Longeersingel met vrije schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 18:29

AlwaysH schreef:
Dit topic gaat ook over het het vrijhouden van de schoft (de wervels die daar zitten), toch?

Ik gebruik nog een borstriem omdat die van mij nog niet is beleerd. Kan het sowieso niet schuiven, ook niet als de singel wat te los zit.

Die snap ik even niet, hoe zit die borstriem? Heb je daar toevallig een foto van?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 18:39

Bij singels met kussens links en rechts naast de schoft, moet je wel weer oppassen voor het notenkraker-effect :(:)
Een (goed passende) vormvaste boog over de ruggengraat / schoft heen is dan wat betrouwbaarder :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:34

Hilary schreef:
AlwaysH schreef:
Dit topic gaat ook over het het vrijhouden van de schoft (de wervels die daar zitten), toch?

Ik gebruik nog een borstriem omdat die van mij nog niet is beleerd. Kan het sowieso niet schuiven, ook niet als de singel wat te los zit.

Die snap ik even niet, hoe zit die borstriem? Heb je daar toevallig een foto van?

Nee want de borstriem is nog in bestelling. :P
Het is deze:
https://e-quine.com/product/borsttuig/

Hilary

Re: Longeersingel met vrije schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:23

Haha, dank je, ik snap ‘m. Hij voorkomt naar achteren schuiven, maar het ging mij meer om ronddraaien van de singel als je de buitenste lijn over de rug hebt liggen en er druk op komt te staan. Als de singel dan los zit, draait de singel om.

Pmarena, daarom singel ik nu bijna niet aan. Ik gebruik zo’n neopreen ding met handdoekjes als kussens. Ik heb de barefoot ook liggen, maar de ‘schijven’ die je op de rug legt, liggen tegen de ruggengraat aan en ik vraag me af of dat nou zo lekker zit.
Zo zit ie bij mijn paard:
Afbeelding

Mijn vriendin heeft een Zilco schoftje en gebruikt die ook als longeersingel. Dat ziet er zo uit (beetje onhandig met zwart op zwart, maar je kunt er echt onderdoor kijken). Dit is een schoftje met klittenbandkussens.
Afbeelding
Nadeel is dat er behalve de leidselogen geen dingen op zitten, dus zij heeft zelf wat gemaakt met losse ringen die helemaal bovenaan de singelstoot zitten. Dat werkt wel, maar geeft je weinig opties om een andere hoogte te kiezen.

Mijn stalgenootje heeft een singel van Haanstra, die wil ik graag een keertje proberen om te kijken hoe die ligt. Ik vond de kussens in ieder geval niet kneiterhard.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:35

Nee, ik wil persoonlijk ook echt lage ringen er op hebben. Vind ik toch het prettigste met werken nu nog.
Maar daar vallen best wat singels door af.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:56

AlwaysH schreef:
Nee, ik wil persoonlijk ook echt lage ringen er op hebben. Vind ik toch het prettigste met werken nu nog.

Harry’s horse heeft wel losse ringen die je op de singelstoten kunt schuiven. Helpt dat?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:18

Lammert Haanstra is hier favoriet. Ligt als een huis op de mijne, ook als ik niet vast aansingel. Schoft mooi vrij, goede padding, fijne kwaliteit leer. Ringen van bovenop tot onderaan. Was niet goedkoop, maar gaat eeuwig mee. Hele goede koop geweest.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:34

Hilary schreef:
AlwaysH schreef:

Harry’s horse heeft wel losse ringen die je op de singelstoten kunt schuiven. Helpt dat?

Oh, daar ga ik eens naar kijken:)

Queijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:43

Ik heb de Barefoot Save my spine longeersingel. Pommels zijn in diverse maten te krijgen

Afbeelding

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:53

Queijo schreef:
Ik heb de Barefoot Save my spine longeersingel. Pommels zijn in diverse maten te krijgen

[ [url=m/tPact8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb allerlei singels uitgeprobeerd, Haanstra, Ideal, Busse, allemaal anatomisch etc, maar met geen 1 liep mijn paard fijn. Alleen met deze Barefoot. Haanstra etc zijn echt hard en stug, de paddings van Barefoot zijn nog wat bewegelijk. Paard heeft oa Spondylose en is echt super gevoelig. Voor ons is de Barefoot echt een aanrader!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:57

De paddings zijn er ook vooral voor om te zorgen dat de schouder nergens tegenaan vastloopt, alles kan er onderdoor bewegen :j Met deze flapjes er onder werkt het beter dan wanneer je zeg maar een losse pommel zonder flapjes zou gebruiken.

