balans anders is dan in een boomzadel. Het is een beetje bareback rijden. Je moet veel op je zit kunnen vertrouwen en niet je zadel. Eenmaal dat da gewoon lukt heb je een lekker zadel die nog jaren meekan en op meerdere paarden kan (mits het een verwisselbare pommel zou hebben) :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:26

Kitty_ schreef:
Popstra schreef:

Interessant! Ik werk zelf met boomloze western zadels en herken helemaal niets in wat hier geschreven wordt. Een boomloos zadel moet net zoals een boom (western) zadel gewoon correct worden aangemeten door een kundige en gediplomeerde zadelpasser. Geen enkel zadel hoort strak aangesnoerd te worden.
Daarbij spelen de kwaliteit en opbouw van het type boomloze zadel ook een belangrijke rol.

Dit is de mening van een Master saddle fitter in de USA en het paard staat er naast waar je idd de plekken ziet waar de problemen zich ( kunnen) voordoen bij boomloos.

Ik zeg dit niet om boomloos af te kraken maar om daar aandacht voor te vragen.
Zij ook niet trouwens

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 08:37

Citaat:
Dit is de mening van een Master saddle fitter in de USA en het paard staat er naast waar je idd de plekken ziet waar de problemen zich ( kunnen) voordoen bij boomloos.

Ik zeg dit niet om boomloos af te kraken maar om daar aandacht voor te vragen.
Zij ook niet trouwens

Lang gezocht, ik zie het filmpje niet. Om welk merk boomloos zadel gaat het in het filmpje? Wat is daarvan de constructie en opbouw?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:04

Ik zou ook wel willen weten over welk merk boomloos we het dan hebben, want ik kan het filmpje ook niet zien.
Verder vraag ik me af hoeveel ze werkelijk met boomloos te maken heeft gehad of dat het bij deze ene is gebleven, want vreemd genoeg wijzen een hoop mensen boomloos al totaal af na één slechte ervaring terwijl er met boomzadels járen aangekloot blijft worden 8-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:51

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:27

Popstra schreef:
https://www.instagram.com/reel/C_YGu6-J ... JyaGZhcA==

Deze is het maar er staan er nog wat over treeless saddles

Stukje gezien. Erg interessant hoe ze dit bespreken!

Wel jammer dat het exacte zadel en pad niet worden besproken. Wel duidelijk dat ze barrelen met deze combinatie en ik snap dat dan zulke heftige krachten vrijkomen dat het super steady moet liggen. Hoe strak singelen ze boomzadels aan bij barrelen? Ook goed strak vrees ik.

Anyhow, heel goed om (ook) die spier in de gaten te houden, welk zadel je ook gebruikt!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:43

Er bestaan treeless barrel saddles :o maar dan is de combo altijd met een antislip pad. Zoals burioni of reinsman. Maar niet elk paard kan er tegen.

@troi ik denk dat het per persoon verschilt hoe strak ze singelen. Als je zadel goed ligt en past hoef je echt niet helemaal zo strak te singelen. Ik heb ooit een rondje gedaan zonder aan te singelen :j zadel bleef netjes liggen. (Was een barrel lesje, recreatieve barreler. Dik jaar geleden) Dus hier weer, een goed passend zadel moet kunnen blijven liggen zonder singel/zonder enorm hard aan te singelen.

Maar goed TS gaat niet barrelen en eerder recreatief rijden. Dan moet het gewoon lekker goed liggen. Met de juiste singelcominatie (maansingel, anatomisch, recht, etc.) En de juiste pad.

Je hebt ook deuber zadels die semi boomloos zijn als ik me niet vergis. Wel iets duurder dan een freemax. Ook zijn er silverado's maar die zijn qwa bouw net iets goedkoper. Persoonlijk een grote fan van Barefoot zadels! Kan je alle stijgbeugels aan hangen die je maar wilt. Barefoot arizona. Ghosts zijn ook zeer leuke zadels, alleen dnek ik dat ze maar 1 western variant hebben?

Je moet het echt zelf testen. Boomloos en boom hebben beide zn goede en slechte punten.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1950733 Boomloos topic op bokt, denk niet dat die hier al was doorgegeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:43

In Amerika is de Bob Marshall nr 1 bij lange afstandrijders (Tevis Cup) en Endurance ruiters ook als er flinke geldprijzen te winnen zijn en die mensen gaan echt hun paard niet de vernieling in rijden.
Ook bij Barrelracers wordt ie veel gebruikt, maar ik kan me indenken dat er daar wat steviger wordt aan gesingeld gezien de krachten die er op komen, maar dat geldt evenzeer voor boomzadels en dan lijkt mij een boomzadel meer kwaad doen bij het paard dan een boomloos zadel.
https://www.youtube.com/watch?v=_DJb4rpWCfY

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 19:58

Popstra schreef:
https://www.instagram.com/reel/C_YGu6-J ... JyaGZhcA==

Deze is het maar er staan er nog wat over treeless saddles

Dit lijkt mij eerder een gebrek aan kennis van of de paardeneigenaar of de zadelpasser. Als je zo strak moet aansingelen dat je paard daar last van krijgt moet je je toch achter je oren gaan krabben. Of dat nu een boom of boomloos zadel is.
Je kiest toch iets wat past bij de discipline die de ruiter met het paard rijd? En wat er in dat geval goed op het paard past en zeker stabiel blijft liggen. Dat is hier blijkbaar niet het geval geweest :roll:

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:31

Nou ik geloof wel dat het gros ze te stevig aan snoeren hoor

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:14

Ik zie eigenlijk ook vooral bizar stevig aansingelen / barrel racen niet echt als iets dat bij de gemiddelde ruiter / zadel nodig zou moeten zijn. Of dat nou boomloos, flexibel of met boom is.

Ik moet bij het horen van "een boomzadel ligt vaak steviger" wel altijd even denken aan de situatie die ik ooit voorbij zag komen, dat iemand liever het wat te krappe boomzadel gebruikte omdat dat zo lekker stevig rond de schoft lag.

Lees: dat graafde zich lekker diep in in de naast de schoft ontstane kuilen, waar het zadel dan zo lekker tegengehouden werd door de schoft en ruggengraat bij zijwaartse krachten.