Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Dat was ook het punt: dat voor sommige paarden de singelplek zo ver naar voren ligt, dat je er zelfs met full niet meer mee uitkomt.
Ibbel schreef:De levendige handel in banaansingels (vooral ook bij Engelse zadels) doet vermoeden dat het toch wel een redelijk vaak voorkomend verschijnsel is...
ElCid schreef:juniper schreef:Heeft dat een specifieke reden?
Het zou niet mogen klapperen. De enige reden is dat het te lang is/ niet past.
Mijn zadel klappert niet, als ik er mee zou longeren, omdat het korter is dan de meeste westernzadels en goed past cq. aanligt op de paardenrug doordat de bars de vorm van de paardenrug volgen.
Bij veel, (te) lange, westernzadels zie je ook dat er een ruimte onder zit aan de achterkant als het op de paardenrug ligt. Dat hoort ook niet en komt niet alleen door de lengte maar ook vaak door de slecht passende vorm van de bars.
Popstra schreef:Ik geef dit topic een schopje. Heb gisteren toevallig een filmpje gezien over de knel punten bij een boomloos zadel. Dit zit wonderwel niet bovenop de rug maar onder de buik waar de singel zit.
Een boomloos zadel word over het algemeen strakker aan gesingeld dan een boom zadel met als gevolg een flinke druk plek ONDER de buik incl verdikte spieren. ( overgang borst/buik net achter de oksels)
Ook daar waar de singel aangetrokken word dus aan de zij kant van de buik onder het zadel drukt het fors.
Popstra schreef:Ik geef dit topic een schopje. Heb gisteren toevallig een filmpje gezien over de knel punten bij een boomloos zadel. Dit zit wonderwel niet bovenop de rug maar onder de buik waar de singel zit.
Een boomloos zadel word over het algemeen strakker aan gesingeld dan een boom zadel met als gevolg een flinke druk plek ONDER de buik incl verdikte spieren. ( overgang borst/buik net achter de oksels)
Ook daar waar de singel aangetrokken word dus aan de zij kant van de buik onder het zadel drukt het fors.
Kitty_ schreef:Popstra schreef:Ik geef dit topic een schopje. Heb gisteren toevallig een filmpje gezien over de knel punten bij een boomloos zadel. Dit zit wonderwel niet bovenop de rug maar onder de buik waar de singel zit.
Interessant! Ik werk zelf met boomloze western zadels en herken helemaal niets in wat hier geschreven wordt. Een boomloos zadel moet net zoals een boom (western) zadel gewoon correct worden aangemeten door een kundige en gediplomeerde zadelpasser. Geen enkel zadel hoort strak aangesnoerd te worden.
Daarbij spelen de kwaliteit en opbouw van het type boomloze zadel ook een belangrijke rol.
Citaat:Dit is de mening van een Master saddle fitter in de USA en het paard staat er naast waar je idd de plekken ziet waar de problemen zich ( kunnen) voordoen bij boomloos.
Ik zeg dit niet om boomloos af te kraken maar om daar aandacht voor te vragen.
Zij ook niet trouwens
Popstra schreef:https://www.instagram.com/reel/C_YGu6-J ... JyaGZhcA==
Deze is het maar er staan er nog wat over treeless saddles
Popstra schreef:https://www.instagram.com/reel/C_YGu6-J ... JyaGZhcA==
Deze is het maar er staan er nog wat over treeless saddles