Alleen voor het oog lijkt het "minder" omdat er weinig ruimte tussen de flapjes zit waardoor je denkt dat de ruggengraat dan alsnog maar weinig ruimte heeft. Maar dat moet juist om geen schurend of knijp-effect (notenkraker-effect) te krijgen. Het vertekent dus een beetje hoe de werking is :=

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:10

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:26

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:33

_Charlot schreef:
Mag ik dan vragen waar je de fairfax hebt besteld?

Via mijn zadelmaker(equilibrium) die ook fairfax zadels verkoopt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:06

Ohhhh, wat goed! Ik ben zo benieuwd naar foto’s en ervaringen met deze singel sinds ik dat artikel gelezen heb. Hoop echt dat die bevalt!

Heb je de speciale singelpad erbij besteld of niet?

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:32

Daphara schreef:
Ohhhh, wat goed! Ik ben zo benieuwd naar foto’s en ervaringen met deze singel sinds ik dat artikel gelezen heb. Hoop echt dat die bevalt!

Nee de prolitepad heb ik er niet bij besteld. Als opvulling nodig is gooi ik de prolite eronder die ik voor mijn zadel heb.

Zodra ik de singel heb laat ik uiteraard weten hoe die bevalt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:35

Daphara schreef:
Iets om rekening mee te houden als je een longeersingel zoekt:
[ Video ]

[ Video ]

Door de druk op de wervels T10 - T11 - T12 kan een longeersingel zorgen dat een paard de rug holt in plaats van bolt. In combinatie met bijzetteugels wordt de druk op de wervels nog hoger.

[ [url=m/6qpVev.png]Afbeelding[/url] ]

Fairfax heeft samen met dr. Russell Guire een longeersingel ontwikkeld om de druk weg te halen van de wervels en te verdelen over een groter oppervlakte.

[ [url=m/4DEFVF.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://fairfaxracing.com/products/fair ... ing-roller

Helaas nog niet in NL te krijgen, maar toch iets om te overwegen als je een longeersingel kiest. Een singel die vrij ligt van de wervels is echt een must!

Jeetje wat een kolos van een ding. Ik heb van de week met een springzadeltje gelongeerd, elastieken singel erover tegen het klapperen van de zweetbladen; helemaal top.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:48

Hier een paard met een hele hoge schoft. Ik heb er een barefoot op liggen. Ook een Lammert Haanstra gehad maar dat lag voor geen meter.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:56

sasika schreef:
Daphara schreef:

Nee de prolitepad heb ik er niet bij besteld. Als opvulling nodig is gooi ik de prolite eronder die ik voor mijn zadel heb.

Zodra ik de singel heb laat ik uiteraard weten hoe die bevalt

Sasika heb je hem ondertussen binnen? En zo ja hoe bevalt die?

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:41

Ja ik heb de singel binnen, helaas is er in de tussentijd een hoop gebeurd waardoor ik er nog niet veel gebruik van heb gemaakt :=

Afbeelding
Afbeelding

Bij dit paard moet een bredere boom in, maar desondanks zag je al mooie druk verdeling en bleef de singel mooi liggen

Dit paard is inmiddels verkocht en de singel zal ik alleen nog gebruiken als ik andermans paarden train.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:24

Hmm ik zou deze singel niet op mijn super hoge schoft merrie durven te leggen.. hij lijkt nog best vlak zo

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:40

Lijkt me dat dit met verstelbare boom wel wat aangepast kan worden?

Ik heb uiteindelijk een leren gevonden voor nu. Niet uiteindelijk mijn ideale singel, maar wel mooie kwaliteit met diverse ringen.