Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
x_Milou schreef:Ik heb Fager gemaild omdat ik twijfelde welk bit ik moest kopen. Kreeg goed advies! Zij adviseerden me toen de sweet iron variant omdat het paard dat makkelijker aan zou nemen. Je kunt altijd eens mailen, je verhaal uitleggen en kijken wat zij zeggen?
Daphara schreef:Een ongebroken trens heeft van zichzelf inderdaad geen hefboomwerking, maar wat veel mensen vergeten (en dit geld voor alle bitten) is dat de ringen die je kiest, weldegelijk ook invloed hebben op de inwerking van een bit, niet alleen het mondstuk.
Hier even de 4 meest algemene bitringen.
Watertrens-> losse bitringen, veel bewegingsvrijheid van het bit in de mond. Een paard kan hierdoor moeilijker met de tong tegen het bit aan duwen en is dus geschikt voor paarden die met een bit met vaste ringen te veel op de ruiterhand gaan leunen. Door de losse ringen en de beweging in de mond wordt de impact van de handen van de ruiter verspreid, hierdoor komt de hulp indirecter in
Nadeel: vaak een maatje groter nodig of rubberen bitringen, anders komen er mogelijk velletjes tussen de ring en het bit.
Bustrens -> vaste bitringen, ligt daardoor stabieler in de mond en is geschikt voor paarden die onrustig zijn in de mond. Als de ruiter de teugels oppakt, voelt het paard direct de beweging van het bit in zijn mond. Minder geschikt voor paarden die de neiging hebben te leunen op de ruiterhand.
D-Trens -> stabiele ligging in de mond. Dit type bit werkt iets scherper in dan de water- en bustrens, door de vorm geeft het ook een lichte hefboomwerking achter de oren. Voordeel: bit geeft meer begrenzing en zijwaartse druk via de wang, daarom ideaal voor snelle Wendi gen (springpaarden) of jonge paarden die wat moeite met sturen hebben.
Kneveltrens -> kleine vaste bitringen met staafjes als zijtakken, normaal geen hefboomwerking, kan niet door de mond getrokken worden, zijwaartse druk via de wang. Ligt stabiel in de mond, maar wel iets scherper dan bovengenoemde bitten. Het geeft veel begrenzing en steun.
Kan met knevelriem gereden worden die het bit op de plek houdt, dan wel hefboomwerking.
lies schreef:Had de test op de site van Fager gedaan en daar kwamen een aantal bitten uit. Na me te hebben ingelezen, op de gok besteld. Het gaat om de 'baby fulmer Carl titanium' en ik ben wel positief verrast!
Mijn paard heeft weinig ruimte en kauwt heel veel op allerlei bitten, ongebroken en (dubbel)gebroken. Zo erg dat ze haar kiezen behoorlijk had beschadigd. De enige bitten waar ze niet op kauwde waren van kunststof zoals de Winderen en Trust innosense, maar daar ging ze erg op hangen.
Nu dus met deze van Fager gaat het stukken beter. Ze hangt niet en kauwt minimaal en vooral niet zo hard. Het is nu meer af en toe een keer knabbelen ipv woest kauwen, het leek alsof ze hem op wou eten. Heb nu een stuk of 5 keer gereden met dit bit en ik denk dat ik eindelijk een bit heb gevonden waar ik mee verder kan!