Veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:55

De Acavallo Arena Alupro Titanium vind ik persoonlijk zeer fijn. klapt niet met het minste of geringste open, maar als je valt gaat ie prima open. Fijne grip en kwa zwaarte vind ik ze ook erg fijn! Kwa prijs vallen ze ook wel mee in vergelijking met ophena, free jumps of de Tech stirrups

https://www.agradi.nl/acavallo-stijgbeugels-arena-alupro-titanium-zwart-12cm.htm?n=o&msclkid=54edbf2a48831f47c276dcccd7bf9870&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=%5BNL%5D%20-%20Shopping%20-%20Merken&utm_term=4578229006340314&utm_content=Algemeen

Muze

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 21:59

Ik zat idd ook naar de acavallo te kijken.. dan wel geen gedraaide ophanging maar ik kan denk ik niet alles hebben.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:27

Ik vind het ook een beetje een vergezochte opmerking dat de extreme grip alleen je zit maskeert, TS. Dat ik ook met gladde oude beugels kan rijden, wil toch niet zeggen dat ik beugels met een extreme grip niet fijner mag vinden.

Ik vind Freejump echt top! Goede grip en door de schroefjes die erin zitten, blijft de grip ook goed maar misschien vind jij die te licht?

Samshield voldoet ook aan je eisen denk ik, maar die zijn wel wat gevoeliger voor slijtage. Klappen heel snel open. Kwik Out zou ik niet doen, zeker niet als je soms door de modder loopt. De matige grip die daarop zit schiet dan meteen vol met zand.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:46

De acavallo beugels hebben geen gedraaide ophanging maar de ‘beugelblokjes’ zijn wel deels open waardoor zand er grotendeels doorheen valt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 10:08

Iets dat heel snel openklapt wil ik niet. Elastiek ook niet.
Twijfel toch wat over bow balance, misschien iemand die ervaringen heeft met vallen en die beugels?
Die geven wel comfort aan slechtere enkels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:14

Ik ben al vaak gevallen met bow balance er kom altijd perfect los. 1x met 'veiligheidsbeugels' blijven hangen door het enorme voetbed. Beugel klapte maar half open en daar ging de laars niet om weg.

Normale beugels ook 1x mee blijven hangen. Bow balans ben ik meteen uit.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:16

Ik heb bow balance aan zowel mijn dressuur al springzadel. Vooral met springen en crossen vaak zand gehapt en nooit blijven hangen. En idd voor mij geldt ook dat ze vooral veel meer comfort geven aan enkels knieen en heupen. Ik heb er wel de "rastertjes" in voor extra grip (heb omdat ik in de polder sta vaak klei aan mijn zolen zitten wat heel glad wordt) ipv de rubberen zooltjes.

Ze hebben alleen geen gedraaide ophanging. Ik heb hier een tijd geleden ooit een topic over geopend, omdat ik daar ook naar op zoek was (beetje zelfde eisen als die jij hebt :D ) Daar werd een hele handige tip gegeven wat echt prima werkt!
[HAR] Wie helpt mij aan de perfecte stijgbeugel?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 10:28

Huh? Ze hangen toch haaks op je zadel??

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 11:57

Ik lees over de lemieux balance dat ze met rijden weleens open gaan..
Delen mensen die ervaring??
Want dat lijkt me ontzettend irritant.. meer beugels die dat doen??

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:32

Ik zou ook geen beugels willen die open klappen. 1x gekocht (kwik out). Een beetje zand ertussen en hij blijft maar piepen. Enorm irritant

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 12:34

Oh echt?? Dat klinkt ook niet zo fijn..
Maar dan blijft er weinig over?

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:38

Voor mijn beide dochters heb ik aan de dressuurzadels de Acavallo Alupro junior hangen, deze bevallen heel goed. Geen gepiep (want kunststof), mechanisme werkt soepel, en gaat niet zomaar open tijdens het rijden, omdat er een veer in zit die hem dicht houdt. Deze is sterk genoeg om hem dicht te houden tijdens het rijden, en licht genoeg om open te gaan bij een val, ook bij mijn dochters die ergens tussen de 30-40 kg wegen. Ze zijn al meerdere keren gevallen, en de beugels hebben altijd goed gewerkt. Aan de springzadels hebben we simpele beugels met elastiek hangen, vooral omdat ik de Acavallo's te duur vond om er 4 paar van te kopen ;-) Deze werken ook prima. Afentoe het elastiek vervangen, omdat ze na verloop van tijd wat uitrekken/bros worden.

edit: ik heb jaren geleden zelf de Kwik outs gehad, deze werkten op zich prima, maar ze wilden inderdaad wel eens piepen als er wat zand tussen zat. Met een beetje WD40 zo opgelost overigens.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 12:43

Ik twijfel een beetje tussen de acavallo, lemieux, flex on safe on ( zoiets?) of toch de safestyle..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:50

Ik heb al 30 jaar de quick outs en piepen niet.
2 paar gehad en geen van beide piepte.
Maar met het zadel poetsen onderhield ik ook de beugels, dus even afwassen en het systeem paar keer open en dicht doen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:09

Mocht het nog een toevoeging zijn.
Ik spring/cross met de bow balance. Nog nooit blijven hangen in de beugel en toch al een paar keer tegen de grond gegaan om het zo te zeggen.

Aan de zijkant kunnen de beugels zo goed als dubbel klappen en er zit een draai boven in het ijzer waardoor het makkelijk mee beweegt.

Voor mijn gevoel zijn de open klap systemen juist enger, maar dat is iets heel persoonlijks denk ik.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 13:11

Ja bow balance is voor mij een twijfel..
Is het genoeg, de vorm, om te spreken van “” veiligheid “…

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:13

Barefoot heeft hele fijne brede gedraaide beugels, die je ook met een kapje kunt krijgen zodat je voet écht niet door kan schieten. Een kapje is de veiligste keuze!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 13:15

Laatst bijgewerkt door Muze op 13-02-23 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:16

Heb je geen bekenden of stalgenoten waar je een aantal beugels van mag proberen?

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:20

Nog een toevoeging; ik heb de Acavallo Safety Stirrups flex geprobeerd. De beugelophanging is gedraaid en ze hebben een fijn voetbed. Ik merkte dat mijn hele zit beter werd, zowel tijdens de les als een bosrit. Ik denk dat deze wel aan je vraag voldoen ts.
https://www.kifrahorse.nl/Acavallo-Safe ... -Flex-TEST

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:22

Muze schreef:
Ik twijfel een beetje tussen de acavallo, lemieux, flex on safe on ( zoiets?) of toch de safestyle..

Voordeel van de Flex on is dat de veiligheids arm echt vast zit. Dus die kan niet zomaar open.
De beugel zelf is gewoon hard, maar de arm is van een soort rubber en zit aan de bovenkant vast en aan de onderkant zit hij over een pennetje.

Hij gaat dus ook aan de onderkant open bij een val, en de arm is flexibel dus bij een val is er echt ruimte voor je voet. En is de arm los gegaan, dus die duw je gewoon weer over het pennetje en je rijd verder.

De nieuwste variant heeft overigens ook geen sleutel meer. Dus je hebt ook geen losse pinnen meer nodig.

Ik vind de beugels zoals kwik out en die van lemieux altijd een beetje gek. Want als je blijft hangen met je voet in de beugel, dan trek je naar beneden. Dus je wilt toch de opening aan de onderkant en niet aan de bovenkant?

Als je in de buurt van Zwolle woont, mag je mijn safe on beugels proberen :)

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:31

En gewoon een willekeurige prettige beugel (met gedraaide ophanging, of vering, net wat je fijn vind) in combinatie met een korf?

Met bijvoorbeeld deze (veel gebruikt in de endurance) kan je van elke beugel waar een gewoon beugelblokje in zit een veiligheidsbeugel maken.

https://greendistance.shop/winkel/defau ... reloaded=1

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 13:34

Heb jaren met korven gereden maar op een of andere manier ga ik dan ver die korf in en raakt m’n hele voet uit balans.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:34

Daphne
als ik met mijn hand aan de onderkant van de kwikout trek gaat hij al open. En dan kan ik al nooit zoveel kracht zetten als dat ik er echt in zou hangen.
Dat systeem gaat heel licht.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:37

Ik zou echt eens die andere inleg zooltjes proberen voor je beugels, waar we het in PB over gehad hadden, wie weet is je probleem dan al wel opgelost en het is goedkoper dan nieuwe beugels.